TEST ROLAND BK-5. Warto?
Dawid Buras 13 sierpnia 2012, 15:28 Roland Polska Sp. z o.o.- Funkcjonalność lepsza niż u konkurencji z tej samej półki cenowej.
- Prosty w obsłudze
- Uniwersalny
- Dobre wykonanie
- Video Out
- Cena
- Brak pokręteł do ingerencji w brzmienia w czasie rzeczywistym
- Rozmiar i jakość wyświetlacza
Na wstępie wypada mi nawiązać do takich znakomitości jak ROLAND G-1000, G-70 czy też E80. Wszystkie podane przeze mnie modele były numerem 1 swoich serii. Seria BK jest młodziutka i póki co posiada 3 modele: BK-5, BK-5 OR oraz BK-7 w module. Czy zatem BK-5 można porównywać do tych gigantów? Nie! BK-5 można porównać do G-600/800, E50… Wprowadza pewien trend, ale Roland jeszcze chyba nie odkrył wszystkich kart… BK-5 to wygoda, innowacja, niezłe brzmienie i przede wszystkim konkurencyjna cena. W swojej klasie ma najmniej podium.
Klawiatura
Ja przyzwyczajony do KORG’owych i Kurzweil’owskich długości klawiszy musiałem zmierzyć się z tą dość ciekawą klawiaturą lecz o nieco krótszych klawiszach niż u konkurencji (chyba, że jestem ślepy). Akcja i dynamika jest całkiem fajna choć przy dłuższej grze klawiatura wydaje się być toporna. Jak na chińską robotę wykonana jest bardzo dobrze. Nie należy niestety (dla mnie) do wyścigówek, ale gra się całkiem przyjemnie. Jak na sprzęt wart ok. 3 500zł na klawiaturze nie szczędzono.
Panel przedni
Panel zrobiony jest z solidnego tworzywa. Przyciski funkcyjne, pokrętło DIAL czy też joystick zrobione są bardzo przyzwoicie. Producent nie oszczędzał na materiale. Przyczepić się za bardzo nie mogę choć brakuje mi np. pokręteł do ingerencji w brzmienia w czasie rzeczywistym, czy też osławionego rolandowskiego rodem ze Star Trek’a laserowego D-BEAM’a. Trochę brakuje mi większego wyświetlacza. Przyzwyczajony jestem do „panoramicznych”, a tu nagle nie zadużych rozmiarów kwadrat. Wiem, że się czepiam… po prostu niewygodnie się z nim pracuje – dodam, iż nie jest dotykowy, jak chociażby w E50/60 – mógłby być większy i szerszy. Jakość wyświetlacza także budzi pewne zastrzeżenia... niewyraźne literki mogą denerwować – choć to także jest tylko kwestią przyzwyczajenia.
Umiejscowienie po prawej stronie panelu przedniego gniazda na pendrive jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Można by rzec przecież, że właśnie ta część instrumentu jest jego sercem. Roland skonstruował zespół muzyków zamknięty w jednej, plastikowej, 61-klawiszowej skrzynce o nazwie BK-5. Mówiąc po naszemu… pliki MIDI, smfy itp. itd… z tego instrumentu brzmią wręcz zawodowo jak na parapet wart nieco ponad 3000zł… - ale o tym mowa będzie później.
Panel tylny
Z „tyłu” klawisz ten ma wszystko to, co powinien mieć! MIDI IN/OUT, USB, 2x pedal, 1x Audio IN (minijack), 2x Audio OUT (L+R) oraz bardzo fajną sprawę… VIDEO OUT!!! Także, kto narzeka na wyświetlacz, w dość łatwy sposób może to sobie zrekompensować.
Brzmienia & Możliwości
„Rolek” jak „Rolek..." piana, el.piana, hammondy i perkusyjne ma bardzo fajne. W tym modelu piano brzmi nad wyraz dobrze. Kilka ciekawych synthów i padów też się znajdzie (moje ulubione: eurodance 1 i 2)! Gitary, smyki i brassy troche słabsze choć nadal na dobrym poziomie jak na tą półkę cenową. Osobiście znam paru niezłych klawiszowców, którzy twierdzą m.in. że smyki i brassy w BK-5 są lepsze niż np. w Yamaszce S-710 czy KORGu PA-500…ale to ocenicie sami słuchając mojego demka stworzonego na BK-5:
Twórcy testowanego modelu postawili na aranże/style, które w tym modelu brzmią naprawdę o klasę cenową lepiej. BK-5 posiada (jak to podaje producent) najnowocześniejszy silnik brzmieniowy, który zawiera ok. 1,100 brzmień. Instrument ten ma do dyspozycji 128 głosów polifonii – czyli obecny dobry standard! Obsługuje m.in. GM2, GS i XG.
BK5 nie tylko odtwarza MIDI. Bardzo ciekawą funkcją jest odtwarzanie plików audio. A najlepsze w tym wszystkim jest to, że zarówno mp3 jak i wav można edytować poprzez chociażby zmianę tempa czy tonacji – przydatna funkcja np. w karaoke. Testowany model posiada ciekawą funkcję Center Cancel, dzięki której wokal w danej piosence staje się ledwo słyszalny – także przydatne w karaoke.
Nagrywanie w BK-5 jest w jakości WAV, 44.1 kHz/16-bit, także jest całkiem nieźle. Wcześniej wspominałem o gnieździe na zewnętrzny monitor. Jest to moim zdaniem rewelacyjna funkcja, dzięki której czy to muzycy, czy to publiczność mogą mieć dostęp np. do tekstu i akordów. Nieduża waga oraz stosunkowo małe gabaryty jak na instrument 5-oktawowy sprawiają, iż BK5 można zabrać ze sobą praktycznie wszędzie!
Grasz wesela? Sam? Nic prostszego! Nie trzeba już pakować kilku ciężkich instrumentów do samochodu, teraz wystarczy zabrać BK-5 pod pachę i w drogę :) Żarty, żartami, ale ten instrument należy chyba do najbardziej mobilnych i zarazem funkcjonalnych jakie znam na rynku. Tak jak wspomniałem wczesniej... style są znakomite! Ten sprzęt odtworzy z powodzeniem każdy rodzaj muzyki. Jest do dobry keyboard, a w swojej cenie śmiem twierdzić, że najlepszy!
Funkcyjnie ustępuje trochę wspomnianej wcześniej "Yamaszcze" czy KORGowi, ale w tym miejscu zadaje sobie pytanie: czy faktycznie potrzebuję tyle "bajerów" i czy faktycznie to wykorzystam ?!
WAV, MP3, VIDEO to przemawia zdecydowanie na korzyść tego modelu. Pisałem o dobrych aranżach. Owszem... oranże są dobre, a nawet bardzo. Mają 4 wariacje z przejściami - dobry standard. Brzmią bardzo dobrze w każdym paśmie. Odziwo perkusja brzmi dość naturalnie - ma się wrażenie, że style nagrywał po prostu sam perkusista na akustycznym zestawie. Same style podzielone są na kategorie, dzięki czemu dość szybko i łatwo można zmienić dany akompaniament. Jeśli chodzi o wbudowany procesor efektów... hmm, mamy do dyspozycji: chorus, reverb, equalizer i kompresor (przydatna funkcja) także źle nie jest. W przypadku plików SMF można edytować każdą partię instrumentu, podkładać inne instrumenty w miejsce już przypisanych. Rozbudowany sekwencer pozwoli posiadaczowi BK5, ktory zakupił ten model do domowego zacisza, komponować na niespotykaną dotąd skalę w tej półce cenowej.
Podsumowanie & Dla kogo BK-5?
BK-5 to instrument ze średniej półki, zarówno brzmieniowej jak i cenowej. Jeśli chodzi o funkcjonalność to Roland już nas przyzwyczaił do tego, że bardzo często w swojej klasie jest ponad konkurencją. BK-5 to instrument wszechstronny nie tylko dla początkującego muzyka czy osoby, która potrzebuje lekkiego, uniwersalnego, prostego w obsłudze i funkcjonalnego instrumentu. Nadaje się zarówno do szkoły jak i na szeroko pojętą scenę rozrywkową. Występuje w dwóch wersjach: „europejskiej” (BK-5) oraz „orientalnej” (BK-5 OR). Omawiana jest wersja „EU”.. OR natomiast wzbogacony jest o możliwość zmiany skali oraz o charakterystyczne barwy i style orientalne.
Krótko mówiąc: (..a w zasadzie pisząc) BK-5 jest niezłym instrumentem, który wiele może nauczyć oraz dostarczyć dużo radości.
Specyfikacja BK-5
- Wyświetlacz graficzny LCD, 160 x 160 punktów, podświetlany;
- Klawiatura 61 czułych dynamicznie klawiszy
Źródło Dźwięku
- Max. Polifonia 128 głosów (kompatybilność GM2/GS/XG Lite)
- Ilość Brzmień 1,172, 60 Zestawów Perkusyjnych
- Multitimbral 3 częściowy do gry na żywo (UP1, UP2, LWR) + 16 części dla utworów
- Master Tuning 415.3 do 466.2 Hz
- Sterowanie tonacją (Transpozycja) -6 do +5 półtonów (dla danych audio/MIDI data)
- Tempo 20 do 250 BPM dla SMF i rytmów, 75 do 125% dla plików mp3 i WAV
- Funkcje Part mute TRACK MUTE (Rytmy, SMF), CENTER CANCEL (mp3, WAV, AUDIO sygnał INPUT)
Efekty
- dla partii do gry w czasie rzeczywistym (UP1, UP2, LWR)
- Sekcja Rytmów/SMF Reverb: 8 typów (wybór poprzez Makeup Tools), Chorus: 8 typów (wybór poprzez Makeup Tools), MFX: 84 typy dla partii do gry w czasie rzeczywistym (wybór poprzez Tone Part MFX), MFX: A & B dla rytmów i sekcji SMF (wybór poprzez Makeup Tools), Parametric EQ: 6 presetów + 1 User memory, Multi-band
- compressor: 6 presetów + 1 User memory
Sekcja Rhythm
- Ilość Rhythm'ów 305 w 6 grupach "Rhythm" (Rytmy dla danego regionu zawarte są w WORLD 1 oraz WORLD 2)
- Rhythm Composer Internal Rhythm Composer, SMF-to-Rhythm Converter w postaci osobnej aplikacji na PC (Windows) na dołączonym CD-ROM
- Pamięci One Touch 4 programowalne registry na rytm
- Rhythm Makeup Tools Edycja zorientowana instrumentalnie
Songs
- Odtwarzacz w czasie rzeczywistym SMF (Format 0/1), KAR, mp3, WAV, mp3+CDG
- Song chord extractor Automatyczne wykrywanie akordów dla plików SMF
- SMF Makeup Tools Edycja zorientowana instrumentalnie
Pamięci Performance
- Listy Performance Nieograniczona ilość (na pamięci USB), Ponad 500 pamięci "Music Assistant" (pamięć wewnętrzna), 5 "Factory Song" pamięci (pamięć wewnętrzna)
- Ilość Pamięci Performance w Liście: Max. 999
- Funkcja Search szybko lokalizująca pliki SMF, audio oraz JPG na podłączonej pamięci USB
Nagrywanie
- Media USB Flash memory
- Format zapisu danych Audio: WAV (44.1 kHz, 16-bit linear)
Video
- Lyrics SMF, mp3/WAV, mp3+CDG
- Pokaz slajdów Folder obrazków podlinkowany do utworów (zalecana rozdzielczość: 512 x 384 lub 1024 x 768 pixeli)
Inne
- Sterowanie panelowe Gałki: VOLUME, Rotary encoder: Data dial
- Złącza PHONES jack x2: Stereo 1/4" phone typ, AUDIO INPUT jack: Stereo mini phone typ, AUDIO OUTPUT Jack (L/Mono, R/Mono): 1/4" phone typ, USB COMPUTER port (Typ B, odbiór i wysyłanie danych MIDI), USB MEMORY (Typ A, urządzenia magazynujące dane), złącza MIDI (IN, OUT): funkcja Visual Control, VIDEO OUTPUT jack: RCA-typ (CVBS, PAL lub NTSC - przełączane), Foot pedal jack: HOLD, SWITCH/EXPRESSION (programowalne)
- Głośniki 10 cm x 2
- Szacowana moc wyjściowa 2 x 12 W
- Zasilanie Zasilacz AC
- Pobór prądu 1100mA
- Funkcja Auto Off: Off, 10 min, 30 min, 240 min
- Wymiary bez pulpitu: 1044 x 317 x 129 mm, z pulpitem: 1044 x 317 x 301 mm
- Waga 7.5 kg (nie licząc zasilacza AC oraz pulpitu)
- Akcesoria Owner's Manual, zasilacz AC, kabel zasilający (dla zasilacza AC), pulpit, CD-ROM (Style Converter 4.0, USB driver)
- Opcje (sprzedawane oddzielnie) USB flash memory (M-UF-seria), Pedały (DP-seria, BOSS FS-5U przełącznik nożny, Roland EV-seria pedałów ekspresji)