Roland RD-800: test flagowego stage piana!

21 lipca 2014 Tagi: pianina, sceniczne, stage piano, roland, rd-800
Autor testu: marek-truszkowski-zdjecie Marek Truszkowski
Produkt: Roland RD-800
Cena: 9.200 zł
Dostarczył: Roland Polska Sp. z o.o.

Rodzina RD Rolanda jest najstarszą - bo będącą na rynku od ponad 25 lat - serią pianin tej firmy. Przyznam, że myślałem o klawiaturze sterującej i sprzęcie do grania live z tej serii, dlatego z zapałem zabrałem się za test nowego RD-800 - stage piana upakowanego po brzegi dodatkami. Czy spełniło moje oczekiwania?

Pierwsze parę minut to czas dezorientacji, ponieważ przycisk ON/OFF znajduje się z innej strony niż to jest w większości instrumentów Rolanda. Z ciekawości sprawdziłem inne modele i spotkałem się z powyższym patentem tylko w najwyższych egzemplarzach serii RD i V-Piano oraz w niektórych syntezatorach, np: VP-770,V-Synth i Gaia.

 

[lupa:1]

 

Klawiatura

W RD-800 znajdziemy nową mechanikę o nazwie PHA-4 Concert Keyboard, występująca również w topowych modelach pianin stacjonarnych z serii HP. To jest to czego brakowało FA-08 do bycia instrumentem dla mnie idealnym.

Mechanizm wyposażony został w najnowocześniejszy system czujników dotyku Rolanda. Konkretniej mówiąc, dużo wierniej przenosi ekspresję i dynamikę grania. Gracz wreszcie może poczuć instrument, wręcz się z nim zjednoczyć. Może zabrzmiało to nieco wyniośle, ale właśnie takie są moje odczucia z gry na RD-800. Dodatkowo, powłoka na klawiszach imitująca kość słoniową skutecznie chroni palce przed poślizgiem. Również sam odgłos naciskanych klawiszy jest tu bardzo cichy i nie absorbujący, jak to jest w większości ważonych klawiatur.

 

[lupa:2]

 

Jeśli chodzi o zmianę czułości klawiszy, to mamy tu istne szaleństwo. Przeważnie jest 4-5 poziomów do ustawienia. W tym przypadku oprócz czułości od super light do super heavy mamy też takie opcje, jak Key Touch Offset, Velocity, Velo Delay Sens, Velo Key Follow Sens, Key Off Position. Niektóre z nich dzielą się na kolejne opcje. Zainteresowanych odsyłam do instrukcji, gdzie wszystko jest dokładnie opisane.

Na RD-800 kompozycja, przynajmniej w moim wypadku, wychodzi sama z siebie, wręcz samo się komponuje - tak dobrze mi się gra na tym instrumencie. Dla mnie to najlepsza mechanika klawiatury w przenośnych instrumentach Rolanda, a jedna z najlepszych jakie dane mi było dotykać.

 

[lupa:14]

 

Wygląd i funkcje

Podobnie jak w przypadku FA-08 mamy do czynienia z bardzo eleganckim instrumentem. Czarna obudowa, podświetlane potencjometry na czerwono i niebiesko oraz wysokiej rozdzielczości wyświetlacz sprawiają, że będzie się godnie prezentować w każdym pomieszczeniu i scenie.

 

[lupa:3]

 

Do poruszania się po funkcjach instrumentu, służy nam dobrze już znane z innych modeli koło danych (tarcza wyboru) i przyciski kursora. Testowany instrument posiada sporo ciekawych funkcji przypisanych do paru potencjometrów:

 

Tone Color

Dla różnych brzmień spełnia różne zadania, a konkretnie:

  • Symuluje szerokość panoramy od wrażenia sygnału mono do stereo otaczającego nas z każdej strony (do czterech źródeł dźwięku), np. A.Piano,
  • Morphing - zmiana tonalnego charakteru dźwięku, np. E.Piano,
  • Podbicie wysokich lub średnich tonów, np. Clav, Bass, Other,
  • Harmonic Bar - uproszczona edycja suwaków brzmień organowych, np. Organ,
  • Podobnie jak w przypadku A.Piano, ale w uproszczonej wersji, np. Strings, Pad/Choir.

 

[lupa:4]

 

Modulation FX

To dwa potencjometry obsługujące różne efekty. Domyślnie jest podobnie, jak w Tone Color - każde brzmienie ma przypisany efekt. Oczywiście typ efektu można zmienić i zapisać w ustawieniach Live Set. Pełna lista efektów:

 

[img:1]
 

Reverb - Regulacja głębokości efektu pogłosowego
Tremolo - dwa potencjometry - DEPH (głębokość efektu) oraz RATE (tempo / częstotliwość)
AMP Sim - Potencjometr określający natężenie efektu (Symulator wzmacniacza / Przester)

 

[lupa:5]

 

EQ/Delay/Assign

Grupa czterech potencjometrów sterujących wybranym przez nas efektem. W tym miejscu chciałem pochwalić equalizer. Za pomocą potencjometrów oraz koła sterującego mamy pełną władzę nad nim.

 

[lupa:6]

 

Jednak jest to tylko wierzchołek możliwości RD-800. Co jeszcze znajdziemy? Chociażby opcję "Piano Designer" - mamy tu 9 zmiennych takich jak regulacja zakłóceń pedału tłumika, rezonansu strun uderzonych młotkami, dźwięku uderzonych strun, rezonansu zwalnianych klawiszy, dźwięku młoteczków. Kolejna opcja: "One Designer" - tutaj ingerujemy bezpośrednio w brzmienie instrumentu. Ilość parametrów zależy od wybranego brzmienia. np. E.Piana - 7, Klawesyny - 4, pozostałe - 5. Oprócz tego mamy też "Individual Note Voicing" (6 parametrów) i "Sympathetic Resonance" (12 parametrów).

 

[lupa:7]

 

Przy okazji ostatniego testu byłem mile zaskoczony opcją automatycznego wyłączenia instrumentu, a tu się okazuje, że Roland też o tym pomyślał. Mamy trzy opcje - 30 min, 240 min (domyślna) oraz  OFF. Instrument posiada również prosty rejestrator, który po rozszerzeniu o pendrive daje nam praktycznie nieograniczone miejsce na nagrywanie swoich pomysłów w formacie WAV.

W zestawie dołączono porządny kontroler nożny DP-10. Posiadam taki już około pięć lat i do tej pory jest niezawodny. W opcji jest do nabycia wygodny statyw i panel trój-pedałowy.

 

[lupa:13]
 

Brzmienia

Jak na stage piano jest ich bardzo dużo, bo ponad 1100, włączając brzmienia syntezatorów, instrumentów etnicznych (próbka "Roland RD-800 - Ethnic"), rytmy połączone z pętlami melodyjnymi (próbka "Roland RD-800 - Grooves"), a nawet efekty dźwiękowe (początek próbki "Roland RD-800 - Music Demo"). Piana i Rhodesy ciekawie są podzielone. Mianowicie - A.Piano dzieli się na fortepiany koncertowe oraz pianina studyjne, a E.Piano na vintage i modern.

 

[lupa:9]

 

Jestem pewny, że każdy znajdzie swoje ulubione brzmienia. Mamy tu na przykład do dyspozycji 5 fortepianów i ich 34 wariacje, w tym flagowego instrumentu Rolanda - V-Piano Grand. Jeszcze więcej do wyboru mamy z E.Piano - 5 typów i aż 56 wariacji brzmień!

Do tego klawesyny, moduł organowy, instrumenty smyczkowe, pady, chóry, basy, oraz katalog z innymi brzmieniami, a konkretnie - sekcje dętych, dęte solo, dmuchane drewniane, osobno flety, saksofony, leady i brassy syntezatorowe, synthy polifoniczne, efekty syntetyczne oraz dźwięki przygotowane pod arpeggiatory, pulsujące synthy, wspomniane wcześniej grooves, Hits, czyli uderzenia, "akustyczne" efekty dźwiękowe, solo instrumenty perkusyjne (np: timpani, kastaniety, taiko, tomy, woodblock), i w końcu zestawy perkusyjne (około 20). Co ciekawe gitary klasyczne, akustyczne, elektryczne oraz brzmienia etniczne znajdziemy w kategorii Bass. Dodatkowo oprócz metronomu jest do dyspozycji 200 rytmów z różnych gatunków muzycznych.

 

[lupa:10]

 

Live Sets

Mamy wreszcie porządne rozwiązania, które w 100% spełnią zadanie klawisza estradowego. Do dyspozycji jest pamięć na 200 w pełni konfigurowalnych setów. Każdy z nich możemy dostosować nie tylko warstwowo (do czterech brzmień), ale również każdy parametr, efekt na danym brzmieniu zapisać i w ekspresowym czasie wczytać. Do balansu między nimi służą cztery suwaki. Nie będę wypisywał wszystkich zmiennych jakie możemy edytować, bo jest ich ponad 30. Wymienię tylko najciekawsze:

 

[lupa:11]

 

  • Określanie miejsca brzmienia w panoramie stereofonicznej,
  • Określanie dolnej i górnej granicy przedziału dynamiki, w którym poziom głośności brzmienia będzie zależeć od siły uderzenia w klawisz,
  • Odstrajanie brzmienia (Jedna jednostka to 1/100 tonu),
  • Określanie ilości głosów polifonii dla danej warstwy w przypadku przekraczania maksymalnej polifonii 128 głosów,
  • Wybieranie warstwy, której dźwięk będzie można zmieniać za pomocą potencjometrów ToneColor, Modulation FX, Tremolo i Amp Sim.

 

Próbka możliwości Roland RD-800:


Wszystkie brzmienia pochodzą z RD-800, włącznie z efektami dźwiękowymi.

 

Polecane Barwy

 
  • 0-018 - Praktycznie wszystkie fortepiany SuperNatural i ich odmiany,
  • 028-039 - Podobnie z pianinami. Może oprócz tych mocniej skompresowanych i sfiltrowanych,
  • 0-69-0164 - Elektryczne Pianina. Dodając do tego możliwości edycji i modulacji - mistrzostwo,
  • 0517 - Itopia - anielski, delikatny chór idealny do romantycznych i epickich utworów,
  • 0492 - Angels Choir. Jak wyżej.

 

[lupa:12]

 

Polecane zestawy Live set

 
  • H-01 - Tron Split - niczym wyjęte z lat '40 brzmienie orkiestry (początek próbki "Roland RD-800 - Music Demo"),
  • I-06 - Wedding - pocieszne zestawienie kościelnych organów, stringów padów z jazzowym scatem,
  • A-01 - Piano + Strings - (próbka "Roland RD-800 - Music Demo" - 1:01).

 

Podsumowanie

Roland mnie rozpieszcza. Po doskonałym FA-08, w którym praktycznie tylko klawiatura nie do końca mi odpowiadała, wychodzi spod ich skrzydeł RD-800. Rewelacja na scenę i do studia. Pomimo udoskonalonych technologii jest lżejszy od poprzednika. Wygląda elegancko i minimalistycznie, a pomimo tego kryje w sobie niesamowity potencjał i możliwości. Polecam z czysty sercem. Z pewnością wart jest wydania na niego każdej złotówki.

Ocena końcowa:

 

Specyfikacja techniczna:

Wyświetlacz

  • Graficzny kolorowy LCD 320 x 240 punktów

Złącza

  • OUTPUT (L/MONO, R) jacks: 1/4-cala phone type
  • OUTPUT (L, R) jacks: XLR
  • INPUT jack: Stereo miniature phone type
  • Pedal (DAMPER, FC1, FC2, EXT) jacks: TRS phone type
  • MIDI (IN, OUT1, THRU/OUT2)
  • USB (COMPUTER) port: USB typu B
  • USB (MEMORY/WLAN ADAPTOR) port: USB typu A
  • PHONES jack: Stereo 1/4 cala phone type
  • AC In jack

Zużycie Mocy

  • 12W

Akcesoria

  • Instrukcja obsługi
  • Kabel zasilający
  • Pedał tłumika (zdolność rozpoznawania ciągłego)
  • Opaska kabla zasilającego
  • Damper pedal: DP-10

Opcje

  • Statyw klawiszowy: KS-G8, KS-G8B
  • Piano pedal: RPU-3
  • Pedal switch: DP-2
  • Expression pedal: EV-5, EV-7
  • USB Flash Memory
  • Wireless USB Adapter

Rozmiar i Waga

  • 1.400 mm x 367 mm x 138 mm
  • 21.7 kg

 

Galeria zdjęć

 

[img:2]

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Klawiatura
Brzmienia fortepianów, pianin, el. pianin, padów, chórów oraz możliwość ich modyfikacji
Ustawienia Live Sets
Prosta obsługa
Wygląd
Moduł organowy
Brak opcji Tap Tempo
Podobnie jest z ustawieniami Delay'a. Możemy go ustawiać co do milisekund, ale brakuje synchronizacji z tempem
Do testów dostarczył:
Roland Polska Sp. z o.o.
reklama

Najchętniej czytane

więcej

Pozostałe testy

Klawiatura sterująca Roli Seaboard RISE 49

Klawiatura sterująca Roli Seaboard RISE 49

Ocena:

W mojej dotychczasowej muzycznej stajni, z instrumentów klawiszowych, na stałe zadomowiły się poczciwe Stage piano YAMAHA P 120, stacja robocza ROLAND FANTOM X6, lekki kaliber ROLAND Juno Di oraz akustyczne pianino...

Produkt: Seaboard RISE 49
Cena: 5.000 zł
Tomasz Basel Muzyk
Cyfrowe pianino Artesia DP-3

Cyfrowe pianino Artesia DP-3

Ocena:

Dziś w moje ręce wpadło kolejne cyfrowe pianino. Tym razem jednak jest to produkt marki, która dopiero staje się popularna na naszym rynku. Mowa tutaj o firmie Artesia, która wchodzi w skład większej grupy...

Produkt: DP-3
Cena: 2.000 zł
Krzysztof Śliwiński Muzyk
Test stagepiana Dexibell VIVO S7

Test stagepiana Dexibell VIVO S7

Ocena:

Z dużą ciekawością oczekiwałem tego instrumentu. Dexibell VIVO S7 kusił danymi technicznymi i rodzajem syntezy, a filmy z targów muzycznych podsycały apetyt. Nie chciałem chyba pisać o nim w konwencji typowego testu...

Produkt: VIVO S7
Cena: 7.700 zł
Marcin Szczęsny Snowman
Test syntezatora Roland AIRA System-1

Test syntezatora Roland AIRA System-1

Ocena:

Roland wychodzi naprzeciw najnowocześniejszym rozwiązaniom, a jednocześnie patrzy w przeszłość. AIRA System-1, bo o nim mowa, to klawisz, który szeregiem innowacyjnych rozwiązań ma wskrzesić kultowe syntezatory...

Produkt: System-1
Cena: 2.200 zł
Marek Truszkowski Infomusic.pl / Trener PreSonus Akademia Realizacji Dźwięku
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz