Ampeg GVT 15H - Ampeg niekoniecznie dla basisty

Marcin Sobolewski 18 marca 2013, 11:47 Music Info
Ampeg GVT-15HGVT 15H: 2.199 zł
GVT 112E: 1.199 zł
Ampeg GVT-112E
  • Solidne i eleganckie wykonanie
  • Ciekawa funkcja Half Power oraz Full Power
  • Duża skuteczność korekcji do +/- 12 dB
  • Blues, rock, hard-rock, country-rock, rockabilly, zapewne też ska i reaggae ? to jego przeznaczenie.

Ci, którym firma AMPEG kojarzyła się dotychczas tylko ze świetnej jakości wzmacniaczami basowymi, mogą być zaskoczeni serią GVT wzmacniaczy gitarowych tej firmy. Jak się okazuje, wzmacniaczy całkiem udanych. GVT to skrót od Guitar Valve Technology, i nawiązuje w linii prostej do klasycznej już (choć w Polsce mało popularnej) serii VT produkowanej przez Ampega w latach 70-tych.

Ampeg GVT 15H to wzmacniacz całkowicie lampowy, jednokanałowy, oparty o 2 lampy mocy 6V6, które pracują w klasie A i nadają mu moc 15 W. 6V6 to tetroda amerykańskiej produkcji, w Polsce niezbyt popularna (częściej spotykamy choćby 6L6 czy EL34), jednak znana choćby z wielu wczesnych konstrukcji lampowych Fendera. Czytając dane techniczne można łatwo doszukać się podobieństwa do Fendera Champa, Deluxe Reverba czy może brytyjskiego Voxa AC15.

 

Pierwsze wrażenie i budowa

Jest niezłe. Wzmacniacz i dedykowaną do niego kolumnę GVT 112E wykonano w Korei bardzo solidnie i przyjemnie dla oka. Dominuje minimalizm, aluminiowy panel i tylko niezbędne gałki i przełączniki, wzmacniacz nie rozpieszcza wbudowanym DSP ani nie mruga do nas ekranem LCD, musi nam wystarczyć jedna dioda sygnalizująca włączenie.

Front wzmacniacza i kolumny obito czarnym tolexem, co wygląda skromnie i elegancko. Konstrukcja skrzynek jest mocna, wykonana z 15 mm sklejki. Zwarte bryły wzmacniacza i kolumny wieńczą eleganckie skórzane uchwyty, śladów oszczędzania na materiałach nie widać.

[img:1]

[img:2]

[img:3]

Skoro już o przełącznikach była mowa: zamiast tradycyjnego przełącznika Standby mamy tu przełącznik trójpozycyjny: Standby / Half Power /Full Power. W trybie Full Power lampy mocy pracują jako tetrody dając pełne 15 W, zaś w trybie Half Power – spełniają funkcje triody i generują 7,5W mocy. Ma to nie tylko wpływ na głośność wzmacniacza, ale także w niewielkim stopniu na brzmienie – przede wszystkim na odczuwalny gain.

[img:5]

Przełącznik ten można by równie dobrze opisać: Dom/Sala prób albo: Dom/Niewielki koncert. Faktycznie w trybie Half Power można grać w domu bez żadnych obaw o zemstę ze strony sąsiadów lub żony. Full Power jest w sam raz by przebić się przez nawet bardzo ambitnego perkusistę.

[img:4]

Od przełączników przejdźmy do pokręteł: Ampeg zastosował tu swój unikalny patent korekcji dźwięku – nazwany przez siebie BAXANDALL Equalization. Wyjątkowość polega na odpowiednim dobraniu zakresów, dużej skuteczności korekcji, sięgającej +/-12dB. Druga wyróżniająca cecha to przeniesienie regulacji tonów średnich przed korekcję basów i tonów wysokich, w rejon sekcji Gain. Powoduje to, że regulacja Middle daje podwójny efekt – nie tylko podbija tony średnie, ale reguluje też nasycenie dźwięku.

Trzecią ciekawostką dotyczącą korekcji jest fakt, że regulacja tonów średnich jest niesymetryczna – kręcenie gałką w prawo powoduje wzrost w okolicy 2Khz o 10 dB, zaś w przeciwnym kierunku powoduje ściszenie okolic 800 Hz o 6 dB.

Sekcja przedwzmacniacza oparta jest o dwie lampy ECC83 (tu bez niespodzianek), Ampega wyposażono w bardzo skuteczny reverb sprężynowy, jest też wyjście na pętlę efektów. Ampeg ciekawie rozwiązał też sposób podłączania kolumn – tu skromny minimalizm rozrósł się aż do 5 złączy kolumnowych, możliwe są różne kombinacje kolumn o różnej impedancji. Do Ampega można podłączyć np. 4 kolumny po 4 Ohmy, choć nie wiem czy za wzmacniaczem o mocy 15W ktokolwiek chciałby dźwigać więcej niż jedną paczkę.

[img:6]

Nasuwa się to uwaga natury ogólnej: zestaw head plus kolumna przy mocy raptem 15W i jednym 12-calowym głośniku sprawia wrażenie przerostu formy nad treścią. Sądzę że większość gitarzystów sięgnie po combo GVT15-112, które od strony konstrukcyjnej jest dokładnie takie samo jak opisywany zestaw, a nieco tańsze i łatwiejsze w transporcie.

Dla miłośników zestawów łączonych: kolumna jest konstrukcji zamkniętej i kryje w sobie głośnik Celestion Vintage 30. Dosyć już o watach i ohmach, porozmawiajmy o sprawach ważnych:

 

Brzmienie

Brzmienie zestawu to czysta klasyka, przywodząca na myśl dawne, niskogainowe wzmacniacze z lat 60 – 70-tych. Metalowcy będą zawiedzeni – bez swojego Metal Zone’a wiele nie zdziałają, choć dzięki temu że korekcja EQ jest mocna a zamknięta kolumna dodaje „dołu” i oni mogą być zadowoleni.

 

Łatwo się jednak domyślić, że nie ta grupa docelowa była w głowach twórców tego Ampega. Połączenie klasycznej niskogainowej lampy z klasycznym Celestionem Vintage mogło zaowocować tylko jednym: starym, lampowym soundem. Ten wzmacniacz aż się prosi o granie na nim Stonesów! Uśmiecha się do nas, gdy zagramy na nim riffy Led Zeppelin i radośnie mruga zielonym światełkiem diody, gdy nakarmimy go starym Ozzi’m.

Blues, rock, hard-rock, country-rock, rockabilly, zapewne też ska i reaggae – to jego przeznaczenie.

Bardzo przyjemnie działa Baxandall EQ, ukręcenie pożądanego brzmienia nie nastręcza trudności. Trzeba jednak uważać przy dużych głośnościach (tak, tylko 15W ale ten mały potwór bywa zaskakująco głośny), bo podbicie +12dB w rejonie 80 Hz to poważne przeżycie dla otoczenia.

Wzmacniacz polecam miłośnikom vintage’owych brzmień, zwłaszcza tym zainteresowanym czymś innym niż standardowe Marshalle czy Fendery. Życzę wam wiele Satisfaction z tego małego ale ambitnego zestawu.

 

Ceny

 
  • Ampeg GVT 15H ..................... 2199 PLN
  • Ampeg GVT 112E .................... 1199 PLN
     
 

Video Prezentacja


 

[img:7]

 

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Ampeg rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem