Test stacji roboczych Roland FA 06/08 - W osiem sekund do setki!

Marek Truszkowski 18 marca 2014, 09:03 Roland Polska Sp. z o.o.
Roland FA-064.200 zł (FA06) / 6.800 zł (FA08)
Roland FA-08
  • Czas przygotowania do pracy
  • Uniwersalność - lekki instrument do studia i na scenę
  • Sub Output - wyjście na metronom. Zbawienie dla grających na żywo!
  • Działa również jako interfejs Audio
  • Przejrzysty interfejs. Pomimo prostego wyglądu, bardzo łatwy dostęp do wszystkich funkcji
  • Integracja sekwencera z padem/samplerem
  • Integracja z DAW'ami
  • Ponad 2.000 brzmień z Integra 7 i większość Super Natural i expansion SRX
  • Dołączona 4GB karta SD
  • Brak reakcji na nacisk w padach
  • Brak możliwości tworzenia własnych presetów w Chord Memory oraz w arpeggio
  • Mało wygodna edycja poszczególnych tracków w sekwencerze (Microscope)
  • Nie najlepsze brzmienia orkiestrowe

Nowa seria Rolanda FA zmienia wyobrażenie o stacjach roboczych. Szybkość działania i maksymalna wszechstronność wyróżnia te urządzenia spośród innych. Gotowe wspierać niemal każdy rodzaj muzyki, wypchane są po brzegi dźwiękami i możliwościami.

Minimalizm zarówno pod względem ilości przycisków, potencjometrów, jak i kolorystyki. Na pierwszy rzut oka jest to nowy workstation serii Fantom. Jednak po bliższym i dłuższym kontakcie stwierdzam, że mam do czynienia z zupełnie nową generacją instrumentów.

 

Oglądamy

Pierwsze odpalenie sprzętu i lekki szok. Wystarczy mu około 7-8 sekund do załadowania wszystkiego i bycia w gotowości do działania. To chyba rekord! Wizualnie elegancki, smukły, estetyczny. Bez skrępowania można go zabrać na każdy wykon live od chałtury po orkiestrę symfoniczną. Jak już przy tym jesteśmy, co bardzo ważne w graniu na żywo - waga instrumentu. Roland przeszedł samego siebie, ponieważ FA-08 z pełną, ważoną klawiaturą 88 waży około 16 kg a FA 06 - 5.7 kg. To prawdziwy rekord!

Dla porównania:

  • Roland Fantom G8 - 32 kg
  • Yamaha Motif XF8 - 29 kg
  • Kurzweil PC3K8 - 24.5 kg
  • Korg Kronos 88 - 23 kg

Warto tutaj wspomnieć, że FA-08 i FA-06 różnią się tylko typem klawiatury oraz ilością klawiszy. Co za tym idzie również wagą.

  • FA-08: Ivory Feel-G, pełna, ważona, progresywna, młoteczkowa klawiatura z wychwytem. Wyposażona w zaawansowaną technologię czujnika, a białe klawisze w komfortową, pochłaniającą wilgoć powierzchnię, imitującą kość słoniową. (88 klawiszy).
 
  • FA-06: lekka pięcio-oktawowa pół-ważona klawiatura dynamiczna. (61 klawiszy).

 

[img:7]

 

Wiem, że to plastik i jest to jedna z przyczyn. I bardzo dobrze! Metalowe obudowy chronią dodatkowo instrument, ale wystarczy dorwać dobry, twardy case i problem z głowy. No chyba, że na scenie zamierzacie się wyżyć na nim, ale wtedy to chyba nawet metalowa obudowa nie pomoże.

Kolejna kwestia, która wpływa na wagę instrumentu to klawiatura. Jest to Ivory Feel-G, którą wykorzystano między innymi w modelach FP-4, A-88, RD-300NX, RP301R. Gra się na niej bardzo przyzwoicie, ale brakuje jej precyzyjności i czułości w stosunku do flagowych klawiatur Rolanda (PHAII, PHAIII, PHAIV).

 

[img:13]

 

Możliwości

To co możemy zobaczyć lub zważyć to jedno, natomiast prawdziwa potęga kryje się w środku.

 

  • DAW Control - Ma ułatwiać współpracę z programami do kompozycji / produkcji muzycznej. Na pokładzie znajdziemy gotowe presety dla najpopularniejszych DAW'ów: Cubase, Logic czy Sonar. Podobno będzie pełna synchronizacja z gałkami i przyciskami. Lista obsługiwanych programów ma się wydłużyć. W moim przypadku zadziałał jako klawiatura sterująca oraz interfejs audio (używam Cubase 5).
 
  • Sound Modify - Sześć potencjometrów obsługujących cztery rodzaje parametrów (Filtr, Equalizer, Efekty, potencjometry do przypisania). Bardzo proste i szybkie w działaniu. Gorzej jakbyśmy chcieli sterować dwiema grupami parametrów na raz, ponieważ tylko jedna z nich może być aktywna. Do tego mamy częściowo przeniesiony Integra 7 (między innymi wszystkie dodatkowe banki brzmień SRX oraz Super Natural, Motional Surround oraz silnik perkusyjny V-Drums, pochodzący z najlepszych zestawów perkusyjnych Rolanda).

 

[img:1]

 

FA posiada około 2.000 brzmień, które możemy znaleźć w Integra 7. Istnieje również możliwość dogrywania kolejnych banków, na przykład ze strony http://axial.roland.com. O wybranych barwach trochę więcej niżej. Myślę, że każdy znajdzie coś dla siebie. Mi osobiście część z nich na pewno by się przydała, zarówno przy produkcji, jak i graniu na żywo.

Wybrane brzmienia możemy łączyć w tak zwane Studio Sets, tworząc do 16 warstw. Dodam tylko, że funkcja jest bardzo łatwa do nawigacji (wystarczy wcisnąć Split + Dual i zacząć dobierać brzmienia oraz ich zakres na klawiaturze).

Po prawej stronie instrumenty umieszczono wprowadzone w serii Fantom - Pady, które bazują na serii SP - np. Roland SP-606. Możemy ich użyć na kilka sposobów:

 

[img:2]

 

  • Odtwarzanie plików z karty SD
  • Samplowanie z Line in (mikrofon / gitara)
  • Możliwość samplowania tego co gramy na klawiszu lub z sekwencera
  • 16 padów, które chodzą bardzo miękko, co jest dużym plusem. Szkoda tylko, że równocześnie mogą być grane tylko 4
  • Możliwość synchronizacji z popularnym dla użytkowników Logica - MainStage

 

[img:11]

 

Wracając do samplera, działa on błyskawicznie. Od nagrania do odsłuchania efektów praktycznie dzieli nas tyle czasu, ile zajmie instrumentowi przetworzenie dźwięku w graficzne widmo. Mamy tu trzy opcje - KBD, INPUT, KBD + INPUT. Czyli możemy samplować to, co gramy/jest puszczane z sekwensera. W drugiej opcji sampluje tylko sygnał z line in, a trzecia to połączenie obydwu. Pojemność samplera ogranicza karta SD, wpinana w tylnym panelu.

Samplowanie, jak wspominałem wcześniej, jest również świetnym dodatkiem naszego 16 trackowego sekwencera (dla porównania, Fantom G - 128). Nigdy wcześniej nie widziałem, żeby tak łatwo można było nagrywać swoje pomysły. Możesz np. po prostu ustawić loop, który się zapętla i po kolei nagrywać instrumenty. Oprócz tracków midi są też audio, które obsługujemy za pomocą padów. W łatwy sposób możemy je automatyzować, nagrywając tak samo jak zwykłe midi.

 

[img:4]

 

Gdy już nagramy swoje pomysły, możemy przepuścić je przez bogaty efektor, czyli:

  • TFX (Total Effects) - FA to pierwszy instrument, w którym funkcja ta się pojawia. 29 efektów (np. Slicer, pitch Shifter, Bit Crush, Wah, Isolator, Djfx Looper), które oddziałują na np. cały utwór. Przydatne dla Djów. Niestety tylko jeden efekt na raz może być uruchomiony, a i dostęp do nich nie jest zbyt szybki bo wymaga trzech czynności. Trochę dziwi mnie fakt, że korzystając z sekwencera midi, TFX wpływa na całość aranżu, ale gdy dodajemy sample z pada, zostają pomijane przez efektor.

 

[img:9]

 

Gdy już jesteśmy przy graniu na żywo należy wspomnieć o opcji zapamiętywania:

  • Favourite - Katalogowanie brzmień, które na przykład szybko możemy wywołać podczas grania. Mamy do dyspozycji 9 banków po 10 brzmień. O dziwo jest mniej możliwości niż w starszych instrumentach. Przykładowo - Juno-G/Stage - 20 banków po 12 brzmień.

 

[img:5]

 

Panel tylny, złącza

  • Gniazdo słuchawek: Stereo 1/4-cala
  • Główne gniazda wyjściowe (L / MONO, R): 1/4-cala TRS
  • Wyjście Sub Jack: Stereo 1/4-cala
  • Gniazdo wejściowe AUDIO
  • LINE: Stereo miniature
  • GUITAR / MIC: 1/4-cala
  • Jacks pedał (CTRL 1, CTRL 2, HOLD)
  • Złącza MIDI (IN, OUT)
  • Port USB do aktualizacji
  • COMPUTER port USB (USB Hi-Speed Audio / MIDI - USB typ B)
  • Slot na kartę SD
  • Gniazdo DC IN

 

[img:10]

 

[img:6]

 

Polecane barwy

  • 0517 - Pianomonic - wrażenie stłumionych strun pianina - idealne np. do epickiej/romantycznej muzyki filmowej
  • 0769 - Power Octs - świetnie przechodzące brzmienie - od łagodnego, ciemnego pianina do ostrych stacków świetnie sprawdzających w muzyce akcji (szczególnie dolne partiach klawiatury) w forte połączone z padem.
  • 93 brzmienia E.Piano w dwóch katalogach - na pewno każdy znajdzie swoje. Mi było ciężko wybierać pośród nich
  • KEY/Organ - urzekły mnie brzmienia BELL - filmówka, soul, rnb, pop generalnie uniwersalne dźwięki na każdą okazję a jest ich 56!
  • Ac Bass 1&2 - jeden z najlepszych elektronicznych odpowiedników jakie słyszałem. Trzy artykulacje + (Super Natural) - (dodatkowe artykulacje pod przyciskami - S1 i S2)
  • Synth Lead - 322 barwy. Roland zaszalał. Wielbiciele elektroniki będą zachwyceni

 

Próbka możliwości Roland FA-06 / FA-08:

 

Podsumowanie
 
Generalnie nigdy nie przepadałem za klawiszami typu workstation. Dużo wygodniejsze jest dla mnie komponowanie/produkowanie muzyki za pomocą komputera w moim ulubionym DAW'ie, korzystając oczywiście z klawiatur jako sterowników MIDI.

Jednak teraz trochę inaczej na to spojrzałem. Myślę, że taki sprzęt jako pomocnik muzycznych idei będzie spełniał swoją rolę. Masz pomysł na motyw - nagrywasz go. Dokładasz instrumenty, nawet próbne wokale. Tworzysz szkic, który później w szybki sposób możesz przenieść do swojego softu i tam pracować już nad ostateczną aranżacją. Szybkość działania, waga i wygląd dodatkowo czynią go świetnym klawiszem do grania live.

 
 
[img:12]

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Roland Polska Sp. z o.o.

adres:
ul. Kąty Grodziskie 16B 03-289 Warszawa

Sklepy muzyczne > Roland rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Test keyboardu Medeli A1000 Klawiatur z technologią, która pozwala zastąpić zespół w pojedynkę, było już setki. Instrumenty tego typu wykrystalizowały przez lata pewne standardy, których wręcz oczekuje się, poszukując uniwersalnego sprzętu do oprawy muzycznej, przy...
Pianino cyfrowe Samick SDP-3300 Koreańska korporacja Samick Music Co. powstała w 1958 roku i od początku zajmuje się przede wszystkim produkcją akustycznych pianin i fortepianów. Współpracuje przy tym ze znanymi firmami jak chociażby Bechstein i Seiler. Paleta...
Klawiatura sterująca Roli Seaboard RISE 49 W mojej dotychczasowej muzycznej stajni, z instrumentów klawiszowych, na stałe zadomowiły się poczciwe Stage piano YAMAHA P 120, stacja robocza ROLAND FANTOM X6, lekki kaliber ROLAND Juno Di oraz akustyczne pianino...
Cyfrowe pianino Artesia DP-3 Dziś w moje ręce wpadło kolejne cyfrowe pianino. Tym razem jednak jest to produkt marki, która dopiero staje się popularna na naszym rynku. Mowa tutaj o firmie Artesia, która wchodzi w skład większej grupy...
Test stagepiana Dexibell VIVO S7 Z dużą ciekawością oczekiwałem tego instrumentu. Dexibell VIVO S7 kusił danymi technicznymi i rodzajem syntezy, a filmy z targów muzycznych podsycały apetyt. Nie chciałem chyba pisać o nim w konwencji typowego testu...