Test Kurzweil Forte - najbardziej zaawansowane stage piano na rynku?

Marek Truszkowski 19 listopada 2014, 12:00 Music Info
Kurzweil Forte11.000 zł
  • Ilość próbek na klawisz
  • Wyszukiwarka brzmień
  • Auto Power OFF - wygląda na to, że opcja ta weszła już do standardów co mnie bardzo cieszy
  • Przycisk Tap tempo - bardzo dobre rozwiązanie i do tego pod ręką
  • Ciekawe funkcje pokrętła modulacji, np. dynamika (string), przester (organy)
  • Białe diody przy suwakach
  • Opis panelu tylnego
  • 3-zakresowy equalizer na przednim panelu i kompresor
  • Tryb KB3
  • Długi czas uruchamiania (około 30 sekund)
  • Głośna klawiatura
  • Zacięcia dźwięku przy zmianie barw
  • Pełna wersja instrukcji obsługi dostępna tylko online
  • Mała ilość zapisu ulubionych barw (10)
  • Brak możliwości edycji efektów

Byłem bardzo ciekawy co ma do zaoferowania Kurzweil w przypadku instrumentów z górnej półki cenowej. Do tej pory miałem głównie styczność z budżetowymi modelami, które ceniłem parę lat temu zarówno ja, jak i moi klienci. Stosunek jakości do ceny był wtedy jednym z najbardziej atrakcyjnych na rynku. Jak jest w przypadku Forte? Zaraz się przekonamy.

Na początku zaskoczenie. Ostatnie instrumenty, które testowałem, cechowało przeważnie bardzo szybkie załadowanie systemu. Forte potrzebuje na to około 30 sekund. W tym miejscu należy sobie uświadomić, że mamy tu instrument o 16GB objętości próbek. Dla kompozytorów korzystających z komputerowych bibliotek nie jest to nic wielkiego, ale w instrumentach przenośnych to prawdziwy krok milowy naprzód. Mam nadzieję, że konkurencja pójdzie w ślady Kurzweila Forte!

 

[lupa:1]

 

Wygląd

Wyciągając omawiane stage piano z kartonu miałem wrażenie, że już je gdzieś widziałem. No i faktycznie - poza paroma różnicami z wyglądu jest to Kurzweil Artis! Dodano tylko lepszej jakości wyświetlacz (kolorowy, 4.3" LCD o rozdzielczości 480 x 272), 4 przyciski nawigacji, przycisk tap tempo i parę innych drobiazgów. Bardzo cieszy mnie fakt, że dodano opis panelu tylnego na przedniej obudowie. Ostatnio narzekałem, że producenci prawdopodobnie ze względów estetycznych rezygnują z tego rozwiązania, a tu miła niespodzianka. Dzięki temu podłączanie czegokolwiek do instrumentu jest dużo wygodniejsze.

Oprócz tego dodano podświetlane suwaki, które są miłym dla oka rozwiązaniem. Gdyby jeszcze je zautomatyzować niczym w mikserach cyfrowych, to już byłby kosmos. Forte sylwetkę ma dosyć agresywną, ale o gustach się nie dyskutuje.

 

[lupa:2]

 

Brzmienia i klawiatura

Na początku trzeba wspomnieć o próbkowaniu brzmień pianin klasycznych i elektrycznych. Każdy klawisz ma 8 próbek, co daje mu teoretycznie niespotykaną dotąd ekspresję. Zsamplowane zostały takie instrumenty jak Yamaha C7, Steinway Hamburg D, Vintage, Rhodes (‘73 i ‘77), Wurlitzer electric pianos, Clavinet D6 i French Harpsichord (pięć artykulacji). Łącznie mamy 309 brzmień podzielonych na 20 kategorii plus 149 multi (brzmień złożonych - do 4 warstw) oraz miejsce na 1024 swoich własnych presetów.

Do tego wszystkiego dzięki wejściu na małego Jacka - Audio In jest też odtwarzacz MP3. Dobra sprawa do gry na żywo, kiedy nie jesteśmy w stanie zagrać wszystkich dźwięków z aranżu. Sam robiłem podobnie z moim syntezatorem i dodatkowym laptopem. Szkoda tylko, że nie możemy z pozycji instrumentu regulować głośności zewnętrznego sygnału.

 

[lupa:3]

 

Natomiast nie bardzo rozumiem fakt dodawania podobnych brzmień do dwóch różnych katalogów, a mianowicie: Mallets i Perc - jest tam sporo Bells'ów, które brzmią bardzo do siebie podobnie. Na pochwałę zasługują zaś perkusjonalia i bębny z różnych części świata. Świetnym rozwiązaniem jest wyszukiwarka brzmień, gdzie możemy wstukać numer ulubionych dźwięków.

Klawiatura - przede wszystkim głośna jak na ważoną. Konkretnie mamy tutaj wsadzonego Fatar'a TP40. Jak dla mnie oprócz głośnego chodzenia klawiszy dochodzi uczucie dotyku plastiku.

 

[lupa:4]

 

Małe porównanie odnośnie próbkowania

Ilość próbek na klawisz:

  • Kurzweil Forte - 8 próbek
  • Yamaha CP4, Modus F-01 - 3 próbki
  • Roland RD-800 - 6 próbek, teoretycznie łagodnie przechodzących (Brzmienia SuperNatural)

 

Wielkość próbek pianin akustycznych w różnych instrumentach:

  • Kurzweil Forte - 4GB
  • Nord Stage 2 - 500MB

 

[lupa:8]

 

Wielkość próbek pianin akustycznych w wirtualnych bibliotekach VST:

  • Steinberg The Grand 3 - 32GB
  • 8Dio 1928 Legacy Steinway Scoring Piano - 12.1GB
  • Cinesamples Piano In Blue - 9.3GB
  • Galaxy Piano Best Service - 6.4GB

 

Osobiście czekam na instrument, który pełniłby rolę takiego samplera jakim jest Kontakt Player od Native Instruments. Moglibyśmy wtedy do niego wgrywać coraz to nowsze i lepsze biblioteki różnych producentów. Mało to prawdopodobne, więc na razie zostaje instrument jako klawiatura sterująca podłączona pod sampler.

 

[lupa:7]

 

Tryb KB3

Kurzweil bardzo się do tego przyłożył. Symulacja klasycznych organów Hammonda B-3 jest jedną z głównych funkcji instrumentu. Dla ułatwienia pracy, przyciski, suwaki i koło modulacji są opisane niebieskim kolorem. Edycja brzmienia jest dostępna pod 9 suwakami. Do tego mamy symulację głośników Leslie i kilka innych dodatkowych opcji. Jak sami twórcy instrumentu twierdzą:

 

Odzwierciedlenie dźwięku i elastyczność tych organów - bez nieprzyjemnych skutków ubocznych - jest Celem trybu KB3.

 

[lupa:5]

 

Tryb KB3 w Forte zawiera ulepszenia w stosunku do poprzednich instrumentów Kurzweila, w tym na przykład ulepszoną symulację głośników Leslie czy odgłosy naciskania klawiszy. Przycisk "Brake" uruchamia oraz zatrzymuje symulację głośnika obrotowego Leslie. Nie jest natychmiastowy, tylko działa stopniowo, tak jak to było w oryginalnych głośnikach.

Dodatkowo mamy efekty Chorus, Vibrato i Percussion (charakterystyczny akcent, bardzo często wykorzystywany w solówkach. Jest to dodatkowa warstwa brzmienia, którą możemy zmieniać czterema przyciskami). Pod kołem modulacji mamy natomiast przypisany przester, który nadaje charakteru. Jeśli chodzi o regulację szybkości "obrotów" głośnika, możemy to zrobić za pomocą dodatkowego kontrolera nożnego.

 

[lupa:6]

 

Edycja i efekty

Odnośnie samej edycji, to nie mamy tu zbyt dużego pola manewru i opiera się głównie na efektach, które możemy obsługiwać za pomocą suwaków czy pokręteł (equalizacja, kompresja) i kontrolerów nożnych. Dodatkowo mamy na przykład ustawienia detune, vibrato, czy np. możemy zmienić kategorię danemu brzmieniu, co by się przydało w paru przypadkach, o czym pisałem wyżej.

Efekty są pod dziewięcioma suwakami - świetne rozwiązanie, które może niesamowicie wzbogacić grę. Nagrałem próbkę efektów na podstawowych ustawieniach - Rich 9ft Grand (Fxs.mp3). Ogólnie mamy do dyspozycji aż 5.110 efektów! Wyszczególnione zostały w pełnej wersji instrukcji.

Fantastyczna jest ich liczba, ale zamiast tego wolałbym z 20 podstawowych z możliwością ich edycji. Kurzweil w tej wersji oprogramowania nie dał nam takiej możliwości, a oprócz tego efekty te nie są w żaden sposób podzielone na kategorie.

 

Próbka możliwości Kurzweil Forte:

 

FORTE Demo Song - wykorzystane brzmienia:

FORTE Demo Song2 - wykorzystane brzmienia:

  • 1. mlt 135 - Why I'm Here (mlt = Multi)
  • 2. Rich 9ft Grand
  • 3/4. 285 - Choir Complete
  • 5. mlt 20 - Cloudwalk keys
  • 6. mlt 14 - Trancedental
  • 7. mlt 10 - Vox n Glox
  • 8. mlt 7 - Sea Breeze
  • 9. mlt 11 - Jazz Combo
  • 10. mlt 7 - Sea Breeze
  • 11. mlt 15 - MassivPitchBend
  • 12. mlt 9 - Futurescape
  • 13. mlt 3 - Celestial Palace
  • 14. mlt - 145 ELP Split
  • 15. mlt - 139 Reflections
  • 16. mlt - 136 Voyager
  • 17/18. 271 - Basic Orch Perc
  • 153 - SuperSaw
  • 159 - CillWave Chords
  • 251 - Kit Open Rock
  • 279 - Vocal Percussion
  • 169 - WoodHouse Bass
  • 171 - KneeDeepMinimoog
  • 181 - Fast Strings

 

Podsumowanie

Reasumując, Kurzweil odważnie szuka innowacji podążając (miejscami wyprzedzając) za tempem rozwoju technologii. 16GB na próbki, 8 próbek na klawisz, miejsce na tablet/nuty - za to należy się wielki plus. Szkoda, że nie mogę sprawdzić pełni możliwości Forte. Edytor brzmień dopiero powstaje i zdaje się będzie tylko w wersji software'owej.



 

Polecane barwy:

 
  • 20 - New Age - romantyczne, ciepłe brzmienie pianina
  • 227 - Rich 'Caster - niespotykana sprawa w instrumentach klawiszowych - bardzo przyjemne brzmienie gitary elektrycznej (początek - Guitar.mp3)
  • 236 - Jack The Ripper - przesterowana leadowa gitara elektryczna w połączeniu z modulacją i pitch bendem daje ciekawe efekty (koniec - Guitar.mp3)
  • 315 - Celeste Palette - ciepłe, nastrojowe textury. Połączenie Bellsów z Padami  (Hybrid Misc.mp3)
  • 316 - Bellestrum Vtrg - brzmienie pasujące do utworów o zabarwieniu etnicznym (Hybrid Misc.mp3)
  • 279 - Vocal Percussion - bardzo fajnie dobrane próbki beatboxowych sampli (Forte Demo Song2.mp3)
  • 997 - Silent Program (Misc) - bardzo odważne podejście do zagadnienia. Jako jedyni stworzyli brzmienie, które w 100% oddaje nazwę

 

Brzmienia multi:

 
  • 137 - Year oftheDragon - połączenie Banjo, Mandoliny, Toy Piano oraz Boutique six. Pokrętło modulacji dodaje vibrato a w połączeniu z pitch bandem można uzyskać naprawdę ciekawe efekty, zbliżone do chińskich instrumentów klasycznych.
  • 135 - Why I'm Here? - struny legato w niskich pasmach, chór mieszany na górze. Pomimo standardowo nie najlepszej jakości takich brzmień (w instrumentach klawiszowych) tutaj połączenie to pobudza wyobraźnię.

 

Galeria zdjęć Kurzweil Forte:

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Klawiatura: w pełni ważona z ruchem młoteczkowym, 88 klawiszy
  • Wyświetlacz: kolorowy z regulacją kontrastu, 480 x 272 pikseli
  • Polifonia: 128
  • Multitimbral: 16 (jeden na kanał midi)
  • Split/Layer: Łatwy dostęp, dzielenie do 4 stref
  • Brzmienia: Nowe brzmienia fortepianów, organów i pianin elektrycznych, odnowione próbki z PC3 oraz KORE64
  • Programy użytkownika: 256
  • Programy Multi: Wbudowane brzmienia z 4 warstwami dzielenia
  • Multi brzmienia do stworzenia: 256
  • Ulubione: 10 przełączników na panelu głównym
  • Master EQ/Compressor Section: Na przednim panelu dostęp do kompresora oraz equalizera z regulacją parametru środka
  • Efekty:
    • Ponad 1.000 łańcuchów efektowych pozapinanych w gotowe presety
    • 32 efekty gotowe do łączenia i edycji poprzez dołączony software
  • Kontrolery:
    • 1x pitch wheel
    • 1x modulation wheel
    • 9x sliderów na panelu
    • 9x KB3 control switches/control/zone mute switches
    • 1x variation switch
    • 1x tap tempo switch
    • 2x przełączniki transpozycji
    • 3x wejścia na sustain pedały (1 pedał dołączony w komplecie)
    • 2x continuous control pedal input
    • Monopressure (aftertouch)
  • Analog Outputs:
    • Cztery (dwie pary) 1/4" balanced TRS analog (24-bit DACs)
    • Automatyczne przełączanie na mono w obu wyjściach
    • +21dBu maximum output
    • 400Ω balanced source impedance
  • Audio Inputs: Jeden stereo 1/8"do podłączenia np. odtwarzacza mp3
  • Słuchawki:
    • 1 wyjście 1/4"
    • 130mW 32Ω
  • MIDI: In, Thru, Out (w/ Thru/Out switch)
  • USB:
    • Dwa porty USB
    • Kompletna funkcjonalność MIDI przez USB
    • Możliwośc wgrywania presetów do i z PC/Mac/Flash Drive
    • Aktualizacja oprogramowania z poziomu PC/Mac/Flash Drive
  • Edytor: Zewnętrzne edytory dostępne na Mac OSX, iOS, PC
  • Darmowe aktualizacje: Aktualizacje systemu przez USB
  • Zasilanie: Wbudowany zasilacz
  • Wymiary (wys. x szer. x dł.): 14 x 39.5 x 138.5 cm
  • Waga: 22.5 kg

Gdzie kupić?

Kurzweil Kurzweil www.kurzweil.com

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Kurzweil rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Test systemu bezprzewodowego Sennheiser AVX Dokładnie pięć lat temu otrzymaliśmy przesyłkę z firmy Aplauz, dystrybutora Sennheiser w Polsce z napisem Sennheiser AVX. Każdy kamerzysta zna doskonale systemy bezprzewodowe serii G2 i G3, które w branży są standardem. Korzystaliśmy z...
Test monitorów odsłuchowych Kali Audio LP-6 Streaming i szybkie montaże materiałów audio w różnych warunkach wymagają uniwersalnych i szybko konfigurowalnych monitorów. Firma doskonale trafiła w obecne potrzeby i głównie pod tym kątem sprawdziłem, jak to z tymi LP-6 jest w... Test systemów bezprzewodowych dBTechnologies Przyjazne budżetowo systemy bezprzewodowe firmy dB Technologies miały swoją premierę już dobre kilka miesięcy temu. Oglądając je podczas targów miałem mieszane uczucia, a moje myśli kręciły się wokół pytania - czy to kolejne proste...
Test mikrofonów instrumentalnych Audio-Technica MB/DK7 Zestaw Audiotechnica Midnight Blues DK 7 to funkcjonalny komplet mikrofonów pozwalający na podstawowe omikrofonowanie zestawu perkusyjnego. Sprawdzamy funkcjonalność tego zestawu, testując mikrofony w różnych warunkach, nie tylko...
Test monitorów odsłuchowych KRK ROKIT 10-3 G4 Firma KRK system obecna jest na rynku monitorów studyjnych ponad 30 lat. Jej produkty są obecne w wielu studiach nagrań, począwszy od niewielkich studiów domowych, kończąc na dużych kompleksach studyjnych z wielkimi tradycjami. Kilka lat...
Camtronome - Polski metronom w praktyce O Camtronome pisaliśmy już wcześniej, słysząc co raz to więcej na temat polskiej aplikacji, łączącej m.in. funkcje metronomu i kamery. Trudno jednak rzetelnie ocenić funkcjonalność, opierając się wyłącznie na opiniach czy opisie...
Copyright © INFOMUSIC 2018

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz