Ketron Audya - Mercedes wśród keyboardów i aranżerów

23 września 2013 Tagi: instrumenty klawiszowe, keyboardy, syntezatory, workstations, aranżery, midi, ketron, audya
Autor testu: dawid-buras-zdjecie Dawid Buras
Produkt: Ketron Audya
Cena: 15.000 zł
Dostarczył: FX MUSIC GROUP

Wielu muzyków grających na żywo z pewnością nie raz przed zakupem odpowiedniego dla siebie instrumentu, zastanawia się: co kupić? Jak powszechnie wiadomo, w wyborze przodują firmy japońskie, ale czy nie ma dla nich żadnego konkurenta? Otóż jest - Ketron Audya.

 

Klawiatura

Muszę zacząć od klawiatury, bo to mój "konik". Skoro Włoch, to musi być Fatar... i (jak mniemam) tak też jest w przypadku Audyi. Zawodowa klawiatura! Bardzo profesjonalna, szybka i wygodna. Naprawdę gra jest ogromną przyjemnością. Użytkownik nie ma odczucia, że wydaje sporo kasy na tanią i kiepską klawiaturę, jak w niektórych modelach konkurencji z tej samej półki cenowej.

 

[img:1]

 

Czy mogę coś dodać na temat tej klawiatury? Z pewnością to, że jest pół-ważona, co czyni ją wystarczająco uniwersalną. Akcja tej klawiatury, dynamika, mechanizm dzięki któremu gra jest czystą przyjemnością sprawiają, że Audya może siać postrach wśród konkurentów w tym właśnie zakresie (i nie tylko, ale o tym później). Jest to klawiatura dla każdego. Dodam, że klasyczny organista będzie zadowolony, keyboardowiec i syntezatorowiec tym bardziej... z pianistą nieco gorzej, ale umówmy się... Aaudya nie ma ważonej klawiatury, choć jej motoryka, biorąc pod uwagę, że ta klawiatura jest pół-ważona, powinna wkupić się w gusta nawet pianistów.

 

Panel przedni

Jak dla mnie... klasa! Wykonany rewelacyjnie. Przyciski funkcyjne, suwaki etc. zawodowe! Można śmiało powiedzieć, że jest to mercedes wśród keyboardów! Wszystko mi się tam podoba poza wyświetlaczem, którego szata graficzna jest dość minimalistyczna... nie wspomnę już o tym, że wyświetlacz w takim instrumencie powinien być ciut większy i przede wszystkim dotykowy! Jednak oceniając cały panel przedni nie można mieć praktycznie żadnych zastrzeżeń. Wykonany jest zawodowo!

 

[img:2]

 

Panel tylny

Nic dodać, nic ująć.... full audio out (6x), SPDIF'y, full kontroli nożnej, pełne MIDI + USB, wyjście video, 2x wejście mikrofonowe z osobnymi gainami. Nie ma się do czego przyczepić. Przetworniki na "przodach" sprawiają, że instrumenty z Audyi, a zwłaszcza style brzmią jak żywe zespoły!

 

[img:3]

 

Brzmienie i możliwości

No właśnie - brzmienie. Nie słyszałem, aby jakiś inny instrument miał lepiej brzmiące akompaniamenty! Bardzo dobra sekcja, świetne bębny i bas! Po prostu poezja. Dużo wariacji danego rytmu, przejścia, zakończenia pozwalają użytkownikowi tworzyć, grać oraz improwizować na różnorakie sposoby nawet proste utwory.

Co mi się podoba w Audya? Sekcja mikser, która jest wielofunkcyjna. Posiada ona 9 pionowych suwaków z czego 8 steruje głośnością danych partii aranżera, natomiast kiedy włączony jest tryb drawbars, wszystkie 9 suwaków miksera służy wówczas do ustawienia długości poszczególnych piszczałek organowych. Sekcja PLAYER to już standard, i raczej nie muszę tłumaczyć do czego służy. Również o takich rzeczach jak SPLIT etc. nie ma sensu się rozpisywać. Dodam tylko, że na panelu przednim znajduje się przycisk PIANIST, dzięki któremu w każdej chwili, choćbyśmy nie wiem jak zabłądzili w menu instrumentu, możemy właśnie za jego pomocą zresetować dane ustawienia i cieszyć się bardzo dobrym brzmieniem pianina. Ba! Piana i el. piana w tym modelu to poezja!

 

[img:4]

 

Konkurenci także mają dobre piana, tylko nieco inne. "Ketronowskie" są mięsiste, mocne, a zarazem delikatne. Podłączyłem Audye do klawiatury sterującej z ważoną klawiaturą, nie mogłem przestać grać... Smyki są średniej jakości, brzmią nieźle ale "szału" nie ma. Brassy bardzo dobre, podobnie jak hammondy. Przepiękne akordeony (w żadnym instrumencie nie brzmią lepiej!) Gorzej jest tutaj z synthami. O ile jeszcze niektóre pady brzmią bardzo fajnie, to z kolei leady zupełnie nie dla mnie (bez wyrazu, choć to subiektywna ocena).

Ciekawą sekcją w instrumencie jest VOICETRON - tj. jeden suwak głośności dla mikrofonu (MICRO) oraz jeden suwak głośności dla VOCALIZER'a, oba są podświetlane przyciskami "włącz / wyłącz". Po podłączeniu mikrofonu lub mikrofonów (można podłączyć 2 - wejścia MICRO 1 i MICRO 2) użytkownik uzyskuje dostęp do wielu funkcji z zakresu obróbki vocalu (m.in. kilka reverbów, echo, vibrato, correction, boost etc. oraz dla vocalizera: standart duet, trio, quartet, jazz quartet etc.).

 

[img:5]

 

W przypadku tworzenia barw producenci nie skomplikowali życia użytkownikom. Barwę tworzy się i edytuje łatwo, szybko i przyjemnie. Brzmi banalnie, ale tak jest. Wszystko jest na "wierzchu" i czytelnie opisane w poszczególnych menu wyświetlacza.

Twórcy modelu nie zapomnieli także o funkcji registration (przez wielu może być kojarzona jako: registration memory). Dzięki niej można zapisać w pamięci instrumentu daną i zupełną konfigurację panelu. Umożliwiono zapis dwóch typów rejestracji (registration): SINGLE oraz BLOCK. Bardzo fajna opcja to przycisk "Key Tunes" w sekcji VOICE. Dzięki niemu w dowolnej chwili możemy przypisać jakiś konkretny utwór dowolnemu klawiszowi na klawiaturze instrumentu... czyli 76 utworów mamy od razu pod ręką.

 

[img:6]

 

Na panelu przednim znajduje się szereg takich perełek, które w łatwy i szybki sposób umożliwiają aktywowanie danej funkcji (np. przyciski duoble i harmony, które umożliwiają m.in. aktywowanie dla prawej ręki podwojenie głosu w oktawie oraz m.in. harmonizowanie danego głosu - przy użyciu przycisków od F1 do F10 uzyskujemy dostęp do poszczególnych wariacji harmonicznych).

Oprócz łatwej i szybkiej edycji głosu, barw i styli mamy dostęp do naprawdę wielu rozbudowanych sekcji (np. player), dzięki którym, tworzenie (przede wszystkim!) jak i sama gra są łatwiejsze, przyjemniejsze oraz wygodniejsze. Ciężko tutaj stwierdzić, czy Audya jest lepszym instrumentem od swojej konkurencji. Wiem jedno: na pewno jest inna, brzmi inaczej (często lepiej), wygląda inaczej (dla mnie lepiej) i posiada "to coś" co sprawia, że każdy użytkownik posiadający ten instrument będzie zachwycony.

 

Podsumowanie

Co wyróżnia Audya'ę na tle innych marek oraz dlaczego jest taka droga? Przede wszystkim jakość! To tak jakby porównać mercedesa do malucha... Silnik jest? Jest! Koła są? Są! Kierownica jest? Jest!... ale co z tego, jeśli każdy woli jeździć mercedesem, który dostarcza znacznie więcej komfortu i pozytywnych wrażeń podczas jazdy. Audya jest wykonana wzorowo, to też swoje kosztuje. Nie można się do niczego doczepić (jedynie wyświetlacz nie przypadł mi do gustu, ale tylko ze względu na fakt, że nie jest dotykowy i tak jakby z poprzedniego dziesięciolecia - tj. graficznie nie powala na kolana). Jakość już była!

Co jeszcze i co przede wszystkim wyróżnia Audya'ę za którą trzeba sporo zapłacić? BRZMIENIE! Tak jak pisałem wcześniej - brzmi genialnie! Rewelacyjne przetworniki audio, bardzo dobrze brzmiący procesor efektów, świetnie zgrane i dobrane próbki, sprawiają, że Audya staje się mocnym konkurentem dla instrumentów z kraju "kwitnącej wiśni". Ogólnie nie przepadałem nigdy za włoskimi instrumentami, ale jak dotknąłem tego klawisza, to byłem zachwycony. Brzmi genialnie. Obojętnie czy podłączymy słuchawki, domowy zestaw głośnikowy, drogie nagłośnienie, tanie nagłośnienie... to i tam sound z tego klawisza powali na łopatki nie jednego niedowiarka! Sam testowałem ten klawisz na (AKG K301XTRA, B-52 MATRIX 2000, PEAVEY KB5, B-52 MATRIX 1000... oraz Logitech (zestaw 2.1 za 200 zł)... i za każdym razem sound był genialny. Nie chce przechwalać tego instrumentu, bo to nie o to chodzi w teście, ale chcę zaznaczyć, że ten klawisz naprawdę wart jest uwagi.

Ocena końcowa:

 

Galeria zdjęć Ketron Audya:

 

Specyfikacja techniczna Ketron Audya:

Klawiatura i interfejs:

  • 76 pół wyważonych klawiszy, 8 poziomów czułości nacisku, kontrolery pitch i modulation, system aftertouch, portamento, 16 suwakowych kontrolerów + 1 z możliwością przypisania, 10 ustawianych zakładek
  • Wyświetlacz kolorowy, 320 x 240 punktów, matryca TFT
  • Wbudowany dysk 80 GB ATA IDE 2.5
  • USB - podwójny USB Host, 1 urządzenie USB
  • Wspierane urządzenia USB:
  • Stacja dyskietek floppy, pamięć pendrive, odtwarzacz MP3, napęd CD / DVD ROM, dysk przenośny, klawiatura komputerowa

Bank brzmień:

  • 360 MB PCM Wavetable (32 MB z możliwością zapisu), 384 nowe presety orkiestrowe, stereofoniczne i wieloliniowe głosy, 384 brzmienia General MIDI 2, 32 częściowy multitimbral
  • Polifonia 197 głosów
  • Lista głosów 320 programowalnych w systemie szybkiego dostępu One Touch

Drawbary:

  • 9 cyfrowych suwaków kontrolujących, nowy rotor, efekt perkusji i overdrive

Programy:

  • 320 programów, 3 głosy, 3 podziały, Portamento, Velocity, Duet, Trio, Morphing, Coupling, Steel, Slide, Harmony; pojedyncze i globalne ładowanie programów, edycja A, D, S, R, cut off, resonance, przypisanie efektu i klawiatury; głosy do lewej
  • Drugi głos 1 i 2, z możliwością ustawienia i programowania
  • RAM / INS 64 MB pamięci RAM Sound, do 128 kontrolerów głosów
  • Sampler - nowa jednostka, próbkowanie 44 kHz / 16 bit

Multiplayer:

  • 2 pliki WAV, 2 pliki MP3, 2 pliki MIDI; wysokiej jakości streching i transpozycja w czasie rzeczywistym; funkcje play listy i automatycznego odtwarzania; pętle DJ, A-Drums, SFX, Cross Fade; dwuścieżkowy recorder, sprzętowy encoder MP3 z możliwością ustawienia rozdzielczości, ripper płyt CD AUDIO

Odtwarzacz MIDI:

  • Odtwarzanie SMF z plikami TXT i karaoke, konwerter plików KAR i MISI, juke box, inteligentny transposer, łączenie w łańcuch, Drum & Bass, Lead On / Off, możliwość zapisu ustawień, wyszukiwarka
  • A-Drum remix z synchronizacją dla plików MIDI i Audio Drums
  • Registry z globalnymi kontrolerami i ustawieniami paneli, tryb pojedynczy lub blokowy
  • Drum 1:
  • 54 nowe zestawy bębnów, 24 zestawy użytkownika, 10 sekcji, mikser bębnów i funkcje manualne
  • Drum 2:
  • 240 brzmień Live Drum i pętli Latin Percussion

Real Audio Aranger:

  • 324 stereofoniczne podkłady Live Drums (pliki WAVE), 143 podkłady Real Acoustic & Electric Guitars, 216 akompaniamentów basowych i 124 Arp & Lick, 334 style fabryczne zawierające między innymi nowe Unplugged, Latin, Pop, Ballad, Traditional, Swing i Ballroom, dodatkowe style użytkownika

4 jednostki aranżera:

  • A, B, C, D, 3 Intro / Outro, 4 wersje wypełniające, 4 breaki, interaktywny akompaniament, manualny bas, funkcje bassist, tap tempo, accelerando - ritardando, tempo control, pedalboard; rozpoznawanie akordów Rootless & Standard, remapowanie perkusji
  • Nagrywanie utworów w czasie rzeczywistym na dysk lub pamięć przenośną
  • Pianino ze standardowym lub automatycznym trybem aranżera, sustain On / Off
  • Oktawy - 1 w górę lub w dół
  • Dublowanie niższej oktawy

Harmonie:

  • Full, Jazz, Double, Bluegrass, Trill, Repeat, Folk 1, Folk 2, Echo-Tap
  • Skale arabskie: 13 ustawień z możliwością przypisania do footswitcha, dostrajanie +/- 99 centów na nutę

Tryb akordeonu:

  • International, Belgique, czułosć docisku dla lewej i prawej strony, oktawy basowa i niższa
  • Procesoref ektów DSP
  • 3 nowe jednostki DSP z reverbem chorusem, flangerem, delay, echo tap daly 4/8, wah wah, distortion, overdrive, rotor slow / fast, phaser, tremolo; 4-pasmowy EQ
  • Złącza MICRO 1 i MICRO 2
  • Dwa wejścia mikrofonowe z oddzielną regulacją gainu, 10 pasmowy EQ, echo, reverb, pan/pot, pitch shift, talkm voice transform

Voicetron:

  • Nowy 5 głosowy harmonizer, vocoder, auto-harmony, ścieżka MIDI dla wokalizera, zaawansowana edycja głosów

MIDI:

  • IN 1, IN 2, OUT, THRU, 32 kanały MIDI, zgodność ze standardem General MIDI 2

Wyjścia:

  • Kanały lewy (mono) i prawy, 4 spearowane auxy (2 stereofoniczne lub 4 monofoniczne), cyfrowe złącze SPdif IN / OUT, stereofoniczne wyjście słuchawkowe

Wejścia:

  • Dwa wejścia mikrofonowe, dwa wejścia liniowe, pedały sustain i volume, footswitch 6 lub 13 przycisków

Gabaryty:

  • Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 114 x 43 x 15 cm
  • Waga 18.5 kg
  • Zasilanie - w komplecie zasilacz 240 V / 50 Hz

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Jakość wykonania
Brzmienie styli
Brzmienie barw
Możliwość podłączenia monitora
Możliwość podłączenia 2 mikrofonów
Brak dotykowego wyświetlacza
Do testów dostarczył:
FX MUSIC GROUP FX MUSIC GROUP Tel: +48 (84) 639 11 22 fxmusic.com.pl
reklama

Najchętniej czytane

więcej

Pozostałe testy

Pianino cyfrowe Samick SDP-3300

Pianino cyfrowe Samick SDP-3300

Koreańska korporacja Samick Music Co. powstała w 1958 roku i od początku zajmuje się przede wszystkim produkcją akustycznych pianin i fortepianów....

Produkt: SDP-3300
Cena: 4.000 zł
Marcin Szczęsny Snowman
Klawiatura sterująca Roli Seaboard RISE 49

Klawiatura sterująca Roli Seaboard RISE 49

Ocena:

W mojej dotychczasowej muzycznej stajni, z instrumentów klawiszowych, na stałe zadomowiły się poczciwe Stage piano YAMAHA P 120, stacja robocza ROLAND FANTOM X6, lekki kaliber ROLAND Juno Di oraz akustyczne pianino...

Produkt: Seaboard RISE 49
Cena: 5.000 zł
Tomasz Basel Muzyk
Cyfrowe pianino Artesia DP-3

Cyfrowe pianino Artesia DP-3

Ocena:

Dziś w moje ręce wpadło kolejne cyfrowe pianino. Tym razem jednak jest to produkt marki, która dopiero staje się popularna na naszym rynku. Mowa tutaj o firmie Artesia, która wchodzi w skład większej grupy...

Produkt: DP-3
Cena: 2.000 zł
Krzysztof Śliwiński Muzyk
Test stagepiana Dexibell VIVO S7

Test stagepiana Dexibell VIVO S7

Ocena:

Z dużą ciekawością oczekiwałem tego instrumentu. Dexibell VIVO S7 kusił danymi technicznymi i rodzajem syntezy, a filmy z targów muzycznych podsycały apetyt. Nie chciałem chyba pisać o nim w konwencji typowego testu...

Produkt: VIVO S7
Cena: 7.700 zł
Marcin Szczęsny Snowman
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz