FBT X-Lite 12A - test przenośnych kolumn aktywnych

Mateusz Czarnecki 12 marca 2015, 14:00 FX MUSIC GROUP
FBT X-Lite 12A1.560 zł
  • Dobre brzmienie ze świetnym pokryciem
  • Solidna, zwarta konstrukcja
  • Cena

Seria X to nowość włoskiego producenta nagłośnienia. Składają się na nią seria PRO oraz LITE. Jak można się domyślić, PRO ma służyć przy profesjonalnych zastosowaniach, natomiast LITE zazwyczaj jest nieco okrojoną wersją PRO, pozbawioną niektórych rozwiązań.

Porównanie FBT X-Pro i Lite to temat na osobny artykuł, można jednak stwierdzić że FBT mocno przyłożyło się do obu wersji, X-Lite to mocno dopieszczony produkt, który powinien znaleźć wielu zwolenników. Kolumny występują w wersjach z 10, 12 i 15-calowym głośnikiem FBT oraz 2-calowym tweeterem, napędzanymi bi-ampem o mocy 1.000 W o wysokiej skuteczności 127 dB SPL.

 

[img:1]

[img:2]

 

Budowa

Zacznijmy od budowy. Jakiś czas temu testowałem FBT Stage Maxx 12. Fantastyczne monitory, które oprócz tego że świetnie grały, były fenomenalnie wykonane. FBT zdaje się kłaść spory nacisk na jakość swoich produktów. Czasy bądź co bądź ciężkie, wobec czego trudno jest znaleźć kompromis między "dobrze" i "tanio". Inżynierowie FBT i tym razem stanęli na wysokości zadania. Całościowa paczka prezentuje się bardzo zgrabnie. Pozbawiona wszelkich fajerwerków solidna i zwarta konstrukcja. Do transportu trzy bardzo wygodne uchwyty - jeden od góry i dwa po bokach. Na spodzie otwór do montażu na statywie ze śrubą dokręcającą - niezły dodatek, dość rzadko spotykany w tej półce cenowej. Jedna paczka waży około 15 kg.

Obudowa wykonana jest z porządnego tworzywa, o którym złego słowa powiedzieć nie można. Nie sposób go łatwo uszkodzić, nie zbiera rys ani tłustych śladów po palcach, do tego prezentuje się nienagannie. Maskownica głośnika z równie wytrzymałego stopu metalu, pod maskownicą gąbka. Rozwiązanie skuteczne i przyjemne dla oka.

 

[img:3]

[img:4]

 

Panel z gniazdami oraz potencjometrami umieszczono z tyłu obudowy. Jest on bardzo czytelny i nie powinien sprawiać trudności w obsłudze. Znajdziemy tu:

 

[img:7]
  • Wyjście XLR do połączenia następnej kolumny
  • Wejście XLR z wyłączalnym preampem mikrofonowym
  • Stereofoniczne wejście TRS
  • Wejście RCA
  • Potencjometry regulacji głośności
  • Procesor DSP z czterema presetami
  • Filtr HP

 

Słowo o procesorze DSP. Mamy tu do dyspozycji cztery presety, bez możliwości ich edycji: Original/live, Floor/vocal, Club oraz Dj. Zwykle w tańszych produktach procesory DSP są tylko gadżetem, zmiany parametrów dźwięku są ledwo słyszalne. Tutaj na szczęście jest inaczej - słychać wyraźne różnice między presetami. Wydają się też one pasować do swoich opisów. Traktowałbym go jako pożyteczny dodatek ułatwiający pracę.

 

[img:6]

[img:5]

 

Sound...

Brzmienie tego produktu wzbudziło spore kontrowersje. Z jednej strony: nie ma się do czego przyczepić, z drugiej: łba nie urywa. FBT X-Lite 12, gra dobrze, prawidłowo, jednak nie spodziewajmy się tu audiofilskich doznań, bo nie do tego ten sprzęt został stworzony.

Dźwięk reprodukowany przez te kolumny jest prawidłowy, nie mamy tu zjawisk towarzyszącym produktom w tej półce cenowej. Nie ma przerysowanej góry, dudniącego i pustego basu. Jest za to wysoka selektywność, przyjemny bas (no, może basik) i ładnie zarysowana górka. Na uwagę i pochwałę zasługują natomiast kąty w jakich X-Lite gra skutecznie. Gra bardzo szeroko, zapewnia świetne pokrycie bez wyraźnych zniekształceń. Gra to tym lepiej jeśli weźmiemy pod uwagę cenę produktu.

 

Podsumowanie

FBT X-Lite to produkt dobry, ale nie zadowoli każdego. Jest to sprzęt przeznaczony dla ogromnej grupy odbiorców. Mowa tu o właścicielach lokali gdzie między sezonowymi dancingami przeplatają się promocje produktów, szkolenia, pokazy, konferencje itd. Równie dobrze może być to idealny sprzęt dla szkół, gdzie świąteczne przemówienia przeplatają się ze szkolnymi dyskotekami. Będą z nich zadowoleni zarobkujący dj'e, bo dadzą sobie radę na niewielkich imprezach. Uradowani będą wszyscy, którzy chcą prostej obsługi i czterech urządzeń (mikser, procesor DSP, końcówka mocy, kolumna) w jednej obudowie i jednej cenie. Nasuwa się pytanie: ale co z resztą? Dla nich FBT ma serię PRO.

X-Lite to idealne połączenie dobrej jakości z niewygórowaną ceną. Przy cenie oscylującej w granicach 3.100 zł za parę będzie to całościowo świetny, bardzo kompletny produkt.

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Moc muzyczna: 1.000 W
  • Pasmo przenoszenia: 50 Hz - 20 kHz
  • Kąt rozproszenia: 90 x 60 stopni
  • Złącza: XLR
  • Skuteczność 127 dB SPL
  • Głośnik niskotonowy: 12"
  • Głośnik wysokotonowy: 1.4"
  • Waga: 14.5 kg
  • Wymiary: 370 x 640 x 370 mm

 

https://muzyczny.pl/135509g_Sprzet-studyjny-Homerecording.html

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

FX MUSIC GROUP

tel.: +48 (84) 639 11 22
adres:
ul. Piłsudskiego 53 22-400 Zamość

Sklepy muzyczne > FBT rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Test aktywnego systemu kolumnowego LD Systems MAUI 44 G2 Ten test powinienem zacząć od ankiety, w której pytanie brzmiałoby następująco: "Z czym kojarzy ci się firma LD Systems?". Zapewne większość odpowiedzi zawierałaby stwierdzenia o przystępnych cenowo urządzeniach branży nagłośnieniowej,...
Test kolumn głośnikowych LD Systems ICOA 12 A BT Dziś przychodzi mi pisać recenzję urządzenia, na które czekałem z ogromna wręcz niecierpliwością. Po raz pierwszy zaprezentowano je na targach NAMM 2020 i mimo, że wyglądają jak kolejne, najzwyklejsze aktywne kolumny nagłośnieniowe, to...
Kolumny głośnikowe DNA PLX 12 - Tanio i dobrze - da się! Rynek kompaktowych, aktywnych kolumn nagłośnieniowych rozwija się nieustannie, a na światło dzienne wystawiane są coraz to bardziej nowoczesne, wydajne i mobilne konstrukcje. Wszystko to sprawia, że świat profesjonalnych rozwiązań...
Test statywów Gravity TSP 5212 LB & TMS 4321 B Pod koniec zeszłego roku do mojego magazynu dotarł zestaw statywów kolumnowych i mikrofonowych - każdego w ilości dwóch sztuk. W tym momencie można by powiedzieć - statyw jaki jest, każdy widzi. Kawałek metalu, czasami plastiku i jedna...
Test miksera cyfrowego RCF M 20X Ahh... miksery cyfrowe. Co byśmy bez nich zrobili w czasach, gdzie setki “wlotów” stają się już standardem, a skomplikowane, stereofoniczne miksy douszne cieszą się coraz większą popularnością. Nieustannie rozwijająca się technologia...
Test kulumn Mackie DRM212 + DRM315 W moim przypadku kolumny miały jak zawsze przyjechać, pokazać do czego są zdolne i pojechać. A zostały. Dlaczego?
Copyright © INFOMUSIC 2018

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz