Maton EBG808CL Performer: Stworzony do koncertowania!

Piotr Słapa 5 lutego 2013, 16:19 Firma MUZYCZNA
Maton Guitars EBG808CL Performer5.600 zł
  • Bardzo dobra jakość wykonania
  • Lekka i bardzo wygodna, solidna konstrukcja
  • Dobre brzmienie (zwłaszcza przy grze palcami)

Jeszcze kilka lat temu mało który Europejczyk wiedział o istnieniu australijskiej firmy Maton. Wszystko zmieniło się za sprawą wirtuoza gitary Tommy’ego Emmanuela oraz portalu YouTube. Dzisiaj każdy gitarzysta akustyczny zafascynowany techniką fingerstyle marzy o własnym Matonie.

Ta legendarna australijska marka została powołana do życia w 1946 roku, kiedy Bill May wraz ze swoim bratem Regiem otworzyli pierwszy warsztat lutniczy "Maton Musical Instruments Company". Nazwa marki to pochodna od słów "May" oraz "Tone". Maton posiada wielu sławnych użytkowników takich jak Tommy Emmanuel, Slash, Keith Urban, John Butler, Ben Harper czy Michael Fix. W ofercie firmy znajdują się nie tylko gitary akustyczne, ale również elektryczne.

Dzisiaj testujemy dla Was gitarę elektro-akustyczną Maton EBG808CL Performer.

 

Pierwsze wrażenia

Maton EBG808CL Performer to jeden z najtańszych modeli w ofercie firmy o klasycznym kształcie korpusu 808. Wielkością nawiązuje do gitar typu OM (Orchestra Model). Płyta wierzchnia gitary to australijskie drewno o nazwie Bunya klasy "A". Jego znakiem rozpoznawczym są bardzo wyraźne, podłużne słoje drewna i wielobarwna kolorystyka. Tył, boki oraz gryf wykonano z klonu pochodzącego z rejonu Queensland w Australii.

 

[img:1]

 

Całość wykończona jest bardzo cienkim, matowym lakierem. Korpus oplata binding w kolorze kości słoniowej i posiada wcięcie "cutaway" umożliwiające dostęp do wysokich pozycji na podstrunnicy. Na topie zamontowana czarną płytkę maskującą z literką "M", która nawiązuje do nazwy firmy. Otwór rezonansowy ozdobiony jest stylową rozetą (mozaika).

Palisandrowy mostek o nowoczesnym kształcie wyposażono w białe, plastikowe kołeczki oraz czarny podstawek pod struny. Obok niego znajdują się dwie śruby, które są mocowaniem dla przystawki piezo i dociskają ją do podstawka. Gryf gitary łączy się z korpusem na wysokości XIV progu i posiada doklejoną stopkę.

 

[img:2]

 

Na palisandrowej podstrunnicy znajduje się XXI progów i osadzono na niej markery w kolorze masy perłowej w postaci pokaźnych rozmiarów kropek. Takie oznakowanie jest bardzo czytelne. Główka gitary nie ma drewnianej nakładki tylko wykonana jest z jednego kawałka drewna. Widnieje na niej logo Maton w czarnym kolorze. Producent zdecydował się zamontować chromowane klucze w układzie "trzy na trzy" renomowanej firmy Grover. Instrument nie posiada wad fabrycznych w postaci optycznych niedoróbek i wszystkie elementy są bardzo dobrze spasowane.

 

Ładny, ale i praktyczny!

Model ten jak nazwa wskazuje zaprojektowany został z myślą o muzykach scenicznych i posiada kilka cech, które wyróżniają go z tłumu. Korpus gitary jest niewielkich rozmiarów i dodatkowo producent jeszcze go odchudził w porównaniu do standardowego kształtu 808. Dzięki takie rozwiązaniu instrument jest lekki, zgrabny i poruszanie się z nim na scenie jest bardzo wygodne.

 

[img:3]

 

Kolejną przydatną cechą jest wcięcie w korpusie, które docenią wszyscy gitarzyści solowi. Jeśli chodzi o komfort gry, jest to jeden z najbardziej wygodnych instrumentów na jakich grałem. To jest powód, dla którego po Matony chętnie sięgają gitarzyście fingerstyle - skomplikowane pasaże i chwyty wykonuje się z łatwością. Na komfort gry wpływa przyjazny gryf o profilu C oraz możliwość ustawienia ekstremalnie niskiej akcji strun.

Po wzięciu instrumentu do ręki od razu czuć, że obcujemy ze sprzętem wysokiej klasy. Gitara jest bardzo przyjemna w dotyku za sprawą matowego lakieru. Dzięki cienkiej warstwie lakieru dłoń ma kontakt z żywym drewnem. Łatwiej jednak o zarysowania, więc trzeba uważać lub po prostu nie przejmować się. Maton jest oczywiście w 100% produkcji australijskiej i każdy jego element wykonany jest przez innego specjalistę (w środku korpusu znajduje się karteczka z inicjałami lutników odpowiedzialnych za poszczególne prace).

 

A co w środku?

Maton EBG808CL Performer uzbrojony jest w elektronikę Maton AP5, która składa się z dwóch elementów - preampu oraz przystawki piezo umiejscowionej pod mostkiem. Preamp wykonany jest z dobrej jakości czarnego plastiku i zamontowano go w boczku gitary. Znajdują się na nim suwaki odpowiedzialne za regulację głośności, basu, wysokich tonów oraz dwa niewielkich rozmiarów pokrętła służące do korekcji średnich częstotliwości.

 

[img:4]

 

Układ zasilany jest parą paluszków AA, a dostęp do nich umożliwia klapka na froncie preampu. Czerwona dioda sygnalizuje o stanie baterii. Wejście na kabel typu duży jack znajduje się na bocznej ściance w dolnej części gitary. Szkoda, że producent nie umieścił go w stopce gitary - tak byłoby bardziej komfortowo i bezpieczniej.

 

Brzmienie

Pora zagrać pierwsze dźwięki. Instrument odzywa się ciepłym, szlachetnym dźwiękiem z przewagą środkowego pasma. Basu jest tutaj niewiele, ale trudno spodziewać się więcej po instrumencie z tak małym korpusem. Górka jest okrągła, przyjemna i nie drażni ucha. Akordy zagrane na pustych strunach wybrzmiewają równo i sustain jest wystarczająco długi.

Gitara najlepiej wypada przy grze palcami. Melodia bez problemu wybija się na pierwszy plan, a akompaniament grany w ten sposób ładnie brzmi jako tło dla wokalu czy drugiej gitary. Akordy grane kostką nie mają takiej energii jak na gitarze dreadnought, ale za to partie solowe skutecznie przebijają się przy drugim instrumencie. Gitara wybrzmiewa w każdej pozycji i bardzo dobrze stroi. Pomimo niskiej akcji strun, dźwięk nie stracił na wyrazistości i nie słychać pobrzękiwania o progi.

 

[img:5]

 

W nagraniach instrument został zarejestrowany przy pomocy pary mikrofonów pojemnościowych RODE NT-5. Teraz czas na test gitary pod prądem. Nie ulega wątpliwości, że pickup to największa zaleta australijskiej gitary. Po wpięciu Matona EBG808CL Performer do wzmacniacza AER Compact 60 z małego pudełka uzyskujemy potężny dźwięk. Pickup jest bardzo czuły na każdy ruch kostki i zbiera nawet uderzenia perkusyjne z korpusu.

Gitara urzeka swoją dynamiką. Dźwięk jest przy tym naturalny i nie ma charakterystycznego dla przetwornika piezo piasku i ostrej górki. Korekcja EQ jest bardzo rozbudowana i z poziomu preampu możemy ustawić szeroką paletę brzmień odpowiednią dla niemalże każdego stylu muzycznego. Pickup w tej gitarze naprawdę robi wrażenie i zasługuje na ocenę celującą.

 

Pdosumowanie

Maton EBG808CL Performer to instrument stworzony do koncertowania. Jego podstawowe walory to znakomita wygoda gry, lekka, ale jednocześnie pancerna konstrukcja oraz doskonałe brzmienie z elektroniki. Model ten znajdzie zastosowanie wśród zawodowych muzyków jako koń roboczy na scenę, a hobbyści polubią go ze względu na jego mobilność i możliwość zabrania wszędzie tam, gdzie nie zmieści się dreadnought czy jumbo (np. jako bagaż podręczny do samolotu).


Oceny:

Wygoda gry: 6/6
Brzmienie: akustycznie 4/6, elektrycznie 6/6
Wykonanie 5/6
Jakość/cena: 5/6

 

 

Specyfikacja techniczna Maton EBG808CL Performer:

 
  • Płyta wierzchnia: australijska bunya klasy "A"
  • Płyta spodnia i boczki: australijski klon QLD
  • Gryf: australijski klon QLD
  • Podstrunnica: palisander
  • Progi: 21
  • Mostek: palisander
  • Klucze: Grover
  • Pickupy: Maton AP5
  • Wykończenie: mat
  • Zasilanie: 2 x baterie AA
Pozostałe testy
Marcin Pendowski testuje nowe combo Laney'a Pozory czasami lubią mylić. Jeśli szukacie nowoczesnego comba do basu o tradycyjnej estetyce to nie mogliście lepiej trafić. Laney Dibeth DB200-210 pod pozorami klasycznej konstrukcji chowa szereg niezwykle nowoczesnych i funkcjonalnych...
VIDEO TEST: Wyjątkowa gitara basowa Sterling Stingray Ray 34 HH Czy budżetowa wersja ikonicznego basu musicman Stingray godna jest swojej nazwy? Marcin Pendowski zaprasza na video test absolutnej klasyki gatunku. Posłuchajcie jak instrument brzmi ten bas w rękach mistrza.
Budżetowy baryton dla każdego. Aria Pro II JET-B’tone jest z pewnością niezwykle ciekawym instrumentem w sektorze budżetowych gitar barytonowych. Gitara ta prezentuje się niezwykle elegancko, jest przy tym mądrze zaprojektowana i wygodna w grze. TEST
Testujemy trio od Walden Guitars Walden Guitars coraz mocniej zaznacza swoją pozycję na rynku gitar akustycznych. Tym razem do naszej redakcji trafiły trzy instrumenty tego producenta, które powinny zainteresować zarówno gitarzystów-amatorów, jak i zawodowców,...
Test gitary basowej Markbass JF1 Markbass to dobrze wszystkim znana włoska marka, która bardzo szybko zdobyła serca basistów na całym świecie żółto-czarnymi produktami służącymi do nagłaśniania tego, co tworzymy na naszych basówkach. Lista topowych artystów, którzy...
Test gitary akustycznej Washburn Bella Tono Washburn, amerykańska marka z tradycjami. Od 1883 roku obecna w świadomości muzyków. Pomimo wzlotów i upadków, wciąż obecna w muzyce folkowej, country, szeroko rozumianym rocku. Dziś bardziej znana z gitar elektrycznych, ale przecież...