Test Kurzweil Forte - najbardziej zaawansowane stage piano na rynku?

19 listopada 2014 Tagi: pianina, sceniczne, stage piano, kurzweil, forte
Autor testu: marek-truszkowski-zdjecie Marek Truszkowski
Produkt: Kurzweil Forte
Cena: 11.000 zł
Dostarczył: Music Info

Byłem bardzo ciekawy co ma do zaoferowania Kurzweil w przypadku instrumentów z górnej półki cenowej. Do tej pory miałem głównie styczność z budżetowymi modelami, które ceniłem parę lat temu zarówno ja, jak i moi klienci. Stosunek jakości do ceny był wtedy jednym z najbardziej atrakcyjnych na rynku. Jak jest w przypadku Forte? Zaraz się przekonamy.

Na początku zaskoczenie. Ostatnie instrumenty, które testowałem, cechowało przeważnie bardzo szybkie załadowanie systemu. Forte potrzebuje na to około 30 sekund. W tym miejscu należy sobie uświadomić, że mamy tu instrument o 16GB objętości próbek. Dla kompozytorów korzystających z komputerowych bibliotek nie jest to nic wielkiego, ale w instrumentach przenośnych to prawdziwy krok milowy naprzód. Mam nadzieję, że konkurencja pójdzie w ślady Kurzweila Forte!

 

[lupa:1]

 

Wygląd

Wyciągając omawiane stage piano z kartonu miałem wrażenie, że już je gdzieś widziałem. No i faktycznie - poza paroma różnicami z wyglądu jest to Kurzweil Artis! Dodano tylko lepszej jakości wyświetlacz (kolorowy, 4.3" LCD o rozdzielczości 480 x 272), 4 przyciski nawigacji, przycisk tap tempo i parę innych drobiazgów. Bardzo cieszy mnie fakt, że dodano opis panelu tylnego na przedniej obudowie. Ostatnio narzekałem, że producenci prawdopodobnie ze względów estetycznych rezygnują z tego rozwiązania, a tu miła niespodzianka. Dzięki temu podłączanie czegokolwiek do instrumentu jest dużo wygodniejsze.

Oprócz tego dodano podświetlane suwaki, które są miłym dla oka rozwiązaniem. Gdyby jeszcze je zautomatyzować niczym w mikserach cyfrowych, to już byłby kosmos. Forte sylwetkę ma dosyć agresywną, ale o gustach się nie dyskutuje.

 

[lupa:2]

 

Brzmienia i klawiatura

Na początku trzeba wspomnieć o próbkowaniu brzmień pianin klasycznych i elektrycznych. Każdy klawisz ma 8 próbek, co daje mu teoretycznie niespotykaną dotąd ekspresję. Zsamplowane zostały takie instrumenty jak Yamaha C7, Steinway Hamburg D, Vintage, Rhodes (‘73 i ‘77), Wurlitzer electric pianos, Clavinet D6 i French Harpsichord (pięć artykulacji). Łącznie mamy 309 brzmień podzielonych na 20 kategorii plus 149 multi (brzmień złożonych - do 4 warstw) oraz miejsce na 1024 swoich własnych presetów.

Do tego wszystkiego dzięki wejściu na małego Jacka - Audio In jest też odtwarzacz MP3. Dobra sprawa do gry na żywo, kiedy nie jesteśmy w stanie zagrać wszystkich dźwięków z aranżu. Sam robiłem podobnie z moim syntezatorem i dodatkowym laptopem. Szkoda tylko, że nie możemy z pozycji instrumentu regulować głośności zewnętrznego sygnału.

 

[lupa:3]

 

Natomiast nie bardzo rozumiem fakt dodawania podobnych brzmień do dwóch różnych katalogów, a mianowicie: Mallets i Perc - jest tam sporo Bells'ów, które brzmią bardzo do siebie podobnie. Na pochwałę zasługują zaś perkusjonalia i bębny z różnych części świata. Świetnym rozwiązaniem jest wyszukiwarka brzmień, gdzie możemy wstukać numer ulubionych dźwięków.

Klawiatura - przede wszystkim głośna jak na ważoną. Konkretnie mamy tutaj wsadzonego Fatar'a TP40. Jak dla mnie oprócz głośnego chodzenia klawiszy dochodzi uczucie dotyku plastiku.

 

[lupa:4]

 

Małe porównanie odnośnie próbkowania

Ilość próbek na klawisz:

  • Kurzweil Forte - 8 próbek
  • Yamaha CP4, Modus F-01 - 3 próbki
  • Roland RD-800 - 6 próbek, teoretycznie łagodnie przechodzących (Brzmienia SuperNatural)

 

Wielkość próbek pianin akustycznych w różnych instrumentach:

  • Kurzweil Forte - 4GB
  • Nord Stage 2 - 500MB

 

[lupa:8]

 

Wielkość próbek pianin akustycznych w wirtualnych bibliotekach VST:

  • Steinberg The Grand 3 - 32GB
  • 8Dio 1928 Legacy Steinway Scoring Piano - 12.1GB
  • Cinesamples Piano In Blue - 9.3GB
  • Galaxy Piano Best Service - 6.4GB

 

Osobiście czekam na instrument, który pełniłby rolę takiego samplera jakim jest Kontakt Player od Native Instruments. Moglibyśmy wtedy do niego wgrywać coraz to nowsze i lepsze biblioteki różnych producentów. Mało to prawdopodobne, więc na razie zostaje instrument jako klawiatura sterująca podłączona pod sampler.

 

[lupa:7]

 

Tryb KB3

Kurzweil bardzo się do tego przyłożył. Symulacja klasycznych organów Hammonda B-3 jest jedną z głównych funkcji instrumentu. Dla ułatwienia pracy, przyciski, suwaki i koło modulacji są opisane niebieskim kolorem. Edycja brzmienia jest dostępna pod 9 suwakami. Do tego mamy symulację głośników Leslie i kilka innych dodatkowych opcji. Jak sami twórcy instrumentu twierdzą:

 

Odzwierciedlenie dźwięku i elastyczność tych organów - bez nieprzyjemnych skutków ubocznych - jest Celem trybu KB3.

 

[lupa:5]

 

Tryb KB3 w Forte zawiera ulepszenia w stosunku do poprzednich instrumentów Kurzweila, w tym na przykład ulepszoną symulację głośników Leslie czy odgłosy naciskania klawiszy. Przycisk "Brake" uruchamia oraz zatrzymuje symulację głośnika obrotowego Leslie. Nie jest natychmiastowy, tylko działa stopniowo, tak jak to było w oryginalnych głośnikach.

Dodatkowo mamy efekty Chorus, Vibrato i Percussion (charakterystyczny akcent, bardzo często wykorzystywany w solówkach. Jest to dodatkowa warstwa brzmienia, którą możemy zmieniać czterema przyciskami). Pod kołem modulacji mamy natomiast przypisany przester, który nadaje charakteru. Jeśli chodzi o regulację szybkości "obrotów" głośnika, możemy to zrobić za pomocą dodatkowego kontrolera nożnego.

 

[lupa:6]

 

Edycja i efekty

Odnośnie samej edycji, to nie mamy tu zbyt dużego pola manewru i opiera się głównie na efektach, które możemy obsługiwać za pomocą suwaków czy pokręteł (equalizacja, kompresja) i kontrolerów nożnych. Dodatkowo mamy na przykład ustawienia detune, vibrato, czy np. możemy zmienić kategorię danemu brzmieniu, co by się przydało w paru przypadkach, o czym pisałem wyżej.

Efekty są pod dziewięcioma suwakami - świetne rozwiązanie, które może niesamowicie wzbogacić grę. Nagrałem próbkę efektów na podstawowych ustawieniach - Rich 9ft Grand (Fxs.mp3). Ogólnie mamy do dyspozycji aż 5.110 efektów! Wyszczególnione zostały w pełnej wersji instrukcji.

Fantastyczna jest ich liczba, ale zamiast tego wolałbym z 20 podstawowych z możliwością ich edycji. Kurzweil w tej wersji oprogramowania nie dał nam takiej możliwości, a oprócz tego efekty te nie są w żaden sposób podzielone na kategorie.

 

Próbka możliwości Kurzweil Forte:

 

FORTE Demo Song - wykorzystane brzmienia:

FORTE Demo Song2 - wykorzystane brzmienia:

  • 1. mlt 135 - Why I'm Here (mlt = Multi)
  • 2. Rich 9ft Grand
  • 3/4. 285 - Choir Complete
  • 5. mlt 20 - Cloudwalk keys
  • 6. mlt 14 - Trancedental
  • 7. mlt 10 - Vox n Glox
  • 8. mlt 7 - Sea Breeze
  • 9. mlt 11 - Jazz Combo
  • 10. mlt 7 - Sea Breeze
  • 11. mlt 15 - MassivPitchBend
  • 12. mlt 9 - Futurescape
  • 13. mlt 3 - Celestial Palace
  • 14. mlt - 145 ELP Split
  • 15. mlt - 139 Reflections
  • 16. mlt - 136 Voyager
  • 17/18. 271 - Basic Orch Perc
  • 153 - SuperSaw
  • 159 - CillWave Chords
  • 251 - Kit Open Rock
  • 279 - Vocal Percussion
  • 169 - WoodHouse Bass
  • 171 - KneeDeepMinimoog
  • 181 - Fast Strings

 

Podsumowanie

Reasumując, Kurzweil odważnie szuka innowacji podążając (miejscami wyprzedzając) za tempem rozwoju technologii. 16GB na próbki, 8 próbek na klawisz, miejsce na tablet/nuty - za to należy się wielki plus. Szkoda, że nie mogę sprawdzić pełni możliwości Forte. Edytor brzmień dopiero powstaje i zdaje się będzie tylko w wersji software'owej.

Ocena końcowa:

 

Polecane barwy:

 
  • 20 - New Age - romantyczne, ciepłe brzmienie pianina
  • 227 - Rich 'Caster - niespotykana sprawa w instrumentach klawiszowych - bardzo przyjemne brzmienie gitary elektrycznej (początek - Guitar.mp3)
  • 236 - Jack The Ripper - przesterowana leadowa gitara elektryczna w połączeniu z modulacją i pitch bendem daje ciekawe efekty (koniec - Guitar.mp3)
  • 315 - Celeste Palette - ciepłe, nastrojowe textury. Połączenie Bellsów z Padami  (Hybrid Misc.mp3)
  • 316 - Bellestrum Vtrg - brzmienie pasujące do utworów o zabarwieniu etnicznym (Hybrid Misc.mp3)
  • 279 - Vocal Percussion - bardzo fajnie dobrane próbki beatboxowych sampli (Forte Demo Song2.mp3)
  • 997 - Silent Program (Misc) - bardzo odważne podejście do zagadnienia. Jako jedyni stworzyli brzmienie, które w 100% oddaje nazwę

 

Brzmienia multi:

 
  • 137 - Year oftheDragon - połączenie Banjo, Mandoliny, Toy Piano oraz Boutique six. Pokrętło modulacji dodaje vibrato a w połączeniu z pitch bandem można uzyskać naprawdę ciekawe efekty, zbliżone do chińskich instrumentów klasycznych.
  • 135 - Why I'm Here? - struny legato w niskich pasmach, chór mieszany na górze. Pomimo standardowo nie najlepszej jakości takich brzmień (w instrumentach klawiszowych) tutaj połączenie to pobudza wyobraźnię.

 

Galeria zdjęć Kurzweil Forte:

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Klawiatura: w pełni ważona z ruchem młoteczkowym, 88 klawiszy
  • Wyświetlacz: kolorowy z regulacją kontrastu, 480 x 272 pikseli
  • Polifonia: 128
  • Multitimbral: 16 (jeden na kanał midi)
  • Split/Layer: Łatwy dostęp, dzielenie do 4 stref
  • Brzmienia: Nowe brzmienia fortepianów, organów i pianin elektrycznych, odnowione próbki z PC3 oraz KORE64
  • Programy użytkownika: 256
  • Programy Multi: Wbudowane brzmienia z 4 warstwami dzielenia
  • Multi brzmienia do stworzenia: 256
  • Ulubione: 10 przełączników na panelu głównym
  • Master EQ/Compressor Section: Na przednim panelu dostęp do kompresora oraz equalizera z regulacją parametru środka
  • Efekty:
    • Ponad 1.000 łańcuchów efektowych pozapinanych w gotowe presety
    • 32 efekty gotowe do łączenia i edycji poprzez dołączony software
  • Kontrolery:
    • 1x pitch wheel
    • 1x modulation wheel
    • 9x sliderów na panelu
    • 9x KB3 control switches/control/zone mute switches
    • 1x variation switch
    • 1x tap tempo switch
    • 2x przełączniki transpozycji
    • 3x wejścia na sustain pedały (1 pedał dołączony w komplecie)
    • 2x continuous control pedal input
    • Monopressure (aftertouch)
  • Analog Outputs:
    • Cztery (dwie pary) 1/4" balanced TRS analog (24-bit DACs)
    • Automatyczne przełączanie na mono w obu wyjściach
    • +21dBu maximum output
    • 400Ω balanced source impedance
  • Audio Inputs: Jeden stereo 1/8"do podłączenia np. odtwarzacza mp3
  • Słuchawki:
    • 1 wyjście 1/4"
    • 130mW 32Ω
  • MIDI: In, Thru, Out (w/ Thru/Out switch)
  • USB:
    • Dwa porty USB
    • Kompletna funkcjonalność MIDI przez USB
    • Możliwośc wgrywania presetów do i z PC/Mac/Flash Drive
    • Aktualizacja oprogramowania z poziomu PC/Mac/Flash Drive
  • Edytor: Zewnętrzne edytory dostępne na Mac OSX, iOS, PC
  • Darmowe aktualizacje: Aktualizacje systemu przez USB
  • Zasilanie: Wbudowany zasilacz
  • Wymiary (wys. x szer. x dł.): 14 x 39.5 x 138.5 cm
  • Waga: 22.5 kg

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Ilość próbek na klawisz
Wyszukiwarka brzmień
Auto Power OFF - wygląda na to, że opcja ta weszła już do standardów co mnie bardzo cieszy
Przycisk Tap tempo - bardzo dobre rozwiązanie i do tego pod ręką
Ciekawe funkcje pokrętła modulacji, np. dynamika (string), przester (organy)
Białe diody przy suwakach
Opis panelu tylnego
3-zakresowy equalizer na przednim panelu i kompresor
Tryb KB3
Długi czas uruchamiania (około 30 sekund)
Głośna klawiatura
Zacięcia dźwięku przy zmianie barw
Pełna wersja instrukcji obsługi dostępna tylko online
Mała ilość zapisu ulubionych barw (10)
Brak możliwości edycji efektów
Do testów dostarczył:
Music Info Music Info Tel: +48 12 267 24 80 www.musicinfo.pl

Powiązane video:

reklama

Najchętniej czytane

więcej

Pozostałe testy instrumentów klawiszowych

Klawiatura sterująca Roli Seaboard RISE 49

Klawiatura sterująca Roli Seaboard RISE 49

Ocena:

W mojej dotychczasowej muzycznej stajni, z instrumentów klawiszowych, na stałe zadomowiły się poczciwe Stage piano YAMAHA P 120, stacja robocza ROLAND FANTOM X6, lekki kaliber ROLAND Juno Di oraz akustyczne pianino...

Produkt: Seaboard RISE 49
Cena: 5.000 zł
Tomasz Basel Muzyk
Cyfrowe pianino Artesia DP-3

Cyfrowe pianino Artesia DP-3

Ocena:

Dziś w moje ręce wpadło kolejne cyfrowe pianino. Tym razem jednak jest to produkt marki, która dopiero staje się popularna na naszym rynku. Mowa tutaj o firmie Artesia, która wchodzi w skład większej grupy...

Produkt: DP-3
Cena: 2.000 zł
Krzysztof Śliwiński Muzyk
Test stagepiana Dexibell VIVO S7

Test stagepiana Dexibell VIVO S7

Ocena:

Z dużą ciekawością oczekiwałem tego instrumentu. Dexibell VIVO S7 kusił danymi technicznymi i rodzajem syntezy, a filmy z targów muzycznych podsycały apetyt. Nie chciałem chyba pisać o nim w konwencji typowego testu...

Produkt: VIVO S7
Cena: 7.700 zł
Marcin Szczęsny Snowman
Test syntezatora Roland AIRA System-1

Test syntezatora Roland AIRA System-1

Ocena:

Roland wychodzi naprzeciw najnowocześniejszym rozwiązaniom, a jednocześnie patrzy w przeszłość. AIRA System-1, bo o nim mowa, to klawisz, który szeregiem innowacyjnych rozwiązań ma wskrzesić kultowe syntezatory...

Produkt: System-1
Cena: 2.200 zł
Marek Truszkowski Infomusic.pl / Trener PreSonus Akademia Realizacji Dźwięku
mikrofon