Test efektów gitarowych Big John

Maciej Sosnowski 2 marca 2012, 14:20 300000 Guitars
Big John Obama Wah
Big John Lil John Fuzz
Big John Loop
  • Ciekawy, oryginalny dizajn
  • Użyteczność na scenie (loop, boost)
  • Pancerna obudowa
  • Efekty raczej tworzą nowe brzmienia, niż starają się podrabiać standardy
  • Dość wysoka cena jak na średnio skomplikowane układy
  • Brak możliwości podpięcia baterii (jedno źródło zasilania - zasilacz 9V)

W nasze redakcyjne ręce, prosto z Belgii trafiły butikowe kostki Big John. Te hand-madeowe, małe arcydzieła zaskakują nietuzinkowym dizajnem, i powalającym brzmieniem. Big John to niewielka belgijska manufaktura, skupiająca się na efektach typu distortion. Kładą nacisk na jakość elementów, które skompletowane i połączone są przez zawodowego muzyka. Kostki adresowane są głównie dla gitar, basów oraz syntezatorów. Ciekawą cechą jest brak możliwości podłączenia baterii, co producent tłumaczy troską o środowisko.

 

 
OBAMA WAH
 
[lupa:1]
 
Pierwsze co przykuwa wzrok to oryginalny dizajn – widzimy twarz amerykańskiego prezydenta w charakterystycznym dla muzycznych uniesień grymasie. Możemy sobie wyobrazić, że modulacje dźwięku, które wydaje ten efekt są jakby jego sprawką… ;-)
 
Przejdźmy jednak do rzeczy. Efekt jest ciekawą odpowiedzią na coraz częstsze używanie kaczek z ruchomym pedałem ekspresji, bardziej jako filtrów brzmienia, niż faktycznego „kwakania” nimi. Jest to wah „fixed” czyli ustawiamy sobie za pomocą potencjometru poziom tonów „wah” brzmienie, które nam się podoba (dobrze wyeksponowana np. „góra” może lepiej brzmieć w miksie czy solówce) i mamy je przypisane pod przycisk nożny i białą diodę. To nie wszystko co oferuje nam efekt. Dodatkowo dostajemy drugi, niezależny kanał z możliwością regulacji gain – przester + vol – głośność, z osobnym przyciskiem nożnym + czerwona dioda.
 
 
Oto próbka brzmienia (dla uzyskania punktu odniesienia,
riff po raz pierwszy zagrałem bez udziału efektu):
 

 
 
Cena: 759 zł
 

 
 
BOOST z serii Lil’ John
 
[lupa:2]
 
Dopalacz - urządzenie niezbędne dla koncertujących muzyków. O ile w czasie grania utworu zazwyczaj żaden z instrumentów nie powinien znacząco odstawać od reszty w poziomie głośności, tak w momencie gdy napięcie w utworze sięga zenitu i przychodzi czas na solówkę… przydałoby się trochę więcej ognia. Inaczej nasza ekspresja po prostu ginie w tle.
 
Z pomocą przychodzi BOOST – niewielkich rozmiarów dopalacz, który pomoże nam istotnie zwiększyć sygnał wtedy gdy tego potrzebujemy. Gałka MORE to głośność – nie zmienia znacząco brzmienia (dodaje ciepła powyżej połowy), za to daje solidnego kopa. Dodatkowo mamy potencjometr DIRT dodający trochę „brudu” do soundu. Osobiście bardzo mnie zaskoczyło brzmienie tego dodatku, przywodzi mi na myśl charakterystykę lampowego brzmienia, jest ciepły i ma pazura. Efekt doskonale nadaje się jako booster, dopałka, a dla tych którzy lubują się w brzmieniu typu crunch, może on stanowić główne źródło przesterowanego brzmienia.
 
Oto próbka brzmienia (proszę nie regulować głośności podczas testu boosta ;)
 
 

 
 
 
Cena: 519 zł
 

 
FUZZ z serii Lil’ John
 
[lupa:3]
 
Fuzz to często niedoceniany efekt. Ze względu na bardzo duże zniekształcenie brzmienia może wydawać się zbyt inwazyjny… jednak, tak jak pisze Big John na swojej stronie - jeśli grasz z jajami, te efekty są dla Ciebie.
 
Kompaktowy Fuzz z serii Lil’ John nadaje tego fantastycznego, rasowego, wręcz wariackiego bzyku, który doda gniewu naszym riffom i solówkom. Gałka LOUDER odpowiada za głośność, dodatkowo fuzz zaopatrzony jest w potencjometr GATE, który odpowiedzialny jest za poziom syntezatorowości i „zepsucia” brzmienia – kto zna takie hity jak Maggot Brain zespołu Funcadelic, wie o co chodzi. Świetnie nadaje się do eksperymentów muzycznych i kultowego brzmienia z lat 70.
 
Próbka brzmienia:
 
 

 
 
 
Cena: 519 zł

 
Loop
 
[lupa:4]
 
Czyli bardzo użyteczne narzędzie dla wielbicieli efektów typu stomp-box. Pozwala nam stworzyć pętle efektów z dowolnej ilości naszych kostek podpiętych szeregowo i dostępnych po naciśnięciu footswitcha. True bypass oszczędzi nam dodatkowych szumów, które mogą być generowane przez nasz sprzęt. Użyteczne narzędzie, gdy chcemy w jednej chwili odpalić kilka efektów nie naciskając każdego po kolei.
 
 
Dla przykładu próbka, w której pod Loop podpięte jest tremolo i delay:
 
 
 
 
 
Cena: 299 zł

 
 
 

 
[img:1]
 
Podsumowanie
 
Sprzęty w niezniszczalnych obudowach od Big John są świetnymi dizajnerskimi urządzeniami, które idealnie nadają się do eksperymentów muzycznych. Wzbogacą nasz styl o oryginalne i ciężkie do podrobienia brzmienia oraz ułatwią nam efektywne zarządzanie kostkami.

Drobną niedoskonałość w postaci braku alternatywnego źródła zasilania (opcji podpięcia baterii), kostki nadrabiają oryginalnym wzornictwem, świeżym podejściem do problematyki gitarowego brzmienia oraz wyjściem naprzeciw muzykom przede wszystkim koncertującym.
 
Gorąco polecam ich przetestowanie
 
 
Pozostałe testy
Test kolumn głośnikowych LD Systems ICOA 12 A BT Dziś przychodzi mi pisać recenzję urządzenia, na które czekałem z ogromna wręcz niecierpliwością. Po raz pierwszy zaprezentowano je na targach NAMM 2020 i mimo, że wyglądają jak kolejne, najzwyklejsze aktywne kolumny nagłośnieniowe, to...
Test reflektorów Cameo DROP B1 i B4 Dzięki uprzejmości firmy Adam Hall w moje ręce wpadły tym razem bardzo praktyczne urządzenia, może nie dla mnie jako realizatora, którego głównym zajęciem jest praca z zespołami, ale na pewno dla wszystkich firm rentalowych i ich...
Talerze perkusyjne Istanbul Agop Xist Dark Dry Crash 20" W ostatnim czasie talerze perkusyjne o ciemnym brzmieniu stają się coraz bardziej popularne, co nie uszło uwadze Istanbul Agop. Zaprezentowana pod koniec 2019 roku seria Xist Dry Dark jest bardzo ciekawą propozycją w wyżej wymienionym...
Nowa kosmiczna gitara Marka Pająka z Vader: Jackson "Poseidon" Gitara niezwykła jak i sam nasz gość redakcyjny - Marek Pająk - wieloletni członek znanego na świecie metalowego zespołu Vader. Gościliśmy Marka w naszej redakcji tuż przed wybuchem epidemii i cieszymy się, że zdążyliśmy i możemy...
Pad perkusyjny Rtom Moongel Workout Pad 7" Oferta padów perkusyjnych na naszym rynku jest bardzo szeroka, jednak grupa 'cichych' padów dostępnych w polskich sklepach nie jest już tak liczna. Dziś przyjrzymy się jednemu z reprezentantów tej kategorii - Rtom Moongel Workout Pad 7"....
Kolumny głośnikowe DNA PLX 12 - Tanio i dobrze - da się! Rynek kompaktowych, aktywnych kolumn nagłośnieniowych rozwija się nieustannie, a na światło dzienne wystawiane są coraz to bardziej nowoczesne, wydajne i mobilne konstrukcje. Wszystko to sprawia, że świat profesjonalnych rozwiązań...
Copyright © INFOMUSIC 2018

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz