TEST: Roland F-130R - pianino cyfrowe z ogromnymi możliwościami!

Rafał Sambor 21 października 2014, 14:21 Roland Polska Sp. z o.o.
Roland F-130R4.100 zł
  • Bardzo dobra klawiatura
  • Świetne brzmienia SuperNATURAL
  • Mnogość dodatkowych funkcji
  • System inteligentnego akompaniamentu

Cieszy fakt, że coraz częściej w domach czy mieszkaniach możemy zauważyć dumnie prezentujące się pianino czy to akustyczne czy też elektroniczne. Świadomość nasza co do konieczności edukacji muzycznej jest co raz większa, a instrument klawiszowy jest najwszechstronniejszym narzędziem do tego, aby wzbogacać nas muzycznie.

Instrumenty typu digital piano doskonale wpasowują się w ten kanon, a to dzięki swoim niewątpliwym zaletom takim jak: mobilność, wszechstronność, dyskrecja (w razie konieczności) no i oczywiście cena w porównaniu do instrumentów akustycznych.

Naszym dzisiejszym bohaterem jest absolutna nowość na rynku: pianino cyfrowe Roland F-130R. Co je wyróżnia na tle konkurencyjnych instrumentów i co sprawia, że warto się tym instrumentem zainteresować przedstawię Wam w poniższym teście.

 

[lupa:1]

 

Budowa

Zacznijmy od wizualnej strony naszego testowanego pianina. Minimalizm to pierwsze słowo, które od razu się nasuwa. Smukła, prosta linia, a co za tym idzie „lekkość” w postrzeganiu tego instrumentu, gwarantuje nam, że nie przytłoczy on żadnego pomieszczenia, nawet skromnego pokoiku czy tzw. ćwiczeniówki :).

Oczywiście nie zmienia to faktu, że mamy do czynienia z pełnowymiarowym instrumentem. Wszystko jest tak jak należy. Odpowiednia długość, szerokość klawiszy, wysokość jej zamocowania itd.

 

[lupa:3]

 

Jakość wykonania nie budzi najmniejszych wątpliwości, a złożenie instrumentu to kwestia 15 minut. Najlepiej w dwie osoby, wtedy jeszcze szybciej :) Do mnie na testy trafił model w czarnym, matowym wykończeniu. Chyba najbardziej uniwersalny, który wpasuje się w każdą przestrzeń. Dla osób poszukujących czegoś bardziej oryginalnego producent udostępnia ten instrument także w wykończeniu białym.

Kończąc temat ogólnej budowy i funkcjonalności warto zatrzymać się chwile przy klapie chroniącej klawiaturę. Zmyślny patent, który otwierając do gry na instrumencie, służy jednocześnie jako pulpit pod nuty. Jego sporą zaletą jest to, że standardowy pulpit przy większości pianin pozwala zmieścić 2 strony A4. Wszyscy pianiści wiedzą, że zawsze z tym mamy problem :) ponieważ nawet posklejane kartki przewracają się po bokach powodując czasami niepotrzebny zamęt. W tym rozwiązaniu problem ten zostaje zminimalizowany. Cała szerokość klapy jest porządnym podparciem dla co najmniej 4 stron A4. Dodatkowo otrzymujemy w zestawie specjalne trzymacze, które zabezpieczą nam lekkie kartki np. przed działaniem wiatru.

Jedynym mankamentem jaki udało mi się znaleźć jest to, że przy złożonej klapie instrumentu mamy lekki spadek, co raczej wyklucza możliwość trzymania nut na pianinie gdyż mogą one poprostu zjechać. Musimy sobie w tym celu wygospodarować inne miejsce.

 

[lupa:2]

 

Klawiatura

Najistotniejszy element każdego instrumentu klawiszowego. O ile w instrumentach typu keyboard czy syntezator, odwzorowanie charakterystyki mechanizmu klawiszy takiej jak w instrumentach akustycznych ma nieco mniejsze znaczenie, tak w pianinach cyfrowych bądź podobnych instrumentach typu stage piano czy fortepian cyfrowy, cecha ta ma kluczowe znaczenie.

Dlaczego? A no dlatego, że nie jeden utwór wymaga sporych umiejętności technicznych i wrażliwości muzycznej od grającego, a ten musi mieć stworzone odpowiednie warunki, aby móc to wszystko z instrumentu wydobyć.

 

[lupa:4]

 

W tym przypadku mamy pewność, że instrument nie będzie przeszkodą w naszym graniu. Bardzo dobra akcja klawiszy, odpowiedni opór ale i delikatność to cechy, które są dużym atutem tego pianina. Nie ma się co dziwić - zastosowana tutaj klawiatura PHA-4, występuje w topowych instrumentach Rolanda, jak choćby w RD-800. Dodatkowo wykończenie klawiszy w technologii Ivory Feel sprawia, że podczas długiej pracy z instrumentem, kiedy dochodzi do wydzielania potu, nie mamy problemu ze ślizganiem się palców na klawiaturze.

 

Panel kontrolny - nawigacja

Jak sama nazwa wskazuje mamy do czynienia z pianinem, a nie keyboardem. Co za tym idzie nie zobaczymy przed sobą masy podświetlonych przycisków, które będą rozpraszać naszą uwagę. Mamy za to prosty, ale jednocześnie bardzo przejrzysty panel, który daje nam dostęp do wszystkich potrzebnych funkcji. Znajdziemy tutaj regulację głośności, wybór brzmień, możliwość wyboru rytmów, utworów i wiele innych. Szczegółowy opis znajduje się w dołączonej w języku polskim instrukcji obsługi. Będziemy musieli w nią czasem zajrzeć, aby skorzystać z bardziej złożonych funkcji instrumentu, do którego służą specjalne kombinacje przycisków na przednim panelu.

 

[lupa:5]

 

Wejścia/wyjścia

Instrument ten został wyposażony w szereg niezbędnych gniazd. Z tyłu instrumentu znajdują się gniazda wejścia i wyjścia (oba w wersji: mały jack) oraz USB służące jako port MIDI. Z lewej strony pod klawiaturą mamy natomiast port USB do podłączenia pendrive'a oraz dwa wyjścia słuchawkowe (mały oraz duży jack). To bardzo dobry pomysł, aby pianino wyposażyć w dwa gniazda słuchawkowe. Dzięki temu już nie tylko grający, ale także siedzący obok nauczyciel będzie mógł kontrolować grę ucznia bez zakłócania ciszy w mieszkaniu.

 

[lupa:6]

 

Pod nogami 3 pedały (kontrolery nożne) jak przystało na profesjonalny instrument. Pedał SOFT - który redukuje poziom głośności, pedał Sostenuto - który podtrzymuje wybrzmiewanie tylko tych nut, które wybrzmiewały w momencie naciśnięcia pedału oraz pedał Sustain - którego naciśnięcie powoduje przedłużenie dźwięku wszystkich wybrzmiewających w tym czasie nut.

 

[lupa:7]

 

Brzmienia

Tutaj kolejne pozytywne zaskoczenie. W instrument ten została zaimplementowana technologia SuperNATURAL - specjalny patent Rolanda - czyli doskonała jakość próbek brzmień. Technologia ta zastosowana została w brzmieniach fortepianu, których jest aż 11 odmian. Jestem przekonany, że ucieszą one ucho nawet najwybredniejszych muzyków. Naprawdę najwyższa jakość brzmień, którą ciężko odróżnić od barwy instrumentów akustycznych.

Jakość brzmienia to nie tylko zasługa bardzo dobrych próbek, ale także zestawu dwóch, wbudowanych głośników 2 x 12W. Takie nagłośnieni spokojnie pozwoli narobić niezłego hałasu nawet w całkiem dużej przestrzeni. Jak w większości pianin cyfrowych, głośniki wbudowane są w spodnią część instrumentu. Sprawdzone i bardzo dobre rozwiązanie. Daje pianiście lepszą kontrolę nad brzmieniem.

 

[lupa:8]

 

Dodatkowo warto zwrócić uwagę na dość istotny szczegół. Roland nie jest w tym przypadku jedyną firmą, która stosuje to rozwiązanie, ale ten instrument to ma i warto to zaznaczyć. Chodzi o to, że uderzając w klawisze wydoba się dźwięk z tego miejsca gdzie on faktycznie na klawiaturze jest. Roland bardzo się postarał, aby ustawić panoramę brzmieniową instrumentu tak jak wygląda to w instrumencie akustycznym. Brawo!

Ale to nie wszystko, dodatkowo mamy do dyspozycji ponad 300 innych brzmień: instrumenty dęte, smyczkowe, gitary, syntezatory i wiele innych, oraz 8 zestawów perkusyjnych i specjalny zestaw brzmień SFX. Czy można chcieć czegoś więcej od pianina cyfrowego?!

Poniżej w materiale video możecie posłuchać kilku ciekawych brzmień oraz wbudowanych akompaniamentów tego instrumentu. Od razu jednak powiem, że na żywo brzmi on jeszcze lepiej :)

 

 

Najciekawsze funkcje

Oczywiście, że można chcieć jeszcze więcej :) i Roland F-130R daje nam to! Mnogość funkcji, ustawień i możliwości jest w praktyce nieograniczona. Żeby nie zanudzić przedstawię kilka najistotniejszych według mnie. Całą resztę pozwolę odkryć Wam osobiście...

 

  • Funkcja SPLIT: pozwala nam podzielić klawiaturę na dwie części, z których na każdej możemy ustawić inne brzmienie.
  • Funkcja DUAL: funkcja ta pozwala nam na łączenie dwóch różnych brzmień w jedno. Pozwala nam to na ciekawe eksperymentowanie z dostępnymi w instrumencie brzmieniami.
  • Transpozycja: to nic innego jak zmiana tonacji. Ile razy zdarzyło mi się akompaniować komuś, kto miał wyciąg dla pianisty w innej tonacji. Dzięki tej funkcji bez problemu dostosujesz się do innego instrumentu lub głosu.
  • Metronom: bardzo ważna funkcja edukacyjna. Każdy powinien pracować z metronomem, aby nauczyć się kontrolować tempo. Do wyboru mamy różne wartości metrum oraz tempa.
  • Regulacja czułości klawiatury: osobiście raczej z tego nie korzystam, ale młodsze dzieci, które nie mają jeszcze wystarczającej siły w palcach docenią tę funkcję. Pamiętajmy jednak, że ma ono służyć jako pomoc na pewnym etapie nauki.
  • Inteligentny akompaniament: funkcja ta pozwoli nam grać i ćwiczyć z „całym zespołem”. Do dyspozycji mamy 72 style + ich wariacje.
  • Rejestrator: chcemy się zabawić w kompozytora? Proszę bardzo! Instrument pozwoli nam na nagranie jednego utworu o pojemności ok. 30.000 nut. To oczywiście nie za dużo więc wystarczy podłączyć pendrive i nagrywać tyle ile chcemy!

 

Podsumowanie

Będzie krótko i konkretnie! Przetestowane przeze mnie pianino cyfrowe marki Roland to niezwykle wszechstronny instrument. Każdy pianista, bez znaczenia na jakim poziomie nauki obecnie jest, doceni go za świetną klawiaturę, świetne brzmienia i masę dodatkowych funkcji, które wcześniej przedstawiłem. Za cenę ok. 4.000 zł otrzymujemy idealny instrument, dzięki któremu możemy się bawić, uczyć, tworzyć i rozwijać naszą wrażliwość muzyczną, co w dzisiejszych, skomercjalizowanych czasach jest niezwykle cenne.
 

 

Specyfikacja techniczna:

Klawiatura:

  • Keyboard:
    • 88 klawiszy (PHA-4 Standard Keyboard: z wychwytem i Ivory Feel)
  • Czułość Klawiatury:
    • Key Touch: 5 typów lub stała głośność
  • Tryby Klawiaturowe:
    • Whole
    • Dual (regulacja balansu głośności)
    • Split (możliwość określenia punktu podziału klawiatury i regulacji balansu głośności)
    • Twin Piano
  • Pedały:
    • Damper (pedał z możliwością kontrolowania brzmienia w sposób ciągły)
    • Soft (możliwość kontrolowania w sposób ciągły)
    • Sostenuto (możliwość zdefiniowania funkcji tego pedału)

Generator Brzmienia:

  • Brzmienie fortepianu:
    • SuperNATURAL Piano
  • MIDI Format:
    • Zgodność z GM2, GS, XGlite
  • Max. Polifonia:
    • 128 głosów
  • Ilość Brzmień:
    • Fortepian: 11
    • Inne: 305 (w tym 8 zestawów perkusyjnych i 1 zestaw SFX)
  • Rozszerzone Strojenie:
    • 2 typy (Zawsze włączone)
  • Master Tuning:
    • 415.3 - 466.2 Hz (regulacja w krokach po 0.1 Hz)
  • Transpozycja:
    • Transpozycja klawiatury: -6 - +5 (w półtonach)
  • Efekty:
    • Ambience (Off, 10 poziomów)
    • Brilliance (21 poziomów)
  • Tylko dla brzmień fortepianu:
    • Damper Resonance (zawsze włączone)
    • String Resonance (zawsze włączone)
    • Key Off Resonance (zawsze włączone)

Metronom:

  • Tempo:
    • Ćwierć nuta = 10 - 500 (gdy funkcja rytm jest włączona wtedy ćwierćnuta = 20 - 250)
  • Metrum:
    • 2/2, 0/4, 2/4, 3/4, 4/4, 5/4, 6/4, 7/4, 3/8, 6/8, 9/8, 12/8

Rejestrator SMF:

  • Ilość nagrywanych partii:
    • 1 partia
  • Zapis utworów:
    • Standard MIDI Files (Format 0)
  • Pojemność nutowa:
    • Około 30.000 nut
  • Sterowanie:
    • Song Select
    • Play/Stop
    • Rec
    • Rewinding
    • Fast-forwarding
    • Top of song
    • Part Mute
    • Tempo
    • All Songs Play
    • Count-in
    • Mix Balance
  • Tempo:
    • Ćwierćnuta = 10 - 500 (gdy funkcja rytm jest włączona wtedy ćwierćnuta = 20 - 250)
  • Rozdzielczość:
    • 120 impulsów na ćwierćnutę

Rytm:

  • Rytmy:
    • 72 typy x 2 wariacje
  • Sterowanie:
    • Rhythm Select
    • Start/Stop
    • Sync Start
    • Intro/Ending
    • Fill In
    • Variation
    • Bass Inversion
    • Auto Fill
    • Rhythm Part

Audio:

  • Odtwarzanie:
    • Format Plików: Audio File (WAV 44.1 kHz, 16-bit linear format)
  • Sterowanie:
    • Song Select
    • Play/Stop
    • Rewinding
    • Fast-forwarding
    • Top of song
    • All Songs Play
    • Mix Balance
    • Center Cancel

Pamięć Wewnętrzna:

  • Zapis utworów:
    • Standard MIDI Files (Format 0)
  • Ilość utworów:
    • Max. 10

Pamięć Zewnętrzna:

  • Nośnik zewnętrzny:
    • USB Flash Memory
  • Odtwarzane formaty plików:
    • Standard MIDI Files (Format 0, 1)
    • Roland Original Format (i-Format)
    • Audio File (WAV, 44.1 kHz, 16-bit linear format)
  • Zapis utworów:
    • Standard MIDI Files (Format 0)

Inne:

  • Ilość wbudowanych utworów:
    • Arcydzieła fortepianowe: 69
    • Czerny: 100
    • Hanon: 20
  • Wyświetlacz:
    • 7 segmentowy x 3 LED
  • Pokrywa klawiatury:
    • składana
  • Inne funkcje:
    • Połączenie bezprzewodowe (kiedy zastosowany jest opcjonalny Wireless USB Adapter)
    • Blokada panelu
    • Auto Off
  • Złącza:
    • DC In jack
    • Input jack: Stereo mini jack
    • Output jack: Stereo mini jack
    • USB COMPUTER port: USB Type B
    • USB MEMORY port: USB Type A
    • Słuchawkowe x 2: Stereo mini, Stereo 1/4-cala
  • Moc wyjściowa:
    • 12 W x 2
  • Głośność (SPL):
    • 103 dB
  • Głośniki:
    • 8 x 12 cm (3-3/16 x 4-3/4 cala) x 2
  • Słuchawki:
    • Efekty: Headphones 3D Ambience
  • Sterowanie:
    • Volume (głośność - z funkcją automatycznego wyboru głośników lub słuchawek, z funkcją ogranicznika głośności)
  • Zużycie mocy:
    • 9 W (3 - 22 W)
    • 9 W: Średnie zużycie mocy podczas gry na pianinie z głośnością ustawioną na pozycję środkową.
    • 3 W: Zużycie mocy zaraz po włączeniu pianina, kiedy na instrumencie nic nie zostało zagrane
    • 22 W: Szacunkowe zużycie mocy
  • Akcesoria:
    • Owner's manual
    • Assembly manual
    • Zasilacz AC
    • Kabel Sieciowy (dla zasilacza AC)
    • Hak słuchawkowy
    • Zestaw śrub
  • Opcje (sprzedawane oddzielnie):
    • Słuchawki
    • Pamięć USB Flash
    • Wireless USB Adapter
    • Kable Audio
    • Kabel USB

Rozmiar i waga
* wliczając statyw, z pokrywą zamkniętą i zamontowanymi stabilizatorami

  • 1.361 mm x 345 mm x 778 mm, 34.5 kg

Rozmiar i waga
* wliczając statyw, z pokrywą otwartą i zamontowanymi stabilizatorami

  • 1.361 mm x 345 mm x 910 mm, 34.5 kg

 

Galeria zdjęć:

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Roland Polska Sp. z o.o.

adres:
ul. Kąty Grodziskie 16B 03-289 Warszawa

Sklepy muzyczne > Roland rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Test keyboardu Medeli A1000 Klawiatur z technologią, która pozwala zastąpić zespół w pojedynkę, było już setki. Instrumenty tego typu wykrystalizowały przez lata pewne standardy, których wręcz oczekuje się, poszukując uniwersalnego sprzętu do oprawy muzycznej, przy...
Pianino cyfrowe Samick SDP-3300 Koreańska korporacja Samick Music Co. powstała w 1958 roku i od początku zajmuje się przede wszystkim produkcją akustycznych pianin i fortepianów. Współpracuje przy tym ze znanymi firmami jak chociażby Bechstein i Seiler. Paleta...
Klawiatura sterująca Roli Seaboard RISE 49 W mojej dotychczasowej muzycznej stajni, z instrumentów klawiszowych, na stałe zadomowiły się poczciwe Stage piano YAMAHA P 120, stacja robocza ROLAND FANTOM X6, lekki kaliber ROLAND Juno Di oraz akustyczne pianino...
Cyfrowe pianino Artesia DP-3 Dziś w moje ręce wpadło kolejne cyfrowe pianino. Tym razem jednak jest to produkt marki, która dopiero staje się popularna na naszym rynku. Mowa tutaj o firmie Artesia, która wchodzi w skład większej grupy...
Test stagepiana Dexibell VIVO S7 Z dużą ciekawością oczekiwałem tego instrumentu. Dexibell VIVO S7 kusił danymi technicznymi i rodzajem syntezy, a filmy z targów muzycznych podsycały apetyt. Nie chciałem chyba pisać o nim w konwencji typowego testu...