Mackie SRM450 i Mackie Thump15 - test aktywnych kolumn

Maciej Żulczyk 31 października 2014, 00:00 Music Info
Mackie SRM4501.480 zł / 2040 zł
Mackie Thump15
  • Niska waga
  • Możliwość szybkiego przygotowania do pracy
  • Łatwość w obsłudze

Jakby w odpowiedzi na stwierdzenie otwierające mój ostatnio opublikowany tekst, kolejna grupa przenośnych zestawów nagłośnieniowych trafiła w moje ręce. Dla odmiany, dzisiejszy artykuł zostanie zaprezentowany w formie testu porównawczego, którego "bohaterami" będą aktywne zestawy głośnikowe Mackie SRM450 i Thump15.

Seria SRM, obecnie licząca już 9 modeli, w tym 5 kolumn pełnopasmowych, trzy subwoofery i mały, przenośny głośnik SRM150, to obecna już od jakiegoś czasu na rynku grupa aktywnych zestawów głośnikowych oferujących budżetowe, lecz jak utrzymuje producent, profesjonalne rozwiązania do aplikacji ruchomych. Dwudrożne kolumny SRM450, których parę właśnie otrzymałem, oferowane są obecnie już w trzeciej wersji i zajmują przedostatnią pozycję wśród pełnopasmowych kolumn tej serii pod względem rozmiaru, mocy i funkcji.

Seria Thump z kolei to relatywnie nowa propozycja od Mackie: liczy obecnie jeden subwoofer i dwa modele pełnopasmowe, z których większy (Thump15), w dwóch egzemplarzach otrzymałem wraz z SRM. Już pierwszy rzut oka na materiały promocyjne wskazuje, że seria Thump jest jeszcze tańszą alternatywą dla głośników SRM, kierowaną na rynek amatorski i pół-profesjonalny. Nazwa oraz w/w materiały sygnalizują jednak, że kolumny te oferują mocniejsze i wyraźniejsze brzmienie dolnego pasma niż podobne produkty w tej klasie.

 

[lupa:1]

Mackie Thump15 i Mackie SRM450

 

Cechy wspólne

Jako że należą do praktycznie tej samej kategorii sprzętu, oba zestawy SRM450 i Thump15 posiadają szereg cech wspólnych. Są to zbliżone rozmiarem i wagą (16.8 kg / 15.1 kg) kolumny wykonane głównie z czarnego polipropylenu, z widocznym falowodem głośnika wysokotonowego i siatką chroniącą głośnik niskotonowy. Posiadają również tę samą moc, reklamowaną jako 1.000W - niemniej, jest to moc szczytowa: moc RMS tych kolumn wynosi 500W. W obu przypadkach głośnik niskotonowy obsługiwany jest przez moduł wzmacniacza klasy D o mocy 400W RMS, natomiast wysokotonowy - moduł klasy AB o mocy 100W RMS. Kolumny te wykorzystują również podobne głośniki: wysokotonowe głośniki kompresyjne mają średnicę 1.4", tytanową membranę i magnes ferrytowy, a niskotonowe: ten sam magnes i membranę papierową. Różnią się rozmiarem: woofer SRM450 ma rozmiar 12", a Thump15 - 15".

Różni je też cena, która wynosi około 2.000 zł za pojedynczy SRM450 i ok. 1.500 zł za Thump15. Przekłada się to bezpośrednio na zestaw funkcji oraz wydajność i brzmienie obu zestawów, z których, co logiczne, SRM450 wypada nieco korzystniej. Przyjrzyjmy im się indywidualnie:

 

[lupa:2]

Mackie Thump15 i Mackie SRM450

 

SRM vs. THUMP

Po bliższym zbadaniu, twierdzenie że seria Thump to tańsza i uproszczona alternatywa dla SRM wydaje się być jak najbardziej słuszne. Redukując funkcje, a tym samym koszty, do minimum, producent stworzył konsumenckie urządzenie jednocześnie oferujące jedną z najbardziej pożądanych w tej kategorii cechę - "dużo basu". Thump15 posiada potencjometr głośności, pojedyncze wejście mikrofonowo-liniowe na gnieździe combo, wyjście THRU do szeregowego połączenia wielu jednostek oraz trzypasmowy equalizer z możliwością wyboru środkowego pasma, pozwalający na kontrolę o zakresie +/- 6db przy 80 Hz (dół), 12 kHz (góra) i 100 Hz - 8 kHz (środek).

Na tylnym panelu, poniżej equalizera, mieści się diagram sugerowanych ustawień dla różnych aplikacji. Thump15 posiada również szereg zabezpieczeń, tj. limiter audio, zabezpieczenia przed mechanicznym i termicznym uszkodzeniem głośników, oraz jak utrzymuje producent, procesor odpowiadający za czasowe zrównanie pracy poszczególnych przetworników.

 

[lupa:3]

Mackie Thump15

 

[lupa:4]

Mackie Thump15

 

Z SRM450 jest nieco inaczej. Pomijając dopisek "high definition" w opisie, kolumna ta posiada szereg nieco bardziej rozbudowanych funkcji niż jej wyżej omawiany, tańszy pobratymca. Wejść mikrofonowo-liniowych jest nie jedno, a dwa, oba na gniazdach combo (plus 1 x Phono) z dedykowaną kontrolą gainu, co funkcjonuje jako prosty, 2-kanałowy mikser. Wyjście Thru posiada przełącznik wyboru źródła (kanał 1 lub miks 1 i 2).

Zamiast equalizera znajdziemy tu cztery proste presety do wykorzystania w osobnych aplikacjach, czyli tzw. Speaker Modes. Są to: PA (do wykorzystania jako główny system nagłaśniający, relatywnie płaska charakterystyka częstotliwościowa), DJ (podbite dolne i górne pasmo), MON (do użytku jako odsłuch sceniczny, obcięty dół i nieco środka w okolicy 2 kHz) oraz SOLO (dla solowych wykonawców; zredukowane dolne pasmo, lekkie podbicie pasma wokalnego i góry).

 

[lupa:5]

Mackie SRM450

 

[lupa:6]

Mackie SRM450

 

Kolejną z funkcji jest Feedback Destroyer, służący do automatycznego eliminowania szczególnie nasilonych częstotliwości powodujących sprzężenia zwrotne. Wykorzystuje on od jednego do czterech wąskich filtrów - ich ilość wybierana jest przyciskiem przez użytkownika. Jest to bardzo proste i automatyczne narzędzie do zastosowania głównie w sytuacjach, gdzie kolumny używane są samodzielnie (o jego skuteczności opowiem niebawem). Poza automatycznymi zabezpieczeniami (tymi samymi co w serii Thump), kolumny SRM posiadają cyfrowe procesory zabezpieczeń nazwane Smart Protect DSP oraz funkcje korekcji pracy czasowej, fazowej i częstotliwościowej głośników, stworzone we współpracy z firmą EAW.  

Podsumowując, kolumny SRM450, chodź wyposażone w mniejszy woofer, oferują zestaw funkcji nieco bardziej elastyczny od zestawów Thump oraz uzupełnione są o procesory optymalizujące pracę przetworników. Pozostaje opowiedzieć jak kolumny te wypadają brzmieniowo i przedstawić moje wnioski na temat korzystania z tych produktów.

 

[lupa:7]

Mackie Thump15 i Mackie SRM450

 

Wrażenia subiektywne

Najpierw zacznę od kolumn Thump, które, jak można się domyślić w tym porównaniu wypadają nieco słabiej. Ich brzmienie można nieco porównać do ich wyglądu i odnieść do konstrukcji - zestawy te są plastikowe. Przez "plastikowe" rozumiem brzmienie nieco syntetyczne o małej głębi.

Tutaj należy pamiętać (sam producent daje o tym znać przez formę, w jakiej reklamowane są zestawy Thump), że nie jest to produkt profesjonalny, a konsumencki, przeznaczony dla mniej doświadczonych i wymagających użytkowników.

Praca głośników wysoko- i niskotonowego jest nieco odseparowana (trochę słychać crossover, dzielący pasmo w punkcie 3 kHz), a plastikowa konstrukcja nie sprzyja generowaniu brzmienia pozbawionego niekorzystnego rezonansu. Wydaje mi się, że wbudowany equalizer nie znajdzie zbyt częstego zastosowania, poza standardowym dyskotekowym ustawieniem jednoczesnego podbicia góry i dołu. Półparametryczne, środkowe pasmo może w krytycznych sytuacjach przydać się do lekkiej redukcji sprzężeń.

 

[lupa:8]

Mackie SRM450

 

[lupa:9]

Mackie SRM450

 

Jedno jednak muszę przyznać - kolumny te oferują to, co jest ich pierwszą i podstawową deklaracją, mianowicie intensywne brzmienie dolnego pasma. Rzecz jasna nie jest to szybkie i precyzyjne, ciężko uderzające brzmienie wysokomarkowego subwoofera, nie mniej para tych kolumn dla mniej doświadczonych odbiorców powinna zaoferować wystarczająco mocny bas, aby zachęcić do zabawy - bo tylko i wyłącznie do tego przeznaczone są kolumny Thump.

Po przełączeniu na parę SRM, dźwięk staje się bardziej detaliczny, a całość nabiera precyzji. Góra wydaje się ostrzejsza, środek ukazuje większą panoramę i odseparowanie źródeł, a dół, choć nie tak intensywny, jest bardziej punktowy - przypisywałbym to między innymi bardziej zaawansowanym procesorom DSP, odpowiadającym za kontrolę pracy przetworników.

 

[lupa:10]

Mackie Thump15

 

[lupa:11]

Mackie Thump15

 

Parę słów o dostępnych presetach i eliminatorze sprzężeń. Opisałem teorię ich działania, natomiast w praktyce ma się to następująco: presety Speaker Modes, będące niczym innym jak prostym equalizerem, owszem, dostosują kolumnę do czterech głównych zadań; oferują one brzmienie nieco naturalniejsze od korektora w głośnikach Thump, a ich atutem jest prostota obsługi (pojedyncze wciśnięcie przycisku przełącza na następny tryb). Z eliminatorem sprzężeń byłbym ostrożny - podczas gdy ustawienia 1-2 (aktywujące 1 lub 2 automatyczne filtry) mogą okazać się przydatne, ustawienia wyższe (3-4 filtry) w pewnych sytuacjach brzmią nienaturalnie i mają niekorzystny wpływ na ogólną pracę kolumn.

 

Podsumowanie

Mackie SRM450 i Thump15 to generalnie lekkie, przenośne, i co ważne, budżetowe zestawy głośnikowe. Plastikowa konstrukcja oraz wykorzystanie wzmacniaczy kl. D znacząco przyczyniają się do redukcji wagi. 

W porównaniu tych dwóch zestawów, kolumny SRM wypadają korzystniej, zarówno brzmieniowo, jak i funkcjonalnie, a kosztują z grubsza 30% więcej od kolumn Thump, które ewidentnie są ich tańszą i okrojoną wersją dla chcących wydać mniej, ale i też mniej oczekujących klientów.

Moim zdaniem oba systemy przeznaczone są przede wszystkim dla młodzieży i użytkowników rozpoczynających przygodę z pracą realizatora, DJ-a czy wykonawcy. Z resztą komunikacja marketingowa firmy jest dobrym na to przykładem. Instrukcja obsługi i filmiki promocyjne są utrzymane w "młodzieżowym" stylu.  

Co za tym idzie, jeżeli spojrzeć na ich okrojoną i uproszczoną obsługę i funkcjonalność, można uznać ją za atut - są to nawet głośne zestawy aktywne, łatwe w transporcie i błyskawiczne w przygotowaniu do pracy, co czyni je idealnymi dla początkujących, również dzięki obecnych w SRM automatycznych funkcjach eliminacji sprzężeń czy jedno-przyciskowych presetach EQ.
 
Ocena końcowa Mackie SRM450:
Ocena końcowa Mackie Thump15:

 

Ceny testowanego zestawu:

 
  • Mackie SRM450 - cena około 2.040 zł
  • Mackie Thump15 - cena około 1.480 zł

 

Galeria zdjęć Mackie SRM450 i Mackie Thump15:

 

Specyfikacja techniczna:

 

Mackie SRM450:

 
  • Dwudrożna aktywna kolumna o mocy szczytowej 1.000W
  • 12" głośnik niskotonowy
  • 1.4" tytanowy kompresowany driver wysokotonowy
  • Opatentowana korekacja akustyki EAW
  • Precyzyjny dwudrożny crossover
  • Kompensacja przesunięcia czasowego
  • Korekcja fazowa
  • Cztery presety aplikacji: PA, DJ, MONITOR, SOLIST
  • Wbudowany eliminator sprzężeń FEEDBACK DESTROYER
  • Zabezpieczenie Smart Protect DSP
  • Zintegrowany dwukanałowy mikser wyposażony w złącza 2-wejściowe Wide-Z,
    wejście stero RCA
  • Zbalansowane wyjście XLR
  • Pasmo przenoszenia: (-3 dB) 47 Hz - 20 kHz, (-10 dB) 42 Hz - 23 kHz
  • Poziom ciśnienia akustycznego: 128 dB SPL
  • Crossover ustawiony w punkcie 3 kHz
  • Kąty rozproszenia dźwięku: 90° x 45°
  • Końcówka mocy LF klasy D: 400W RMS
  • Końcówka mocy HF klasy AB: 100W RMS
  • Trzy punkty M10 do podwieszania
  • Wymiary (wys. x szer. x gł): 66.3 x 40.6 x 37.6 cm
  • Waga: 16.8 kg

 

Mackie Thump15:

 
  • Aktywna kolumna dwudrożna o mocy 1.000W Peak
  • Wzmacniacz niskotonowy 400W RMS pracująca w klasie D
  • Wzmacniacz wysokotonowy 100W RMS pracująca w klasie A/B
  • 15" głośnik niskośredniotonowy
  • 1.4" kompresowany tytanowy driver
  • 3-punktowy korektor z parametrycznym środkiem (instrukcja ustawień EQ: PA,DJ,MON,SPEECH - na obudowie) crossover ustawiony na 3 kHz 24db/oct,
  • Pasmo przenoszenia: 39 Hz - 20 kHz (-3 dB)
  • Maksymalne ciśnienie akustyczne SPL: 125 dB @1m
  • Symetryczne wejście combo XLR/TRS i wyjście THRU XLR
  • Zabezpieczenie temperaturowe, zabezpieczenie głośników (niezależna kompresja dla pasma LF i HF, Diody LED dla zasilania oraz sygnalizujące przesterowania OL
  • Obudowa z tworzywa sztucznego
  • Podcięcie obudowy do zastosowań jako monitor sceniczny
  • Gniazdo do statywu
  • 2 wygodne uchwyty boczne oraz uchwyt u góry obudowy,
  • Wymiary (wys. x szer. x gł): 70.2 x 42.7 x 39.4 cm
  • Masa: 15.1 kg
 

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Mackie rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.