Numark NS6 - TEST

5 grudnia 2011 Tagi: numark ns6 test kontroler serato itch
Autor testu: piotr-bartosiuk-zdjecie Piotr Bartosiuk
Cena: 3000 zł
Dostarczył: DJ Distribution
Zaprezentowany podczas tegorocznych targów NAMM, Numark NS6 wreszcie dotarł do naszego biura. Ci, którzy myślą, że nowy kontroler od Numarka to uboższa i słabsza wersja znanego NS7 są w błędzie. Nowy 4-kanałowy „mieszacz” staje się obecnie flagowym okrętem w ofercie popularnej marki zza oceanu.
 
 
 
Kartony
 
Numark NS6 przychodzi do nas bardzo bezpiecznie zapakowany w dużym kartonie. W środku, oprócz samego kontrolera, znajdziemy zasilacz, kabel USB, anglojęzyczną instrukcję, płytę CD z oprogramowaniem Serato ITCH, pasek na rzep do obwiązywania kabli oraz białą narzutę mającą ochraniać NS6 przed kurzem. Fajnie.
 
Sam kontroler na pierwszy rzut oka wydaje się dużym i ciężkim urządzeniem. Prawie 7 kilogramowa waga sprawia wrażenie, że nie mamy do czynienia z zabawką, a z naprawdę drogim i solidnym kontrolerem. Każe mi również myśleć, że NS6 nie będzie jednak mobilnym gadżetem, ale o tym później.
 
Podobnie jak w modelu NS7, jakość wykonania nowego modelu jest niesamowita. Ci, którzy wiążą markę Numark z plastikowymi i słabymi urządzeniami, koniecznie muszą sprawdzić serię NS. Każdy element jest doskonale spasowany z obudową. Żadna z nakładek na fadery, żaden z potencjometrów i encoderów nie ruszają się niebezpiecznie na boki. Każdy z wcześniej wspomnianych potencjometrów chodzi z przyjemnym i pewnym oporem. Podobnie jest z symetrycznie ustawionymi względem siebie Pitchami. Smaczkiem są na pewno te małe srebrne przełączniki (odpowiedzialne za kilka funkcji), które doskonale pokazują jak ekskluzywnie i dobrze zbudowany jest NS6. Całość opakowana jest w solidną aluminiową obudowę, która z góry jest czarna, a od spodu szara. Po podłączeniu NS6 do zasilania, efekt swojego rodzaju ekskluzywności, psują trochę kolory podświetlające przyciski. Idą święta więc ci, którzy nie zakupili jeszcze nowej choinki w NS6 znajdą dobre zastępstwo. Niemniej jednak, w ciemnym klubie jasne podświetlenie może tylko nam pomóc.
 
[lupa:1]
 
Co my tu mamy…?
 
O tym jak bardzo uniwersalnym, a zarazem profesjonalnym urządzeniem jest NS6, mówi nam tylna część kontrolera. Oprócz stylowego włącznika ON/OFF, zasilania i wejścia USB znajdziemy tu zbalansowane wyjścia XLR na MASTER, wyjścia RCA na MASTER oraz RCA na monitory odsłuchowe. Dodatkowe 4 pary wejść RCA poświęcono na 4 kanały miksera, z których dwa z możliwością podpięcia gramofonów LINE/PHONO, a dwa skrajne LINE/MIC. Mamy więc możliwość podpięcia dwóch mikrofonów. Z tyłu znajduje się również uziemienie dla gramofonów. Przód NS6 to sekcje poświęcone temu co znajdziemy zazwyczaj na wielu popularnych płytach czołowych innych mikserów. Mamy tu sekcję odsłuchu słuchawkowego wraz z dwoma rodzajami wejść – mini i duży Jack, cztery przełączniki wyboru strony do której przydzielamy crossfader oraz potencjometr z wyborem charakterystyki crossfadera.
 
To co możemy znaleźć na głównym panelu Numarka nie zaskakuje w żadnym elemencie. Mamy tu wszystkie najpopularniejsze kontrolery, dzięki którym obsłużymy funkcje naszego oprogramowania. Jest tu sekcja transportu z PLAY/CUE/SYNC, sekcja punktów 5 HOT CUE, sekcja automatycznych i manualnych pętli, efekty talerza (REVERSE i SCRATCH), przycisk wybory warstwy LAYER oraz STRIP SEARCH. Zdaniem producentów ma to zastąpić igłę znaną nam w gramofonach. Mnie ten pomysł do gustu nie przypadł. Po dwóch stronach kontrolera królują dwa duże JOGI o bardzo dużej rozdzielczości. Górną część poświęcono na dwie niezależne sekcje efektowe oraz na sekcję nawigacji po oprogramowaniu. Jako że NS6 spełnia również wymagania normalnego miksera, do którego bez obaw podłączymy zewnętrzne CD playery lub gramofony, znajdziemy tu podstawowy panel 4-kanałowego miksera z trzyzakresową equalizacją, potencjometrami GAIN oraz crossfaderem.
 
[img:2]
 
 
Oprogramowanie
 
Stali czytelnicy naszego działu z testami DJ, wiedzą już jak wygląda i (przynajmniej teoretycznie) działa oprogramowanie Serato ITCH, które występuje w wielu nowych urządzeniach jako to natywne oprogramowanie. W najnowszym wydaniu, wraz z kontrolerem Numark NS6 nie różni się od pozostałych praktycznie niczym. Ciągle jest to tak samo wydajny program, który wizualnie nie zachwyca, ale jest bardzo efektywny.
 
Jedyną zmianą jaką dostrzegłem było brak możliwości kontroli trzeciego parametru w efektach. Producent Numarka nie wyposażył bowiem kontrolera w drugą parę potencjometrów, dzięki którym moglibyśmy urozmaicić tę funkcję. Do dyspozycji pozostaje nam natężenie efektu (fader WET/DRY) oraz potencjometr odpowiedzialny za wybór ilości beatów, do których ma odnosić się dany efekt. Testowane przez nas Novation Twitch czy Xone:DX miały możliwość obsługi 3 parametrów. Oczywiście jak to bywa przy kontrolerach MIDI, użytkownik może zmapować sobie różnorakie funkcje pod swoją modłę, kosztem niestety innych funkcji.
 
 
 
[img:4]
 
Jeśli jesteście zainteresowani przyjrzeniem się Serato ITCH, serdecznie odsyłam do testu Allen & Heath Xone:DX, w którym zamieściliśmy obszerniejszą recenzję tego softu.
 
Musimy również pamiętać, że Numarka NS6 jako kontroler MIDI można zmapować pod każde oprogramowanie posiadające ten właśnie protokół. Możemy więc wykorzystywać go przy współpracy z Native Instruments Traktor Pro oraz innymi programami DJ, czy na przykład z oprogramowaniem wykorzystywanym do produkcji muzyki. Wszystko jest kwestią tego w jaki sposób zmapujemy sobie kontrolery.
 
 
Jak to wszystko działa..?
 
Wszystko działa niemalże perfekcyjnie! Tak mógłbym napisać gdybym nie musiał skupiać się na szczegółach, ale test wymaga ode mnie większej dbałości o ten element. Dlatego zacznę od faktów, które powodują, że w moim odczuciu nie wszystko jest tak jak być powinno.
 
Najsłabszym punktem w obsłudze NS6 okazał się być efektor. Poza opisywanym przeze mnie wcześniej brakiem potencjometru od trzeciego parametru, na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się być OK. Problem pojawia się niestety gdy zaczynamy bawić się efektami podczas miksu.
 
[img:3]
 
 
Moim zdaniem, jednym z problemów jest jakość efektów. Nie jestem fanem tego typu funkcji, jednak brzmienie niektórych z nich tj.: Flanger czy Phaser pozostawia wiele do życzenia. Ich brzmienie jest po prostu brzydkie. Zastanawiam się ile osób zdecyduje się na zepsucie utworu poprzez aktywację tego typu efektów. Podczas używania jednego z moich ulubionych efektów REVERB dostrzegłem, że wraz ze zwiększaniem nasycenia efektu zwiększała się również głośność samego utworu. Nie brzmi to dobrze, a biorąc pod uwagę możliwość kontroli tylko jednego parametru trochę nas ogranicza.
 
Kolejnym problemem jest obsługa samego efektora. W zestawie mamy kilka różnych typów efektów, a przez to ich aktywacja nie jest za każdym razem taka sama. Największym problemem okazała się być aktywacja efektu Breaker, Reverser. Jeśli zaakceptujemy jego wybór poprzez wciśnięcie encodera FX SELECT i przycisk FX A lub FX B, a fader WET/DRY będzie na dole to „usłyszymy ciszę”. Tego na imprezie nikt by nie chciał. Dopiero minimalne przesunięcie fadera spowoduje, że na słyszalny sygnał audio zostanie nałożony efekt.
 
Domyślam się, że kolejny fakt, jest kwestią przyzwyczajenia, ale Numark NS6 nie jest pierwszym urządzeniem tej marki w moich rękach, który ma dziwnie skalibrowaną charakterystykę EQ. Potencjometrem LOW zbieramy nie tylko niskie częstotliwości, ale również dużą część pasma środkowego. Pomimo trzech gałek LOW, MID, HI równie dobrze moglibyśmy mieć tylko dwie. LOW i HI, a pamiętajmy, że są producenci oferujący nam equalizację czterozakresową.
 
Reszta funkcji kontrolera NS6 działa naprawdę elegancko. Dzięki niewielkiemu skokowi, reakcje każdego przycisku są natychmiastowe, a przez to bardzo dokładne. Działa to wyśmienicie w przypadku tak ważnych funkcji jak punkty HOT CUE czy przy funkcjach pętli. Bardzo dokładnie działa również wychwalany przez producenta czuły na dotyk JOG. Praca z nim jest czystą przyjemnością, a porównanie go do najlepszych talerzy, znanych w analogowych gramofonach, nie będzie przesadą.
 
Ciekawą funkcją na pokładzie Numarka jest SKIP. W mojej opinii jest to lepszy sposób na szybkie przeszukiwanie utworów niż STRIP SEARCH. Nie służy on jednak tylko do tego. Poprzez wciśnięcie SKIP i przewijanie utworu JOGIEM, możemy przechodzić w różne partie utworu bez obawy o to, że nie będzie on zsynchronizowany z tym na drugim kanale.
 
[img:5]
 
Praca na 4 deckach nie sprawia również większej trudności. O tym, że pracujemy na drugiej warstwie informuje nas podświetlenie JOGA, które zmienia barwę z białej (DECK 1 i 2) na czerwoną (DECK 3 i 4). Podświetlenie JOGa informuje nas również o tym, czy na danej warstwie założona jest na przykład pętla. Najnowsze oprogramowanie Serato ITCH, ale również i inne typy podobnego softu, przyzwyczaiło nas do tego, że nawet niedoświadczony DJ może bez trudu bawić się zapętlaniem utworów. Podobnie jest w NS6. Kreatywni DJe bez trudu opanują pracę na 4 warstwach zapętlając swoje utwory. Możemy to robić manualnie… (któż to jeszcze wykorzystuje...?) albo automatycznie. Pętle możemy wydłużać, skracać lub przesuwać do przodu lub tyłu utworu. Wszystko bez utraty synchronizacji.
 
Możemy nawet bawić się funkcją ROLL ukrytą pod przyciskiem SHIFT, którą aktywujemy wraz z wyborem długości pętli. Do tego wszystkiego dochodzi wcześniej wspomniany efektor, którego możemy aktywować nie tylko na każdym z kanałów, ale również na MASTER. Zabawy jest co nie miara i co najważniejsze jest ona bardzo prosta. Wszystko za sprawą dobrego layotu na pokładzie NS6, jakości wykonania, precyzji poszczególnych kontrolerów oraz oprogramowania.
 
 

 

Podsumujmy…

Na półce kontrolerów, oferujących nam możliwość kontroli czterech decków, zrobiło się ostatnio bardzo ciasno. W tej rywalizacji Numark zapewne niczym by się nie wyróżnił. Po prostu jeden z wielu. Gdybyśmy wzięli pod uwagę kontrolery dające obsługę 4 decków plus możliwość podłączenia zewnętrznych źródeł dźwięku (ze względu na wbudowany mikser stand alone), to wybór byłby już dużo mniejszy. A gdybyśmy mieli wziąć pod uwagę to wszystko plus świetną możliwość obsługi JOGów wyszłoby na to, że na rynku pozostaje tylko Numark NS6.

I tak jest w rzeczywistości. Wielkość i świetna jakość czułych na dotyk JOGów stawia w tej chwili NS6 na pierwszym miejscu wśród kontrolerów tego typu. Również ze względu na rozmiary samego kontrolera, uważam, że świetnie sprawdzi się on wśród scratch'ująch DJów. Zwłaszcza, że użytkownik ma możliwość wymiany crossfadera na ulubiony/lepszy.

Rozmiary Numarka NS6 nie predestynują go do bycia bardzo wszechstronnym urządzniem. Zabieranie go do klubu wraz ze swoim komputerem na dwugodzinny set w klubie mija się z celem. Oczywiście w takim wypadku może on być dobrym rozwiązaniem jeśli nie będzie nam przeszkadzało przepinanie kabli od nagłośnienia i cisza na parkiecie z tym związana. Dla DJów mobilnych lub takich, którzy w klubie mają miejsce i grają całe noce będzie natomiast idealny.

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

Do testów dostarczył:
LAUDA AUDIO LAUDA AUDIO Tel: +48 (58) 555 06 60 www.lauda-audio.pl
reklama

Najchętniej czytane

więcej

Pozostałe testy

Kontroler DJ Mixars Quattro

Kontroler DJ Mixars Quattro

Quattro to zaprezentowany pod koniec 2017, a dostępny od 2018 roku, 4-kanałowy mikser włoskiej marki Mixars. Producent ten znany jest głównie z udanego...

Produkt: Quattro
Cena: 5.000 zł
Adam Cyzman
Kontroler Pioneer DJ DDJ-SR2

Kontroler Pioneer DJ DDJ-SR2

Na następcę DDJ-SR Pioneer kazał czekać dość długo, ale było warto, bowiem nowy model poprawia minusy poprzednika, dodając przy tym kilka nowości. DDJ-SR2 to 2-kanałowy kontroler przeznaczony do współpracy z Serato DJ...

Produkt: DDJ-SR2
Cena: 3.000 zł
Adam Cyzman
Mikser Allen&Heath Xone:PX5

Mikser Allen&Heath Xone:PX5

Ocena:

PX5 to najnowsza propozycja ze stajni Xone. To 4-kanałowy analogowy mikser połączony z cyfrowymi dobrodziejstwami w postaci efektora i rozbudowanego interfejsu audio. PX5 - mimo że cenowo niewiele odbiega od pułapu...

Produkt: Xone:PX5
Cena: 5.800 zł
Adam Cyzman
Test samplera Pioneer DJ TORAIZ SP-16

Test samplera Pioneer DJ TORAIZ SP-16

Ocena:

Toraiz SP-16, który zadebiutował w 2016 roku, jest czymś zupełnie nowym w portfolio Pioneera. Razem z Dave Smith Instruments stworzono urządzenie dla kreatywnych DJ, którym nie wystarczają już zwykłe efektory i chcą...

Produkt: TORAIZ SP-16
Cena: 6.300 zł
Adam Cyzman
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz