M-Audio 8BX Carbon - Test studyjnych monitorów aktywnych

Tadeusz Korthals 26 maja 2014, 13:00 AUDIOSTACJA
M-Audio BX8 Carbon1.450 zł
  • Masywnie brzmiący głośnik w niewielkiej i stosunkowo lekkiej obudowie (już od 35 hz)
  • Zastosowanie kevlaru w przetworniku niskotonowym
  • Komfortowa praca nad całym zakresem częstotliwości już przy niewielkich poziomach odsłuchu
  • Cena
  • Mało przydatna funkcja sygnalizacji ledowej o siedzisku realizatora
  • Wyczuwalna nieliniowość w wyższym środku, lekko nosowe brzmienie

Monitory to najważniejsze narzędzie w studiu dźwiękowym, umówmy się - muzycznym. Robisz muzykę, komponujesz, aranżujesz, układasz kolejno ścieżka po ścieżce, często w intymnej atmosferze i wcale niegłośno. I właśnie cicha praca sprawia, że w dolnych rejestrach często poruszamy się niczym niewidomy malarz na płótnie, ale nie w przypadku BX8. Na BX8 pracując cicho, tak że nawet w nocy sąsiedzi za ścianą mogą spać - masz precyzyjną kontrolę nad basami, a BX'y potrafią zejść naprawdę nisko.

 

Budowa

Wykonanie i jakość wykorzystanych komponentów jest bardzo dobra, nic nie lata i nie chwieje, a gniazda całkiem sprawnie przyjmują wtyki wszelkiej maści okablowania. Umieszczony w tylnej płycie otwór bassreflex oszczędza nam podmuchów w twarz, a neutralna praca zaczyna się już od kilku centymetrów od tylnej ściany gdzie sugerowałbym choćby minimalną adaptację polegająca na absorpcji niższych częstotliwości.

Charakterystyka tego głośnika z pewnością nie jest liniowa, zresztą liniowość pasma wcale nie jest wyznacznikiem efektywnej pracy. Słynne NS10 pozostawiają w tej kwestii dużo do życzenia, a miksy na nich wszędzie są wiarygodne, ale wróćmy do M-Audio.

 

[lupa:1]



W niektórych pomieszczeniach może być przydatna funkcja zaaplikowanej w BX8 regulacji pasma w zależności od osobistych preferencji. Bardzo miły to dodatek, ale sam z niego nie korzystałem tym samym odsłaniając całe spektrum jakie oferuje BX8 w najniższych rejestrach. Dodatkowa rzecz, która mogłaby cieszyć w tych monitorach to sygnalizacja poprawnego stanowiska słuchacza. Moim zdaniem to taki dodatek, który spokojnie można byłoby pominąć, gdyż głośniki grają stosunkowo szeroko i bez obawy lekkiego przemieszczenia się cały czas mamy kontrolę nad miksowanym dźwiękiem. Charakterystyka głośnika wysoko-tonowego oraz lekko owalny przód płyty czołowej sprawiają, że komfortowy odsłuch mamy w dość szerokim polu ruchu ciała. Inaczej ma się sprawa np. przy rodzimych Sveda Audio - Dapo, gdzie odchylenie kilkudziesięciu centymetrów daje już wyraźną zmianę brzmieniową, a sygnalizacji świetlnej tam nie znajdziemy.  Może dlatego, że lepiej słyszeć niż widzieć że znajdujemy się we właściwym miejscu. Wspomniana sygnalizacja ledowa mówiąca o odpowiednim stanowisku realizatora przed Carbonami to w moim przekonaniu zbędny bajer.

Tylna płyta nie jest specjalnie bogato wyposażona. Dziura bas refleksu wspomagająca reprodukcje niskich reprodukcji, a pod nią znajdziemy trójpozycycjny przełącznik, który może się przydać, gdy nasze pomieszczenie nie będzie w stanie współpracować z BX'ami i zbytnią ilość dołu z głośnika dodatkowo będzie podbijać.Jak najbardziej wskazane jest wówczas podcięcie basów, by nie drażnić tygrysa;). Tu właśnie 2 lub 4 db w dół powinno załatwić sprawę, by mieć optymalną kontrolę w niskim paśmie.

 

[lupa:2]

[img:1]



Do wybory mamy dwa gniazda, by doprowadzić sygnał dźwiękowy – Jack Trs i XLR gdzie przydałoby się zabezpieczenie przed przypadkowym wypadnięciem kabla. Hmm, akurat obok miałem monitory Focal SM9, które także takiego zabezpieczenia nie posiadały, a jest dziesięciokrotnie droższy więc nie wiem czy mam się czepiać;)

 

Brzmienie

Teraz to co mi się najbardziej spodobało - obfite basy i reprodukujący je przetwornik z kevlarem. To działa, to słychać i wierzę, że i Tobie się spodoba. Wyjątkowo nie żółta, ale grafitowa struktura z charakterystyczną kevlarową plecionką gwarantuje nam precyzyjną i szybką odpowiedź impulsów dźwiękowych. Technologia ta wydaje się być pierwszy raz zastosowana w monitorach w tym pułapie cenowym. Trzy razy droższe KRK v8v2 wydają się być zbliżone w myśli konstruktorskiej, a mimo to nie zejdą tak nisko jak M-Audio, a realizator na KRK może czuć niedosyt basu. Brawa dla M-Audio!

Carbony wydają się być idealnym i śmiesznie tanim rozwiązaniem dla studia gdzie nagrywamy odmiany wszelkiej maści mocnych uderzeń. Testowane monitory są wręcz bezkonkurencyjnym rozwiązaniem dla wszelkiej maści studiów projektowych, których domeną uwaga - nie są gatunki akustyczne jak klasyka, jazz...Także moje KRK w efekcie lądują na portalu kupna sprzedaży, a Carbony chętnie bym u siebie zostawił ;)

 

[lupa:4]

 

Brzuszek w zakresie 50 do 300hz jaki daje się odczuć ,,na ucho'' już przy minimalnym odsłuchu, daje duży komfort przy układaniu partii basowych natomiast przy głośniejszym słuchaniu dają wręcz poczucie koncertowego odbioru. BX8 schodzą bardzo nisko, przy praktycznych 35hz jeszcze wyraźnie pomrukują więc jak najbardziej można wierzyć specyfikacji przenoszenia. (a grają od 30Hz!).  Potrafią grać bardzo głośno zachowując przy tym dynamikę, nie zmieniając walorów brzmieniowych. Zakładam, że obecni i następni posiadacze M-Audio BX8 zadbali o adaptację akustyczną, którą co mnie osobiście cieszy, coraz częściej młodzi adepci produkcji dźwiękowej traktują poważnie. Przygotowanie akustyki pomieszczenia (tu nie muszą być drogie elementy) wystarczy kilka metrów prasowanej wełny doskonale absorbującej rezonanse naszej reżyserki oraz odrobina drzewa do rozproszenia, ożywienia wyższych pasm. W tak przygotowanym studiu Carbony odwdzięczą się z nawiązką, ponieważ grają jak wiele droższych zestawów

Przy pierwszym odsłuchu drażniła mnie wybita nieco górka w okolicach 2-5khz, przez co całość robiła się w brzmieniu nosowa, ale po kilku utworach ucho się adoptuje i już wspomniany przedział pasma nie jest tak drażniący jak przy pierwszym słuchaniu. Zaś najwyższe pasmo wydaje się nieco zamknięte. Już wiem dlaczego niektóre głośniki grają nawet 40khz, mimo że tego nie słyszymy to zdecydowanie ma wpływ na odbiór niższych harmonicznych przez co wspomniane Focale emanują wręcz laboratoryjną sterylną w obiorze górką pasma. Mnie osobiście focalowa górka dość szybko męczyła...

Na monitorach M-Audio BX8 Carbon można pracować godzinami (choć zawsze zaleca się przerwy choćby po to by sięgnąć po świeżą twórczą wenę;) górka jest mięciutka i nie męczy ucha tak jak metalowy tweeter, ale też nie daje tej laboratoryjnej dokładności co wstęga w słynnych Adamach czy beryl w Focalach.

,,Chcąc zabrać się za jakiekolwiek miksy zalecam nawet kilkudniowe osłuchanie monitorów z muzyką jaką najczęściej pracujemy''. Wiele razy słyszana formułka, prawda? ;) 

 

Podsumowanie

Na BX8 całkiem przyjemnie układa się pomysły muzyczne, lekki brzuszek w dole owocuje tendencją do nieco zbytniego chowania przebiegów basowych, a uderzający wybity wyższy środek skłania nas do podcinania drażniących w tym zakresie partii.

Znając się ciut bliżej z ,,ósemkami'' możemy wykręcić na nich bardzo dobry materiał. Słyszymy tu i nawet czujemy dolne pasmo (wspaniały ten kevlar) co jest bardzo ważne, gdyż właśnie wiele błędów czynionych nieświadomie w dole negatywnie wpływa na odbiór góry, a najlepiej wiedzą o tym wszelkiej maści procesory masteringowe, które otrzymując zbyt wiele informacji w basach uznają ów za priorytet i wyższe pasmo pompują na siłę. Ułatwmy życie inżynierom masteringu i świadomie twórzmy miksy na BX8, gdzie kevlarowy przetwornik niczym za rękę, poprowadzi nas w niskich rejestrach, byśmy tam za wiele bałaganu po sobie nie zostawili.

 

Specyfikacja M-Audio BX8 Carbon:

  • Typ: 2-drożne studyjne monitory bliskiego pola, 
  • Głośnik niskotonowy: 8 cali [203 mm] membrana z Kevlaru z gumowym zawieszeniem, wysokotemperaturowa cewka magnetyczna, ekranowany magnetyczny, 
  • Głośnik wysokotonowy: 1 cal [25 mm] ekranowany magnetycznie, kopułka z naturalnego jedwabiu, 
  • Pasmo przenoszenia: 38 Hz - 22 kHz,
  • Częstotliwość zwrotnicy: 2,2 KHz,
  • Wzmacniacz niskotonowy: Moc 70 W, 
  • Wzmacniacz wysokotonowy: Moc 60 W, 
  • Odstęp sygnału od szumu: > 100 dB typ. A-ważone, 
  • Złącza wejściowe: 1 x zbalansowane wejście XLR, 1 x zbalansowane/niezbalansowane wejście TRS, 
  • Polaryzacja: dodatni sygnał na wejściu + powoduje wypychanie membrany głośnika niskotonowego na zewnątrz,
  • Impedancja wejściowa: 20 kΩ zbalansowana, 10 kΩ niezbalansowana,
  • Czułość wejściowa: różowy szum o poziomie 85 mV wytwarza poziom ciśnienia akustycznego [SPL] równy 90dBA, przy 1 metrze z regulacją głośności ustawioną na maksimum,
  • Zabezpieczenia: przed zakłóceniami wywoływanymi przez fale radiowe, ogranicznik prądu wyjściowego, przed przegrzaniem, przejściowe - wł./wył., filtr poddźwiękowy, główny bezpiecznik zewnętrzny, 
  • Wskaźnik: zasilania [power on/off] na tylnym panelu, 
  • Wymagania dot. zasilania: fabrycznie przewidziany dla 115 V ~50/60 Hz, 230 V ~50/60 Hz lub 100 V ~50/60 Hz, 
  • Obudowa: MDF o wysokiej skuteczności akustycznej, okleina winylowa, 
  • Wymiary: [wysokość x szerokość x głębokość]: 15" x 10" x 12", 381 mm x 254 mm x 305 mm, 
  • Waga [bez opakowania]: 26,4 lbs., 12 kg.

Gdzie kupić?

M-Audio M-Audio www.m-audio.com

Dystrybucja w Polsce:

AUDIOSTACJA

adres:
ul Kolejowa 93/95 05-092 Łomianki

Sklepy muzyczne > M-Audio rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy Test systemów bezprzewodowych dBTechnologies Przyjazne budżetowo systemy bezprzewodowe firmy dB Technologies miały swoją premierę już dobre kilka miesięcy temu. Oglądając je podczas targów miałem mieszane uczucia, a moje myśli kręciły się wokół pytania - czy to kolejne proste...
Test mikrofonów instrumentalnych Audio-Technica MB/DK7 Zestaw Audiotechnica Midnight Blues DK 7 to funkcjonalny komplet mikrofonów pozwalający na podstawowe omikrofonowanie zestawu perkusyjnego. Sprawdzamy funkcjonalność tego zestawu, testując mikrofony w różnych warunkach, nie tylko...
Test monitorów odsłuchowych KRK ROKIT 10-3 G4 Firma KRK system obecna jest na rynku monitorów studyjnych ponad 30 lat. Jej produkty są obecne w wielu studiach nagrań, począwszy od niewielkich studiów domowych, kończąc na dużych kompleksach studyjnych z wielkimi tradycjami. Kilka lat...
Camtronome - Polski metronom w praktyce O Camtronome pisaliśmy już wcześniej, słysząc co raz to więcej na temat polskiej aplikacji, łączącej m.in. funkcje metronomu i kamery. Trudno jednak rzetelnie ocenić funkcjonalność, opierając się wyłącznie na opiniach czy opisie... Mikser DJ Allen & Heath Xone:96 Xone:96 to następca kultowego, produkowanego od 2000 roku Xone:92. Poprzednik wyznaczył standardy jakościowe i technologiczne na lata. Jako jedyny potrafił przerwać hegemonię Pioneera wśród mikserów DJ-skich w klubach. Stał się ulubionym...
Mikrofon pojemnościowy Novox NC-X Po sukcesie rynkowym modelu NC-1 Novox przedstawił najnowszą odsłonę mikrofonu - NC-X to jeszcze lepsza jakość dźwięku, większe możliwości i wciąż bardzo przystępna cena. NC-X popularnie zwany mikrofonem cyfrowym albo USB, w...
Copyright © INFOMUSIC 2018

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz