LD Systems DVOX: Dobry wybór do nagrań wokalnych

Paweł Żwan 17 kwietnia 2013, 15:17 ADAM HALL Group GmbH
LD Systems DVOX1.000 zł
  • Profesjonalny, nowoczesny wygląd
  • Niski poziom szumów
  • Cena
  • Drobne mankamenty brzmieniowe w paśmie 7.5 - 8.5 kHz

Mikrofon LD Systems DVOX w solidnym pudełku i w zestawie z koszyczkiem o nietypowym "wyciętym designie" zrobił na początek bardzo dobre wrażenie. Wygląd mikrofonu jest profesjonalny i nowoczesny, co nie jest bez znaczenia z punktu widzenia estetyki.

Jak wiadomo, to co najważniejsze w mikrofonie pojemnościowym drzemie jednak w środku, tuż pod jego obudową i jest to układ serca membrany połączonej z ciałem drobnej i precyzyjnej elektroniki. Z punktu widzenia realizatora dźwięku taki układ widziany jest jako całość, a o klasie mikrofonu mówi jakość dźwięku, który został nim zarejestrowany.

Ma to szczególne znaczenie w przypadku nagrań mowy, gdyż wtedy zadanie mikrofonu jest dużo bardziej "techniczne". Po prostu chodzi o to, żeby mikrofon taki przeniósł jak najbardziej naturalnie barwę mowy, nie ozdabiając jej jednocześnie nadmierną ilością mlasków i różnych artefaktów. W przypadku męskich nagrań lektorskich ważne jest dodatkowo, żeby był w stanie odzwierciedlić w pełni niskie częstotliwości głosu zachowując całościową jasność i przejrzystość brzmienia.

[img:4]

DVOX w praktyce

Obiektywizację oceny mikrofonu ułatwia porównania z innymi standardowymi mikrofonami, tzw. wyznacznikami jakości. W naszym studio takimi mikrofonami są Neuman TLM 103 i AKG 414. Są to mikrofony znacznie różniące się od siebie, TLM ciepły - idealny do lektorskich głosów męskich, AKG nieco jaśniejszy stworzony do partii wokalnych, które muszą przebić się przez gęsty częstotliwościowo podkład muzyczny. Tak więc w celu porównania i odniesienia testowanego mikrofonu do tych dwóch mikrofonów nagraliśmy z lektorem na każdym z nich taki sam fragment tekstu typowego szkolenia e-learningowego:

 

 

Najpierw przedstawione jest nagranie na mikrofonie Neumann TLM 103, potem na testowanym mikrofonie DVOX i na końcu na mikrofonie AKG C414. Lektor proszony był o czytanie zdań w podobny sposób, w takiej samej głośności i konfiguracji układu głowa-mikrofon, co zostało dokładnie dopilnowane.

Mówi się, że o gustach się nie dyskutuje, tak więc ostateczną ocenę próbek pozostawiam czytelnikowi. Jednak według mnie testowany mikrofon w kwestii jakości i naturalności brzmienia odbiega nieco od swoich nieco bardziej "zamożnych" kolegów. Nie posiada też tak głębokiej i zarazem naturalnej barwy jak Neumann TLM 103. Jego dźwięk wydaje się być nieco "wycofany" bez naturalnego brzmienia w paśmie około 7.5 - 8.5 kHz. Ocenę potwierdza widok widma trifonu "Pra...", gdzie widać różnicę w średniej widmowej energii tego pasma.

 

[img:1]

 

Widmo uzyskano dla długości ramki równej 2048 próbkom. Warto natomiast zauważyć, że testowany mikrofon DVOX swoim brzmieniem jest bardziej zbliżony do mikrofonu AKG, ale jego barwa pozostaje od niego niestety dużo mniej naturalna.

W celu sprawdzenia brzmienia mikrofonu w śpiewie, podobnie jak w przypadku mowy nagrano próbki w takiej samej konfiguracji. Tutaj różnice są już mniejsze, a mikrofon wydaje się być dużo bardziej predysponowany do nagrań wokalnych i bardziej przypomina swoją barwą dwa pozostałe mikrofony.

 

 

Testowany mikrofon DVOX jest reklamowany jako mikrofon o szczególnie niskim poziomie szumów i rzeczywiście jego szumy są około 1-2 dB niższe niż w przypadku mikrofonów Neumann i AKG. Za to należą się producentowi brawa (choć mówimy tutaj o poziomach praktycznie nie do wychwycenia w normalnych warunkach odsłuchu). Zarejestrowane szumy mikrofonów są przedstawione na rysunku poniżej.

 

[img:2]

 

Na korzyść testowanego mikrofonu wpływa oczywiście również jego cena, dość uczciwa jak na studyjny mikrofon pojemnościowy o dużej membranie.

 

Podsumowanie

W podsumowaniu należy powiedzieć, że testowany mikrofon nie sprawdzi się szczególnie dobrze przy nagraniach lektorskich, ale już przy nagraniach wokalnych może być ciekawą alternatywą dla mikrofonów, które są dużo droższe. Tak zwanym "gadżeciarzom" może spodobać się jego solidne wykonanie oraz nieco agresywna niebieska dioda, przykuwająca uwagę nie tylko przy ciemniejszym świetle otoczenia…


Galeria zdjęć LD Systems DVOX:

 

[img:3]

Gdzie kupić?

LD Systems LD Systems www.ld-systems.com

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > LD Systems rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy Test słuchawek RODE NHT-100  Rode wraz z modelem słuchawek NHT-100 dołączył do elitarnego grona producentów sprzętu studyjnego takich jak m.in.: AKG / Sennheiser / Beyerdynamic, którego używamy zarówno pracy, jak i w domowym zaciszu. Słuchawki profesjonalne mają... Test mikrofonów na USB Mackie EM Wybrałem na testy trzy mikrofony USB do podcastu z serii EM od Mackie, model najtańszy: EM-91CU, model najdroższy: Chromium, i model ze średniej półki cenowej, czyli EM-USB. Poznajcie moją opinię na ich temat.
Wielki test Mackie Bundle: Creator, Performer, Producer, Studio Na zestawy Mackie Bundle Creator, Performer, Producer, Studio składają się m.in.: monitory studyjne, interfejsy audio, mikrofony USB, słuchawki, mikser audio, oprogramowanie DAW i wszelkie niezbędne akcesoria studyjne.
Test systemu bezprzewodowego Mipro MI-58 Trzeba uczciwie przyznać, że tajwańska firma Mipro stara się nie pozostawać w tyle za światowymi gigantami systemów bezprzewodowych dwóch firm na literę S – jednej rodem z Niemiec, a drugiej z USA. W Polsce w zasadzie można ją...
Test mikrofonu Neumann M 147 Lampowy Neumann M 147 to mikrofon, który ma już kilka ładnych lat. Został wyprodukowany w 1999 roku i w dalszym ciągu jest przez wielu uważany za jeden z najlepszych mikrofonów do nagrań wokalnych czy lektorskich. Czasami używany jest... Test systemu Sennheiser Evolution Wireless Digital Systemy bezprzewodowe spod szyldu Sennheisera to jakość sama w sobie. Serie Digital 9000 czy Digital 6000 wyznaczają standardy w technologii cyfrowej bezprzewodowej transmisji dźwięku. Mają jednak jedną wadę… do tanich nie należą....