Test kontrolera Denon MC6000MK2

Adam Cyzman 7 marca 2014, 15:00 Horn Distribution S.A.
Denon MC6000MK22.495 zł
  • Jakość wykonania
  • Mobilność
  • Duże możliwości
  • Kontroler + pełnoprawny mikser w jednym
  • Brak pełnego Serato DJ w zestawie

Testowany model to następca udanego i stosunkowo popularnego flagowego kontrolera marki Denon MC6000. Nowe wcielenie to na pierwszy rzut oka ta sama filozofia - a więc sprzęt łączący cechy kontrolera DJ'skiego z pełnoprawnym niezależnym mikserem. Największą zmianą jest preferencja software'owa. O ile poprzednik był wyraźnie zaprojektowany pod współpracę z Traktorem (w mniejszym stopniu z VDJ), tak MC6000mk2 jest wybitnie zaprojektowany do współpracy z SERATO. Taka zmiana nie dziwi, biorąc pod uwagę, że z wyjątkiem samego Native Instruments nikt inny nie oferuje w tej chwili kontrolerów projektowanych typowo pod Traktora.


Budowa

Denon jako jeden z niewielu (a właściwie jedyny) nie poszedł za trendem i nie napchał swojego najnowszego kontrolera padami. Same pady w teorii to zabawka wyzwalająca kreatywność podczas grania, w praktyce jednak i tak tylko garstka DJ wykorzystuje je z pozytywnym wynikiem. Denon nie ma typowych padów, ale praktycznie wszystkie funkcje, które są do nich przypisane u konkurencji, są dostępne poprzez inne sekcje MC6000MK2. Dzięki rezygnacji z padów kontroler zachował swój kompaktowy i mobilny charakter. Przez ilość upchanych przycisków na małej powierzchni ogólnie jest dość ciasno, ale to kwestia przyzwyczajenia i nie wpływa na przyjemność z grania.

[lupa:1]

Pod względem jakości wykonania Denon ponownie i niezmiennie pokazuje klasę - w dobie wszechobecnego plastiku MC6000 posiada metalową obudowę. Wpływa to co prawda na większą masę, ale sam sprzęt wydaje się przez to zdecydowanie solidniejszy. Pozostałe elementy takie jak knoby czy przyciski to standard, do którego ciężko jest mieć zastrzeżenia. Jogi są oczywiście stosunkowo małe, ale używa ich się z dużą pewnością. Fadery i cross to też wysokiej jakości standard. Cross możemy przypisać do dowolnych kanałów, ma on także płynnie regulowaną charakterystykę cięcia. 


Mikser

MC6000mk2 to podobnie jak poprzednik pełnoprawny mikser. Oznacza to że działa on autonomicznie bez potrzeby podłączania komputera. Co za tym idzie posiada on osobny zasilacz i w przeciwieństwie do zwykłych kontrolerów nie jest zasilany z portów USB.

Do MC6000MK2 podłączyć możemy do 4 urządzeń pod wejścia liniowe (klasyczne CD), 2 gramofony oraz 2 mikrofony. Sekcja mikrofonów jest niebywale rozbudowana nawet jak na standardy w mikserach DJ'skich (nie mówiąc już o kontrolerach). Każdy z 2 możliwych do podłączenia mikrofonów ma niezależną kontrolę głośności oraz EQ. Do dźwięku z mikrofonów mamy ponad to możliwość łatwego dodania echa, którego natężenie kontrolujemy odpowiednim pokrętłem. Echo dobrze spełnia swoją rolę jako pogłos dla wokali. Wśród wyjść znajdziemy 2 x MASTER, w tym profesjonalne wyjście XLR oraz wyjście odsłuchowe (BOOTH). Przy tym ostatnim warto wspomnieć, że tak jak w topowych mikserach Denona mamy możliwość wybrania, który kanał (lub wszystkie) ma wychodzić na głośniki odsłuchowe.

[lupa:2]

[lupa:3]

[lupa:4]


Kontroler i Soft

MC6000MK2 zadziała z niemal każdym softem dostępnym na rynku. Natywne wsparcie oferuje Virtual DJ, Mixvibes oraz Serato DJ – oznacza to, że dysponując tego typu oprogramowaniem wystarczy podłączyć kontroler pod komputer i będzie działał bez dodatkowych konfiguracji. Dla Traktora dostępne jest za to mapowanie MIDI, które przed możliwością grania z MC6000MK2 trzeba wgrać do Traktora (prosta sprawa).

Do MC6000MK2 firmowo dołączane jest darmowe Serato DJ INTRO. Ten soft zapewnia podstawową i bardzo skromną funkcjonalność. Jest synchronizacja, kilka efektów, 2 decki i to właściwe wszystko. Soft należy do najprostszych na rynku i doskonale sprawdzi się dla początkujących DJ'ów, ale także dla tych bardziej doświadczonych grających jeszcze z playerów i dodatkowo chcących mieć bazę muzyczną łatwo dostępną z poziomu komputera. MC6000MK2 jako mikser pod playery i jednoczesny prosty kontroler pod komputer sprawdzi się tutaj doskonale.

MC6000MK2 prawdziwą moc i możliwości pokazuje jednak dopiero z pełnym Serato DJ, które już niestety trzeba dokupić osobno. Do dyspozycji mamy 4 decki wsparte przez samplery, efektory, rozbudowane sekcje Loop. Wszystkie klawisze na kontrolerze znajdują swoje odbicie w Serato. Ruch na jogach przekazywany jest idealnie, dostajemy sporo klawiszy dla funkcji charakterystycznych w Serato, takich jak np. SLIP. Sam SLIP działa tutaj zarówno dla Loopów (Roll) jak i dla wszelkich operacji na jogach. Można więc skreczować i zapętlać numery, a one w tle nadal będą grały równo.

[lupa:5] [lupa:6] [lupa:7]

 

Wzorowo rozwiązano obsługę efektorów. Mamy szybkie przypisywanie efektorów do kanałów w Serato, do tego standardowy zestaw knobów i przycisków do odpalania poszczególnych efektów oraz knob odpowiedzialny za długość efektu do bitu. Efektów z kolei w Serato DJ nie brakuje, a ich ilość zwiększana jest przez dodatkowe pluginy.

Samo Serato DJ to w tej chwili najpopularniejszy soft dla kontrolerów, co stało się dzięki prawdziwemu działaniu plug & play (bez żadnych konfiguracji, mapingów), stabilności czy łatwości obsługi przy zachowaniu dużych możliwościach. Serato DJ umożliwia bardzo łatwe i intuicyjne tworzenie playlist. Z kolei podwójny tryb widoku, w którym oprócz przeglądania bazy mamy szybki i jednoczesny podgląd na drugie okno z plikami czy historią wspomagania selekcjonowanie muzyki podczas występów. MC6000Mk2 z zestawem dedykowanych do przełączania widoków klawiszy jeszcze to wszystko upraszcza. Samo przeglądanie baz muzycznych jest wygodne dzięki dedykowanemu knobowi oraz klawiszom BACK/FWD.


VIDEO

Serato DJ z dodatkowym (płatnym) pluginem oraz Virtual DJ (w wersji PRO) umożliwia miksowanie klipów video. MC6000MK2 jest specjalnie przygotowany do tego zadania. Crossfader możemy ustawić tak, że nie będzie miał wpływu na muzykę, ale zadziała za to no obraz umożliwiając miks video niezależnie od dźwięku. Do tego dla natężenia efektów video mamy dedykowane osobne kontrolki. Dzięki temu MC6000MK2 jest świetnym wyborem dla DJ'ów grających z teledysków.

[lupa:8]

[lupa:9]


Nagrywanie

Sporą bolączką wielu kontrolerów są ograniczone funkcje nagrywania. Powoduje to komplikacje w nagrywaniu np. dźwięku z mikrofonu. W Denonie MC6000Mk2 do dyspozycji mamy 2 kanały (2x 2Stereo), które służą do wysyłania dźwięku z powrotem do komputera. Niestety system jest dość skomplikowany.

Z tyłu Denona znajdziemy przełącznik, który na sztywno ustala co jest wysyłane z powrotem do komputera. W przypadku przełączenie na REC/MIC uda nam się nagrać mikrofon, ale tylko nagrywając naraz 2 kanały (chociażby w darmowym Audacity) gdyż 1 kanał wysyła nam dźwięk z Mastera, ale bez mikrofonu, który to nagrywany jest na drugim kanale. Możemy też nagrywać kanały 3/4 z Denona, w tym wysyłać sygnał z wejść liniowych – co w teorii umożliwi nam postawienie na MC6000MK2 systemu DVS – jednakże nie na samym Serato DJ (ograniczenie producenta softu).


MC6000MK2 a konkurenci

Na pierwszy rzut oka nowy kontroler Denona nie wypada zbyt atrakcyjnie na tle konkurencji, szczególnie, jeżeli myślimy o nim w kategorii samego kontrolera. Jednak należy pamiętać, że jest to pełnoprawny 4-kanałowy mikser, z pełnoprawną bardzo rozbudowaną sekcją mikrofonową (praktycznie nie spotykaną u konkurencji). Oferuje on dużo większe możliwości podpięcia zewnętrznych urządzeń oraz wyjść (Master, Booth) niż konkurencyjne kontrolery.

Sama jakość wykonania też plasuje MC6000mk2 w ścisłej czołówce. Może trochę smucić brak pełnego Serato DJ w zestawie, ale jest to celowy ruch ze strony Denona. Po pierwsze znacząco wpływa on na mniejszą cenę urządzenia, po drugie dzięki natywnej współpracy z różnym rodzajem softu to użytkownik decyduje, w który software chce zainwestować.

MC6000MK2 na tle konkurencyjnych, rozdmuchanych o pady i dużych kontrolerów może nie prezentuje się zachwycająco, ale po bliższym kontakcie sporo zyskuje i spokojnie wskakuje do grona najlepszych kontrolerów ogólnego zastosowania dostępnych na rynku. Jest to świetny wybór dla mobilnych DJ'ów używających mikrofonów czy dla DVJ grających z teledysków, niemniej sprawdzi się praktycznie w każdych DJ'skich warunkach.

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Horn Distribution S.A.

tel.: +48 (22) 331 55 55
adres:
ul. Kurantów 34 02-873 Warszawa
Horn Distribution S.A.

Sklepy muzyczne > Denon rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich...
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.
Gruby sprzęt dla podcasterów – Test miksera Mackie DLZ Creator Mackie DLZ Creator to bardzo zmyślny, uniwersalny mikser, dający twórcom podcastów – ale nie tylko - duże możliwości. Ekran dotykowy bardzo ułatwia pracę, uwalniając od konieczności korzystania z komputera. Więcej