Test zestawu mikrofonów perkusyjnych Sontronics

Przemysław Głowacki 12 marca 2014, 13:00 AUDIOTECH
Sontronics STC-1S4.700 zł (cały zestaw)
Sontronics DM-1B
Sontronics DM-1S
Sontronics DM-1T
  • Brzmienie
  • Wykonanie z dbałością o szczegóły przy zachowaniu dużej solidności
  • Wyposażenie

Kontynuujemy drugą część naszych poradników od laika dla laika. Dziś testujemy mikrofony perkusyjne firmy Sontronics.

Dzięki uprzejmości warszawskiego AudioTech otrzymaliśmy do testów zestaw składający się z mikrofonów:

 

  • STC-1S - parowane mikrofony pojemnościowe
  • DM-1B - mikrofon niskotonowy do centrali
  • DM-1S (2 szt.) - mikrofony do werbla
  • DM-1T (3 szt.) - mikrofony do tomów

 

Mikrofony zostały testowane na przewodach Proel Die-Hard oraz interfejsie Focusrite Scarlett 18i20, całość zarejestrowana na daw'ie Avid Pro Tools.

 

Sontronics STC-1S 

Jest to nic innego jak zestaw parowanych fabrycznie mikrofonów STC-1. Dostarczane w eleganckim drewnianym casie już od początku sprawiają wrażenie dokładnego urządzenia. Wewnątrz leżą na aksamitnym wyściełaniu wraz z filtrami przeciwwietrznymi oraz poprzeczką stereofoniczną służącą do instalacji mikrofonów na jednym statywie. Przeznaczone są według producenta do rejestracji chórów, orkiestr czy w całości zestawu perkusyjnego. Dzięki filtrowi 0/75/150 Hz oraz tłumikowi 0/-10/-20 stają się uniwersalne i elastyczne w pracy. Dostępne są w dwóch wersjach kolorystycznych.

 

[img:1]

 

Specyfikacja techniczna:

  • Typ: małomembranowe
  • Układ: pojemnościowy
  • Charakterystyka: kardioidalna
  • Czułość: 12 mV/Pa (-38 dB ±1 dB), (0 dB = 1 V/Pa dla 1 kHz)
  • Pasmo przenoszenia: 25 Hz - 20 kHz
  • Szumy własne: 16 dB (A)
  • Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego (SPL): 137 dB (0.5% THD / 1 kHz)
  • Impedancja: < 200 Ω
  • Zasilanie: phantomowe +48 V ±4 V
  • Złącze: 3-pinowy XLR

[img:8]

 

Ze względu na charakterystykę pracy mikrofonu wymaga on dodatkowego zasilania phantom, które wysyłamy jednym przyciskiem na interfejsie. Po ustawieniu na poprzeczce, która w tym wypadku świetnie się sprawdza przechodzimy do brzmienia. Poniżej do odsłuchu próba rejestracji zestawu perkusyjnego w panoramie.

 

Próbka możliwości Sontronics STC-1S (Overhead LP):

 

Mikrofon jest bardzo czuły i dokładny. Kardioidalna charakterystyka pozwala na rejestrację również w znacznej części akustyki i wybrzmienia w samym pomieszczeniu. Brzmienie jest jasne, czytelne, a detale szczegółowe. Powyższe nagranie prócz umieszczenia w panoramie nie ma w sobie żadnej ingerencji zewnętrznych wtyczek. Mikrofony możemy rozszerzyć o wymienne kapsuły zmieniające charakterystykę - OMNI (dookolna) oraz HYPER (hyper-kardioidalna).

 

 

 

Sontronics DM-1B

Ten kolos to wielkomembranowy mikrofon stworzony do nagłaśniania instrumentów brzmiących w niskich rejestrach, nam posłuży więc do nagłośnienia stopy. Dostarczony został w eleganckim aluminiowym casie z myślą o wielu latach pracy w studio, czy przede wszystkim - na scenie. Jest to również mikrofon pojemnościowy, więc tak jak powyższy model STC-1S potrzebuje zewnętrznego zasilania phantom.

 

[img:2]

 

Cała seria mikrofonów do perkusji została zaprojektowana przez samego założyciela oraz głównego projektanta firmy Trevora Colleya. Postanowił zmienić panującą tendencję używania różnych mikrofonów w różnych miejscach oraz różnych instrumentach i stworzył serię, która swą nazwą będzie wskazywać przeznaczenia zgodnie z wolą producenta.

Mikrofony powstały w oparciu o szczegółowe badania oraz testy różnych dźwięków pod kątem pasma, co pozwoliło mu znaleźć idealny zakres częstotliwości dla swoich mikrofonów, stąd też specjalistyczne mikrofony do tomów, werbli oraz stóp.

 

[img:3]

 

Specyfikacja techniczna:

  • Typ: perkusyjne
  • Układ: pojemnościowy
  • Średnica kapsuły: 32.0 mm
  • Charakterystyka: kardioidalna
  • Czułość: 6 mV/Pa (-45 dB ±1 dB), (0 dB = 1 V/Pa dla 1 kHz )
  • Pasmo przenoszenia: 20 Hz - 20 kHz
  • Szumy własne: 14 dB (A)
  • Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego (SPL): 155 dB (0.5% THD / 1 kHz)
  • Impedancja: < 200 Ω
  • Zasilanie: phantomowe +48 V ±4 V
  • Złącze: 3-pinowy XLR

 

Posiada przełącznik tłumienia -15 dB, dzięki któremu mikrofon radzi sobie z natężeniami dźwięku dochodzącymi do 155 dB. Jego solidna konstrukcja oraz dodatkowy case gwarantują lata użytkowania. Poniższe próbki zostały zarejestrowane na dwóch różnych bębnach. Pierwszy z nich to już nieco vintage'owy Tama Rockstar DX produkcji japońskiej oraz DW Design - nowość od tego producenta.

 

Próbka możliwości Sontronics DM-1B (Centrala TAMA):

Próbka możliwości Sontronics DM-1B (Centrala DW):

 

Mikrofon specjalizuje się w niskim paśmie i to prawda - brzmi bardzo klarownie i nie zatyka się. W porównaniu do znanych mi mikrofonów innych producentów, a mówimy tu o dwóch najpopularniejszych modelach znanych firm jest dokładniejszy i daje więcej szczegółów w róznej dynamice. Wykręcenie na equalizerze docelowego brzmienia z podanego sygnału to już bułka z masłem - zakres jest na tyle szeroki, że prócz dołu mamy ciepłym wspaniały środek, który daje nieco oldschoolowe brzmienie. Myślę, że mikrofon również świetnie może się sprawdzić przy rejestracji basu w studio - na pewno pozwoliło doskonale uzupełnić brzmienie.

 

 

 

Sontronics DM-1S

Analogicznie do poprzedników - litera S na końcu oznaczenia producenta oznacza "Snare". Jest to kolejny mikrofon pojemnościowy, wymagający zewnętrznego źródła napięcia, dostarczany wraz z klipsem umożliwiającym zamontowanie go do werbla. Dołączona łódeczka z dystansem pozwoli nam również umieścić mikrofon na statywie - wedle uznania i wizji realizatora. DB-1S jest mały i sprawia wrażenie delikatnego, co zmienia się wraz z kontaktem z solidną obudową i konstrukcją. Wyposażony został w tłumik 10 dB, więc wbrew woli konstruktora możemy go użyć również innych instrumentów, ale cicho sza!

 

[img:4]

 

Specyfikacja techniczna:

  • Typ: perkusyjne
  • Układ: pojemnościowy
  • Charakterystyka: kardioidalna
  • Czułość: 8 mV/Pa (-42 dB ±1 dB), (0 dB = 1 V/Pa dla 1 kHz )
  • Pasmo przenoszenia: 30 Hz - 20 kHz
  • Szumy własne: 14 dB (A)
  • Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego (SPL): 135 dB (0.5% THD / 1 kHz)
  • Impedancja: < 200 Ω
  • Zasilanie: phantomowe +48 V ±4 V
  • Złącze: 3-pinowy XLR

 

[img:5]

 

Poniżej dwie próbki nagranych werbli - pierwszy to akrylowy PDP w rozmiarze 14 x 5, naciągi standard - Ambassador Coated i Snare na dole. Drugi to werbel od zestawu DW Design. Oba zostały zarejestrowane z jednego mikrofonu z góry przypiętego do obręczy.

 

Próbka możliwości Sontronics DM-1S (Werbel PDP):

Próbka możliwości Sontronics DM-1S (Werbel DW):

 

Mikrofon wydaje się matowy i nieco suchy, jednak mi osobiście ten charakter odpowiada ze względu na bogactwo barwy oraz rejestrowane pasmo, które daje nadzieję na ukręcenie swojego brzmienia w trakcie miksu i nadania ostatecznego kształtu brzmieniowego. Miałem problemy z wyregulowaniem poziomu sygnału w interfejsie, ale tłumik załatwił sprawę.

 

 

 

Sontronics DM-1T

Ostatni z testowanych mikrofonów to ten dedykowany do tomów. Z pozoru identyczny jak jego brat do werbla, różna jest ich konstrukcja. Producent wyposaża go również w klamp do zamocowania do obręczy z łódką.

 

[img:7]

 

Specyfikacja techniczna: 

  • Typ: perkusyjne
  • Układ: pojemnościowy
  • Charakterystyka: kardioidalna
  • Czułość: 8mV/Pa (-42 dB ±1 dB), (0 dB =1 V/Pa dla 1 kHz )
  • Pasmo przenoszenia: 30 Hz - 20 kHz
  • Szumy własne: 14 dB (A)
  • Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego (SPL): 135 dB (0.5% THD / 1 kHz)
  • Impedancja: < 200 Ω
  • Zasilanie: phantomowe +48 V ±4 V
  • Złącze: 3-pinowy XLR

 

[img:6]

 

Próbki zostały zarejestrowane na zestawie Tama Rockstar DX, bębny o rozmiarach 14 x 12 oraz 16 x 16 oraz zestawie DW Design o rozmiarach 10 x 8, 12 x 9, 16 x 14.

 

Próbka możliwości Sontronics DM-1T (Tomy TAMA):

Próbka możliwości Sontronics DM-1T (Tomy DW):

 

Dominującym pasmem jest tu ciepły środek i w tym rejestrze specjalizują się DB-1T. Również zostały wyposażone w tłumik 10 dB do lepszej kontroli i wysterowania. Mają bardzo skuteczny wysoki środek więc myślę, że z powodzeniem może również posłużyć jako wspomagasz do stopy i rejestrowaniu górki.

 

Podsumowanie

Sontronics nie są tanie, bowiem za wymieniony wyżej zestaw przyjdzie nam zapłacić ok. 5.000 złotych, jednak w podstawowym secie możemy się zmieścić w ok. 3.000 zł. Są to zawodowe narzędzia do rejestracji profesjonalnych śladów perkusyjnych dla ludzi z dużą wyobraźnią i minimalną wiedzą na temat realizacji.

Jest to bez wątpienia bardzo interesująca pozycja do przemyślenia i warto przy projektowaniu swojego ministudia wziąć je pod uwagę, gdyż jak udowodniły są uniwersalnymi narzędziami i skoro ja poradziłem sobie z nimi - Wy na pewno również.

 

[img:9]

Gdzie kupić?

Sontronics Sontronics www.sontronics.com

Dystrybucja w Polsce:

AUDIOTECH

tel.: +48 (22) 648 29 35
tel.: +48 (22) 258 20 07
adres:
ul. Łagiewnicka 20 02-860 Warszawa

Sklepy muzyczne > Sontronics rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.