Roland RD-800: test flagowego stage piana!

21 lipca 2014 Tagi: pianina, sceniczne, stage piano, roland, rd-800
Autor testu: marek-truszkowski-zdjecie Marek Truszkowski
Produkt: Roland RD-800
Cena: 9.200 zł

Rodzina RD Rolanda jest najstarszą - bo będącą na rynku od ponad 25 lat - serią pianin tej firmy. Przyznam, że myślałem o klawiaturze sterującej i sprzęcie do grania live z tej serii, dlatego z zapałem zabrałem się za test nowego RD-800 - stage piana upakowanego po brzegi dodatkami. Czy spełniło moje oczekiwania?

Pierwsze parę minut to czas dezorientacji, ponieważ przycisk ON/OFF znajduje się z innej strony niż to jest w większości instrumentów Rolanda. Z ciekawości sprawdziłem inne modele i spotkałem się z powyższym patentem tylko w najwyższych egzemplarzach serii RD i V-Piano oraz w niektórych syntezatorach, np: VP-770,V-Synth i Gaia.

 

[lupa:1]

 

Klawiatura

W RD-800 znajdziemy nową mechanikę o nazwie PHA-4 Concert Keyboard, występująca również w topowych modelach pianin stacjonarnych z serii HP. To jest to czego brakowało FA-08 do bycia instrumentem dla mnie idealnym.

Mechanizm wyposażony został w najnowocześniejszy system czujników dotyku Rolanda. Konkretniej mówiąc, dużo wierniej przenosi ekspresję i dynamikę grania. Gracz wreszcie może poczuć instrument, wręcz się z nim zjednoczyć. Może zabrzmiało to nieco wyniośle, ale właśnie takie są moje odczucia z gry na RD-800. Dodatkowo, powłoka na klawiszach imitująca kość słoniową skutecznie chroni palce przed poślizgiem. Również sam odgłos naciskanych klawiszy jest tu bardzo cichy i nie absorbujący, jak to jest w większości ważonych klawiatur.

 

[lupa:2]

 

Jeśli chodzi o zmianę czułości klawiszy, to mamy tu istne szaleństwo. Przeważnie jest 4-5 poziomów do ustawienia. W tym przypadku oprócz czułości od super light do super heavy mamy też takie opcje, jak Key Touch Offset, Velocity, Velo Delay Sens, Velo Key Follow Sens, Key Off Position. Niektóre z nich dzielą się na kolejne opcje. Zainteresowanych odsyłam do instrukcji, gdzie wszystko jest dokładnie opisane.

Na RD-800 kompozycja, przynajmniej w moim wypadku, wychodzi sama z siebie, wręcz samo się komponuje - tak dobrze mi się gra na tym instrumencie. Dla mnie to najlepsza mechanika klawiatury w przenośnych instrumentach Rolanda, a jedna z najlepszych jakie dane mi było dotykać.

 

[lupa:14]

 

Wygląd i funkcje

Podobnie jak w przypadku FA-08 mamy do czynienia z bardzo eleganckim instrumentem. Czarna obudowa, podświetlane potencjometry na czerwono i niebiesko oraz wysokiej rozdzielczości wyświetlacz sprawiają, że będzie się godnie prezentować w każdym pomieszczeniu i scenie.

 

[lupa:3]

 

Do poruszania się po funkcjach instrumentu, służy nam dobrze już znane z innych modeli koło danych (tarcza wyboru) i przyciski kursora. Testowany instrument posiada sporo ciekawych funkcji przypisanych do paru potencjometrów:

 

Tone Color

Dla różnych brzmień spełnia różne zadania, a konkretnie:

  • Symuluje szerokość panoramy od wrażenia sygnału mono do stereo otaczającego nas z każdej strony (do czterech źródeł dźwięku), np. A.Piano,
  • Morphing - zmiana tonalnego charakteru dźwięku, np. E.Piano,
  • Podbicie wysokich lub średnich tonów, np. Clav, Bass, Other,
  • Harmonic Bar - uproszczona edycja suwaków brzmień organowych, np. Organ,
  • Podobnie jak w przypadku A.Piano, ale w uproszczonej wersji, np. Strings, Pad/Choir.

 

[lupa:4]

 

Modulation FX

To dwa potencjometry obsługujące różne efekty. Domyślnie jest podobnie, jak w Tone Color - każde brzmienie ma przypisany efekt. Oczywiście typ efektu można zmienić i zapisać w ustawieniach Live Set. Pełna lista efektów:

 

[img:1]
 

Reverb - Regulacja głębokości efektu pogłosowego
Tremolo - dwa potencjometry - DEPH (głębokość efektu) oraz RATE (tempo / częstotliwość)
AMP Sim - Potencjometr określający natężenie efektu (Symulator wzmacniacza / Przester)

 

[lupa:5]

 

EQ/Delay/Assign

Grupa czterech potencjometrów sterujących wybranym przez nas efektem. W tym miejscu chciałem pochwalić equalizer. Za pomocą potencjometrów oraz koła sterującego mamy pełną władzę nad nim.

 

[lupa:6]

 

Jednak jest to tylko wierzchołek możliwości RD-800. Co jeszcze znajdziemy? Chociażby opcję "Piano Designer" - mamy tu 9 zmiennych takich jak regulacja zakłóceń pedału tłumika, rezonansu strun uderzonych młotkami, dźwięku uderzonych strun, rezonansu zwalnianych klawiszy, dźwięku młoteczków. Kolejna opcja: "One Designer" - tutaj ingerujemy bezpośrednio w brzmienie instrumentu. Ilość parametrów zależy od wybranego brzmienia. np. E.Piana - 7, Klawesyny - 4, pozostałe - 5. Oprócz tego mamy też "Individual Note Voicing" (6 parametrów) i "Sympathetic Resonance" (12 parametrów).

 

[lupa:7]

 

Przy okazji ostatniego testu byłem mile zaskoczony opcją automatycznego wyłączenia instrumentu, a tu się okazuje, że Roland też o tym pomyślał. Mamy trzy opcje - 30 min, 240 min (domyślna) oraz  OFF. Instrument posiada również prosty rejestrator, który po rozszerzeniu o pendrive daje nam praktycznie nieograniczone miejsce na nagrywanie swoich pomysłów w formacie WAV.

W zestawie dołączono porządny kontroler nożny DP-10. Posiadam taki już około pięć lat i do tej pory jest niezawodny. W opcji jest do nabycia wygodny statyw i panel trój-pedałowy.

 

[lupa:13]
 

Brzmienia

Jak na stage piano jest ich bardzo dużo, bo ponad 1100, włączając brzmienia syntezatorów, instrumentów etnicznych (próbka "Roland RD-800 - Ethnic"), rytmy połączone z pętlami melodyjnymi (próbka "Roland RD-800 - Grooves"), a nawet efekty dźwiękowe (początek próbki "Roland RD-800 - Music Demo"). Piana i Rhodesy ciekawie są podzielone. Mianowicie - A.Piano dzieli się na fortepiany koncertowe oraz pianina studyjne, a E.Piano na vintage i modern.

 

[lupa:9]

 

Jestem pewny, że każdy znajdzie swoje ulubione brzmienia. Mamy tu na przykład do dyspozycji 5 fortepianów i ich 34 wariacje, w tym flagowego instrumentu Rolanda - V-Piano Grand. Jeszcze więcej do wyboru mamy z E.Piano - 5 typów i aż 56 wariacji brzmień!

Do tego klawesyny, moduł organowy, instrumenty smyczkowe, pady, chóry, basy, oraz katalog z innymi brzmieniami, a konkretnie - sekcje dętych, dęte solo, dmuchane drewniane, osobno flety, saksofony, leady i brassy syntezatorowe, synthy polifoniczne, efekty syntetyczne oraz dźwięki przygotowane pod arpeggiatory, pulsujące synthy, wspomniane wcześniej grooves, Hits, czyli uderzenia, "akustyczne" efekty dźwiękowe, solo instrumenty perkusyjne (np: timpani, kastaniety, taiko, tomy, woodblock), i w końcu zestawy perkusyjne (około 20). Co ciekawe gitary klasyczne, akustyczne, elektryczne oraz brzmienia etniczne znajdziemy w kategorii Bass. Dodatkowo oprócz metronomu jest do dyspozycji 200 rytmów z różnych gatunków muzycznych.

 

[lupa:10]

 

Live Sets

Mamy wreszcie porządne rozwiązania, które w 100% spełnią zadanie klawisza estradowego. Do dyspozycji jest pamięć na 200 w pełni konfigurowalnych setów. Każdy z nich możemy dostosować nie tylko warstwowo (do czterech brzmień), ale również każdy parametr, efekt na danym brzmieniu zapisać i w ekspresowym czasie wczytać. Do balansu między nimi służą cztery suwaki. Nie będę wypisywał wszystkich zmiennych jakie możemy edytować, bo jest ich ponad 30. Wymienię tylko najciekawsze:

 

[lupa:11]

 

  • Określanie miejsca brzmienia w panoramie stereofonicznej,
  • Określanie dolnej i górnej granicy przedziału dynamiki, w którym poziom głośności brzmienia będzie zależeć od siły uderzenia w klawisz,
  • Odstrajanie brzmienia (Jedna jednostka to 1/100 tonu),
  • Określanie ilości głosów polifonii dla danej warstwy w przypadku przekraczania maksymalnej polifonii 128 głosów,
  • Wybieranie warstwy, której dźwięk będzie można zmieniać za pomocą potencjometrów ToneColor, Modulation FX, Tremolo i Amp Sim.

 

Próbka możliwości Roland RD-800:


Wszystkie brzmienia pochodzą z RD-800, włącznie z efektami dźwiękowymi.

 

Polecane Barwy

 
  • 0-018 - Praktycznie wszystkie fortepiany SuperNatural i ich odmiany,
  • 028-039 - Podobnie z pianinami. Może oprócz tych mocniej skompresowanych i sfiltrowanych,
  • 0-69-0164 - Elektryczne Pianina. Dodając do tego możliwości edycji i modulacji - mistrzostwo,
  • 0517 - Itopia - anielski, delikatny chór idealny do romantycznych i epickich utworów,
  • 0492 - Angels Choir. Jak wyżej.

 

[lupa:12]

 

Polecane zestawy Live set

 
  • H-01 - Tron Split - niczym wyjęte z lat '40 brzmienie orkiestry (początek próbki "Roland RD-800 - Music Demo"),
  • I-06 - Wedding - pocieszne zestawienie kościelnych organów, stringów padów z jazzowym scatem,
  • A-01 - Piano + Strings - (próbka "Roland RD-800 - Music Demo" - 1:01).

 

Podsumowanie

Roland mnie rozpieszcza. Po doskonałym FA-08, w którym praktycznie tylko klawiatura nie do końca mi odpowiadała, wychodzi spod ich skrzydeł RD-800. Rewelacja na scenę i do studia. Pomimo udoskonalonych technologii jest lżejszy od poprzednika. Wygląda elegancko i minimalistycznie, a pomimo tego kryje w sobie niesamowity potencjał i możliwości. Polecam z czysty sercem. Z pewnością wart jest wydania na niego każdej złotówki.

Ocena końcowa:

 

Specyfikacja techniczna:

Wyświetlacz

  • Graficzny kolorowy LCD 320 x 240 punktów

Złącza

  • OUTPUT (L/MONO, R) jacks: 1/4-cala phone type
  • OUTPUT (L, R) jacks: XLR
  • INPUT jack: Stereo miniature phone type
  • Pedal (DAMPER, FC1, FC2, EXT) jacks: TRS phone type
  • MIDI (IN, OUT1, THRU/OUT2)
  • USB (COMPUTER) port: USB typu B
  • USB (MEMORY/WLAN ADAPTOR) port: USB typu A
  • PHONES jack: Stereo 1/4 cala phone type
  • AC In jack

Zużycie Mocy

  • 12W

Akcesoria

  • Instrukcja obsługi
  • Kabel zasilający
  • Pedał tłumika (zdolność rozpoznawania ciągłego)
  • Opaska kabla zasilającego
  • Damper pedal: DP-10

Opcje

  • Statyw klawiszowy: KS-G8, KS-G8B
  • Piano pedal: RPU-3
  • Pedal switch: DP-2
  • Expression pedal: EV-5, EV-7
  • USB Flash Memory
  • Wireless USB Adapter

Rozmiar i Waga

  • 1.400 mm x 367 mm x 138 mm
  • 21.7 kg

 

Galeria zdjęć

 

[img:2]

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Klawiatura
Brzmienia fortepianów, pianin, el. pianin, padów, chórów oraz możliwość ich modyfikacji
Ustawienia Live Sets
Prosta obsługa
Wygląd
Moduł organowy
Brak opcji Tap Tempo
Podobnie jest z ustawieniami Delay'a. Możemy go ustawiać co do milisekund, ale brakuje synchronizacji z tempem
Do testów dostarczył:
reklama

Najchętniej czytane

więcej

Pozostałe testy instrumentów klawiszowych

Klawiatura sterująca Roli Seaboard RISE 49

Klawiatura sterująca Roli Seaboard RISE 49

Ocena:

W mojej dotychczasowej muzycznej stajni, z instrumentów klawiszowych, na stałe zadomowiły się poczciwe Stage piano YAMAHA P 120, stacja robocza ROLAND FANTOM X6, lekki kaliber ROLAND Juno Di oraz akustyczne pianino...

Produkt: Seaboard RISE 49
Cena: 5.000 zł
Tomasz Basel Muzyk
Cyfrowe pianino Artesia DP-3

Cyfrowe pianino Artesia DP-3

Ocena:

Dziś w moje ręce wpadło kolejne cyfrowe pianino. Tym razem jednak jest to produkt marki, która dopiero staje się popularna na naszym rynku. Mowa tutaj o firmie Artesia, która wchodzi w skład większej grupy...

Produkt: DP-3
Cena: 2.000 zł
Krzysztof Śliwiński Muzyk
Test stagepiana Dexibell VIVO S7

Test stagepiana Dexibell VIVO S7

Ocena:

Z dużą ciekawością oczekiwałem tego instrumentu. Dexibell VIVO S7 kusił danymi technicznymi i rodzajem syntezy, a filmy z targów muzycznych podsycały apetyt. Nie chciałem chyba pisać o nim w konwencji typowego testu...

Produkt: VIVO S7
Cena: 7.700 zł
Marcin Szczęsny Snowman
Test syntezatora Roland AIRA System-1

Test syntezatora Roland AIRA System-1

Ocena:

Roland wychodzi naprzeciw najnowocześniejszym rozwiązaniom, a jednocześnie patrzy w przeszłość. AIRA System-1, bo o nim mowa, to klawisz, który szeregiem innowacyjnych rozwiązań ma wskrzesić kultowe syntezatory...

Produkt: System-1
Cena: 2.200 zł
Marek Truszkowski Infomusic.pl / Trener PreSonus Akademia Realizacji Dźwięku
mikrofon