TEST końcówki mocy DIGIT 3k6 firmy SYNQ

25 września 2012 Tagi: końcówka mocy,
Autor testu: andrzej-modrzejewski-zdjecie Andrzej Modrzejewski
Produkt: Synq DIGIT 3k6
Cena: 2749 zł

W dobie „odchudzania” aparatur nagłaśniających pojawia się coraz więcej produktów znacznie lżejszych i efektywniej pracujących. Konwencjonalna końcówka mocy pracująca w klasie H z toroidalnym transformatorem sieciowym waży ponad pięciokrotnie więcej i zajmuje w racku trzykrotnie więcej miejsca niż jego następca działający w klasie D z zasilaczem impulsowym. Takie relacje spowodowały pojawienie się produktów bardzo drogich, jak też i tańszych. W ramach drugiego rozwiązania belgijski producent SYNQ wprowadził na rynek polski serię końcówek mocy DIGIT 1k0, 2k2 i 3k6. Są to końcówki pracujące w klasie D o wysokości 1U i niskiej wadze.

 

Wygląd zewnętrzny

Wybrana została na test najcięższa artyleria z tej serii - Synq Digit 3k6. Ma ona moc wyjściową 2x1800 W przy 4 ohmach oraz 2x1100 W przy 8 ohmach. Końcówka ta nie pracuje przy obciążeniu impedancją głośników 2 ohmy. Testowany produkt posiada na panelu frontowym dwie gałki do regulacji natężenia dźwięku niezależnie dla kanałów A oraz B. Kolejnym uzupełnieniem są dwa zestawy wskaźników diodowych LED po 5 na każdy kanał. Informują one o pracy końcówki. Dwie dolne określają tryb pracy - lewa czerwona świecąc oznacza działanie w mostku, prawa żółta w trybie mono. Pojawiający się sygnał dźwiękowy zapala następne diody - zielone. Świecące żółtym kolorem diody ostrzegają o maksymalnym wykorzystaniu końcówki. Z kolei dwie czerwone sygnalizują uruchomienie limitera w końcówce. Następne dwie czerwone diody w momencie zapalenia się ostrzegają o uszkodzeniu wzmacniacza. 

[lupa:1]

Frontowy panel posiada duży, dobrze zabezpieczony otwór wentylacyjny oraz włącznik zasilania 230 V. Tylny panel DIGIT 3k6 zaopatrzony został w złącze sieciowe z bezpiecznikiem15 A, 4 wentylatory schładzające i bardzo mało grzejące się radiatory z półprzewodnikami. Zespół gniazd wejściowych i wyjściowych składa się z trzech złączy typu speakon dla kolumn głośnikowych, po jednym na kanał A, B oraz trzecie, czerwone do pracy w trybie mostkowym. Wejścia symetryczne DIGIT 3k6 oparte zostały o gniazda 3k6 XLR damskie oraz równoległe złącza męskie też XLR, służące do przekazania sygnału do następnych końcówek, XLRów itp. W pobliżu tych gniazd znajdują się przełączniki ustalające tryb pracy, następnym ustawiamy czułość końcówki na poziomie 1,4 V, 26 dB oraz 32 dB. Ostatni przełącznik uruchamia filtr górnoprzepustowy od 30 Hz. Obudowa wykonana jest ze stali w kolorze czarno-grafitowym, bardzo odporna na mechaniczne uszkodzenia.


Wrażenia 

Zanim przeprowadziłem testy końcówki DIGIT 3k6, postanowiłem zajrzeć do środka urządzenia. Okazało się, że jest to produkt zawierający sporo elementów, w tym też pokrytych czarną farbą, aby nikt nie próbował kopiować. Zapewne jest to kolejna wersja poprawiona przez producenta, opanowana na bazie doświadczeń.

Zasilacz impulsowy został oparty o układ mostkowy pracujący na bardzo wysokiej częstotliwości, co zapewnia bardzo dużą jego wydajność. Całość jest bardzo solidnie zmontowana. DIGIT 3k6 pracuje w klasie D, stąd też jego wydajność wynosi 90/95%, a przekłada się to na małą ilość ciepła wydzielaną przez półprzewodniki. Nad stabilnością termiczną wzmacniacza czuwają cztery wentylatory.

[lupa:2]

Testowanie końcówki 3k6 z kolumną pełnopasmową ze zwrotnicą pasywną wypadło średnio. Pasmo środkowe było trochę mętne. Czuło się moc w basach i podbicie częstotliwości powyżej 8 kHz w górę. Klasa D wzmacniaczy niestety charakteryzuje się mniej selektywnym środkiem. Lepsza byłaby tutaj klasa TD. Zalecam układ aktywny bez zwrotnic pasywnych, mających wpływ na pracę końcówki. Natomiast w paśmie subbasowym DIGIT spisuje się znakomicie.

Porównanie z końcówką 3U, mającą38 kg wagi o analogicznej mocy wyjściowej i pracującej w klasie H wypadło bardzo korzystnie na rzecz 3k6. Bardzo dobrym pomysłem jest wbudowanie trzeciego gniazda głośnikowego dla trybu mostkowego 3k6. Z resztą wszystkie gniazda speacon mają mostkowane połączenia +1 z +2, -1 z -2, co poprawia prądową wydajność złącza jednocześnie sugeruje użytkownikowi stosowanie kabli głośnikowych czterożyłowych. Takie rozwiązanie gwarantuje dublowanie połączeń.

Kolejnym plusem omawianej końcówki mocy jest cała gama zabezpieczeń:

  • przeciwzwarciowe
  • eliminacja częstotliwości ponadakustycznych przeciw napięciu stałemu
  • termiczne

Układ elektroniczny z nieregulowanym limiterem oraz miękki start zabezpieczają głośniki przed uszkodzeniem. Oczywiście należy pamiętać, aby moc głośników odpowiadała mocy końcówki. W przypadku zastosowania głośników basowych o niedużym wychyleniu membrany warto uruchomić filtr górnoprzepustowy (30 Hz), aby uniknąć ewentualnego ich uszkodzenia mechanicznego.

 


 

Podsumowanie

Zastosowanie tej siedmiokilogramowej końcówki może być wielorakie. Najbardziej przydatna jest w torach subbasowych, zestawach mobilnych ze względu na niską wagę. Może współpracować z końcówkami DIGIT 1k0 (2x540 W przy 4 ohmach) i 2k2 (2x1100 W (przy 4 ohmach) tworząc trójpodziałowy aktywny układ kolumn głośnikowych. W tym przypadku 1k0 nadaje się do systemu wysokotonowego, 2k2 dla środkowego pasma i 3k6 dla basów.Dodatkowym argumentem przemawiającym na korzyść tej serii końcówek jest gwarancja i serwis w Będzinie w firmie Lighting Center, która dostarczyła wyżej wymienioną końcówkę do testów.

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

Całość jest bardzo solidnie zmontowana
W paśmie subbasowym DIGIT spisuje się znakomicie.
Trzecie gniazdo głośnikowe dla trybu mostkowego 3k6.
Wiele zabezpieczeń.
Bardzo dobry stosunek ceny do jakości
Mało selektywny środek przy pracy z kolumnami pełnopasmowymi
reklama

Najchętniej czytane

więcej

Pozostałe testy nagłośnienia

Kolumny głośnikowe Greenhead 15 i Redfire 15

Kolumny głośnikowe Greenhead 15 i Redfire 15

Nowe produkty firmy ANT charakteryzują się ciekawym wyglądem, łatwą obsługą, ładnym brzmieniem oraz dobrym zabezpieczeniem limiterem. Barwę uzyskano poprzez podcięcie pasma środkowego od 250 do 400 Hz.

Produkt: Greenhead 15Redfire 15
Cena: 1.834 zł brutto1.286 zł brutto
Andrzej Modrzejewski MODRZEJEWSKI SOUND
Kompresor optyczny Warm Audio WA-2A

Kompresor optyczny Warm Audio WA-2A

Warm Audio WA-2A to urządzenie obsypane nagrodami i wyróżnieniami. Nie łatwo tego dokonać budując klona i chcąc czy nie, ścigając się z oryginałem, który już z definicji będzie kojarzył się jako ten...

Produkt: WA-2A
Cena: 4.650 zł
Krzysztof Błaś - Infosound.pl Studio nagraniowe Blue Records
Kolumny głośnikowe Cerwin-Vega CVE-10, CVE-15 & CVE-18s - Cz.II

Kolumny głośnikowe Cerwin-Vega CVE-10, CVE-15 & CVE-18s - Cz.II

Ocena:

Cały system PA użyty przeze mnie na koncercie wyglądał następująco: 2 x CVE 15 na statywach jako przody, CVE 18s umieszczony pod prawą kolumną, dodatkowy,...

Produkt: CVE-10CVE-15CVE-18s
Cena: 1.300 zł2.000 zł2.800 zł
Maciej Żulczyk Studio nagrań Pętla
Kolumny głośnikowe Cerwin-Vega CVE-10, CVE-15 & CVE-18s - Cz.I

Kolumny głośnikowe Cerwin-Vega CVE-10, CVE-15 & CVE-18s - Cz.I

Ocena:

Są na rynku pro-audio marki, które u większości ludzi natychmiastowo wzbudzają dobre skojarzenia i sporą dozę respektu - jedną z nich bez wątpienia jest...

Produkt: CVE-10CVE-15CVE-18s
Cena: 1.300 zł2.000 zł2.800 zł
Maciej Żulczyk Studio nagrań Pętla
mikrofon