Test gitary Maton EBG808C W.A. May Custom Shop

Piotr Słapa 13 czerwca 2013, 11:12
Maton Guitars EBG808C W.A. May Custom Shop9.600 zł
  • Wzorowa jakość wykonania
  • Atrakcyjny wygląd
  • Świetne brzmienie akustyczne i elektryczne
  • Wygodna i dobrze wyważona

Każda poważna firma gitarowa świata posiada oddział Custom Shop. Jest to miejsce, gdzie powstają wyjątkowe i kosztowne instrumenty w limitowanych seriach lub na życzenie wymagających klientów. Bardzo często gitara z logiem CS zbudowana jest od początku do końca przez jednego lutnika z dbałością o każdy, nawet najdrobniejszy szczegół.

Dzisiaj testujemy dla Was gitarę elektro-akustyczną Maton EBG808C W.A. May. Firma Maton to elitarna australijska marka, której początki sięgają 1946 roku kiedy Bill May wraz ze swoim bratem Regiem otworzyli pierwszy warsztat lutniczy "Maton Musical Instruments Company". Nazwa marki to pochodna od słów "May" oraz "Tone".

Ambasadorem firmy jest jeden z najlepszych gitarzystów świata Tommy Emmanuel, który współpracuje z Matonem od połowy lat 80-tych, aktywnie uczestnicząc w projektowaniu instrumentów oraz systemów nagłośnieniowych. W ofercie firmy znajdują się nie tylko gitary akustyczne, ale również elektryczne. Maton EBG808C W.A. May to bardzo wyjątkowy instrument, będący hołdem dla założyciela firmy - Bill?a May'a. Produkcja tego modelu jest limitowana do kilkudziesięciu egzemplarzy, więc okazji żeby go zakupić nie będzie wiele. Na rynku można też spotkać jego większego brata z korpusem dreadnought. Producent dumnie ogłasza, że jest to jedna z najlepszych gitar jakie kiedykolwiek wyprodukował. Przekonajmy się więc ile w tym prawdy.

 

Oglądamy

Maton EBG808C W.A. May posiada korpus typu 808, który wielkością zbliżony jest do gitary klasycznej. Płyta wierzchnia to lity świerk sitkajski klasy AAA. Tył oraz boki wykonane są z litego australijskiego drewna o nazwie satinbox. Materiał ten jest bardzo unikalny i Maton oferuje go tylko w gitarach Custom Shop. Satinbox posiada przepiękne symetryczne słoje drewna i według producenta jest to materiał o doskonałej projekcji dźwięku.

 

[img:2]

 

Top oraz korpus wykończono bardzo cienką warstwą matowego lakieru. Lakier w dotyku jest przyjemny jak aksamit i nadaje gitarze lekko biały odcień, co w połączeniu z prześwitującymi słojami satinboxu robi ogromne wrażenie. Korpus oplata binding z płomienistej odmiany australijskiego drewna blackwood i posiada wcięcie cutaway, ułatwiające dostęp do wyższych pozycji na podstrunnicy. Z tego samego materiału wykonana jest również rozeta na płycie wierzchniej. Testowana gitara nie posiada płytki maskującej. Trzeba, więc w przyszłości uważać na zarysowania kostką, bo lakier w tym miejscu jest delikatny.

 

[img:10]

 

Mostek gitary wykonano z palisandru i wyposażono w białe plastikowe kołeczki oraz kompensowany podstawek z kości. Obok podstawka znajdują się metalowe śruby, które są mocowaniem przystawki, piezo zapewniając jej odpowiedni docisk. Warto pamiętać, że kręcąc śrubami nie ustawia się wysokości strun. Gryf instrumentu wykonano z jednego kawałka drewna blackwood bez doklejenia stopki. Takie rozwiązanie jest bardzo kosztowne ze względu na ilość użytego materiału, ale dzięki temu gryf ma większą stabilność i jest atrakcyjny wizualnie. Gryf wykończono inaczej niż korpus - lakieru jest jeszcze mniej i ręka dotyka żywego drewna. Dodatkowo ciemny blackwood, z którego zrobiony jest gryf, ładnie kontrastuje z jasnym korpusem.

 

[img:11]

 

Na palisandrową podstrunnicę nabito 21 progów i osadzono markery w postaci małych kropek wykonanych z macicy perłowej. Próg zerowy zrobiono z kości i jego wysokość oraz spasowanie są perfekcyjne, zapewniając optymalną wysokość strun nad I progiem. Główka instrumentu o oryginalnym kształcie posiada dwie drewniane nakładki - dolną z satinboxu i górną z blackwoodu.

Logo firmy umieszczono w jej górnej części i ozdobiono macicą perłową. Na środku znajduje się przepiękne zdobienie wykonane z różnych odmian abalonu oraz macicy perłowej. Wisienką na torcie jest logo Maton Custom Shop, które dumnie prezentuje się w dolnej części główki. Ogólnie instrument wykonany jest z chirurgiczną precyzją i dbałością o detale. Wszystkie materiały spasowane są wzorowo i nie ma mowy o niedoróbkach.

 

[img:9]

 

Maton EBG808C W.A. May wyposażony jest w elektronikę Maton AP5. Jest to układ składający się z preampu oraz przystawki piezo ulokowanej pod mostkiem. Preamp umieszczono z boku gitary i dostęp do niego jest wygodny. Z poziomu preampu znajduje się regulacja głośności, wysokich i średnich tonów oraz basu. Układ zasilany jest parą paluszków AA, a dostęp do nich umożliwia klapka na froncie. Czerwona dioda sygnalizuje o stanie baterii. Wejście na kabel typu duży jack znajduje się na bocznej ściance w dolnej części gitary. Jest to jedyny minus matonowskiej elektroniki. Szkoda, że producent nie ulokował gniazda w stopce gitary co byłoby nie tylko wygodniejsze, ale również bezpieczniejsze.

 

Gramy

Po wzięciu instrumentu do ręki od razu czuć, że obcujemy ze sprzętem najwyższej klasy. Maton EBG808C W.A. May jest tak urodziwy, że mógłby stać zamknięty w gablotce jako ozdoba salonu. Byłoby go jednak szkoda, ponieważ instrument ten jest bestią sceniczną i został stworzony, żeby grać koncerty. Gitara jest bardzo dobrze wyważona i gryf o profilu C świetnie leży w dłoni. Granie na stojąco jest komfortowe, a cutaway w korpusie ułatwia dostęp do wyższych pozycji. Fabrycznie ustawiona akcja strun (około 2 mm na XII progu struny basowej E) na starcie jest już przyjazna, ale w miarę potrzeby można ją ustawić jeszcze niżej.

 

[img:12]

 

Zagrajmy pierwsze dźwięki. Po uderzeniu w struny otrzymujemy zaskakująco głośny, szlachetny dźwięk o lekko dominującym środkowym paśmie. Proporcja wioliny / basy jest wzorowa - dźwięki na strunach wiolinowych są mocne i czytelne, a bas jest czysty i otwarty. Basu jest tutaj zaskakująco dużo jak na gitarę z tak niewielkim korpusem, która dodatkowo posiada cutaway. Maton stroi perfekcyjnie w każdej pozycji i nie brzęczy, co świadczy o tym, że progi zostały nabite z dużą precyzją, a podstawek pod struny posiada prawidłową kompensację oraz odwzorowanie radiusa podstrunnicy.

Po zagraniu akordów na pustych strunach możemy sprawdzić sustain. Tutaj nie ma rozczarowania i gitara wybrzmiewa prawie w nieskończoność. Przy grze palcami Maton brzmi ciepło i aksamitnie. Bardzo łatwo o wybicie melodii na pierwszy plan. Wygodny gryf i niska akcja ułatwiają wykonywanie utworów w stylistyce fingerstyle. Gdy uderzamy kostką instrument ochoczo reaguje na zmiany dynamiki. Dobrze sprawdza się zarówno w akompaniamencie akordowym oraz przy partiach solowych. W tych ostatnich struny wiolinowe brzmią soczysto i skutecznie przebijają się przez akompaniament. Ogólnie brzmienie ma nowoczesny i oryginalny charakter. Jest to zupełnie inna barwa niż u Martina czy Gibsona. Maton EBG808C W.A. May ma swój bardzo unikalny głos.

 

Próbka możliwości Maton EBG808C W.A. May Custom Shop:

 

Sprawdźmy jak pracuje układ elektroniczny. Matonowski pickup to bez wątpienia jedno z najbardziej zaawansowanych i rewolucyjnych rozwiązań na rynku w temacie nagłaśniania gitar akustycznych. Maton EBG808C W.A. May podłączony do wzmacniacza AER Compact 60 odzywa się pięknym i naturalnym dźwiękiem o świetnej dynamice. Przystawka pod mostkiem jest bardzo czuła i zbiera każdy szmer czy uderzenie w korpus. Dzięki temu instrument jest żywy i plastyczny. Typowa przystawka piezo brzmi sucho i sztucznie, a tutaj jest zupełnie inaczej i to co słyszymy przypomina w pewnym sensie brzmienie z mikrofonu.

Układ dopracowany jest do tego stopnia, że gitarę możemy wpiąć bezpośrednio w linię bez wzmacniacza gitarowego i cieszyć się ładnym dźwiękiem. Z poziomu preampu możemy regulować pełne pasmo gitary i ustawić brzmienie bez zaglądania do EQ wzmacniacza. Sam pickup jest cichy i nie generuje szumu. W nagraniach instrument został zarejestrowany przy pomocy pary mikrofonów pojemnościowych RODE NT-5.

 

Podsumowując...

Maton EBG808C W.A. May to gitara arystokratka przeznaczona dla osób, które nie uznają kompromisów. Materiały, wykonanie oraz brzmienie są tutaj na absolutnie najwyższym światowym poziomie. Instrument posiada również wartość kolekcjonerską, która z roku na rok będzie coraz wyższa. Za to wszystko trzeba niestety zapłacić odpowiednią cenę, ale zdecydowanie warto!

Oceny:

Wygoda gry: 5/5
Brzmienie: akustycznie 5/5, elektrycznie 5/5
Wykonanie: 5/5
Jakość / cena: 4.5/5

Ocena końcowa: [img:5] [img:5] [img:5] [img:5] [img:5]


 

Specyfikacja techniczna Maton EBG808C W.A. May Custom Shop:

 
  • Płyta wierzchnia: lity świerk klasy AAA
  • Płyta spodnia i boczki: lity australijski satinbox
  • Gryf: australijski blackwood (jednoczęściowy)
  • Podstrunnica: palisander
  • Progi: 21
  • Mostek: palisander
  • Wykończenie: mat
  • Elektronika: AP5 (przystawka piezo)

 

[img:7]

 

Pozostałe testy
Marcin Pendowski testuje nowe combo Laney'a Pozory czasami lubią mylić. Jeśli szukacie nowoczesnego comba do basu o tradycyjnej estetyce to nie mogliście lepiej trafić. Laney Dibeth DB200-210 pod pozorami klasycznej konstrukcji chowa szereg niezwykle nowoczesnych i funkcjonalnych...
VIDEO TEST: Wyjątkowa gitara basowa Sterling Stingray Ray 34 HH Czy budżetowa wersja ikonicznego basu musicman Stingray godna jest swojej nazwy? Marcin Pendowski zaprasza na video test absolutnej klasyki gatunku. Posłuchajcie jak instrument brzmi ten bas w rękach mistrza.
Budżetowy baryton dla każdego. Aria Pro II JET-B’tone jest z pewnością niezwykle ciekawym instrumentem w sektorze budżetowych gitar barytonowych. Gitara ta prezentuje się niezwykle elegancko, jest przy tym mądrze zaprojektowana i wygodna w grze. TEST
Testujemy trio od Walden Guitars Walden Guitars coraz mocniej zaznacza swoją pozycję na rynku gitar akustycznych. Tym razem do naszej redakcji trafiły trzy instrumenty tego producenta, które powinny zainteresować zarówno gitarzystów-amatorów, jak i zawodowców,...
Test gitary basowej Markbass JF1 Markbass to dobrze wszystkim znana włoska marka, która bardzo szybko zdobyła serca basistów na całym świecie żółto-czarnymi produktami służącymi do nagłaśniania tego, co tworzymy na naszych basówkach. Lista topowych artystów, którzy...
Test gitary akustycznej Washburn Bella Tono Washburn, amerykańska marka z tradycjami. Od 1883 roku obecna w świadomości muzyków. Pomimo wzlotów i upadków, wciąż obecna w muzyce folkowej, country, szeroko rozumianym rocku. Dziś bardziej znana z gitar elektrycznych, ale przecież...