Ketron Audya - Mercedes wśród keyboardów i aranżerów

Dawid Buras 23 września 2013, 14:24 FX MUSIC GROUP
Ketron Audya15.000 zł
  • Jakość wykonania
  • Brzmienie styli
  • Brzmienie barw
  • Możliwość podłączenia monitora
  • Możliwość podłączenia 2 mikrofonów
  • Brak dotykowego wyświetlacza

Wielu muzyków grających na żywo z pewnością nie raz przed zakupem odpowiedniego dla siebie instrumentu, zastanawia się: co kupić? Jak powszechnie wiadomo, w wyborze przodują firmy japońskie, ale czy nie ma dla nich żadnego konkurenta? Otóż jest - Ketron Audya.

 

Klawiatura

Muszę zacząć od klawiatury, bo to mój "konik". Skoro Włoch, to musi być Fatar... i (jak mniemam) tak też jest w przypadku Audyi. Zawodowa klawiatura! Bardzo profesjonalna, szybka i wygodna. Naprawdę gra jest ogromną przyjemnością. Użytkownik nie ma odczucia, że wydaje sporo kasy na tanią i kiepską klawiaturę, jak w niektórych modelach konkurencji z tej samej półki cenowej.

 

[img:1]

 

Czy mogę coś dodać na temat tej klawiatury? Z pewnością to, że jest pół-ważona, co czyni ją wystarczająco uniwersalną. Akcja tej klawiatury, dynamika, mechanizm dzięki któremu gra jest czystą przyjemnością sprawiają, że Audya może siać postrach wśród konkurentów w tym właśnie zakresie (i nie tylko, ale o tym później). Jest to klawiatura dla każdego. Dodam, że klasyczny organista będzie zadowolony, keyboardowiec i syntezatorowiec tym bardziej... z pianistą nieco gorzej, ale umówmy się... Aaudya nie ma ważonej klawiatury, choć jej motoryka, biorąc pod uwagę, że ta klawiatura jest pół-ważona, powinna wkupić się w gusta nawet pianistów.

 

Panel przedni

Jak dla mnie... klasa! Wykonany rewelacyjnie. Przyciski funkcyjne, suwaki etc. zawodowe! Można śmiało powiedzieć, że jest to mercedes wśród keyboardów! Wszystko mi się tam podoba poza wyświetlaczem, którego szata graficzna jest dość minimalistyczna... nie wspomnę już o tym, że wyświetlacz w takim instrumencie powinien być ciut większy i przede wszystkim dotykowy! Jednak oceniając cały panel przedni nie można mieć praktycznie żadnych zastrzeżeń. Wykonany jest zawodowo!

 

[img:2]

 

Panel tylny

Nic dodać, nic ująć.... full audio out (6x), SPDIF'y, full kontroli nożnej, pełne MIDI + USB, wyjście video, 2x wejście mikrofonowe z osobnymi gainami. Nie ma się do czego przyczepić. Przetworniki na "przodach" sprawiają, że instrumenty z Audyi, a zwłaszcza style brzmią jak żywe zespoły!

 

[img:3]

 

Brzmienie i możliwości

No właśnie - brzmienie. Nie słyszałem, aby jakiś inny instrument miał lepiej brzmiące akompaniamenty! Bardzo dobra sekcja, świetne bębny i bas! Po prostu poezja. Dużo wariacji danego rytmu, przejścia, zakończenia pozwalają użytkownikowi tworzyć, grać oraz improwizować na różnorakie sposoby nawet proste utwory.

Co mi się podoba w Audya? Sekcja mikser, która jest wielofunkcyjna. Posiada ona 9 pionowych suwaków z czego 8 steruje głośnością danych partii aranżera, natomiast kiedy włączony jest tryb drawbars, wszystkie 9 suwaków miksera służy wówczas do ustawienia długości poszczególnych piszczałek organowych. Sekcja PLAYER to już standard, i raczej nie muszę tłumaczyć do czego służy. Również o takich rzeczach jak SPLIT etc. nie ma sensu się rozpisywać. Dodam tylko, że na panelu przednim znajduje się przycisk PIANIST, dzięki któremu w każdej chwili, choćbyśmy nie wiem jak zabłądzili w menu instrumentu, możemy właśnie za jego pomocą zresetować dane ustawienia i cieszyć się bardzo dobrym brzmieniem pianina. Ba! Piana i el. piana w tym modelu to poezja!

 

[img:4]

 

Konkurenci także mają dobre piana, tylko nieco inne. "Ketronowskie" są mięsiste, mocne, a zarazem delikatne. Podłączyłem Audye do klawiatury sterującej z ważoną klawiaturą, nie mogłem przestać grać... Smyki są średniej jakości, brzmią nieźle ale "szału" nie ma. Brassy bardzo dobre, podobnie jak hammondy. Przepiękne akordeony (w żadnym instrumencie nie brzmią lepiej!) Gorzej jest tutaj z synthami. O ile jeszcze niektóre pady brzmią bardzo fajnie, to z kolei leady zupełnie nie dla mnie (bez wyrazu, choć to subiektywna ocena).

Ciekawą sekcją w instrumencie jest VOICETRON - tj. jeden suwak głośności dla mikrofonu (MICRO) oraz jeden suwak głośności dla VOCALIZER'a, oba są podświetlane przyciskami "włącz / wyłącz". Po podłączeniu mikrofonu lub mikrofonów (można podłączyć 2 - wejścia MICRO 1 i MICRO 2) użytkownik uzyskuje dostęp do wielu funkcji z zakresu obróbki vocalu (m.in. kilka reverbów, echo, vibrato, correction, boost etc. oraz dla vocalizera: standart duet, trio, quartet, jazz quartet etc.).

 

[img:5]

 

W przypadku tworzenia barw producenci nie skomplikowali życia użytkownikom. Barwę tworzy się i edytuje łatwo, szybko i przyjemnie. Brzmi banalnie, ale tak jest. Wszystko jest na "wierzchu" i czytelnie opisane w poszczególnych menu wyświetlacza.

Twórcy modelu nie zapomnieli także o funkcji registration (przez wielu może być kojarzona jako: registration memory). Dzięki niej można zapisać w pamięci instrumentu daną i zupełną konfigurację panelu. Umożliwiono zapis dwóch typów rejestracji (registration): SINGLE oraz BLOCK. Bardzo fajna opcja to przycisk "Key Tunes" w sekcji VOICE. Dzięki niemu w dowolnej chwili możemy przypisać jakiś konkretny utwór dowolnemu klawiszowi na klawiaturze instrumentu... czyli 76 utworów mamy od razu pod ręką.

 

[img:6]

 

Na panelu przednim znajduje się szereg takich perełek, które w łatwy i szybki sposób umożliwiają aktywowanie danej funkcji (np. przyciski duoble i harmony, które umożliwiają m.in. aktywowanie dla prawej ręki podwojenie głosu w oktawie oraz m.in. harmonizowanie danego głosu - przy użyciu przycisków od F1 do F10 uzyskujemy dostęp do poszczególnych wariacji harmonicznych).

Oprócz łatwej i szybkiej edycji głosu, barw i styli mamy dostęp do naprawdę wielu rozbudowanych sekcji (np. player), dzięki którym, tworzenie (przede wszystkim!) jak i sama gra są łatwiejsze, przyjemniejsze oraz wygodniejsze. Ciężko tutaj stwierdzić, czy Audya jest lepszym instrumentem od swojej konkurencji. Wiem jedno: na pewno jest inna, brzmi inaczej (często lepiej), wygląda inaczej (dla mnie lepiej) i posiada "to coś" co sprawia, że każdy użytkownik posiadający ten instrument będzie zachwycony.

 

Podsumowanie

Co wyróżnia Audya'ę na tle innych marek oraz dlaczego jest taka droga? Przede wszystkim jakość! To tak jakby porównać mercedesa do malucha... Silnik jest? Jest! Koła są? Są! Kierownica jest? Jest!... ale co z tego, jeśli każdy woli jeździć mercedesem, który dostarcza znacznie więcej komfortu i pozytywnych wrażeń podczas jazdy. Audya jest wykonana wzorowo, to też swoje kosztuje. Nie można się do niczego doczepić (jedynie wyświetlacz nie przypadł mi do gustu, ale tylko ze względu na fakt, że nie jest dotykowy i tak jakby z poprzedniego dziesięciolecia - tj. graficznie nie powala na kolana). Jakość już była!

Co jeszcze i co przede wszystkim wyróżnia Audya'ę za którą trzeba sporo zapłacić? BRZMIENIE! Tak jak pisałem wcześniej - brzmi genialnie! Rewelacyjne przetworniki audio, bardzo dobrze brzmiący procesor efektów, świetnie zgrane i dobrane próbki, sprawiają, że Audya staje się mocnym konkurentem dla instrumentów z kraju "kwitnącej wiśni". Ogólnie nie przepadałem nigdy za włoskimi instrumentami, ale jak dotknąłem tego klawisza, to byłem zachwycony. Brzmi genialnie. Obojętnie czy podłączymy słuchawki, domowy zestaw głośnikowy, drogie nagłośnienie, tanie nagłośnienie... to i tam sound z tego klawisza powali na łopatki nie jednego niedowiarka! Sam testowałem ten klawisz na (AKG K301XTRA, B-52 MATRIX 2000, PEAVEY KB5, B-52 MATRIX 1000... oraz Logitech (zestaw 2.1 za 200 zł)... i za każdym razem sound był genialny. Nie chce przechwalać tego instrumentu, bo to nie o to chodzi w teście, ale chcę zaznaczyć, że ten klawisz naprawdę wart jest uwagi.

 

Galeria zdjęć Ketron Audya:

 

Specyfikacja techniczna Ketron Audya:

Klawiatura i interfejs:

  • 76 pół wyważonych klawiszy, 8 poziomów czułości nacisku, kontrolery pitch i modulation, system aftertouch, portamento, 16 suwakowych kontrolerów + 1 z możliwością przypisania, 10 ustawianych zakładek
  • Wyświetlacz kolorowy, 320 x 240 punktów, matryca TFT
  • Wbudowany dysk 80 GB ATA IDE 2.5
  • USB - podwójny USB Host, 1 urządzenie USB
  • Wspierane urządzenia USB:
  • Stacja dyskietek floppy, pamięć pendrive, odtwarzacz MP3, napęd CD / DVD ROM, dysk przenośny, klawiatura komputerowa

Bank brzmień:

  • 360 MB PCM Wavetable (32 MB z możliwością zapisu), 384 nowe presety orkiestrowe, stereofoniczne i wieloliniowe głosy, 384 brzmienia General MIDI 2, 32 częściowy multitimbral
  • Polifonia 197 głosów
  • Lista głosów 320 programowalnych w systemie szybkiego dostępu One Touch

Drawbary:

  • 9 cyfrowych suwaków kontrolujących, nowy rotor, efekt perkusji i overdrive

Programy:

  • 320 programów, 3 głosy, 3 podziały, Portamento, Velocity, Duet, Trio, Morphing, Coupling, Steel, Slide, Harmony; pojedyncze i globalne ładowanie programów, edycja A, D, S, R, cut off, resonance, przypisanie efektu i klawiatury; głosy do lewej
  • Drugi głos 1 i 2, z możliwością ustawienia i programowania
  • RAM / INS 64 MB pamięci RAM Sound, do 128 kontrolerów głosów
  • Sampler - nowa jednostka, próbkowanie 44 kHz / 16 bit

Multiplayer:

  • 2 pliki WAV, 2 pliki MP3, 2 pliki MIDI; wysokiej jakości streching i transpozycja w czasie rzeczywistym; funkcje play listy i automatycznego odtwarzania; pętle DJ, A-Drums, SFX, Cross Fade; dwuścieżkowy recorder, sprzętowy encoder MP3 z możliwością ustawienia rozdzielczości, ripper płyt CD AUDIO

Odtwarzacz MIDI:

  • Odtwarzanie SMF z plikami TXT i karaoke, konwerter plików KAR i MISI, juke box, inteligentny transposer, łączenie w łańcuch, Drum & Bass, Lead On / Off, możliwość zapisu ustawień, wyszukiwarka
  • A-Drum remix z synchronizacją dla plików MIDI i Audio Drums
  • Registry z globalnymi kontrolerami i ustawieniami paneli, tryb pojedynczy lub blokowy
  • Drum 1:
  • 54 nowe zestawy bębnów, 24 zestawy użytkownika, 10 sekcji, mikser bębnów i funkcje manualne
  • Drum 2:
  • 240 brzmień Live Drum i pętli Latin Percussion

Real Audio Aranger:

  • 324 stereofoniczne podkłady Live Drums (pliki WAVE), 143 podkłady Real Acoustic & Electric Guitars, 216 akompaniamentów basowych i 124 Arp & Lick, 334 style fabryczne zawierające między innymi nowe Unplugged, Latin, Pop, Ballad, Traditional, Swing i Ballroom, dodatkowe style użytkownika

4 jednostki aranżera:

  • A, B, C, D, 3 Intro / Outro, 4 wersje wypełniające, 4 breaki, interaktywny akompaniament, manualny bas, funkcje bassist, tap tempo, accelerando - ritardando, tempo control, pedalboard; rozpoznawanie akordów Rootless & Standard, remapowanie perkusji
  • Nagrywanie utworów w czasie rzeczywistym na dysk lub pamięć przenośną
  • Pianino ze standardowym lub automatycznym trybem aranżera, sustain On / Off
  • Oktawy - 1 w górę lub w dół
  • Dublowanie niższej oktawy

Harmonie:

  • Full, Jazz, Double, Bluegrass, Trill, Repeat, Folk 1, Folk 2, Echo-Tap
  • Skale arabskie: 13 ustawień z możliwością przypisania do footswitcha, dostrajanie +/- 99 centów na nutę

Tryb akordeonu:

  • International, Belgique, czułosć docisku dla lewej i prawej strony, oktawy basowa i niższa
  • Procesoref ektów DSP
  • 3 nowe jednostki DSP z reverbem chorusem, flangerem, delay, echo tap daly 4/8, wah wah, distortion, overdrive, rotor slow / fast, phaser, tremolo; 4-pasmowy EQ
  • Złącza MICRO 1 i MICRO 2
  • Dwa wejścia mikrofonowe z oddzielną regulacją gainu, 10 pasmowy EQ, echo, reverb, pan/pot, pitch shift, talkm voice transform

Voicetron:

  • Nowy 5 głosowy harmonizer, vocoder, auto-harmony, ścieżka MIDI dla wokalizera, zaawansowana edycja głosów

MIDI:

  • IN 1, IN 2, OUT, THRU, 32 kanały MIDI, zgodność ze standardem General MIDI 2

Wyjścia:

  • Kanały lewy (mono) i prawy, 4 spearowane auxy (2 stereofoniczne lub 4 monofoniczne), cyfrowe złącze SPdif IN / OUT, stereofoniczne wyjście słuchawkowe

Wejścia:

  • Dwa wejścia mikrofonowe, dwa wejścia liniowe, pedały sustain i volume, footswitch 6 lub 13 przycisków

Gabaryty:

  • Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 114 x 43 x 15 cm
  • Waga 18.5 kg
  • Zasilanie - w komplecie zasilacz 240 V / 50 Hz

Gdzie kupić?

Ketron Ketron www.ketron.it

Dystrybucja w Polsce:

FX MUSIC GROUP

tel.: +48 (84) 639 11 22
adres:
ul. Piłsudskiego 53 22-400 Zamość

Sklepy muzyczne > Ketron rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Test keyboardu Medeli A1000 Klawiatur z technologią, która pozwala zastąpić zespół w pojedynkę, było już setki. Instrumenty tego typu wykrystalizowały przez lata pewne standardy, których wręcz oczekuje się, poszukując uniwersalnego sprzętu do oprawy muzycznej, przy...
Pianino cyfrowe Samick SDP-3300 Koreańska korporacja Samick Music Co. powstała w 1958 roku i od początku zajmuje się przede wszystkim produkcją akustycznych pianin i fortepianów. Współpracuje przy tym ze znanymi firmami jak chociażby Bechstein i Seiler. Paleta...
Klawiatura sterująca Roli Seaboard RISE 49 W mojej dotychczasowej muzycznej stajni, z instrumentów klawiszowych, na stałe zadomowiły się poczciwe Stage piano YAMAHA P 120, stacja robocza ROLAND FANTOM X6, lekki kaliber ROLAND Juno Di oraz akustyczne pianino...
Cyfrowe pianino Artesia DP-3 Dziś w moje ręce wpadło kolejne cyfrowe pianino. Tym razem jednak jest to produkt marki, która dopiero staje się popularna na naszym rynku. Mowa tutaj o firmie Artesia, która wchodzi w skład większej grupy...
Test stagepiana Dexibell VIVO S7 Z dużą ciekawością oczekiwałem tego instrumentu. Dexibell VIVO S7 kusił danymi technicznymi i rodzajem syntezy, a filmy z targów muzycznych podsycały apetyt. Nie chciałem chyba pisać o nim w konwencji typowego testu...