Test mikrofonu pojemnościowego CharterOak SA538B

Paweł Żwan 8 listopada 2013, 14:20 AUDIOTECH
CharterOak SA538B7.500 zł
  • Profesjonalny, elegancki wygląd
  • Bardzo niskie szumy
  • Charakterystyczna górka 8-10 kHz

Dąb stanowi niepodważalny symbol potęgi i stateczności. Cechy te były z pewnością inspiracją dla projektantów i konstruktorów mikrofonu CharterOak SA538B. Mikrofon prezentuje się bardzo solidnie, przykuwając wzrok od razu po wyjęciu z bardzo stylowej i poręcznej walizeczki. Możliwość ustawienia szyfru na zamku na pewno dodaje całości elegancji i powagi. No i ten stylowy koszyczek! Wygląd i prezencja całości zestawu - na pewno piątka z plusem.

Od strony konstrukcyjnej mikrofon jest mikrofonem lampowym zawierającym dwie złączone wkładki pojemnościowe pokryte cienką warstwą złota. Całość układu elektronicznego uzupełnia głowica z lampowym wzmacniaczem. Mikrofon jest zasilany solidnym zasilaczem z siedmiożyłowym przewodem, na którym wybierane są charakterystyki kierunkowe.

Wiadomo, że wszystkie powyższe spostrzeżenia są jedynie otoczką (jak to będzie zaznaczone w podsumowaniu, otoczka ta nie jest jednak bez znaczenia!), bo najważniejsza w mikrofonie jest barwa i szeroko rozumiana użyteczność studyjna, co zostało zbadane po tym, jak mikrofon finalnie znalazł się na studyjnym statywie w TERCJA Studios...

 
[img:1]

 

Na samym początku uwagę zwróciły bardzo niskie szumy mikrofonu, nawet przy mocnym “wykręceniu” przedwzmacniacza (testowany mikrofon podpięto do kultowego Avalona 737sp). Pierwszy test - szumy na akceptowalnym niskim poziomie - zdecydowanie zaliczony.

Drugim etapem było sprawdzenie mikrofonu na nagraniach lektorskich, w których specjalizuje się nasze studio. Poniżej zamieszczono dwa nagrania tekstu lektorskiego z profesjonalnym lektorem przy użyciu opisywanego mikrofonu CharterOak SA538B i mikrofonu Neumann TLM 103, który jest naszym zdaniem idealnym mikrofonem do nagrań lektorskich głosu męskiego, a jest w bardzo porównywalnej cenie do Chartera.

 

Próbka możliwości CharterOak SA538B (lektor):


 

W tym porównaniu (a poprzez porównanie z Neumanem poprzeczka zawieszona została bardzo wysoko) widać wyższość mikrofonu Neumann, co było do przewidzenia. Należy przyznać, że rozmiar porażki Chartera nie jest jednak wysoki. Charter nie podkreśla może tak ładnie niskich częstotliwości 100-250 Hz, ale przyozdabia dźwięk charakterystyczną "górką" w okolicach 8-10 kHz. Głos nie brzmi tak blisko i lektorsko jak przy użyciu Neumanna, ale umówmy się, nagrania lektorskie nie są dziedziną aż tak audiofilską i na pewno nie można powiedzieć, że mikrofon ten nie znalazłby miejsca przy profesjonalnym nagraniach voiceover lub nagraniach dubbingowych.

 

[img:2]
 

Próbka możliwości CharterOak SA538B (wokal):

 

Kolejnym etapem testów były nagrania wokalne. Tutaj "przeciwnikiem" Chartera stał się mikrofon AKG C414, który ma jasną barwę i stanowi dobre porównanie dla Chartera, obdarzonego naturalną górką w granicach 8-10 kHz. I tutaj, przy nagraniach wokalnych mikrofon CharterOak dopiero pokazał swój charakter.

Mimo, iż ciężko nam było wskazać, co tak naprawdę różni go od konkurenta, określiliśmy, że ma charakterystyczne indywidualne brzmienie, a to bardzo ważne w czasach, kiedy "zalewani" jesteśmy ofertami różnych mikrofonów, nie tylko brzmiących, ale również wyglądających bardzo podobnie. Opinię też podzieliła wokalistka, a to chyba nawet ważniejsze niż opinie realizatorów. Powyżej fragment nagrań z wykorzystaniem dwóch testowanych mikrofonów. Wnioski najlepiej wyciągnąć samemu.

 

[img:3]

 

Podsumowanie

Reasumując, mikrofon nie dość, że solidny i wyglądający bardzo profesjonalnie, to ma swój niepowtarzalny charakter. Charakterystyczna górka 8-10 kHz pozwala dźwiękowi przebić się przez barierę innych dźwięków i głos nagrywany na nim brzmi bardzo dobrze w miksie. W zasadzie nie ma potrzeby używania dodatkowych korektorów, które zawsze psują charakterystykę fazową (a więc wiarygodność odtworzenia sygnału).

W nagraniach wokalnych wokal zachowuje pazur i charakter, czyli wszystko to, co chcielibyśmy, aby miał kolejny mikrofon ze studyjnej kolekcji. Trzeba podkreślić jeszcze jedną rzecz - profesjonalny, elegancki wygląd nie jest bez znaczenia, podkręca wokalistę do wzniesienia się na wyżyny swoich możliwości. Tym samym, nie tylko brzmienie, ale i wygląd tego mikrofonu może pomóc studiu w dobrze brzmiących produkcjach. Polecamy!

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > CharterOak rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.