Test efektów gitarowych Big John

Maciej Sosnowski 2 marca 2012, 14:20 300000 Guitars
Big John Obama Wah
Big John Lil John Fuzz
Big John Loop
  • Ciekawy, oryginalny dizajn
  • Użyteczność na scenie (loop, boost)
  • Pancerna obudowa
  • Efekty raczej tworzą nowe brzmienia, niż starają się podrabiać standardy
  • Dość wysoka cena jak na średnio skomplikowane układy
  • Brak możliwości podpięcia baterii (jedno źródło zasilania - zasilacz 9V)

W nasze redakcyjne ręce, prosto z Belgii trafiły butikowe kostki Big John. Te hand-madeowe, małe arcydzieła zaskakują nietuzinkowym dizajnem, i powalającym brzmieniem. Big John to niewielka belgijska manufaktura, skupiająca się na efektach typu distortion. Kładą nacisk na jakość elementów, które skompletowane i połączone są przez zawodowego muzyka. Kostki adresowane są głównie dla gitar, basów oraz syntezatorów. Ciekawą cechą jest brak możliwości podłączenia baterii, co producent tłumaczy troską o środowisko.

 

 
OBAMA WAH
 
[lupa:1]
 
Pierwsze co przykuwa wzrok to oryginalny dizajn – widzimy twarz amerykańskiego prezydenta w charakterystycznym dla muzycznych uniesień grymasie. Możemy sobie wyobrazić, że modulacje dźwięku, które wydaje ten efekt są jakby jego sprawką… ;-)
 
Przejdźmy jednak do rzeczy. Efekt jest ciekawą odpowiedzią na coraz częstsze używanie kaczek z ruchomym pedałem ekspresji, bardziej jako filtrów brzmienia, niż faktycznego „kwakania” nimi. Jest to wah „fixed” czyli ustawiamy sobie za pomocą potencjometru poziom tonów „wah” brzmienie, które nam się podoba (dobrze wyeksponowana np. „góra” może lepiej brzmieć w miksie czy solówce) i mamy je przypisane pod przycisk nożny i białą diodę. To nie wszystko co oferuje nam efekt. Dodatkowo dostajemy drugi, niezależny kanał z możliwością regulacji gain – przester + vol – głośność, z osobnym przyciskiem nożnym + czerwona dioda.
 
 
Oto próbka brzmienia (dla uzyskania punktu odniesienia,
riff po raz pierwszy zagrałem bez udziału efektu):
 

 
 
Cena: 759 zł
 

 
 
BOOST z serii Lil’ John
 
[lupa:2]
 
Dopalacz - urządzenie niezbędne dla koncertujących muzyków. O ile w czasie grania utworu zazwyczaj żaden z instrumentów nie powinien znacząco odstawać od reszty w poziomie głośności, tak w momencie gdy napięcie w utworze sięga zenitu i przychodzi czas na solówkę… przydałoby się trochę więcej ognia. Inaczej nasza ekspresja po prostu ginie w tle.
 
Z pomocą przychodzi BOOST – niewielkich rozmiarów dopalacz, który pomoże nam istotnie zwiększyć sygnał wtedy gdy tego potrzebujemy. Gałka MORE to głośność – nie zmienia znacząco brzmienia (dodaje ciepła powyżej połowy), za to daje solidnego kopa. Dodatkowo mamy potencjometr DIRT dodający trochę „brudu” do soundu. Osobiście bardzo mnie zaskoczyło brzmienie tego dodatku, przywodzi mi na myśl charakterystykę lampowego brzmienia, jest ciepły i ma pazura. Efekt doskonale nadaje się jako booster, dopałka, a dla tych którzy lubują się w brzmieniu typu crunch, może on stanowić główne źródło przesterowanego brzmienia.
 
Oto próbka brzmienia (proszę nie regulować głośności podczas testu boosta ;)
 
 

 
 
 
Cena: 519 zł
 

 
FUZZ z serii Lil’ John
 
[lupa:3]
 
Fuzz to często niedoceniany efekt. Ze względu na bardzo duże zniekształcenie brzmienia może wydawać się zbyt inwazyjny… jednak, tak jak pisze Big John na swojej stronie - jeśli grasz z jajami, te efekty są dla Ciebie.
 
Kompaktowy Fuzz z serii Lil’ John nadaje tego fantastycznego, rasowego, wręcz wariackiego bzyku, który doda gniewu naszym riffom i solówkom. Gałka LOUDER odpowiada za głośność, dodatkowo fuzz zaopatrzony jest w potencjometr GATE, który odpowiedzialny jest za poziom syntezatorowości i „zepsucia” brzmienia – kto zna takie hity jak Maggot Brain zespołu Funcadelic, wie o co chodzi. Świetnie nadaje się do eksperymentów muzycznych i kultowego brzmienia z lat 70.
 
Próbka brzmienia:
 
 

 
 
 
Cena: 519 zł

 
Loop
 
[lupa:4]
 
Czyli bardzo użyteczne narzędzie dla wielbicieli efektów typu stomp-box. Pozwala nam stworzyć pętle efektów z dowolnej ilości naszych kostek podpiętych szeregowo i dostępnych po naciśnięciu footswitcha. True bypass oszczędzi nam dodatkowych szumów, które mogą być generowane przez nasz sprzęt. Użyteczne narzędzie, gdy chcemy w jednej chwili odpalić kilka efektów nie naciskając każdego po kolei.
 
 
Dla przykładu próbka, w której pod Loop podpięte jest tremolo i delay:
 
 
 
 
 
Cena: 299 zł

 
 
 

 
[img:1]
 
Podsumowanie
 
Sprzęty w niezniszczalnych obudowach od Big John są świetnymi dizajnerskimi urządzeniami, które idealnie nadają się do eksperymentów muzycznych. Wzbogacą nasz styl o oryginalne i ciężkie do podrobienia brzmienia oraz ułatwią nam efektywne zarządzanie kostkami.

Drobną niedoskonałość w postaci braku alternatywnego źródła zasilania (opcji podpięcia baterii), kostki nadrabiają oryginalnym wzornictwem, świeżym podejściem do problematyki gitarowego brzmienia oraz wyjściem naprzeciw muzykom przede wszystkim koncertującym.
 
Gorąco polecam ich przetestowanie
 
 
Pozostałe testy
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.