TEST Allen & Heath Xone:4D

Adam Cyzman 5 kwietnia 2012, 12:42 Konsbud Audio Sp. z o.o.
Allen&Heath 5000 zł
  • Stand-Alone Mikser
  • Filtry i „Xonowy” Feeling
  • Interfejs Audio
  • Jakość dźwięku
  • Bogate możliwości
  • W przypadku niektórych funkcji bez instrukcji ani rusz
  • Może być skomplikowany dla początkujących
XONE:4D zadebiutował w 2008 roku jako następca nowatorskiego i bardzo ciepło przyjętego XONE:3D. Przez długi czas ta para nie miała żadnej konkurencji ze strony profesjonalnych kontrolerów Djskich, bo inni poważni gracze na rynku nie byli zainteresowani tym segmentem. Niestety cena sięgająca okolic 6-7 zł tysięcy była przez długi czas dostatecznie zaporowa dla wielu DJ'ów. Do tego stricte cyfrowy DJ'ing z wykorzystaniem softu komputerowego jeszcze do niedawna odbierany był za coś w złym guście oraz świadectwo braku umiejętności. Czasy się zmieniły, korzystanie z softowych wspomagaczy to chleb powszedni tej branży, a ostatnie dwa lata to wysyp mniej czy bardziej profesjonalnych kontrolerów Djskich w pełnym spektrum cenowym. Ten test jest odpowiedzą na pytanie jak na tle konkurencji w postaci topowych kontrolerów od NI, Pioneera, Denona czy Vestaxa radzi sobie aktualnie XONE:4D.
 
XONE:4D z grubsza podzielić można na 2 sekcje - MIKSER, który garściami czerpie z kultowego XONE:92 oraz KONTROLĘ MIDI. W pudełku znajdziemy instrukcję, kable (zasilający oraz USB), ramki i śrubki do montażu w racku oraz jak to u Allena - bardzo miły akcent w postaci zestawu zapasowych nakładek na pokrętła i fadery.
 
 
Wielkość
 
Ciekawą sprawą jest fakt, że 4D jest stosunkowo niewielkim sprzętem. Pasuje on do standardowych 19calowych racków. Na zdjęciach wydaje się, że jest to dość monstrualna maszyna, a mylne wrażenie powodują przede wszystkim jogi które w rzeczywistości są bardzo małe. Xone:4D na szerokość jest takiej samej wielkości jak Denon DN-MC6000, jest za to mniejszy od NI Kontrol S4 i zdecydowanie mniejszy od Pioneerów DDJ-T1 i DDJ-S1.
 
[img:1]
 
Wejścia/Wyjścia
 
Na początek standard: 4 pary wejść LINE/PHONE, wyjścia MASTER z XLR + CHINCH, MIDI IN + OUT z możliwością wysyłania MIDI CLOCK. Z przodu możliwość podpięcia mikrofonu i wejście słuchawkowe (co ważne podwójne). Z rzeczy mniej oczywistych, na pokładzie znalazła się podwójna wysyłka i powrót pętli efektowej. Do tego bezpośrednie wyjścia (3xStereo) z karty dźwiękowej. Na deser wejście na Footswitch, które może przydać się największym maniakom kombinowania z MIDI. A jako totalny bonus mamy tutaj również wejście na joystick. Klasyczny joystik jaki był nieodłącznym towarzyszem gier lat 80 i 90 tutaj działać może jako sterownik MIDI – a XONE:4D na sygnał MIDI tłumaczy 4 wychylenia drążka i 3 klawisze FIRE. Co prawda nie udało mi się w sieci znaleźć żadnego filmiku, na którym ktokolwiek używa takiego rozwiązania (a podczas testów nie miałem joysticka), ale jest to jedna z wielu ciekawostek jakie kryje XONE:4D. Na siłę można się jedynie przyczepić do braku wejść cyfrowych.
 
[lupa:1]
 
I MIKSER
 
Zaczynając od najważniejszego, XONE:4D to pełny STAND-ALONE MIKSER, co oznacza, że działa on bez konieczności podłączenia komputera i routowania sygnałów, aby podłączyć do niego zewnętrzne źródła dźwięku. Jest to kluczowa zaleta odróżniająca 4D od większości, szczególnie Traktorowych kontrolerów. XONE:4D może stanowić normalną bazę do podłączenia gramofonów czy CD na klasycznej DJ'skiej konsolecie.
 
Sam layout i feeling najbardziej zbliżony jest do XONE:92 co należy uznać za zaletę. 4D oferuje długie 60mm fadery liniowe. Sekcja EQ jest dość gęsto zbita, jednak nie na tyle żeby przeszkadzało to w graniu. Piękne analogowe brzmienie 92 zostało zachowane. W stosunku do XONE:92 zabrakło jedynie poczwórnego EQ.
 
 
Filtry i LFO
 
Filtry sprawiają, że sam MIKSER w XONE:4D nie jest tylko kolejnym nudnym urządzeniem do miksowania. Dzięki potrójnym filtrom oraz kontroli LFO wykręcić można naprawdę wiele, a i same miksy mogą stać się przez to jeszcze płynniejsze w odbiorze. Sekcje filtrów pochodzące z XONE:92 zubożono jedynie o brak podwójnej kontroli LFO osobno dla każdej sekcji filtrów.
 
LFO działać może do tempa wbitego manualnie lub do tego wykrywanego przez mikser. Najciekawsza jednak opcja, to możliwość dowolnej edycji wykresu LFO poprzez specjalny tryb w którym liniowe potencjometry w sekcjach kontroli MIDI obrazują zmiany tego oscylatora. Trudno opisać to słowami jednak w praktyce jest to bardzo proste działanie.
 
 
Odsłuch
 
Odsłuch to standard w przypadku mikserów Xone, który być może nie każdemu przypasuje. Ja osobiście po stestowaniu wielu mikserów stawiam ten odsłuch zdecydowanie na pierwszym miejscu. Po jednorazowym ustawieniu stosunku CUE do MASTER nie trzeba już w nim nic zmieniać, z tego względu że w przypadku, w którym na odsłuchu nie mamy żadnego kanału mikser wysyła nam na słuchawki czysty sygnał MASTER. O jakości dźwięku w przypadku odsłuchu wystarczy napisać tyle, że to XONE i musi być po prostu bardzo dobrze.
 
[lupa:2]
 
II INTERFEJS AUDIO
 
Mikser wyposażono w 20 kanałowy (10x IN, 10x OUT) interfejs Audio, który służyć może jako baza do większości muzycznych zastosowań, w tym do podstawowego producenckiego studia. Certyfikacja miksera przez Native Instruments umożliwia zakup Traktora Scratch Pro dla certyfikowanych mikserów i stworzenie na tym softwarze pełnoprawnego DVSa poprzez podłączenie gramofonów czy playerów CD. Oczywiście XONE:4D z takim samym powodzeniem służyć może do postawienia DVS na pozostałych DJskich softach. Konfiguracja przebiega zupełnie bezproblemowo zarówno na PC jak i MAC.
 
 
III MIDI
 
XONE:4D pod kątem MIDI stworzony został w pierwotnych zamierzeniach jako sprzęt do korzystania z oprogramowania Traktor oraz wspomagania Live Actów granych z Abletona. Sprawdzi się on jednak równie dobrze jako kontroler MIDI w każdym innym sofcie.
 
Różnicą między Xone:4D a dedykowanymi do konkretnego softu kontrolerami jest konieczność nauczenia się załadowanego mapowania. Umiejętność własnoręcznego tworzenia i przypisywanie mapowania również jest przydatną sprawą, a nie zawsze jest to łatwe. Dla przykładu Traktor w tym przypadku jest dość ciężkim narzędziem. Dlatego też XONE:4D nie rekomendował bym totalnie zielonym w tych kwestiach użytkownikom. Z drugiej strony 4D jest na tyle popularnym sprzętem, że do każdego softu znajdziemy mapowania stworzone czy to przez producentów oprogramowania czy samych użytkowników. W takim wypadku polecam wydrukowanie sobie zwykle dołączanej w postaci pliku graficznego oznaczonej mapy i opanowanie urządzania z taką właśnie „ściągą”.
 
 
Xone:4D i NI Traktor
 
XONE:4D testowałem z oprogramowaniem TRAKTOR PRO 2 i na jego przykładzie opisuję poszczególne sekcje kontrolera MIDI i ich ewentualne zastosowanie.
 
Zaznaczyć należy, że korzystając z XONE:4D grać powinniśmy raczej z wcześniej sprawdzonych i przygotowanych pod kątem BPM i BEATGRID numerów. Spokojnie możemy zmapować 4D aby dokręcanie i kontrola pitcha umożliwiły nam manualne dopasowywanie tempa, jednak po prostu szkoda na to kontrolek. Zdecydowanie lepiej skupić się na kontroli samych numerów, efektach, loopach i innych dobrodziejstwach, które oferuje nam softwarowy DJ'ing.
 
Traktor posiada swoje mapowanie dla XONE:4D, które znaleźć można w katalogu Traktora z mapowaniami. Jest ono jednak raczej średnio intuicyjne i dość nieczytelnie opisane. Znacznie ciekawsze mapowania znaleźć możemy na http://www.traktorbible.com. Ja osobiście po sprawdzeniu kilku z dostępnych mapowań wybrałem te gdzie kontrolujemy 4 Decki oraz 2 jednostki FX.
 
 
Sekcja Podświetlanych klawiszy
 
Cztery duże podświetlane klawisze pod Jogami służyć mogą za przyciski PLAY/CUE czy SYNC dla dwóch lub czterech decków. Ale część z nich może też być SHIFTami dla poszczególnych decków modyfikującymi działanie innych klawiszy. Jeżeli chodzi o samo ich działanie, to wbrew pozorom spokojnie sprawdzają się w roli PLAY/CUE mimo raczej ich nietypowego dla tej roli kształtu i działania (przyciski się wciskają i zostają w takiej pozycji do ponownego „wyciśnięcia”).
 
[lupa:3]
 
Jogi
 
Tak naprawdę użycie słowa Jog jest w tym przypadku trochę na wyrost. Plastikowe tarcze są raczej małe – przypominają tarcze z podwójnych odtwarzaczy CD. Zdecydowanie brakuje im do wielkości czy feelingu Jogów znanych z nowszych kontrolerów. Skreczować nie poskreczujemy, do kontroli tempa mogą być OK. Ich funkcją może być na przykład przeglądanie plików – w tym zadaniu sprawdzają się bardzo dobrze. Jogów dotyczy też kolejna niespodzianka XONE, a mianowicie 4 klawisze pod Jogami które zmapować możemy np. do ładowania plików na decki.
 
 
Sekcja Klawiszy nad Jogami
 
12 klawiszy nad Jogami służyć może właściwie do wszystkiego - do kontroli hot-cue, loopów, sampli czy przypisywania efektorów. Na początku miałem wątpliwości jak te raczej niewielkie przyciski sprawdzą się w boju, bo wyglądały na raczej niewygodne. Okazuje się że jest więcej niż lepiej i przyciski działają dobrze i stosunkowo wygodnie, chociaż osobiście wolałbym żeby miały nieco większy kształt.
 
 
Kontrolery liniowe
 
Kontrolery liniowe stawiają przyjemny delikatny opór, ale najważniejszy jest kształt fadercupów, dzięki którym bardzo dobrze leżą pod palcami i umożliwiają podnoszenie jedną ręką kilku parametrów naraz. Kontrola Traktorowych efektorów przez przypisanie tych faderów do kontroli WET/DRY w tym przypadku jest chyba najlepsza z możliwych. Żaden dedykowany dla Traktora kontroler nie dał mi tyle satysfakcji i motywacji do korzystania z efektów.
 
 
SHIFT
 
Wciskając i przytrzymując przez pół sekundy encoder nad lewym Jogiem aktywujemy SHIFT. W trybie SHIFT Xone:4D wysyła te same sygnały MIDI, jednak na innym kanale, a więc zyskujemy kolejne możliwości zmapowania naszego kontrolera.
 
 
Kontrola MIDI w sekcji MIKSER
 
Choć wydawać by się mogło że w XONE:4D wyraźnie oddzielono funkcjonalność kontrolera MIDI od MIKSERA, to nie jest to do końca prawda. Crossfader, kontrola jego cięcia, a także wszystkie podświetlane klawisze (a więc te odpowiedzialne za odsłuch, czy kontrolujące filtry) wysyłają sygnały MIDI. Warto o tym wiedzieć, bo przy dostępnych w sieci mapowaniach XONE:4D brakuje uwzględnienia tego elementu. A przyciski od filtrów można chociażby zmapować do HOT-CUE. Można się przyczepić do tego, że nie mamy możliwości zmapowania faderów liniowych.
 

 

IV XONE:4D a dedykowane kontrolery

XONE:4D jawi się jako dość skomplikowany kontroler, szczególnie na tle wielu będących w tej chwili na rynku. Na początku wymaga na pewno nieco więcej wysiłku niż konkurencyjne produkty PLUG & PLAY, które zwykle domyślnie są świetne zmapowane, ale tylko do jednego konkretnego oprogramowania. 4D to produkt dla nieco bardziej wymagających użytkowników, ale też oferuje najwięcej z DJskich kontrolerów. Czy jako mikser, jako kontroler, jako interfejs audio, czy wspomaganie dla DVS sprawdza się świetnie. Jak dużo z możliwości Xone:4D i przyjemności z tworzenia setów wyciągniemy zależy głównie od nas. Nie do końca usatysfakcjonują każdego „iluzoryczne” Jogi, ale umówmy się – granie z Traktora jak i większości współczesnych softów nie wymaga zawodowych jogów do bitowania, bo od tego mamy SYNC.

Mimo sporego spadku ceny w stosunku do tej, w której początkowo sprzedawany był XONE:4D nadal jest to sprzęt z najdroższej półki w tym segmencie. Jednak ta cena w mojej opinii jest jak najbardziej atrakcyjna. XONE:4D służyć może jako pełnoprawny klubowy mikser, który w kwestii wygody, jakości i ogólnego feelingu jest lepszy od wielu klubowych mikserów, nie wspominając o kontrolerach. Do tego dochodzi pełny interfejs audio, funkcjonalność DVS no i przecież pełna kontrola MIDI. Z tego względu nawet teraz kilka lat po premierze XONE:4D to świetny i warty zakupu kawał DJskigo Hardware dla ludzi, którzy wiedzą jak wykorzystać jego potencjał.
Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem