TEST: ESIO MARA 22 Studio M i MARA 22 STUDIO - Homercording w dobrej cenie

Marek Truszkowski 22 czerwca 2015, 10:42 Music Info
ESIO MARA 22 Studio M955 zł
ESIO MARA 22 Studio655 zł
ESIO MARA 22 XTU392 zł
ESIO Near 3 Classic 2354 zł
  • Prawie kompletny zestaw do produkcji
  • Moc głośników
  • Mały mobilny interfejs
  • Brak programu do produkcji
  • Słuchawki nie na każdą głowę
  • Brak ważnych potencjometrów w interfejsie

Z czasów pracy w sklepie muzycznym pamiętam, że były podobne zestawy pewnej firmy, ale jakość wołała o pomstę do nieba. Teraz na rynku jest kilku innych rywali. Gratulacje dla firmy ESIO za świetny pomysł w przystępnej cenie. Teraz zobaczmy czy jakość również będzie satysfakcjonująca.

Podłączenie i sprawienie zestawu żeby było gotowe do działania - ekspresowe. Miałem w planie porównać ceny wszystkich sprzętów dostępnych w zestawie, ale okazuje się, że osobno możemy nabyć tylko sam interfejs i głośniki.

 

Dostępne konfiguracje sprzętowe:

  • MARA 22 Studio M .................... Cena: 955 zł

    Największy zestaw

  • MARA 22 Studio M ..................... Cena: 655 zł

    (bez monitorów Near 3 Classic 2)

  • MARA 22 XTU ........................... Cena: 392 zł

    Interfejs z zestawu MARA 22 Studio M

  • Monitory Near 3 Classic 2  .........  Cena: 354 zł

    z zestawu MARA 22 Studio / M

 

[img:21] 
[img:22]

 

Zaczynamy. Podłączenie + ocena podzespołów

 

[img:23:L]

MARA 22 XTU - Interfejs audio

Serce całego zestawu. Jest wielkości mojej dłoni, a ona do dużych nie należy. Mobilność godna podziwu! Posiada wejście XLR na mikrofon, obok zasilanie Fantom +48V (dzięki niemu możemy podłączyć dowolny mikrofon pojemnościowy). Obok wejście gitarowe oraz na słuchawki. Panel przedni kończy się potencjometrem głośności słuchawek.

To na co zwróciłem od razu uwagę to brak potencjometrów głośności do wejścia mikrofonowego, liniowego oraz głównego. Jest tylko jeden do słuchawek. Dla mnie potencjometr odpowiadający za sumę jest niezbędnym elementem każdego interfejsu. No ale dosyć narzekania. W końcu mamy przed sobą mieszczący się w dłoni, 24-bitowy sprzęt z zasilaniem fantomowym o bardzo atrakcyjnej cenie.

 

Panel Tylny

Na tylnym panelu znajdują się wyjścia na głośniki, alternatywne wejścia RCA oraz wyjście USB zasilające i łączące całość zestawu z komputerem.

 

[img:3]

[img:4]

[img:5]

 

Wirtualny mikser

Wirtualny panel sterowania posiada sporo przydatnych funkcji. Przede wszystkim jest mixer, czyli to czego tak bardzo mi brakowało pod potencjometrami w fizycznym interfejsie. W opcjach możemy przestawić próbkowanie, latencję czy nawet szybkość działania kółka w myszce. Dodatkowo umieszczono panel do przełączania źródeł dźwięku pochodzących z różnych programów, przeglądarek czy wręcz systemu operacyjnego.

[img:18]

[img:19]

[img:20]

 

Specyfikacja techniczna: Interfejs MARA 22 XTU

 
  • Interfejs audio 2x2 USB 2.0
  • Przetwarzanie 24-bit / 96 kHz
  • Wejścia: liniowe RCA, gitarowe 1/4 Jack, mikrofonowe XLR
  • Zasilanie Phantom +48 V
  • Wyjście liniowe Jack TRS stereo
  • Wyjście słuchawkowe z regulacją poziomu
  • Panel sterowania do zmiany częstotliwości próbkowania 44.1 - 96 kHz i poziomu sygnałów na wejściach i wyjściach
  • Dodatkowy panel DirectWire do przekierowania sygnałów audio pomiędzy aplikacjami za pomocą sterowników EWDM Audio MIDI Drivers
  • Zasilanie przez USB

Wejście instrumentalne Hi-Z:

  • Typ: niesymetryczne 1/4"
  • Max poziom wejściowy: +4.5 dBV max
  • Zniekształcenia THD+N: 0.003% A-weighted
  • Impedancja: 500 kOhm

Przedwzmacniacz mikrofonowy:

  • Typ: TRS 1/4"
  • Max poziom wejściowy: -13 dBu max (@ +20 dB gain)
  • Zniekształcenia THD+N: 0.003% A-weighted
  • Impedancja: 2.2 kOhm

Konwerter A/D:

  • Przetwarzanie: 24-bit / 96 kHz
  • Zakres dynamiki: 105 dB (-60 dBFS A-weighted)
  • Odstęp od szumu S/(N+D) Ratio: -98 dB (@ -1 dBFS)
  • Izolacja międzykanałowa: 90 dB

Wyjścia liniowe i słuchawkowe:

  • Typ: Stereo Jack 1/4"
  • Max poziom wyjściowy: +4 dBV
  • Zniekształcenia THD+N: 0.003% A-weighted
  • Moc wyjściowa: 100 mW Max @ 32 Ohm
  • Impedancja: 32 ~ 600 Ohm
  • Konwerter D/A
  • Przetwarzanie: 24-bit / 96 kHz
  • Zakres dynamiki: 103 dB (-60 dBFS A-weighted)
  • Odstęp od szumu S/(N+D) Ratio: -90 dB (@ -1 dBFS)
  • Izolacja międzykanałowa: 100 dB

 

[img:24:L] 

nEAR 03 Classic 2 - Monitory aktywne

Na stronie dystrybutora czytamy, że ESIO nEar03 classic ? to ultra kompaktowe, mobilne monitory typu desktop, idealne jako multimedialne monitory do komputera oraz jako przenośne odsłuchy. Masa całkowita 2,3kg!

W drewnianej obudowie znajdują się 3" głośniki pełno pasmowe, zasilane z końcówki mocy 2x13W. Aby wydobyć maksimum możliwości z tej konstrukcji wbudowana końcówka mocy jest dodatkowo wspomagana przez pokładowe DSP w celu lepszego przetwarzania basu. Obudowa posiada także port bass reflex na przednim panelu. 

Brzmienie bardzo przyzwoite

Już po ustawieniu około 40% głośności głośniczków w pomieszczeniu o powierzchni 25m2 ich moc bardzo nas zaskoczyła. Oczywiście słyszalne pasmo nie jest za szerokie. To co słyszymy jest w miarę selektywne i nieźle brzmiące. Jeden z monitorków posiada rozbudowany panel tylni. Drugi, pasywny, jest podłączany do niego poprzez oldschoolowe złącza, które pamiętam z wież stereo. Jest tu również przełącznik ON/OFF, potencjometr głośności i wejścia RCA.

 

[img:8]

[img:9]

 

Specyfikacja techniczna: Monitory nEar 03 Classic 2

 
  • Driver: 3"
  • Wzmacniacz: 2x 13 W
  • Wejście: RCA Stereo (niezbalansowane)
  • Wymiary: 10 x 15.7x 12.6 cm
  • Masa całkowita: 2.3 kg

 [img:25:L] 

MH50 - Zamknięte słuchawki studyjne

Pierwsze wrażenie bardzo pozytywne. Wyglądają na solidnie wykonane. Po założeniu za dość mocno uciskają głowę, co po paru godzinach użytkowania może być odczuwalne. Moje wrażenie potwierdziło sześć kolejnych osób ze studia. Dwie o mniejszych głowach były zadowolone i czuły się komfortowo. Jedna z nich również, bo była przyzwyczajona do ucisku przez słuchawki innych producentów. Dzięki zamkniętej strukturze MH 50 bardzo dobrze odwzorowują przestrzeń słuchanych dźwięków i doskonale odcinają użytkownika od otaczającego go świata. Z technicznych aspektów: pasmo przenoszenia wynosi 10-30kHz, ciśnienie akustyaczne 98dB, moc 200mW, zniekształcenia <0,3%. 

Moje pierwsze odczucie brzmienia tych słuchawek było takie, że wyższe częstotliwości są dość mocno uwydatnione (okolice 1-10 kHz). Jeśli chodzi o niskie częstotliwości to z kolei są trochę nieco ścięte u dołu, przez co niezbyt wiernie w tych okolicach przenoszą dźwięk.

Odkręcany duży Jack - bardzo wygodne rozwiązanie jeśli potrzebujemy podłączyć nasze słuchawki do urządzeń na Jacka małego, chociażby bezpośrednio pod głośniczki nEAR 03 Classic 2.

 

[img:6]

[img:7]

 

Specyfikacja techniczna: Słuchawki MH50

 
  • Pasmo przenoszenia: 10.030 kHz
  • Konstrukcja: zamknięta, dynamiczne
  • Impedancja: 56 Ohm
  • SPL: 98 dB (1 mW)
  • Moc: 200 mW
  • Zniekształcenia: <0.3%
  • Masa: 225 g
  • Złącze: 3.5 mm z przejściówką gwintową 6.3 mm pozłacane

 

 [img:26:L] 

RM19 - Mikrofon pojemnościowy

Odnośnie jakości mikrofonu zrobiłem małe porównanie z innymi mikrofonami jakie miałem dostępne, a konkretnie: MXL V-69, Audio-Technica P48 oraz Shure C608. Wiem, że porównania powinienem dokonywać z mikrofonami z tej samej półki cenowej/jakościowej, ale takiej możliwości akurat nie miałem.

Producent chwali się, że RM19 zabrzmi dobrze zarówno w przypadku wokali, jak i instrumentów, a nawet perkusji. Sprawdziłem więc to zaczynając od instrumentu dętego drewnianego. Jest to flet poprzeczny grany przez świetną flecistkę - Maję Helbert. Są to cztery różne wykonania fragmentów "Syrinx" na flet solo - Claude Debussy.

 

 

[img:2]

[img:10]

 

Drugim testem był wokal. Nagraliśmy fragment "Knocking On Heaven's Door" w wykonaniu Lucious'a de Kamp (gitara grana przez niego również zarejestrowana na RM19). Dodatkowo zestawiłem w jednym nagraniu połączenie gitary i głosu po jednym wersie na każdym mikrofonie (Knockin 4mics.mp3). Po kolei są to:

 

  • MXL V-69
  • Audio-Technika P48
  • Shure C608
  • ESIO RM19

 

 

W próbce "RM19 TankDrum.mp3" jedyne co zrobiłem to dorzuciłem lekki katedralny pogłos na nagraną próbkę mojej koślawej gry. Chętnie porównałbym ten zestaw z konkurencyjnymi.

 

Specyfikacja techniczna: Mikrofon RM19:

 
  • Typ: pojemnościowy mikrofon elektretowy
  • Kapsuła: Super kardioidalna
  • Pasmo przenoszenia: 20 ~ 20.000 Hz
  • Czułość: -35 dBV/pa (17.8 mv/pa) @ 1.000 Hz
  • Impedancja: 200 Ohm
  • Max. SPL: 136 dB
  • Ekwiwalent szumów: 22 dB (A-weighted)
  • Zakres dynamiki: 114 dB (1.000 Hz @ 1 Pa)
  • Odstęp od szumów: 72 dB
  • Zasilanie Phantom: 36 ~ 52V
  • Zużycie prądu: 3 mA
  • Złącze: 3 pin male XLR type
  • Wymiary: 54 x 170 mm
  • Masa: 320 g

 

Z ciekawości przestudiowałem ofertę konkurencji i znalazłem takie oto propozycje:

 
[img:12]

Focusrite Scarlett Studio

Pierwsze spojrzenie na to co zawiera i mocne zdziwienie. Słuchawki są łudząco podobne! Pałąk oprócz dwóch dziur i koloru identyczny. Muszla różni się tylko wykończeniem z zewnątrz. Oba zestawy są w bardzo zbliżonej cenie - lecz tylko ESIO oferuje głośniczki, zaś Focusrite dodaje DAW'a - Cubase LE, czego w MARA Studio brakuje.

[img:13]

M-Audio Vocal Studio Pro

Mamy podobną sytuację - cena zbliżona, brak głośników, ale tutaj dodano DAW'a - Pro Tools.

[img:14]

Lexicon OSB Omega Bundle

W tym przypadku w pakiecie jest interfejs Omega, mikrofon AKG D88, Cubase LE4 i wirtualny pogłos Lexicona. Cena również ok 1.000 zł.

[img:15]

PreSonus AudioBox Stereo

Cena zbliżona. Znowu to samo: interfejs, mikrofon, DAW - Studio One Artist 2, oraz słuchawki. Tutaj znów niespodzianka - wizualnie bardzo zbliżone do tych od ESIO i Scarlett. Również mikrofon wygląda bliźniaczo. Głośników brak.

[img:16]

Behringer PODCASTUDIO USB

Wzmianka tylko dlatego, że istnieje taki zestaw.

 


Reasumując - ESIO jest jedyną firmą na rynku,
która do pakietu dorzuca nagłośnienie. 

 

Podsumowanie

Ludzie od lat zadają mi pytanie: Jaki sprzęt skompletować do produkcji muzycznej, tanio a dobrze na początek drogi? No więc zawsze jest tak:

"Interfejs z tej firmy, głośniki z tej, słuchawki może z tej, a mikrofon z tej, tej lub tej, ale to jeszcze do przemyślenia..."

Teraz mamy odpowiedź.

Jakby w zestawie firmy ESIO jeszcze dorzucili jakiś DAW i parę instrumentów / wtyczek, to na pewno znalazłoby się dużo więcej chętnych. 

Zestaw godny uwagi dla początkujących realizatorów, chcących wejść w świat produkcji muzycznej. To co przemawia za zestawem to praktycznie kompletne studio projektowe za około 1000 zł - jeżeli oczywiście macie już jakiś ulubiony DAW. 

 

Zestawy ESIO MARA 22 Studio i MARA 22 Studio M
znajdziesz w sklepie djSHOP.

 

Próbka możliwości ESIO Mara 22 Studio M:

 

Pliki do pobrania:

 

Galeria zdjęć ESIO Mara 22 Studio M:

 

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > ESIO rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich...
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.
Gruby sprzęt dla podcasterów – Test miksera Mackie DLZ Creator Mackie DLZ Creator to bardzo zmyślny, uniwersalny mikser, dający twórcom podcastów – ale nie tylko - duże możliwości. Ekran dotykowy bardzo ułatwia pracę, uwalniając od konieczności korzystania z komputera. Więcej