Test przenośnych kolumn aktywnych dBTechnologies Opera 915 Black Line

Maciej Żulczyk 31 lipca 2014, 12:39 SoundTrade
dBTechnologies Opera 915 Black Line6.000 zł (za parę)
dBTechnologies 915BL
  • Bardzo dobre brzmienie, dużo basu
  • Poręczne i ergonomiczne za sprawą małej wagi i dogodnych uchwytów
  • Jakościowe DSP wspomagające wydajność
  • Rozbudowany system zabezpieczeń i kontroli usterek

Włoski producent dBTechnologies nieustannie rozszerza swój katalog profesjonalnego sprzętu nagłośnieniowego - wykorzystanie jakościowych komponentów w innowacyjnie zaprojektowanych obudowach umacnia pozycję tej marki na polskim rynku.

Rodzina OPERA Black Line oraz OPERA DX to szereg aktywnych zestawów nagłośnieniowych z górnej półki, a kolumny 915 Black Line wycenione na ok. 3 tysiące złotych za sztukę to najpotężniejsze w serii. Te dwudrożne paczki oferują pełne rozwiązanie nagłośnieniowe dla DJ-ów, wykonawców i realizatorów w ruchu, z włoską gwarancją jakości.

Modele 915 BL, które otrzymałem na testy, od pierwszego kontaktu intrygują wyglądem i kształtem obudowy, dobrymi specyfikacjami i poprzedzającą je reputacją. Są to aktywne, pełnopasmowe kolumny wykorzystujące jakościowe przetworniki i elementy konstrukcji oraz szereg innowacyjnych rozwiązań w postaci zmodyfikowanych modułów cyfrowych wewnątrz czy niesymetrycznej tuby i układu portów na zewnątrz.

 

[lupa:1]

 

Cyfrowe oznaczenie modelu 915 wskazuje na moc jednostki i rozmiar woofera - parametry te wynoszą odpowiednio 900W i 15”. Dane te, jak i fakt że jest to największy model serii, sugerowałyby że kolumny te będą masywne - bynajmniej! Chociaż rozmiarowo są dość spore (wysokość 655 mm), ich waga jest zaskakująco niska i wynosi jedynie 19.3 kg. Producentowi udało się uzyskać tak dobry rezultat przez wykorzystanie tworzywa sztucznego do obudowy (Polypropylen PP), magnesów neodymowych w głośnikach oraz nowej generacji wydajnych modułów wzmacniaczy cyfrowych Digipro G2.

Prezentują się dostojnie i stylowo. Utrzymane całe w czerni, z grubym czarnym stalowym grillem (i warstwą pianki) chroniącym przód, oraz z wygodnymi uchwytami z góry i po bokach. Głośnik wysokotonowy wykorzystany w 915 BL to jednocalowy driver kompresyjny umieszczony w niesymetrycznej tubie, specjalnie zaprojektowanej, aby zapewnić szeroką i spójną emisję dźwięku w zróżnicowanych aplikacjach, w tym przedsięwzięciach na powietrzu. Nie widać tego z uwagi na siatkę chroniącą, jednak jej odkręcenie ukazuje układ tuby i portów identyczny jak w kolumnach OPERA DX. Zaryzykowałbym stwierdzenie, że jedyne co je różni to bardziej nieinwazyjny, stylowy wygląd i wykorzystanie siatki w tych pierwszych.  

 

[lupa:2]

[lupa:3]

 

Skoro mowa o tubie głośnika kompresyjnego - zaprojektowana jest, aby gwarantować niesymetryczną dyspersję dźwięku: 60 stopni pionowo oraz 65 i 80 stopni w poziomie, odpowiednio z górnej i dolnej części tuby. Górna część jest zwężona, aby dźwięk emitowany był dalej, dolna natomiast rozszerzona, aby zapewnić szeroką bliską dyspersję.

Każda kolumna 915 posiada łączną moc 900 W RMS - moduł cyfrowego wzmacniacza klasy D o nazwie Digipro G2 dostarcza odpowiednio 600 W RMS dla woofera i 300 W RMS dla głośnika wysokotonowego. Należy wspomnieć, iż końcówka Digipro G2 to powód do wielkiej dumy dla dB Technologies - umieszczana jest w co lepszych aktywnych modelach firmy. Moduł ten został znacząco poprawiony w stosunku do oryginału - wersja G2 jest lżejsza i wydajniejsza, cechuje się mniejszym zużyciem mocy i korzystniejszym stosunkiem sygnału do hałasu.

 

[lupa:4]

 

Łączność w każdej z kolumn jest podstawowa i oferuje wejście XLR i Jack (z przełącznikiem Line/Mic), wyjście XLR (Link) oraz gniazdo zasilania. W tej samej sekcji znajdują się również kontrolery cyfrowego wzmacniacza (gałka głośności Sensitivity) i aktywator presetu equalizera Flat / Processed (z podbiciem basu i góry). Co do cyfrowych procesorów sygnału, reszta z nich działa automatycznie bez kontroli użytkownika, ma jednak pokaźny wpływ na pracę sprzętu; są to: aktywny crossover, kontroler spójności fazowej sygnału z głośników oraz limiter wielopasmowy - według producenta, dzielący sygnał na 3 do 5 pasm i aplikujący do nich osobne parametry limitera, zoptymalizowane do najwydajniejszej pracy. Trudno jest to zweryfikować w detalu i pozostaje wierzyć jedynie swoim uszom, ale o tym już za chwilę.

Na uwagę zasługuje również rozbudowany system zabezpieczeń: dedykowane układy odpowiadają za kontrolę termiczną (mikroprocesor dostosowuje emitowaną głośność urządzenia w przypadku przegrzania), prawidłową inicjalizację pracy oraz automatyczną kontrolę napięcia w przypadku jego gwałtownych skoków. Lampka LED w tylnej sekcji poinformuje cię również o wystąpieniu awarii lub usterki która, zależnie od rodzaju, aktywuje funkcję obniżenia poziomu wyjściowego lub całkowitego wyciszenia kolumny w przypadku krytycznych błędów.

 

[lupa:5]

[lupa:6]

 

Sam opis techniczny paczek 915 BL jest dość imponujący i każe spodziewać się najwyższej wydajności i niezakłóconej pracy. Jak jest w istocie? Jak wspominałem, zanim nawet dostałem te kolumny, doszły mnie pewne słuchy na ich temat - w rezultacie przed pierwszym odpaleniem miałem naprawdę spore oczekiwania, które teraz z czystym sumieniem mogę potwierdzić. Brzmią imponująco i sprawdzają się w warunkach skrajnie różnych - impreza DJ’ska na powietrzu, koncert zespołu rockowego w knajpie czy nawet słuchanie muzyki w domu na niskich głośnościach bądź sprawdzanie miksów. Niektórym może się to wydać śmieszne, ale mówię serio.

Dźwięk w całym paśmie jest wyraźny i satysfakcjonujący - z naciskiem na bas, którego głośniki te potrafią wygenerować bardzo konkretne ilości. W serii obecne są również subwoofery przewidziane do wykorzystania w tandemie, nie miałem jednak z nimi styczności i pracowałem na samych satelitach - uważam że z wyłączeniem aplikacji wymagających ekstremalnego uderzenia, dwa piętnastocalowe modele Opera BL w zupełności wystarczą.

 

[lupa:7]

[lupa:8]

 

Mocny bas w połączeniu z wyraźnym i obecnym lecz nie drażniącym środkiem i super-klarowną, przyjemnie „tnącą” górą przy najwyższych nawet głośnościach - a skoro o głośności mowa, to rezultaty w tym temacie mogą być kolejnym powodem dla dumy dla włoskiego producenta. Za sprawą wszystkich zaangażowanych modułów cyfrowych (oraz, bez wątpienia, samych przetworników i obudowy) para 915 BL potrafi dać solidnego czadu bez obaw o utratę jakości czy detalu. Limiter wielopasmowy dba o spójność sygnału, a tuba kierunkowa o dobrą słyszalność w szerokim polu przed głośnikami.  

 

Podsumowanie

Kolumny 915 DL wywiązały się ze wszystkich obietnic, jakie dawała firma dBTechnologies; może nawet nieco je przekroczyły. Jest do produkt wysokiej jakości, zarówno pod kątem projektu, wykonania, estetyki, ergonomii i oczywiście najważniejszego - brzmienia. Ich wielofunkcyjność i relatywna poręczność oraz głośność (maks. SPL 131 dB!) czyni je bardzo poważnym kandydatem dla ruchomych DJ’ów, wykonawców i realizatorów potrzebujących systemu mobilnego, jednak spełniającego profesjonalne standardy.

Opcjonalny subwoofer może być konieczny w sytuacji, gdzie niezbędna jest duża moc i uderzenie, jednak w większości przypadków para tych kolumn poradzi sobie sama, grając głośno i wyraźnie a jednocześnie dbając o bezpieczeństwo i jakże ważny święty spokój realizatora. Nie ma co debatować - to naprawdę solidnie zaprojektowany, profesjonalny sprzęt w korzystnej cenie.

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Moc: 900 W
  • Maksymalne SPL: 131 dB
  • Przetworniki: 15" (niskotonowy), 1" (wysokotonowy)
  • Częstotliwość podziału zwrotnic (MF-HF): 1970 Hz
  • Nachylenie: MF-HF 24 dB/oktawę
  • Pokrycie kątowe: 80/65 x 60°
  • Możliwość użycia w roli monitora - kąt 43°
  • Wejście: 1 x XLR / 1 x 6.3 mm Jack
  • Wyjście: 1 x XLR / 1 x 6.3 mm Jack
  • Zasilanie: VDE (240 V)
  • Gniazdo na statyw: 36 mm
  • Waga: 18.8 kg
  • Wymiary: 432 x 655 x 353 mm

 

Galeria zdjęć:

Gdzie kupić?

dBTechnologies dBTechnologies www.dbtechnologies.com

Dystrybucja w Polsce:

SoundTrade

tel.: +48 22 632 02 85
Godziny otwarcia:

Pon - Pt:  09:00 - 17:00

adres:
ul. Kineskopowa 1 05-500 Piaseczno k/Warszawy
Pozostałe testy Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.