Test organów elektronicznych: Roland C-200

Paweł Lemański 19 grudnia 2011, 14:03 Roland Polska Sp. z o.o.
Roland 6900 Pln
  • Bardzo dobre brzmienie organowe
  • Dodatkowe brzmienia nie organowe
  • Skuteczne nagłośnienie
  • Waga
  • Wbudowany rejestrator
  • Wchodzące w rezonans nagłośnienie
  • W ekstremalnych momentach brak polifonii

Roland C200 to instrument którego zadaniem jest wiernie naśladować organy piszczałkowe.

Z zewnątrz:

Roland C-200 to instrument utrzymany w stylu organowym. Imitacja płyty czołowej zrobiona jest z metalu, lecz drewno-podobna okleina znacznie ociepla wygląd instrumentu i z daleka trudno dostrzec czy to drewno czy też nie. Absolutnie wszystkie przyciski nawiązują do instrumentów piszczałkowych, a instrument łącznie z przeźroczystym pulpitem na nuty idealnie nadaje się swoim wyglądem do kościoła. Tył instrumentu zawiera ( od prawej) Wyjścia L/R, kontrolery nożne w postaci pedału sustain oraz EXP. Standardowo wejście - wyjście midi oraz wejście na klawiaturę nożną PK. Wejscie to obsługuje następujące modele klawiatur Rolanda : PK-5A, PK-7A, PK-25A.

[img:2]

Klawiatura:

Klawiatura w C-200 to 76 lekkich klawiszy które pozwalają na szybką grę. Pracuje ona cicho i jest bardzo wygodna. Wszyscy którzy zasmakowali gry na organach będą zadowoleni z jej pracy, a wisienkę na torcie położy fakt że do Rolanda można podłączyć klawiaturę nożną i dopasować sobie jedno z 3 brzmień - które nie muszą być brzmieniami organowymi, gdyż C200 oferuje również inne brzmienia np. trąbka, chóry czy rhodes piano. Klawiatura podzielona została na dwa manuały oraz sekcję basową. Można więc nie mając opcjonalnego pedału nożnego basować na klawiaturze.

[img:1]

[lupa:1]

Brzmienie:

Brzmienie C-200 jest bardzo dobre. Roland aby uzyskać taki poziom brzmieniowy wszedł we współpracę z firmą Rodgers, która specjalizuje się w projektowaniu instrumentów organowych. Nagrane próbki są stereofoniczne, a poszczególne klawisze każdego registru są różnie rozmieszczone w panoramie co daje przyjemne uczucie przestrzenności. Za przestrzenność brzmienia odpowiada funkcja o przyjemnej nazwie Windchest Panning, której zadaniem jest właśnie symulować oddzielną przestrzeń dla każdej piszczałki. Brzmienia zyskują również wiele dzięki algorytmowi Reverb, o czym później. Oprócz brzmień organowych na pokładzie C-200 znajdziemy między innymi brzmienia typu Harpsichord, Celesta, Fortepian oraz Pianino. Te brzmienia dostępne są z pozycji dedykowanych przycisków.

[img:3]

Brzmienia wybieramy za pomocą gustownych przełączników, które oddają charakter organowy. Pogrupowane zostały na 3 sekcję : Pedal, Manual I, Manual II. Sekcja pedałowa dysponuje trzema przyciskami : Subbas, Bourdon, UserOrch i jest monofoniczna. Na klawiaturze ma swoje zaznaczone miejsce powyżej którego nie jest aktywna. Zarówno Subbas jak i Bourdon ma swoje 4 odmiany które uaktywnimy przytrzymując dłużej wybrany przełącznik. Sekcja Manual II została wyposażona w przycisk "Tremulant" który dodaje barwą z tej sekcji delikatne tremolo. Sekcja UserOrch jest rozbudowana o brzmienia typu Rhodes, Trąbkę, String itd. Podobnie jest z pozostałą sekcją manuałów, również mają podział klawiatury, jednak przełącznikiem nr 11 można rozłożyć brzmienia na całą klawiaturę. Niestety użycie wszystkich brzmień powoduje czkawkę polifonii, ale trzeba grać gęsto i nie w stylu organowym. Oddzielne przyciski zarezerwowano dla Harpsichord, Celesty, oraz Piana i Fortepianu.

Absolutnie wszystkie brzmienia są na wysokim poziomie z delikatnym wyjątkiem Fortepianu i Pianina. Oczywiście są one dobre, lecz nie są to programy takie jak w modelach Fantom czy innych Stage Pianach Rolanda. Bardzo fajnym posunięciem jest zamieszczenie różnych brzmień które nie są organowe gdyż nie stawia to instrumentu jedynie w kategorii Kościelno - Mszalnej, a Proboszcz mając skromny budżet za jednym zamachem zakupi instrument również dla przykościelnych zespołów z uwagi na lekkość transportu i zawarte w nim przydatne brzmienia.

Jak brzmi Roland C-200:

Przykłady Brzmień:

Ciekawostką jest to że połączyć ze sobą możemy tylko brzmienia z sekcji Harpsichord. Maksymalnie można wybrać trzy brzmienia, niestety sekcji Pianina z np. Celestą nie jesteśmy w stanie połączyć.
Instrument posiada również wbudowane dwa banki typowych presetów brzmień organowych które zostały nagrane na filmie:

Funkcje dodatkowe:

Instrument umożliwia regulację jasności barwy za pomocą potencjometru Tone.

C-200 potrafi zagrać w różnych częstotliwościach i strojach :

  • 465Hz (Venetian pitch),
  • 440Hz (default),
  • 415Hz (Baroque pitch),
  • 392Hz (Versailles pitch).
 

Wyboru dokonuje się przyciskiem panelu sterującego z lewej strony klawiatury. Dodatkowo można dostroić instrument w centach przyciskając Pitch oraz kręcąc pokrętłem Tone.
Podobnie wybiera się strój instrumentu których mamy 5 :

  • Equal
  • Werckmeister
  • Kirnberger
  • Vallotti
  • Meantone
 

Oczywiście punkty przyporządkowania podziału klawiatury są zmienne możliwe jest ustalenie sobie własnych za pomocą odpowiednich kliknięć. Cennym dodatkiem jest również rejestrator, który zarejestruje nasze poczynania muzyczne oraz funkcja transpozycji (-6,+6).

Procesor FX:

C-200 posiada wbudowany procesor efektów typu Reverb. Jego edycja polega na sterowaniu potencjometrem obrotowym i dodawaniu lub odejmowaniu efektu. Przekręcenie gałki skrajnie w prawo powoduje przeniesienie słuchacza do wielkiego kościoła, bowiem efekt ten jest długi (ale nie przesadnie) i jasny, przez co bardzo przyjemny w odbiorze. Jest to bardzo mocna strona instrumentu.
Roland jak na nowoczesny instrument przystało został wyposażony w wejście USB FLASH. Potrafi ono magazynować nagrany materiał oraz zapisywać ustawienia.

Nagłośnienie:

Wbudowane głośniki z bass reflexem są naprawdę głośne. Producent nie ujawnia jakiej mocy jest system nagłaśniający, ale w pokoju spokojnie wystarczą aby wypełnić muzyką przestrzeń. Jedyną wadą jest wzbudzanie się obudowy przy środkowych częstotliwościach.

[img:4]

Zakończenie:

C-200 to lekki instrument lecz ciężki brzmieniowo. Jego przeznaczeniem jest zarówno dom jak i kościół, a wizualnie upiększy nie jedno wnętrze sakralne oraz domowe. Lekka konstrukcja pozwoli wynieść je z kościoła i przenieść do małej salki katechetycznej gdzie może ćwiczyć przykościelny zespół gdyż instrument posiada brzmienia Piano i Rhodes. Instrument będzie również idealnym towarzyszem dla zdobywających wiedzę organową, gdyż zastosowanie wyjścia słuchawkowego pozwoli na ćwiczenie bez przeszkadzania innym, a czysty klasyczny dźwięk na najwyższym poziomie będzie zachęcał do dalszej nauki.

Specyfikacja techniczna C-200:

Klawiatura - 76 klawiszy

Brzmienia - MANUAL I division: 24 organ voices (6 tilt tabs x 4 voices) + 4 User organ voices (USER/ORCH tilt tab) 8 orchestral sounds (USER/ORCH tilt tab). MANUAL II division: 16 organ voices (4 tilt tabs x 4 voices) + 4 User organ voices (USER/ORCH tilt tab) 8 orchestral sounds (USER/ORCH tilt tab). PEDAL division: 8 organ voices (2 tilt tabs x 4 voices) + 4 User organ voices (USER/ORCH tilt tab) 8 orchestral sounds (USER/ORCH tilt tab). 4 hapsichord sounds (8’ I, 8’ II, 4’, Lute), 1 fortepiano sound (Fortepiano), 1 piano sound (Piano), 1 celeste sound (Celesta).

Ilość Presetów - 4x2 banki

Procesor FX - Tak. Reverb

Rejestrator - Tak

Złącza - Phones jack: Stereo 1/4” phone type, Output jacks (L/MONO, R): 1/4” phone type, MIDI connectors (In, Out), PK In connector, Pedal jacks (Sustain, EXP), USB Memory port, DC In connector.

Waga - 12 kg

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem