Casio PX-150 WE (pianino cyfrowe) - nauczyciel na każdą kieszeń

Dawid Buras 4 listopada 2014, 20:54 Grupa Zibi S.A.
CASIO PX-150 WE2.599 zł
  • Dobre przetworniki
  • Funkcja SPLIT
  • Niezła klawiatura
  • Ciekawe brzmienia
  • "Powerfull" DSP
  • Dwa gniazda słuchawkowe
  • Możliwość rozbudowy o listwę z trzema pedałami oraz drewniane "nogi"
  • Waga
  • Wbudowane głośniki. Instrument odżywa po podłączeniu go do zewnętrznego nagłośnienia [zalecane]
  • Dedykowany pedał sustain o dość niskiej jakosci wykonania

Dla kogo jest PX-150 WE? To instrument przeznaczony dla wszystkich tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z instrumentami klawiszowymi. Śmiało mogę napisać, że cena tego pianina odpowiada jakości wykonania. Jeśli chodzi natomiast o brzmienie, zachęcam do przeczytania testu do końca.

Instrument wyposażony jest w 88 matowych klawiszy imitujących heban i kość słoniową, co rzeczywiście robi wrażenie i wygląda bardzo naturalnie i elegancko. Klawiatura posiada 3 poziomy czułości i od razu zaznaczę, że pozytywnie mnie zaskoczyła. Otrzymałem instrument z dobrym feelingiem oraz wykończeniem. Dodam, że klawiatura nie należy do typowych „wyścigówek”, dlatego pianiści powinni być zadowoleni z możliwości tego instrumentu - zwłaszcza w tym przedziale cenowym.

 

[lupa:1]

 

Panel przedni i tylny

Oba panele cechuje minimalizm. Minimalna liczba przycisków i wejść. Brakuje mi osobiście wyjść analogowych (mono 2x R&L). Po za tym instrument ma to co powinien mieć: USB, 2x gniazdo słuchawkowe i gniazdko sustain. Jakość przetworników oceniam na 4+, także spokojnie można wykorzystać instrument na nagrania. 

Testowany klawisz posiada również wbudowane głośniki, które jako podstawowe nagłośnienie nie powalają, ale o tym rozpiszę się w dalszej częsci testu. 

 

[lupa:2]

 

Przyciski panelu przedniego wykonane są dobrze i sprawiają wrażenie solidnych. Obudowa instrumentu choć plastikowa, niesie za sobą pewne korzyści w postaci niewielkiej wagi instrumentu - 11 kg.

 

Brzmienie & możliwości

Brzmienie instrumentu „na linii” jest o "niebo" lepsze niż z wbudowanych głośników. Głośniki tego instrumentu brzmią poprostu słabo. Wpływa to negatywnie na odbiór zainstalowanych brzmień oraz barw. Sytuacja ma się zupełnie inaczej, gdy podłączymy urządzenie do zewnętrznego nagłośnienia. Wówczas Casio PX -150 WE brzmi jakby był 2x droższy. Wszystko zaczyna nagle "żyć" - co słychać na przedstawionych poniżej nagraniach. Zachęcam więc do wypróbowania piana w połączeniu z zewnętrznymi kolumnami. 

 

Próbka możliwości Casio PX-150 WE:

 

Piano brzmi naprawdę nieźle, zwłaszcza koncert. Modern jest dość ostre (choć do piosenek w stylu: Hold the line - TOTO nadaje się jak żadne inne piano w tym instrumencie). El. Piana brzmią dużo lepiej niż zazwyczaj w instrumentach tejże marki, myślę tu o starszych modelach m.in.: PX 100 , PX 110, PX 120, PX 130. Bardzo przypadła mi do gustu próbka wibrafonu umieszczona w tym instrumencie - delikatna, a zarazem dynamiczna. Organy osobiście mnie zawiodły, natomiast smyczki pozwolą posiadaczowi tego instrumentu przenieść się do małej sali koncertowej, i o to chodzi!

Instrument wyposażono w 18 barw, które zmieniamy przytrzymując przycisk FUNCTION oraz dany klawisz klawiatury, nad którym oznaczone zostało brzmienie (zamiast zbędnego przycisku numerycznego). Pomysł często stosowany przez wielu producentów, jednakże jedna rzecz zwróciła moją uwagę. W momencie przełączania brzmienia, pojawia się słyszalne kliknięcie (tak jak np. w programie Windows po otwarciu nowego okna). Słychać to w kilku miejscach na nagraniach. Pewnie nie ma to znaczenia dla większości muzyków, jednak podczas występów „live” np. przy zmianie barwy podczas grania, niektórzy słuchacze mogą sięgnąć po telefon w celu sprawdzenia nowej wiadomości...

 

[lupa:3]

 

Korzystając z tego samego schematu można nałożyć na siebie dwa dowolne brzmienia. Wystarczy w tym celu po naciśnięciu (i przytrzymaniu) przycisku FUNCTION wcisnąć 2 klawisze klawiatury odpowiadające żądanym barwom. Logiczne i intuicyjne rozwiązanie. 

Za pomocą FUNCTION można wybrać oprócz barw także efekty - m.in. Reverb (Room, Small hall, Large hall, Stadium) czy Chorus (Light, Medium, Deep, Flanger). Function umożliwia także zmianę parametrów tempa metronomu - każde naciśnięcie klawisza „+” i „-” zwiększa lub zmniejsza wartość tempa o 1. Jeżeli chce się szybko zmienić tempo z poziomu np. 70 do 150 trzeba troszkę się „nastukać” lub skorzystać z innego patentu. Producent na szczęście i tutaj pomyślał. Aby zatem zmienić daną wartość tempa należy skorzystać z ponumerowanych klawiszy od 0-9. Należy wprowadzić wszystkie 3 cyfry (tj. jeśli zależy nam np. na tempie 89, to trzeba wcisnąć odpowiednio 0 8 9).

 

[lupa:4]

 

Ciekawym rozwiązaniem jest także funkcja SPLIT. Dzięki niej basujący pianiści nie będą narzekać na podział klawiatury, który możliwy jest z poziomu przycisku funkcyjnego na panelu przednim. Funkcja SPLIT rozwija wyobraźnię muzyczną i pozwala budować znacznie bogatsze aranżacje.

Instrument ma wbudowane 60 utworów demonstracyjnych oraz miejsce na 10 utworów użytkownika (1 utwór = 2 ścieżki, max 5000 nut). Do rozpoczęcia sekwencji nagrywania służy specjalny przycisk funkcyjny: RECORDER. Szczegółowy opis tego jak należy nagrywać znajduje się na dostarczonej w języku polskim instrukcji od dystrybutora - dodam, że wielu nawet nie będzie musiała jej używać, bo obsługa tego instrumentu - w tym nagrywania - jest dziecinnie prosta.

 

Podsumowanie

Casio PX -150 WE to klasyczne niskobudżetowe stage piano, które potrafi zaskoczyć - zwłaszcza muzyka korzystającego z profesjonalnego zewnętrznego nagłośnienia. Poza drobnymi mankamentami jest to instrument zasługujący na uwagę w tym przedziale cenowym. Do testów otrzymałem wersję białą, ale model ten występuje także w kolorze czarnym. Można dokupić również drewnianą podstawę pod ten instrument, co w moim przekonaniu jest dobrą opcją, gdyż wizualnie nabiera w ten sposób nutki profesjonalizmu.

Moim zdaniem nowy model Casio przeznaczony jest dla tych, którzy zaczynają swoją przygodę z biało-czarnym światem klawiszy. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele powinni być z niego na początku drogi edukacyjnej bardzo zadowoleni.
 

 

[lupa:5]

Specyfikacja techniczna:

 
  • Moduł brzmieniowy AiR (Acoustic and Intelligent Resonator)
  • Bezstratna kompresja audio
  • 88 matowych klawiszy, syntetyczny heban i kość słoniowa
  • Klawiatura dynamiczna Tri-Sensor Scaled Hammer Action II (3 poziomy czułości / off)
  • Symulator indywidualnego systemu młotków
  • Symulator dynamicznego tłumienia rezonansu
  • Polifonia 128 głosów
  • 18 barw
  • Layer / Split
  • Efekty: Brilliance (-3 to 0 to 3), reverb (4 typy), chorus (4 typy), DSP
  • Metronom (Beat: 0, 2, 3, 4, 5, 6)
  • Funkcja Duet
  • Biblioteka muzyczna: 60 utworów (10 własnych utworów)
  • Funkcja edukacyjna: Part on/off: L, R
  • Nagrywanie: Real-time recording, playback (1 utwór x 2 ścieżki; max 5000 nut)
  • Komplecie pedał damper SP-3 (w opcji listwa SP-33)
  • Transpozycja: ± 2 oktawy (-12 do 0 do 12)
  • Strojenie: A4 = 415.5 Hz ~ 440.0 Hz ~ 465.9 Hz
  • Funkcja blokady panelu sterowania
  • MIDI -16-channel multi-timbral
  • Nowy system głośników 2 x 8 W (prostokątne 13 cm / 6 cm x 2)
  • Łącza: słuchawki stereo standard jack x 2; USB to Host
  • Waga: 11.1 kg

 

Galeria zdjęć PX-150 WE:

 

[img:1]

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Grupa Zibi S.A.

adres:
ul. Wirażowa 119 02-145 Warszawa

Sklepy muzyczne > CASIO rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Test keyboardu Medeli A1000 Klawiatur z technologią, która pozwala zastąpić zespół w pojedynkę, było już setki. Instrumenty tego typu wykrystalizowały przez lata pewne standardy, których wręcz oczekuje się, poszukując uniwersalnego sprzętu do oprawy muzycznej, przy...
Pianino cyfrowe Samick SDP-3300 Koreańska korporacja Samick Music Co. powstała w 1958 roku i od początku zajmuje się przede wszystkim produkcją akustycznych pianin i fortepianów. Współpracuje przy tym ze znanymi firmami jak chociażby Bechstein i Seiler. Paleta...
Klawiatura sterująca Roli Seaboard RISE 49 W mojej dotychczasowej muzycznej stajni, z instrumentów klawiszowych, na stałe zadomowiły się poczciwe Stage piano YAMAHA P 120, stacja robocza ROLAND FANTOM X6, lekki kaliber ROLAND Juno Di oraz akustyczne pianino...
Cyfrowe pianino Artesia DP-3 Dziś w moje ręce wpadło kolejne cyfrowe pianino. Tym razem jednak jest to produkt marki, która dopiero staje się popularna na naszym rynku. Mowa tutaj o firmie Artesia, która wchodzi w skład większej grupy...
Test stagepiana Dexibell VIVO S7 Z dużą ciekawością oczekiwałem tego instrumentu. Dexibell VIVO S7 kusił danymi technicznymi i rodzajem syntezy, a filmy z targów muzycznych podsycały apetyt. Nie chciałem chyba pisać o nim w konwencji typowego testu...