TEST kontrolera MIDI Allen & Heath Xone:K2

Adam Cyzman 3 września 2012, 12:17 Konsbud Audio Sp. z o.o.
Allen&Heath xone k2
  • System Warstw
  • Wbudowany Interfejs Audio
  • Gratisowe Etui
  • Mapowanie MIDI trudne dla początkujących
  • Brak firmowego programu do agregacji Audio dla PC

XONE:K2 to najnowszy kompaktowy kontroler MIDI ze stajni Allen & Heath. Jak każdy sterownik MIDI może być wykorzystany do kontroli dowolnego softu muzycznego. Największą konkurencję stanowi on jednak dla Kontrol X1, sprawdzi się więc doskonale pod Traktorem. Na stronie firmowej Allen & Heath znaleźć możemy gotowe mapowania dla Traktora oraz Abletona. W teście używałem K2 właśnie z Traktorem. To co wyróżnia Xone:K2 to przede wszystkim wbudowany 4-kanałowy (2x Stereo) interfejs audio, a także multi - layery znacznie zwiększające możliwości kontroli MIDI.

 

W pudełku 

Oprócz okablowania oraz samego urządzenia do Xone:K2 dołączone jest sztywne, profesjonalne ETUI, które ochroni nasz sprzęt podczas podróży, oraz może służyć za „podstawkę” podczas grania. Biorąc pod uwagę, że konkurencja każe sobie sporo płacić za podobny gadżet, jest to naprawdę bardzo miły gest ze strony Allen & Heath. Instrukcję, sterowniki oraz mapy pod Traktora znajdziemy na dołączonej płycie.
 

Wykonanie 

K2 jest stosunkowo duży, sporo większy od konkurencyjnego Kontrol X1. Wysokością dorównuje standardowym DJ'skim mikserom. Do wykonania nie ma się co przyczepić, wszystko jest odpowiedniej jakości i działa tak jak powinno. Wszystkie przyciski mają trój-kolorowe (zależne od wybranego layeru) wyraźnie podświetlenie.

 

[lupa:1]


Podłączenie 

K2 nie jest zasilane sieciowo – nawet opcjonalnie nie mamy możliwości podłączenia zasilacza. Zasilane jest poprzez USB lub złącze X-LINK, dzięki któremu mamy możliwość podłączenia kilku urządzeń z serii Xone jednym kablem USB do komputera.


Funkcjonalność MIDI

Wszystkie przyciski w K2 działają jak klasyczne „switche” - po naciśnięciu automatycznie odskakują. Są odpowiednio duże, precyzyjne i dobrze się z nich korzysta. Rząd mniejszych niż inne przycisków na górze, w rzeczywistości pełni tylko rolę informacyjną, bowiem nie działa jak przyciski, a jedynie zmienia kolor w zależności od mapowania.

Dwa dolne knoby oraz cztery na samej górze mają pełny – nieskończony zakres obrotu. Do tego są wciskane – dlatego dobrze sprawdzają się w przeglądaniu plików czy też wybieraniu efektów oraz ich odpalaniu. Pozostałe knoby działają w określonym zakresie (w jakim zwykle działa EQ), aczkolwiek należy zauważyć, że nie mają one wyrobionej zapadki na środku – to nieco zmniejsza komfort z korzystania z tych knobów jako EQ.

Cztery fadery chodzą z niewielkim oporem, ale zapewniają odpowiednią precyzję. Sprawdzają się bardzo dobrze jako kontroler parametrów WET/DRY dla efektów czy po prostu dla głośności poszczególnych kanałów. Z dwóch dużych przycisków na samym dole ten z lewej służy do zmiany LAYERów, ten z prawej może być użyty z powodzeniem jako klawisz SHIFT.

[lupa:2]

[lupa:3]


Kontrola MIDI – Warstwy 

Xone:K2 wysyła aż do 171 różnych komend MIDI, a to wszystko dzięki rozbudowanemu systemowi warstw MIDI. Dedykowany przycisk przełącza nas między 3 warstwami, z których każda ma inne podświetlenie i oczywiście automatycznie wysyła inne komunikaty MIDI, które mogą być przypisane do kolejnych funkcji. Jednak to, które konkretnie przyciski są przełączane w ramach tych warstw można konfigurować. Pierwszą opcją jest kompletne wyłączenie warstw. Można też ustawić, że przycisk warstwy zmienia warstwę tylko dla samej dolnej części przycisków, samej górnej części przycisków, wszystkich przycisków, bądź wszystkich przyciski razem z knobami i faderami.

Żeby lepiej to zobrazować posłużę się firmowym mapowaniem K2 do Traktora dla 2 decków oraz 2 efektorów (wzorowanym po części na Kontrol X1), w którym używamy zmiany warstw tylko dla dolnych klawiszy. A więc 16 dolnych przycisków w 3 poszczególnych warstwach służy kolejno za TRANPORT (odpalanie numerów, CUE, przewijanie), następnie za HOT CUE oraz finalnie za  przypisywanie efektorów do kanału. Za to niezależnie od wybranej warstwy zewnętrzne suwaki i knoby nad nimi odpowiadają za głośność kanału oraz EQ (wraz z killami), a środkowe suwaki ze WET/DRY efektora.

Wspomniane wyżej firmowe mapowanie jest bardzo porządne i przydatne na początek. Sporo gotowych mapowań do Traktora znajdziemy także na http://www.traktorbible.com. Pełnię możliwości K2 wykorzystamy ustawiając jednak kontroler w 100% pod siebie.

Przykładowo w Traktorze z poziomu pierwszego layeru  możemy ustawić sobie pełną kontrolę transportu (CUE,PLAY,SYNC) dla aż 4 kanałów, na drugim layerze zostawić np. kontrolę LOOPów, a na trzecim efekty. Możliwości jest od groma i co najważniejsze duża ilość przycisków, połączona z warstwami,  umożliwia nam zmapowanie wszystkiego, czego właściwie potrzebujemy. Prosty i przejrzysty układ przycisków, wspomagany przez odpowiednie podświetlenie pozwoli nam dość szybko zapamiętać, co i gdzie sobie zmapowaliśmy.

[lupa:4]

 

Interfejs Audio 

K2 posiada 4 kanałowy (2xSTEREO) interfejs Audio. Jedno z wyjść umieszczone jest z tyłu urządzenia (RCA), drugie z przodu (jack). Daje nam to bardzo szerokie możliwości. Tak więc w naszym setupie możemy całkowicie pominąć MIKSER (!), miksując i odsłuchując muzykę wyłącznie z K2 – jeden kanał stereo jest kanałem MASTER, drugi działa jako odsłuch. Połączenie dwóch K2 pod systemem MAC OS umożliwi nam bezproblemowe korzystanie z 4 kanałów stereo widzianych jako jedna karta – a więc tym razem już na mikser, możemy mieć wysłane 4 niezależne sygnału Audio.

W przypadku PC niestety musimy nieco pokombinować ze sterownikami Asio4ALL i szkoda, że Allen nie udostępnił łatwego narzędzia do łączenia (agregacji) pary K2 w jeden interfejs audio. Należy zwrócić uwagę, że mając nawet 2 sztuki K2 nie stworzymy z nich interfejsu pod DVS, bowiem karty oferują tylko wysyłkę sygnału. Co bardzo ważne, mimo że samo urządzenie w stosunku do tego co oferuje jest relatywnie tanie, to nie oszczędzano na jakości interfejsu audio i dźwięk brzmi zawodowo. Wyjścia są dostatecznie głośne (mimo braku zasilania zewnętrznego) – umożliwiając komfortowy odsłuch o odpowiednio wysokiej jakości.


Setup

Zmiana sposobu działania layerów (warstw) oraz zmiana kanału MIDI na którym działa K2 następuje w prostym setupie urządzenia. Przed włączeniem zasilania z USB wystarczy przytrzymać klawisz oznaczony jako SETUP. W tym trybie w łatwy sposób ustawimy kanał MIDI (jeden z 16) pod którym komunikuje się MIDI oraz ustawimy jeden z 5 trybów w jakich działać mają layery.

 


Podsumowanie

Xone:K2 to zdecydowanie kawał wartego uwagi sprzętu. Oferuje rozbudowane i bogate możliwości MIDI, wbudowany interfejs o porządnym brzmieniu i gratisowe ETUI służące również za podstawkę. A to wszystko w bardzo rozsądnej cenie przy zachowaniu wysokiej jakości. Jedyną przeszkodą dla użytkownika mogą być niewielkie własne umiejętności mapowania MIDI - pod Traktorem na początku jest dość trudno (Ableton, Serato cz VDJ są łatwiejsze w tej kwestii). Nie jest to w przeciwieństwie do „dedykowanych” kontrolerów sprzęt typu plug and play. Wymaga nieco znajomości software i przede wszystkim świadomości tego co potrzebujemy i chcemy kontrolować. Umiejętności mapowania MIDI warto się jednak nauczyć, bo kontrolery i autorskie mapowania to przyszłość DJki. Z mojej strony Xone:K2 gorąco polecam zarówno jako bazowy jak i wspomagający kontroler MIDI do wszelkich Djskich zastosowań.

Gdzie kupić?

Allen&Heath Allen&Heath www.allen-heath.com

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Allen&Heath rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Test procesora dźwięku Bettermaker Stereo Passive Equalizer Equalizer studyjny Bettermaker Stereo Passive Equalizer (SPE) wyróżnia się na tle innych urządzeń. W naszym teście w Kosa Buena Studio dowiesz się jak pracować z SPE i posłuchasz brzmienia z sesji nagraniowej
Test słuchawek RODE NHT-100  Rode wraz z modelem słuchawek NHT-100 dołączył do elitarnego grona producentów sprzętu studyjnego takich jak m.in.: AKG / Sennheiser / Beyerdynamic, którego używamy zarówno pracy, jak i w domowym zaciszu. Słuchawki profesjonalne mają...
Test interfejsu audio Yamaha RUio16-D Interfejs audio USB to nieodłączny towarzysz wielu realizatorów live’owych. Yamaha, prezentując RUio16-D, dała do ręki potężny oręż w postaci urządzenia, które – wraz z oprogramowaniem VST Rack Pro zastąpi wiele urządzeń
Test mikrofonów na USB Mackie EM Wybrałem na testy trzy mikrofony USB do podcastu z serii EM od Mackie, model najtańszy: EM-91CU, model najdroższy: Chromium, i model ze średniej półki cenowej, czyli EM-USB. Poznajcie moją opinię na ich temat.
Wielki test Mackie Bundle: Creator, Performer, Producer, Studio Na zestawy Mackie Bundle Creator, Performer, Producer, Studio składają się m.in.: monitory studyjne, interfejsy audio, mikrofony USB, słuchawki, mikser audio, oprogramowanie DAW i wszelkie niezbędne akcesoria studyjne.
Test mikrofonu Neumann M 147 Lampowy Neumann M 147 to mikrofon, który ma już kilka ładnych lat. Został wyprodukowany w 1999 roku i w dalszym ciągu jest przez wielu uważany za jeden z najlepszych mikrofonów do nagrań wokalnych czy lektorskich. Czasami używany jest...