LD Systems DVOX: Dobry wybór do nagrań wokalnych

Paweł Żwan 17 kwietnia 2013, 15:17 ADAM HALL Group GmbH
LD Systems DVOX1.000 zł
  • Profesjonalny, nowoczesny wygląd
  • Niski poziom szumów
  • Cena
  • Drobne mankamenty brzmieniowe w paśmie 7.5 - 8.5 kHz

Mikrofon LD Systems DVOX w solidnym pudełku i w zestawie z koszyczkiem o nietypowym "wyciętym designie" zrobił na początek bardzo dobre wrażenie. Wygląd mikrofonu jest profesjonalny i nowoczesny, co nie jest bez znaczenia z punktu widzenia estetyki.

Jak wiadomo, to co najważniejsze w mikrofonie pojemnościowym drzemie jednak w środku, tuż pod jego obudową i jest to układ serca membrany połączonej z ciałem drobnej i precyzyjnej elektroniki. Z punktu widzenia realizatora dźwięku taki układ widziany jest jako całość, a o klasie mikrofonu mówi jakość dźwięku, który został nim zarejestrowany.

Ma to szczególne znaczenie w przypadku nagrań mowy, gdyż wtedy zadanie mikrofonu jest dużo bardziej "techniczne". Po prostu chodzi o to, żeby mikrofon taki przeniósł jak najbardziej naturalnie barwę mowy, nie ozdabiając jej jednocześnie nadmierną ilością mlasków i różnych artefaktów. W przypadku męskich nagrań lektorskich ważne jest dodatkowo, żeby był w stanie odzwierciedlić w pełni niskie częstotliwości głosu zachowując całościową jasność i przejrzystość brzmienia.

[img:4]

DVOX w praktyce

Obiektywizację oceny mikrofonu ułatwia porównania z innymi standardowymi mikrofonami, tzw. wyznacznikami jakości. W naszym studio takimi mikrofonami są Neuman TLM 103 i AKG 414. Są to mikrofony znacznie różniące się od siebie, TLM ciepły - idealny do lektorskich głosów męskich, AKG nieco jaśniejszy stworzony do partii wokalnych, które muszą przebić się przez gęsty częstotliwościowo podkład muzyczny. Tak więc w celu porównania i odniesienia testowanego mikrofonu do tych dwóch mikrofonów nagraliśmy z lektorem na każdym z nich taki sam fragment tekstu typowego szkolenia e-learningowego:

 

 

Najpierw przedstawione jest nagranie na mikrofonie Neumann TLM 103, potem na testowanym mikrofonie DVOX i na końcu na mikrofonie AKG C414. Lektor proszony był o czytanie zdań w podobny sposób, w takiej samej głośności i konfiguracji układu głowa-mikrofon, co zostało dokładnie dopilnowane.

Mówi się, że o gustach się nie dyskutuje, tak więc ostateczną ocenę próbek pozostawiam czytelnikowi. Jednak według mnie testowany mikrofon w kwestii jakości i naturalności brzmienia odbiega nieco od swoich nieco bardziej "zamożnych" kolegów. Nie posiada też tak głębokiej i zarazem naturalnej barwy jak Neumann TLM 103. Jego dźwięk wydaje się być nieco "wycofany" bez naturalnego brzmienia w paśmie około 7.5 - 8.5 kHz. Ocenę potwierdza widok widma trifonu "Pra...", gdzie widać różnicę w średniej widmowej energii tego pasma.

 

[img:1]

 

Widmo uzyskano dla długości ramki równej 2048 próbkom. Warto natomiast zauważyć, że testowany mikrofon DVOX swoim brzmieniem jest bardziej zbliżony do mikrofonu AKG, ale jego barwa pozostaje od niego niestety dużo mniej naturalna.

W celu sprawdzenia brzmienia mikrofonu w śpiewie, podobnie jak w przypadku mowy nagrano próbki w takiej samej konfiguracji. Tutaj różnice są już mniejsze, a mikrofon wydaje się być dużo bardziej predysponowany do nagrań wokalnych i bardziej przypomina swoją barwą dwa pozostałe mikrofony.

 

 

Testowany mikrofon DVOX jest reklamowany jako mikrofon o szczególnie niskim poziomie szumów i rzeczywiście jego szumy są około 1-2 dB niższe niż w przypadku mikrofonów Neumann i AKG. Za to należą się producentowi brawa (choć mówimy tutaj o poziomach praktycznie nie do wychwycenia w normalnych warunkach odsłuchu). Zarejestrowane szumy mikrofonów są przedstawione na rysunku poniżej.

 

[img:2]

 

Na korzyść testowanego mikrofonu wpływa oczywiście również jego cena, dość uczciwa jak na studyjny mikrofon pojemnościowy o dużej membranie.

 

Podsumowanie

W podsumowaniu należy powiedzieć, że testowany mikrofon nie sprawdzi się szczególnie dobrze przy nagraniach lektorskich, ale już przy nagraniach wokalnych może być ciekawą alternatywą dla mikrofonów, które są dużo droższe. Tak zwanym "gadżeciarzom" może spodobać się jego solidne wykonanie oraz nieco agresywna niebieska dioda, przykuwająca uwagę nie tylko przy ciemniejszym świetle otoczenia…


Galeria zdjęć LD Systems DVOX:

 

[img:3]

Gdzie kupić?

LD Systems LD Systems www.ld-systems.com

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > LD Systems rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy Test bezprzewodowego systemu odsłuchowego Sennheiser XSW IEM Nie jest obecnie czymś zaskakującym scena, na której nie ma ani jednego monitora podłogowego – za to każdy z muzyków występujących na tej scenie ma słuchawki w uszach. Z takiego rozwiązania cieszą się niemalże wszyscy, no może oprócz...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.