TEST: Rane TTM-57mkII - Kultowy mikser w nowej odsłonie

Adam Cyzman 20 lipca 2015, 14:54 Show System
RANE TTM-57mkII7.400 zł
  • 2 interfejsy Audio i łatwość przełączania między komputerami
  • Prosta i intuicyjna obsługa sekcji Hot-Cue
  • Sampler z niezależną głośnością i filtrem
  • Długowieczny magnetyczny crossfader
  • Średnio wygodne przeglądanie plików

Z następcą kultowego TTM57 Rane zwlekał dość długo, prezentując po drodze całą paletę bardzo udanych mikserów z serii Sixty, które zdawało się, że na stałe zastąpią pięćdziesiątkę siódemkę. Prezentacja TTM57mkII na początku 2015 roku była więc sporą niespodzianką. Z grubsza sprzęt ten spina sporą funkcjonalność serii Sixty i Serato DJ z nieskomplikowaną i intuicyjną obsługą.

W tej klasie mikserów możemy liczyć na komplet wszystkich najpopularniejszych wejść i wyjść, łącznie z dedykowanym wyjściem odsłuchowym. Mamy też pętlę efektową oraz 3 dodatkowe wejście liniowe (Session). Wartym odnotowania są aż 2 wyjścia słuchawkowe (z możliwością zmiany charakterystyki dźwięku) oraz rzadko spotykane wejście na Footswitch, którego działanie pod Serato DJ możemy zmapować w potrzebnym nam zakresie. Razem z mikserem w zestawie dostajemy po parze płyt vinylowych oraz płyt CD z kodem czasowym Serato.

 

[img:1]

 

Najistotniejsze w TTM57mkII są dwa interfejsy Audio USB (wbudowane Serato SL4). Jedynym softem Djskim, który rozwiązanie tego typu wspiera jest Serato DJ, a miksery Rane są jedynymi, które taką opcję oferują (mamy jeszcze Pioneera DDJ-SZ z kategorii kontrolerów). Na klasycznych imprezach, podczas których gra kilku DJ mikser z podwójną kartą jest nieoceniony i znacznie zwiększa komfort podłączania się Dj'ów. Przede wszystkim nie trzeba przepinać gramofonów pod osobne interfejsy. Rozwiązanie to jest praktycznie niezawodne i bez problemowe.

Należy jednak pamiętać, że w przypadku każdego świeżego sprzętu na rynku musimy mieć aktualna wersję Serato DJ. Teoretycznie nie jest to problemem, bo soft jest łatwo dostępny i nie wiele waży, ale niestety Serato dość szybko ostatnimi czasy porzuca support dla starszych systemów operacyjnych (szczególnie w przypadku Mac OS X). A więc możecie - podobnie jak ja - być zmuszeni do aktualizacji systemu (w moim przypadku była to przesiadka z niezawodnego MAC OS X 10.6.8 na 10.8.5) , żeby w ogóle móc korzystać z nowego sprzętu. Niemniej update jest wart poświęconego czasu o tyle, że każda wersja Serato DJ wprowadza jakieś nowe funkcje i właśnie support coraz szerszej liczby urządzeń (np. Beat Jump).

 

[img:4]

 

Cross/Fadery

W przypadku mikserów Rane nie ma się zbytnio co rozpisywać o jakości i feelingu faderów, bo to najwyższa półka uzupełniona długowiecznym magnetycznym crossfaderem. Do tego dochodzi płynna, pełna regulacje oraz funkcje Reverse na fadery i crossa. Klasa sama w sobie.

 
[img:8]
 

EQ/Filtry/Kille

W TTM57mkII z poziomu setupu odpalanego na komputerze możemy ustawić 2 charakterystyki EQ, które z grubsza różnią się agresywnością zdejmowania górnego oraz dolnego pasma w stosunku do środkowego. Najlepiej po prosty przetestować obydwa i sprawdzić, które będzie lepie pasowało.

 

[img:6]

 

W przypadku filtrów mamy możliwość płynnej zmiany ich charakterystyki - ma ona głównie wpływ na to czy podczas używania filtrów będą one bardziej subtelne i miękkie czy agresywniejsze i podbijające dźwięk. Przy czym w każdym ustawieniu filtry killują sygnał do zera, a więc można swobodnie miksować korzystając wyłącznie z filtrów.

Do każdego pasma EQ mamy dedykowane przyciski KILL, które - jak sama nazwa wskazuje - wyciszają dane pasmo do zera. Po puszczeniu przycisku pasmo znowu gra. Przytrzymanie z SHIFT'em przycisku wyłącza pasmo do następnego kliknięcia w przycisk. Szkoda, że nie mamy możliwości ustawienie tego działania na odwrót, bo raczej nie każdemu będzie pasować przytrzymywanie przycisku KILL czy też kombinacja z SHIFT'em żeby na czas miksu pasmo wyłączyć - po prostu brakuje palców u rąk. Możliwe, że opcja zmiany działania KILL'ów dojdzie w którymś z kolejnych updatów softu.

 

[img:7]

 

Serato DJ - funkcje z poziomu miksera

 

Przeglądanie

Do przeglądania plików służą nam 2 knoby dedykowane osobno na każdy kanał - działają one dobrze, chociaż do dość dużej czułości trzeba się przyzwyczaić. Trudniej się natomiast przyzwyczaić do cofania w przeglądarce, które aktywuje się kliknięciem w knoba wraz z SHIFT'em - nie jest to zbyt wygodne rozwiązanie.

Nowatorskim rozwiązaniem są mini Joysticki (po jednym osobno dla każdego kanału) dające szybki dostęp do kilku kluczowych funkcji Serato DJ. Dwie z nich są charakterystyczne dla grania z DVS, a praktycznie zupełnie nie znane i nie używane np. w kontrolerach Djskich.

 

[img:5]

 

Pierwsza z nich to dublowanie numeru (Instant Doubles) z jednego decka na drugi - funkcja niezmiernie istotna w przypadku grania tylko z jednego decka, a wbrew pozorom sporo osób tak gra (całkiem świadomie, a nie tylko w sytuacjach awaryjnych) i jest to całkiem wygodne. Tutaj jednym szybkim wychleniem mini joysticka szybko przerzucamy sobie numer na drugi kanał.

Drugą z funkcji właściwych dla grania poprzez DVS jest możliwość szybkiego wrzucenia kanału w tryb Internal - co przydaje się w sytuacjach awaryjnych, np. przy uszkodzeniu igły lub zabrudzeniu płyty. Wychylenie joysticka do góry odpala nam tak zwany Censor Mode, który w praktyce polega na tymczasowym reversie tracka. Na zachodzie służy to po prostu do zakrycia soczystego Fucka w numerze na imprezie w gimnazjum, ale można to swobodnie wykorzystać też do zabawy z muzyką. Wychylenie gałki w dół odpala nam dobrze znany tryb SLIP - sygnalizowane jest to pulsującą diodą.

Ostatnią funkcjonalność uruchamiany kliknięciem w Joya wraz z SHIFT'em. Wychylenie joysticka w którąkolwiek stronę w tym trybie wyłącza całkowicie sygnał na kanale - poprzez szybkie poruszanie joystickiem uzyskujemy staroszkolny efekt TRANSFORM. Mam mieszane uczucia co do takiego rozwiązania, bo wydaje się, że Joystick można było wykorzystać nieco lepiej, chociażby do obsług BEAT JUMP, a tak cały Joy pod Shiftem jest zmarnowany na raczej mało ekscytujący efekt. Szersze możliwości zmapowania funkcji Joysticków mają zostać wprowadzone w kolejnym update dla miksera.

 

[img:3]

 

Obsługa Loopów i Efektora

Z poziomu miksera otrzymujemy bardzo symboliczną, ale też dość skuteczną i przyjemna obsługę efektora, a właściwe jednego efektu. Mamy więc przycisk odpowiadający za włączenie efektora oraz knob od natężenia. Wciśnięcie knoba odpali nam listę, z której możemy wybrać efekt, a przytrzymanie SHIFT'a wraz z ruchem na gałce zmienia nam długość efektu.

W przypadku Loopów podobnie jak z efektorem - obsługa symboliczna, ale jak najbardziej się sprawdza. Knobem zmieniam długość Autoloopa, wciśnięciem uruchamiamy, do tego przytrzymanie ROLL'a daja nam Slip Loop - tylko tyle, ale właściwie w tej kwestii nic więcej nie potrzeba.

 

[img:2]

 

Sekcja Hot Cue, Sample

Obsługa sekcji hotów wbudowana w mikser to jedna z największych zalet mikserów Rane. Pewnie, że podczas korzystania z DVS zawsze można mieć jakiś bardziej rozbudowany kontroler, ale tutaj przeszkadza kwestia konieczności podłączenia i samego ustawienia takiego kontrolera na Djce. W tej sprawie miksery z Hotami dosłownie pod ręką są niezastąpione. W TTM57mkII tą sekcję rozwiązano świetnie i bardzo intuicyjnie, Hoty w pierwszej warstwie mamy 4 na kanał, kasujemy ja z SHIFT'em. Druga warstwa Hotów odpalana jest kombinacją przycisków CUES + SHIFT. Kolorowe podświetlenie ułatwia nam połapanie się w gąszczu ustawionych punktów.

Drugą funkcją przycisków nad faderami jest odpalanie sampli. W tym trybie przyciski z brzegów służą za "strzałki" do zmiany banków w modul SP-6 w Serato DJ, a 6 środkowych klawiszy odpala sample. Wszystko pod ręką i intuicyjne. Najciekawsze jest jednak to, że routując sygnał z samplera na kanał AUX (domyślny) otrzymujemy możliwość zmiany głośności oraz, co ważne, niezależny filtr na sekcję sampli obsługiwany z poziomu miksera, co jest świetną sprawą.

 

Podsumowanie

TTM57mkII to udana konstrukcja, której problemem może być jedynie to, że konkuruje z całą plejadą mikserów z tej samej stajni. Miksery Rane są w tej chwili jedyną opcją dla Dji grających z Serato z mniejszym czy większym zacięciem turtablistycznym. TTM57mkII bebechy w środku ma tożsame z Sixty-Two, ale jest mikserem prostszym w obsłudze i nieco bardziej intuicyjnym, a przy tym nieco tańszym.

Warto rozważyć ten model, przy czym nie można jednoznacznie stwierdzić, który z dwukanałowych mikserów Rane jest obecenie najlepszy, a sporo będzie zależało od osobistych preferencji.

 

Pliki do pobrania:

 
  • Instrukcja obsługi Rane TTM57mkII (Angielski) - Pobierz
  • Rane Control Panel dla Mac - Pobierz
  • Rane Control Panel dla Windows - Pobierz
  • Serato DJ Software - Pobierz

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Dwa tory gramofonowo - liniowe
  • 3 pasmowa korekcja z funkcją kill na każdy kanał
  • Wejście mikrofonowo - instrumentalne na złącze combo Jack (XLR / TRS)
  • Pętla efektowa do podpięcia zewnętrznych procesorów (RCA)
  • Dodatkowe wejście Session IN (RCA)
  • Zbalansowane wyjście na złączach XLR
  • 2 pary niezbalansowanych wyjść (TRS, RCA)
  • Cyfrowy tor audio dedykowany do pracy z programowym Sammlerem SP-6 z analogowym filtrem
  • Nieśmiertelne, legendarne potencjometry elektro - magnetyczne
  • Podwójny interfejs USB
  • Nie wymaga sterowników dla komputerów MAC
  • Pracuje z częstotliwościami 44.1, 48 i 96 kHz

 

Galeria zdjęć Rane TTM-57mkII:

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > RANE rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich...
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.
Gruby sprzęt dla podcasterów – Test miksera Mackie DLZ Creator Mackie DLZ Creator to bardzo zmyślny, uniwersalny mikser, dający twórcom podcastów – ale nie tylko - duże możliwości. Ekran dotykowy bardzo ułatwia pracę, uwalniając od konieczności korzystania z komputera. Więcej