ADJ INNO COLOR BEAM Z19 - test ruchomej głowicy od American DJ

Wojciech Wąs 24 lipca 2014, 11:17 A.D.J. Supply Europe B.V.
American DJ INNO COLOR BEAM Z196000 zł
  • Bardzo duży zakres zoom, 10-60 stopni,
  • Duża szybkość w PAN i TILT
  • Wyraziste i intensywne kolory, bardzo przyjemna biel,
  • Mocny snop światła dzięki diodom Osram RGBW 10 Watt,
  • Bardzo dobry stosunek jakości do ceny.
  • Niejednorodna plama świetlna przy wyższych wartościach zoom
  • Brak możliwości montażu bokiem ? wg instrukcji producenta,
  • Jedna para otworów do montażu bazy pod podwieszenia.

Kolejny raz dostałem do testu urządzenie firmy American DJ i ponownie pozostały we mnie pozytywne odczucia, które zmieniły moje dotychczasowe postrzeganie tego producenta. Owszem, produkuje on nadal całą masę prostych i stosunkowo tanich efektów oświetleniowych, tak jak do tej pory. Jednak nowością (przynajmniej dla mnie) jest to, że od jakiegoś czasu ten producent wypuszcza coraz więcej naprawdę dobrych i profesjonalnych produktów, stając się jednym z liderów tzw. średniej półki cenowej. Dlaczego? O tym poniżej.

GDZIE SIĘ MIEŚCI ADJ?

Polski rynek urządzeń oświetleniowych można z grubsza podzielić na trzy główne segmenty:

  • niska półka, pełna prostych urządzeń - głównie dla DJ’ów, zespołów weselnych i innych podobnych zastosowań;
  • bardzo szeroko rozbudowana średnia półka, na której jest bardzo dużo producentów i spory wachlarz urządzeń;
  • wysoka półka to segment urządzeń profesjonalnych.

Do tej pory ADJ kojarzył mi się głównie z tym pierwszym przedziałem, ale muszę przyznać, że po bliższym przyjrzeniu się ofercie tego producenta oraz kilku jego produktom, zmieniłem zdanie. O ile jest firma, która nadal produkuje dobrej jakości i w konkurencyjnej cenie efekty świetlne z niższego szczebla, to oprócz tego ma też w ofercie sporo produktów na wysokim poziomie. Dzięki temu ma mocną pozycję również w tym średnim przedziale cenowym. Można nawet śmiało powiedzieć, że jest tutaj jednym z liderów.


NAZYWAM SIĘ…

Podobnie jak w przypadku innych urządzeń ADJ, dużo można się dowiedzieć z urządzenia po samej jego nazwie. Oprócz nazwy producenta skrywa ona określenie całej serii nowych produktów Inno – zaliczają się do niej ruchome głowy różnych typów, czy chociażby nowe skanery. Znaczenie słowa BEAM chyba jest powszechnie znane, a wg producenta jest to cecha wyróżniająca urządzenie. Ja jednak bym polemizował z tym (co też poniżej uczynię), czy to jednak nie jest wash, który oprócz zmiennej i dużej plamy świetlnej, potrafi też wygenerować stosunkowo wąski snop światła.

Znaczenia symbolu Z nie udało mi się rozszyfrować, za to liczba 19 określa ilość diod RGBW. Więcej o nich za chwilkę, powiem tylko że łączna moc pojedynczej diody wynosi 10 Watt, można więc stwierdzić, że jest to około 2,5-3 Watt na kolor podstawowy.


PIERWSZE SPOJRZENIE

[lupa:1]


Po wyjęciu z kartonu, w moje ręce trafiło lekkie urządzenie, o zwartej i solidnej budowie, mimo że wykonane w dużej mierze z tworzywa, jednak dobrej klasy. Wyświetlacz LCD jest prosty, ale czytelny, wyposażony w 4 przyciski. Ustawienie podstawowych parametrów nie jest problematyczne, ponieważ menu jest intuicyjnie poukładane. Na początek można przyjrzeć się podstawowym parametrom głowy poprzez uruchomienie testu automatycznego lub manualnego oraz istnieje możliwość uruchomienia jednego z 4 zaprogramowanych programów wewnętrznych. Ponadto, można również wprowadzić ustawienie, które pozwoli na domyślne uruchamianie jednego z nich, w momencie kiedy urządzenie nie znajduje się pod kontrolą zewnętrznego sterownika. Od razu widać, że główka świeci mocno, daje ładne i żywe kolory, do tego ma naprawdę spory zakres zoom. Według producenta mieści się on w przedziale od 10 do 60 stopni. Z uwagi na dosyć niską dolną wartość zoom, producent określa urządzenie mianem beam’a. Moim skromnym zdaniem jest to jednak lekkie naciągnięcie i raczej powinno się je zaliczać do wash’y, szczególnie że górna wartość zoom’a dochodzi do 60 stopni. Jednak te wspomniane 10 stopni pozwala używać główek nie tylko do kolorowania sceny czy innych powierzchni, ale również do tworzenia przy ich pomocy szerokiej gamy efektów.

Fakt ten w połączeniu z dużą szybkością ruchu pozwala na różnorodne zastosowania opisywanego urządzenia, a funkcji tej często mi brakuje i to nawet wśród niektórych urządzeń producentów z najwyższej półki. Jednak prawdziwy beam to nie jest, co szczególnie widać przy większych odległościach i na tle prawdziwych beamów, jak protoplasta tej gamy urządzeń – Claypaky Beam 300. Wynika to w dużej mierze z ledowego źródła światła i mniej zaawansowanej optyki. Uważam, że jest to naciąganie w ramach tzw. zdrowego rozsądku i takie bardziej marketingowe niż techniczne.

[img:1]


MOCNE STRONY

ADJ Inno Color Beam Z19 ma ich kilka. Na pewno można do nich zaliczyć opisywany przed chwilą szeroki zakres zoom. Wartość od 10 do 60 stopni to naprawdę spory zakres. Co prawda zoom ten nie jest jakoś kosmicznie szybki (JB A7 jest w typ parametrze znacznie szybszy), można wówczas zrobić fajne łączone efekty na nim. Za to z tego samego urządzenia można dostać sporą i nadal mocną plamę świetlną, a zarazem wąski snop światła. Dlatego właśnie producent określa to jako urządzenie 2 w 1, chociaż tak naprawdę – znowu to powtórzę – jest to dobry wash, który dodatkowo może bardzo wąsko świecić, dzięki czemu jest bardziej uniwersalny od tradycyjnego urządzenia z tej grupy.

Kolejną zaletą ADJ Z19 jest szybkość ruchu pan i tilt, która dla podobnych mu główek jest na dobrym poziomie. Urządzenie nie gubi pozycji, można więc z powodzeniem stosować go do tworzenia ciekawych efektów – czego nie można powiedzieć o każdym wash’u, szczególnie tyczy się to tańszych rozwiązań. W dobie ciągłych nowości oraz walki o klienta, uniwersalność jest szczególnie ważną cechą w tej branży. Porównując go z JB A7 to szybkość ruchu jest w podobnym zakresie (w niektórych testach wychodziła mi nieco lepsza, w innych trochę gorsza), natomiast w odniesieniu do dużo mniejszego Flash Butrym LED 144W 4x1 RGBW Zoom, jest on znacznie szybszy, mimo że większych rozmiarów.

Na plus tego ADJ’ta zapisać można również mieszanie kolorów, bo zarówno pojedyncze podstawowe kolory są ładne i „soczyste”; jak również zmieszane z nich barwy są czyste i wyraziste. Osobiście bardzo podoba mi się biały kolor, szczególnie że można uzyskać jego dużą rozpiętość temperaturową. Oczywiście w dużej mierze jest to wypadkowa zastosowanych diod led firmy Osram, ale o tym za chwile. Jeśli doszukiwać się wad, to można by się przyczepić, że plama świetlna nie zawsze jest jednorodna (co dla typowego wash’a jest ważnym parametrem). Jest to widoczne zwłaszcza z bliska na białym, szczególnie przy dużym zoom’ie. Jednak porównałem to urządzenie z bardzo popularnym w Polsce i lubianym przeze mnie JB A7 Varyled Zoom. O ile na pojedynczych kolorach barwa wydawała się trochę mocniejsza i równomierna, to przy kolorach zmieszanych (np. żółtym) i większej wartości zoom, kolor stawał się już niejednorodny – lepiej tu wypadał wtedy ADJ. Porównywałem go również z Flash Butrym LED 144W 4x1 RGBW Zoom, ale tu Inno Beam Z19 wypadł bez porównania lepiej i to w każdej praktycznie dziedzinie. Do tego opisywany ADJ ma możliwość zbalansowania bieli z poziomu menu, co prawda jest to przy pomocy tylko wartości RGB, więc można się przyczepić po co taki balans, ale nie oznacza to, że jest on bezcelowy. Mając więcej urządzeń tego samego typu można wprowadzić takie ustawienia, żeby np. kolor biały (jako wypadkowa wszystkich 4 diod RGBW) miał identyczny odcień – więc super.

Plusem na pewno jest też kanał z preprogramowaną tarczą wirtualnych kolorów, która zawiera paletę podstawowych 64 barw. Jest to przydatne uzupełnienie kolorów z systemu mieszania RGBW, co szczególnie na sterownikach niższej i starszej generacji ułatwia pracę.

Na pewno atutem ADJ Z19 jest posiadanie wejść i wyjść sygnału DMX w wersji 3 i 5-cio pinowej oraz wejścia i wyjścia powercone. Dzięki temu łatwo można łączyć w szereg kilka urządzeń, szczególnie jak znajdują się blisko siebie i nie jest to wcale często spotykane u konkurentów ADJ’ta, raczej w urządzenia z tzw. najwyższej półki – a do tego powoli zmierza ten producent.

[lupa:2]

Oczywiście jednym z dużych plusów opisywanej głowy jest jego stosunek jakości i możliwości do ceny. Porównywanie tej główki chociażby z Robin Wash 600 lub 800 wypadnie oczywiście na korzyść czeskiego producenta, jednak jak spojrzymy na to przez pryzmat ceny, to „pojedynek” ten przybiera inny wymiar.

Podsumowując, dużym plusem jest fakt, że ciężko doszukać się minusów tego urządzenia – oczywiście w stosunku do ceny i przeznaczenia produktu.


SŁABOSTKI

Jednym z minusów jakich się doszukałem jest jeden zestaw otworów do montażu bazy, do której montuje się następnie hak. Ze względu na fakt, że zestawy oświetleniowe są coraz bardziej rozbudowane, a światło odgrywa już bardzo ważną funkcję nie tylko w dużych produkcjach TV – czasem jest problem by równo rozłożyć urządzenia na konstrukcji. Dlatego coraz więcej producentów umożliwia kilka wariacji montażu albo bazy, albo haka w bazie, by można było dążyć do idealnego rozmieszczenia świateł lub po prostu dowolnie wieszać głowę. Producent nie zaleca montażu urządzenia bokiem (jest to wyraźnie zaznaczone w instrukcji!!), tylko tu już pojawia się pytanie, czy nie wolno, bo jakość zamontowania głowicy w podstawie na to nie pozwala, czy po prostu jest to działanie asekuracyjne, w razie ewentualnych roszczeń z tytułu awarii po takim montażu.

Również negatywnie odebrałem plastikowe radiatory w obudowie, za źródłem światła, bo jednak jestem przyzwyczajony do metalowych rozwiązań tego typu. Oczywiście technologia wytwarzania tych tworzyw tak poszła do przodu, że to już nie jest ten sam „plastik” co kiedyś, który na słońcu się odkształcał. Poza tym rozwiązanie metalowe byłoby na pewno cięższe, a teraz wszyscy dążą by robić urządzenia lekkie, szybkie, ale o dużej mocy świetlnej zarazem. Jednak osobiście jestem przyzwyczajony do tradycyjnych radiatorów, pozostaje jednak wierzyć, że producent odpowiednio dobrał materiał i będzie on w wystarczającym stopniu odprowadzał ciepło.

[lupa:4]


ŹRÓDŁO ŚWIATŁA

To co w urządzeniach oświetleniowych jest jednym z najważniejszych elementów, czyli źródło światła. Tutaj producent nie oszczędzał na niewiadomej jakości zamiennikach produkowanych tam, gdzie produkuje się „zamienniki” chyba wszystkiego. Wybrał sprawdzonego producenta, firmę Osram, montując w Color Beam 19 diod 10 Watt Quad RGBW. Jest to dioda 4 w 1, czyli czy podstawowe kolory (czerwony, zielony i niebieski) oraz biały. Jak pisałem wcześniej wypada więc niecałe 3 Watt na kolor. Dzięki temu uzyskujemy silne źródło światła i to w poszczególnych kolorach składowych oraz kolorach z nich zmieszanych. Moc plamy świetlnej jest na bardzo zadowalającym poziomie zarówno przy minimalnym zoomie, jak również dla wartości maksymalnej. Widać oczywiście znaczną różnicę – jak dla każdego urządzenia – ale nie jest to „przepaść” jak to się czasami zdarza.

[lupa:5]


ZAGLĄDAJĄC DO WNĘTRZA

Urządzenie wewnątrz wygląda schludnie i jest wszystko poukładane w przemyślany sposób. System ruchomego zoomu rokuje nadzieje na długie i bezawaryjne działanie, mimo że może trochę jest on stratny, bo mówiąc wprost trochę światła ucieka bokami.

Ma on chłodzenie oprócz opisywanych wcześnie plastikowych radiatorów również przy pomocy wentylatora. Nie jest on może z najwyższej półki, ale spełnia swoje zadanie, wpływa to oczywiście na hałas podczas pracy – bo jest on dosyć głośny. Pamiętajmy jednak, że mamy do czynienia z urządzeniem dobrej jakości, ale przy konkurencyjnej cenie.

[lupa:3]

Atutem urządzenia jest też szybki i fajny system optyczny, zoom ma bardzo duży zakres, wygląda on już profesjonalnie nawet na pierwszy rzut oka. Może ta plama świetlna nie jest w każdym zakresie równa (w całym obrębie wiązki świetlnej), ale jest to nadal dobry stosunek ceny do jakości, a ta rozbieżność nie jest na rażącym poziomie.

[lupa:6]

KRÓTKO O RUCHU

ADJ Color Beam Z19 w kwestii ruchu jest bardzo szybki. Mimo że są mniejsze urządzenia, to nie wszystkie mają szanse z opisywaną głową. Porównując je z JB A7 jest na podobnym poziomie, nawet można się pokusić, że jest szybsze – choć jak pisałem w różnych testach różnie mi to wychodziło. Jednak różnice nie były wielkie. W przypadku porównania do wspomnianego Flash Butrym LED 144W 4x1 RGBW Zoom, ADJ jest jednak znacznie szybsze – co dziwi, bo jest co najmniej dwa razy większe od wspomnianego Flash Butryma. Nie ma problemu występującego
w niektórych urządzenia, że szczególnie przy szybkim ruchu głowa nie pamięta pozycji i nie zawsze wraca dokładnie w to samo miejsce.


MENU

Jeśli chodzi o menu urządzenia postawiono na prostotę i przejrzystość. Są 4 przyciski do nawigacji oraz proste i intuicyjnie ułożone menu. W dobie, gdy najczęściej jest ono - moim zdaniem - przesadnie rozbudowane, jest to cecha pozytywna. Oczywiście można by coś dodać, ale na pewno niepotrzebne są „fajerwerki” na wyświetlaczach, które nic do urządzenia jako takiego nie wnoszą.

PODSUMOWANIE

Przeprowadzone testy opisywanej głowicy ADJ pozostawiły we mnie bardzo pozytywne uczucia. Biorąc pod uwagę cenę produktu, wahającą się według stron internetowych na poziomie 6000-7000 zł netto, dostajemy produkt na bardzo dobrym poziomie. Świeci ładnie, mocno, kolory są wyraziste i intensywne oraz charakteryzuje się przyjemną bielą. Urządzenie jest szybkie i posiada bardzo duży zakres zoom. Dzięki tym i innym funkcjom może służyć jako typowy wash na kontrze i z frontu oraz jako urządzenie efektowe, na którym można zrobić j naprawdę sporo ciekawych rzeczy. Poza tym estetyka i trwałość wykonania rokuje spore nadzieje, że urządzenie zdąży nam się z nawiązką zwrócić, a mimo wszystko o pieniądze w dużym stopniu tu chodzi.

Dla zainteresowanych bardziej polecam sporo filmów na temat jego możliwości ulokowanych w sieci.

 

Gdzie kupić?

American DJ American DJ www.americandj.eu

Dystrybucja w Polsce:

A.D.J. Supply Europe B.V.

adres:
ul. Junostraat 2 6468EW Kerkrade (Holand)

Sklepy muzyczne > American DJ rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test reflektorów profilowych Cameo P2 Jak wiadomo, polski lotnik to i na drzwiach od stodoły poleci. A polski świetlik? On da radę zrobić fajne oświetlenie nawet wtedy, gdy do dyspozycji ma jedynie dwie lampy. No, nie pierwsze z brzegu, oczywista! Ale jeśli są to lampy...
Test ruchomej głowicy beam/spot Elation Fuze SFX Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że niniejszy tekst nie jest testem. Jest to dość subiektywna recenzja urządzenia marki Elation, nikt mi nie zapłacił za promowanie marki, a jedynie za jej ocenę, choć nie będę ukrywał, że w tej marce...
Test ruchomej głowicy Fractal Morph 3 in 1 Fractal, jak pewnie większość z Was zainteresowanych techniką oświetlenia wie, to polska firma, zajmująca się dostarczaniem wysokiej jakości urządzeń oświetleniowych w przystępnych cenach. Kilka tygodni temu dotarły do mnie cztery sztuki...
Test ruchomej głowicy Evolights Neo Spot 100 Neo znaczy nowy, nowoczesny, innowacyjny. Może to dotyczyć wielu aspektów produktu, w tym jakości wykonania czy jej stosunku do ceny, który kreowany jest przez użycie nowoczesnych rozwiązań i coraz to bardziej wydajnych mechanizmów....
Test naświetlacza Cameo ZENIT B200 O serii akumulatorowych urządzeń Cameo miałem możliwość już napisać przy okazji testu serii DROP, warto sobie tekst przypomnieć pod tym linkiem. Tym razem ponownie dzięki uprzejmości firmy Adam Hall w moim domu zagościł ZENIT B200 –...