TASCAM DR60-D - test rejestratora do DSLR

Krzysztof Kowalski 14 listopada 2013, 14:14 Polsound sp. z o.o
Tascam DR60-D1.500 zł
  • Bardzo solidna obudowa i design
  • Intuicyjne i bogate menu
  • Profesjonalna jakość dźwięku 16 /24 bity i z próbkowaniem: 44.1 / 48 / 96 kHz / (WAV/BWF).
  • Funkcja Dual Mode - może nam uratować czasami życie
  • Zapis na kartach SD/SDHC do 32GB
  • TASCAM DR-60D może również pracować samodzielnie jak typowy przenośny rejestrator.
  • Mocowanie ze statywem mało stabilne
  • Wyświetlanie poziomu sygnału audio przy zmianie stopnia "uczulenia"
  • Brak funkcji autopodświetlenia LCD przy zmianach parametrów

TASCAM DR-60D to bardzo ciekawa propozycja dla wszystkich, którzy w zaawansowany sposób filmują lustrzankami. Rozwija on bowiem aparat fotograficzny o profesjonalny panel dźwiękowy. Kwestie techniczne, video prezentacje urządzenia odnajdziecie poniżej testu, ja natomiast chciałbym się skupić na kilku aspektach praktycznych urządzenia, czyli z punktu widzenia doświadczonego już operatora kamery.

TASCAM DR-60D ma niemal wszystko, co jest niezbędne do profesjonalnej rejestracji dźwięku, a nawet więcej. Niezła obudowa, ilość gniazd, intuicyjne i bogate menu, wreszcie jakość nagrywanego dźwięku oraz funkcja nagrywania dual są na pewno atutami Tascama.

Co ważne dane zapisywane są na stosunkowo niedrogich kartach SD/SDHC do 32GB pojemności, na których zarejestrujemy sygnał w rozdzielczości 96kHz/24-bit. Tascam DR60-D został wyposażony w HI-endowe niskoszumowe przedwzmacniacze,  wykonane w technologii HDDA i rzeczą nie bez znaczenia jest fakt, że TASCAM może również pracować samodzielnie jak typowy przenośny rejestrator. 

Zanim jednak zakupicie to urządzenie zachęcam do lektury testu. 

 

PLUSY "DODATNIE"

Obudowa urządzenia sprawia wrażenie bardzo zwartej i solidnej, mimo, że jest wykonana z tworzyw sztucznych. Wszelkie pokrętła i guziki działają precyzyjnie, a gniazda są wysokiej jakości. Sam design znacząco uatrakcyjnia też wygląd naszej kamery. 

W przejrzystym i prostym menu mamy do dyspozycji m.in.: wewnętrzny mikser do kontrolowania panoramy i poziomów, filtr, dekoder Mid-Side, delay,  limiter, auto record i inne. Możemy również wygenerować i dodać ton na początku i końcu ścieżki co ułatwi nam późniejszą synchronizację z obrazem. 

[img:1]

 

BEZPIECZEŃSTWO Z DUAL i PRE-RECORD

Funkcja dual to rodzaj bezpiecznika, który nie raz, zwłaszcza w czasie tzw. nagrań jednej szansy, może nam uratować życie. Dzięki niej możemy równocześnie zapisywać dwa pliki dźwiękowe, jeden tradycyjnie, a drugi, backupowy, z dedykowanym poziomem zapisu np. -6 dB w stosunku do pierwszego. 

Tascam DR60-D oferuje kilka trybów nagrywania, poza wspomnianym - podwójnym, opatentowanym przez Tascama (technologia SafetyTrack), mamy możliwość rejestracji 4-kanałowej. Jeżeli to za mało, możemy wykorzystać gniazdo CAMERA OUT do podłączenia z aparatem, na którym zarejestrujemy audio wysokiej jakości. 

Bardzo często, dla bezpieczeństwa, rejestruje się sygnał audio na dwóch niezależnych urządzeniach. Wyobraźmy sobie, że karta SD po sesji nagraniowej na Tascamie zostaje zgubiona, bądź niechcący sformatowana. Zawsze mamy do dyspozycji audio zarejestrowane na aparacie. Istotne jest to, że wyjście CAMERA OUT oraz Phones, mają niezależne potencjometry do ustawienia poziomu sygnału, dzięki czemu mamy kontrolę nad wyjściem audio. Kolejną sprawą jest synchronizacja. W szybkich projektach ważny jest czas, zatem rejestrując audio bezpośrednio na aparacie odpada nam ten obowiązek podczas montażu. Tascam DR60-D pełni wówczas funkcję profesjonalnego interfejsu audio.

DR60-D posiada również, kontrolowane potencjometrem, dodatkowe gniazdo LINE OUT. Można je wykorzystać jako kolejną wersję audio np. podłączając do dowolnego mobilnego rejestratora.  Możliwości konfiguracji wejść / wyjść audio mamy zatem naprawdę mnóstwo.


Kolejną, bardzo przydatną opcją urządzenia jest funkcja pre-record, dzięki której mamy pewność, że nie stracimy ważnego momentu. Działa ona w ten sposób, że zanim naciśniemy przycisk "Record" nasze urządzenie już rejestruje materiał z kilkusekundowym wyprzedzeniem. W wielu sytuacjach ta opcja może nam również ocalić nagranie. 

 

Wejścia i wyjścia 

[img:2] [img:3]

TASCAM DR-60D posiada dwa wejścia XLR/TRS, jedno wejście stereo 3.5mm Jack (3-4), zasilanie P48V / P24V, gniazda mini Jack 3.5mm (Camera In, Camera Out)  - do pobierania i wysyłania sygnału audio z i do aparatu oraz wyjście słuchawkowe i wyjście Line Out. 

Złącze 3,5mm jest oznaczone jako wejście mikrofonowe, jednak zagłębiając się w dokumentację, odnajdujemy ważną kwestię. Maksymalny poziom wejścia wynosi +10dBV, co oznacza, że możemy do Tascama DR60-D podłączyć także sygnał liniowy jak np. sygnał z miksera. Daje to potencjalnie możliwość podłączenia dwóch mikrofonów złączem XLR, zamieszczonych w Tascamie, oraz kolejnych mikrofonów podłączonych do miksera, wysłanych gniazdem 3,5 mm (kanał 3 i 4) do Tascama. Mamy zatem zarejestrowane 4 niezależne kanały. Ciekawe i użyteczne rozwiązanie dla niektórych aplikacji.  

 

Synchornizacja

Nie znalazłem w Tascamie DR60-D tak zwanego sygnału „1kHz” służącemu kalibracji poziomu zapisu dźwięku w kamerze. Jest to dość ważne, jeśli mamy w planie rejestrować odpowiedni dźwięk w aparacie, po to choćby, żeby szybko mieć zsynchronizowany obraz z dźwiękiem, lub też jako dźwięk pilota w celu późniejszej synchronizacji. Możemy jednak wygenerować, jak wspomniałem wcześniej w urządzeniu ton na początku i końcu ścieżki przyciskiem SLATE, co ułatwi nam późniejszą synchronizację z obrazem podczas montażu. 

 

Zasilanie

Trudno jest mi ocenić zużycie baterii w TASCAM DR-60D. Aby tchnąć w niego życie należy wpakować 4 baterie AA. Producent podaje, że przy rejestracji na 2 Ch, P48V, 16bit, 44.100Hz i bateriach alkalicznych, czas pracy wyniesie około 2,5 godz. Przy wielogodzinnych sesjach jest to wynik mało atrakcyjny, zatem trzeba się dodatkowo wyposażyć w zasilacz sieciowy PS-P515U, za pomocą którego zasilimy Tascama przez gniazdo mini USB 2.0. Szkoda, że nie jest dodawany w komplecie.

Przy zasilaniu bateryjnym dużym udogodnieniem jest sposób wymiany bateri. W wielu urządzeniach dostęp możliwy jest jedynie od spodu urządzenia, jednak to uniemożliwia szybką ich wymianę. Konstruktorzy Tascama zadbali o to, montując klapkę z boku i za ot PLUS.  

 

[img:4]

[img:5]

 

 

 

PLUSY "UJEMNE"

Rejestrator posiada kilka istotnych według mnie wad funkcjonalnych. Umieszczony obok gwintu ¼ cala w dolnej ściance Tascama otwór mający zapobiegać obracaniu się w osi kamery jest zbyt mały. Po skręceniu z aparatem, całość staje się niestabilna, co utrudnia płynną pracę zestawu na statywie. Wszystkie używane przeze mnie przystawki musiałem "wbijać” na siłę. Ponadto umieszczenie dość wysokiego urządzenia pod aparatem sprawia, że kamera, nawet ze średnim obiektywem, ma sporą, dość uciążliwą tendencję do opadania w dół do przodu. 

- Polecam zatem wykonanie większego otworu w obudowie Tascama, gdyż adapter, który był dostarczony z dwoma moimi systemami: Sachtler FSB 8 i Manfrotto 561BHDV-1 niestety nie pasował, przez co całość była niestabilna. Rozwiązaniem może być korzystanie z Tascama DR60-D jako zewnętrznego rejestratora, nie związanego na stałe z aparatem lub zamocowanie go na dodatkowym statywie. Tego typu rozwiązania są dość powszechnie stosowane.

[img:6]

[img:7]


[img:8:R]Moja druga uwaga dotyczy wyświetlacza sygnału audio. Należy bardzo uważnie przyglądać się wartościom prezentowanym na LCD. Skala dźwięku w decybelach na wyświetlaczu nie jest skalą bezwzględna, tzn. w zależności od stopnia „uczulenia” skali w menu np. -12dB wyświetlane jest w różnych jej miejscach, a właściwa wartość poziomu oznaczana jest na końcu skali. Manewrując poziomami audio czułem się nieco zdezorientowany.  

Brakuje mi też włączania się podświetlania panelu ciekłokrystalicznego od każdego naciśnięcia przycisku gain, a może nawet bardziej, też osobnego włącznika. Pracując w ciemności, co zdarza się nam jednak dość często, trzeba niestety „błądzić” po przyciskach. 

Kolejna kwestia to regulacja głośności, która nie odbywa się płynnie, a to za sprawą użycia enkoderów zamiast analogowych potencjometrów. I tak w przypadku rejestracji przy dużym ciśnieniu akustycznym lub rejestracji wywiadu problem może nie być wyczuwalny, jednak w cichym otoczeniu, rejestrując sygnał ciągły np. śpiew, musimy pamiętać, regulacja głośności odbywa się skokowo i słyszalne mogą być niestety "przeskoki". 

 

Podsumowując

Sądzę, że Tascam  DR60-D świetnie trafił w niszę na dużym już rynku osób filmujących lustrzankami. Możliwość zintegrowania profesjonalnego rejestratora dźwięku aparatem to strzał w dziesiątkę, który znacząco poprawia ergonomię operowania kamerą.

Dobry dźwięk w filmie jest kwestią kluczową jeśli chodzi o przekaz treści. Tak naprawdę Tascam DR60-D, mimo kilku „grzeszków” funkcjonalnych, sprawia, że aparat fotograficzny staje się prawdziwą kamerą filmową.

 

 

 

 

 

 

Ciekawe testy viedo:


 

Instrukcja urządzenia

 



Specyfikacja techniczna:

 

Karta pamięci:
SD (64 MB - 2 GB) / SDHC (4 GB - 32 GB)
Format zapisu: WAV / BWF: 44.1/48/96 kHz, 16/24-bit
Ilość kanałów: 4 ch (2 x stereo)
Wejścia: 2x XLR/TRS combo (ch1, ch 2) 
1x stereo 3.5 mm mini jack (ch3-4) 
1x stereo 3.5 mm mini jack (CAMERA IN) 
1x 2.5 mm TRS jack (REMOTE)
Wyjścia: 1x stereo 3.5 mm mini jack (CAMERA OUT) 
1x stereo 3.5 mm mini jack (PHONES) 
1x stereo 3.5 mm mini jack (LINE OUT)
Zasilanie Phantom: +24V,+ 48V (ch1, 2), Plug-in power (ch 3, 4)
Zasilanie: 4 x baterie AA / USB Mini-B Type (USB 2.0),
Akcesoria (opcionalne): Zasilacz USB (PS-P515U) 
Batery Pack (BP-6AA) 
Footswith (RC-3F) 
Pilot przewodowy (RC-10)
Pobór mocy: 5.4 W (max)
Wymiary: (133 x 93.2 x 78 mm)
Waga: 510 g

 

Szegółowy opis i wykaz dostepnych
akcesoriów na stronie producenta:  

 

Gdzie kupić?

Tascam Tascam tascam.com

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Tascam rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy Test wzmacniacza instalacyjnego Audac MFA 216 Szukasz systemu audio do biura, hotelu, sklepu? Masz 200 m2 powierzchni, a może kilkaset? Chcesz mieć inną muzykę w recepcji a inną w restauracji, ale z tego samego systemu? Chcesz nadawać zautomatyzowane komunikaty awaryjne, które mają... Test splitera Palmer Grand Audition MKII Palmer. Nie pierwszy to sprzęt tej firmy, na którym pracuję, nie pierwszy też, który mam okazję testować. Nie ukrywam, że mając styczność z wieloma produktami tej marki, wyrobiłem sobie zdanie na jej temat. Mając do dyspozycji coś... Test zestawu konferencyjnego IMG STAGELINE TXS W tym teście omówimy dwa urządzenia firmy IMG STAGELINE. Urządzenia przeznaczone do pracy na konferencjach lub jako systemy audio w hotelach, radiowęzłach, niezależnie od producenta, mają... A może by tak posłuchać swojej ściany...? Kanadyjska firma Revolution Acoustics powstała zaledwie kilka lat temu, ale już zdążyła namieszać w branży budowlanej. Firma, jak sama o sobie pisze, stara się wykorzystać wszystko, co nas otacza, jako potencjalne... Test zestawu głośników instalacyjnych LD Systems SATG2 Dostarczono mi zestaw instalacyjny niemieckiej firmy LD Systems, seria SATG2, składający się z kolumn SAT82G2, SAT62G2, SAT42G2, SAT242G2. Głośniki dostępne... Test płaskich głośników instalacyjnych Zonar Sound Angielska firma ZonarSound jest bezpośrednio powiązana z inną angielską i bardziej znaną firmą Warwick. Produkowane pod szyldem ZonarSound głośniki instalacyjne to dość ciekawa sprawa. Firma Warwick ma własny patent...