Roland RD-800: test flagowego stage piana!
Marek Truszkowski 21 lipca 2014, 11:14 Roland Polska Sp. z o.o.- Klawiatura
- Brzmienia fortepianów, pianin, el. pianin, padów, chórów oraz możliwość ich modyfikacji
- Ustawienia Live Sets
- Prosta obsługa
- Wygląd
- Moduł organowy
- Brak opcji Tap Tempo
- Podobnie jest z ustawieniami Delay'a. Możemy go ustawiać co do milisekund, ale brakuje synchronizacji z tempem
Rodzina RD Rolanda jest najstarszą - bo będącą na rynku od ponad 25 lat - serią pianin tej firmy. Przyznam, że myślałem o klawiaturze sterującej i sprzęcie do grania live z tej serii, dlatego z zapałem zabrałem się za test nowego RD-800 - stage piana upakowanego po brzegi dodatkami. Czy spełniło moje oczekiwania?
Pierwsze parę minut to czas dezorientacji, ponieważ przycisk ON/OFF znajduje się z innej strony niż to jest w większości instrumentów Rolanda. Z ciekawości sprawdziłem inne modele i spotkałem się z powyższym patentem tylko w najwyższych egzemplarzach serii RD i V-Piano oraz w niektórych syntezatorach, np: VP-770,V-Synth i Gaia.
Klawiatura
W RD-800 znajdziemy nową mechanikę o nazwie PHA-4 Concert Keyboard, występująca również w topowych modelach pianin stacjonarnych z serii HP. To jest to czego brakowało FA-08 do bycia instrumentem dla mnie idealnym.
Mechanizm wyposażony został w najnowocześniejszy system czujników dotyku Rolanda. Konkretniej mówiąc, dużo wierniej przenosi ekspresję i dynamikę grania. Gracz wreszcie może poczuć instrument, wręcz się z nim zjednoczyć. Może zabrzmiało to nieco wyniośle, ale właśnie takie są moje odczucia z gry na RD-800. Dodatkowo, powłoka na klawiszach imitująca kość słoniową skutecznie chroni palce przed poślizgiem. Również sam odgłos naciskanych klawiszy jest tu bardzo cichy i nie absorbujący, jak to jest w większości ważonych klawiatur.
Jeśli chodzi o zmianę czułości klawiszy, to mamy tu istne szaleństwo. Przeważnie jest 4-5 poziomów do ustawienia. W tym przypadku oprócz czułości od super light do super heavy mamy też takie opcje, jak Key Touch Offset, Velocity, Velo Delay Sens, Velo Key Follow Sens, Key Off Position. Niektóre z nich dzielą się na kolejne opcje. Zainteresowanych odsyłam do instrukcji, gdzie wszystko jest dokładnie opisane.
Na RD-800 kompozycja, przynajmniej w moim wypadku, wychodzi sama z siebie, wręcz samo się komponuje - tak dobrze mi się gra na tym instrumencie. Dla mnie to najlepsza mechanika klawiatury w przenośnych instrumentach Rolanda, a jedna z najlepszych jakie dane mi było dotykać.
Wygląd i funkcje
Podobnie jak w przypadku FA-08 mamy do czynienia z bardzo eleganckim instrumentem. Czarna obudowa, podświetlane potencjometry na czerwono i niebiesko oraz wysokiej rozdzielczości wyświetlacz sprawiają, że będzie się godnie prezentować w każdym pomieszczeniu i scenie.
Do poruszania się po funkcjach instrumentu, służy nam dobrze już znane z innych modeli koło danych (tarcza wyboru) i przyciski kursora. Testowany instrument posiada sporo ciekawych funkcji przypisanych do paru potencjometrów:
Tone Color
Dla różnych brzmień spełnia różne zadania, a konkretnie:
- Symuluje szerokość panoramy od wrażenia sygnału mono do stereo otaczającego nas z każdej strony (do czterech źródeł dźwięku), np. A.Piano,
- Morphing - zmiana tonalnego charakteru dźwięku, np. E.Piano,
- Podbicie wysokich lub średnich tonów, np. Clav, Bass, Other,
- Harmonic Bar - uproszczona edycja suwaków brzmień organowych, np. Organ,
- Podobnie jak w przypadku A.Piano, ale w uproszczonej wersji, np. Strings, Pad/Choir.
Modulation FX
To dwa potencjometry obsługujące różne efekty. Domyślnie jest podobnie, jak w Tone Color - każde brzmienie ma przypisany efekt. Oczywiście typ efektu można zmienić i zapisać w ustawieniach Live Set. Pełna lista efektów:
Reverb - Regulacja głębokości efektu pogłosowego
Tremolo - dwa potencjometry - DEPH (głębokość efektu) oraz RATE (tempo / częstotliwość)
AMP Sim - Potencjometr określający natężenie efektu (Symulator wzmacniacza / Przester)
EQ/Delay/Assign
Grupa czterech potencjometrów sterujących wybranym przez nas efektem. W tym miejscu chciałem pochwalić equalizer. Za pomocą potencjometrów oraz koła sterującego mamy pełną władzę nad nim.
Jednak jest to tylko wierzchołek możliwości RD-800. Co jeszcze znajdziemy? Chociażby opcję "Piano Designer" - mamy tu 9 zmiennych takich jak regulacja zakłóceń pedału tłumika, rezonansu strun uderzonych młotkami, dźwięku uderzonych strun, rezonansu zwalnianych klawiszy, dźwięku młoteczków. Kolejna opcja: "One Designer" - tutaj ingerujemy bezpośrednio w brzmienie instrumentu. Ilość parametrów zależy od wybranego brzmienia. np. E.Piana - 7, Klawesyny - 4, pozostałe - 5. Oprócz tego mamy też "Individual Note Voicing" (6 parametrów) i "Sympathetic Resonance" (12 parametrów).
Przy okazji ostatniego testu byłem mile zaskoczony opcją automatycznego wyłączenia instrumentu, a tu się okazuje, że Roland też o tym pomyślał. Mamy trzy opcje - 30 min, 240 min (domyślna) oraz OFF. Instrument posiada również prosty rejestrator, który po rozszerzeniu o pendrive daje nam praktycznie nieograniczone miejsce na nagrywanie swoich pomysłów w formacie WAV.
W zestawie dołączono porządny kontroler nożny DP-10. Posiadam taki już około pięć lat i do tej pory jest niezawodny. W opcji jest do nabycia wygodny statyw i panel trój-pedałowy.
Brzmienia
Jak na stage piano jest ich bardzo dużo, bo ponad 1100, włączając brzmienia syntezatorów, instrumentów etnicznych (próbka "Roland RD-800 - Ethnic"), rytmy połączone z pętlami melodyjnymi (próbka "Roland RD-800 - Grooves"), a nawet efekty dźwiękowe (początek próbki "Roland RD-800 - Music Demo"). Piana i Rhodesy ciekawie są podzielone. Mianowicie - A.Piano dzieli się na fortepiany koncertowe oraz pianina studyjne, a E.Piano na vintage i modern.
Jestem pewny, że każdy znajdzie swoje ulubione brzmienia. Mamy tu na przykład do dyspozycji 5 fortepianów i ich 34 wariacje, w tym flagowego instrumentu Rolanda - V-Piano Grand. Jeszcze więcej do wyboru mamy z E.Piano - 5 typów i aż 56 wariacji brzmień!
Do tego klawesyny, moduł organowy, instrumenty smyczkowe, pady, chóry, basy, oraz katalog z innymi brzmieniami, a konkretnie - sekcje dętych, dęte solo, dmuchane drewniane, osobno flety, saksofony, leady i brassy syntezatorowe, synthy polifoniczne, efekty syntetyczne oraz dźwięki przygotowane pod arpeggiatory, pulsujące synthy, wspomniane wcześniej grooves, Hits, czyli uderzenia, "akustyczne" efekty dźwiękowe, solo instrumenty perkusyjne (np: timpani, kastaniety, taiko, tomy, woodblock), i w końcu zestawy perkusyjne (około 20). Co ciekawe gitary klasyczne, akustyczne, elektryczne oraz brzmienia etniczne znajdziemy w kategorii Bass. Dodatkowo oprócz metronomu jest do dyspozycji 200 rytmów z różnych gatunków muzycznych.
Live Sets
Mamy wreszcie porządne rozwiązania, które w 100% spełnią zadanie klawisza estradowego. Do dyspozycji jest pamięć na 200 w pełni konfigurowalnych setów. Każdy z nich możemy dostosować nie tylko warstwowo (do czterech brzmień), ale również każdy parametr, efekt na danym brzmieniu zapisać i w ekspresowym czasie wczytać. Do balansu między nimi służą cztery suwaki. Nie będę wypisywał wszystkich zmiennych jakie możemy edytować, bo jest ich ponad 30. Wymienię tylko najciekawsze:
- Określanie miejsca brzmienia w panoramie stereofonicznej,
- Określanie dolnej i górnej granicy przedziału dynamiki, w którym poziom głośności brzmienia będzie zależeć od siły uderzenia w klawisz,
- Odstrajanie brzmienia (Jedna jednostka to 1/100 tonu),
- Określanie ilości głosów polifonii dla danej warstwy w przypadku przekraczania maksymalnej polifonii 128 głosów,
- Wybieranie warstwy, której dźwięk będzie można zmieniać za pomocą potencjometrów ToneColor, Modulation FX, Tremolo i Amp Sim.
Próbka możliwości Roland RD-800:
Wszystkie brzmienia pochodzą z RD-800, włącznie z efektami dźwiękowymi.
Polecane Barwy
- 0-018 - Praktycznie wszystkie fortepiany SuperNatural i ich odmiany,
- 028-039 - Podobnie z pianinami. Może oprócz tych mocniej skompresowanych i sfiltrowanych,
- 0-69-0164 - Elektryczne Pianina. Dodając do tego możliwości edycji i modulacji - mistrzostwo,
- 0517 - Itopia - anielski, delikatny chór idealny do romantycznych i epickich utworów,
- 0492 - Angels Choir. Jak wyżej.
Polecane zestawy Live set
- H-01 - Tron Split - niczym wyjęte z lat '40 brzmienie orkiestry (początek próbki "Roland RD-800 - Music Demo"),
- I-06 - Wedding - pocieszne zestawienie kościelnych organów, stringów padów z jazzowym scatem,
- A-01 - Piano + Strings - (próbka "Roland RD-800 - Music Demo" - 1:01).
Podsumowanie
Roland mnie rozpieszcza. Po doskonałym FA-08, w którym praktycznie tylko klawiatura nie do końca mi odpowiadała, wychodzi spod ich skrzydeł RD-800. Rewelacja na scenę i do studia. Pomimo udoskonalonych technologii jest lżejszy od poprzednika. Wygląda elegancko i minimalistycznie, a pomimo tego kryje w sobie niesamowity potencjał i możliwości. Polecam z czysty sercem. Z pewnością wart jest wydania na niego każdej złotówki.
Specyfikacja techniczna:
Wyświetlacz
- Graficzny kolorowy LCD 320 x 240 punktów
Złącza
- OUTPUT (L/MONO, R) jacks: 1/4-cala phone type
- OUTPUT (L, R) jacks: XLR
- INPUT jack: Stereo miniature phone type
- Pedal (DAMPER, FC1, FC2, EXT) jacks: TRS phone type
- MIDI (IN, OUT1, THRU/OUT2)
- USB (COMPUTER) port: USB typu B
- USB (MEMORY/WLAN ADAPTOR) port: USB typu A
- PHONES jack: Stereo 1/4 cala phone type
- AC In jack
Zużycie Mocy
- 12W
Akcesoria
- Instrukcja obsługi
- Kabel zasilający
- Pedał tłumika (zdolność rozpoznawania ciągłego)
- Opaska kabla zasilającego
- Damper pedal: DP-10
Opcje
- Statyw klawiszowy: KS-G8, KS-G8B
- Piano pedal: RPU-3
- Pedal switch: DP-2
- Expression pedal: EV-5, EV-7
- USB Flash Memory
- Wireless USB Adapter
Rozmiar i Waga
- 1.400 mm x 367 mm x 138 mm
- 21.7 kg
Galeria zdjęć