TEST: Rane TTM-57mkII - Kultowy mikser w nowej odsłonie
Adam Cyzman 20 lipca 2015, 14:54 Show System- 2 interfejsy Audio i łatwość przełączania między komputerami
- Prosta i intuicyjna obsługa sekcji Hot-Cue
- Sampler z niezależną głośnością i filtrem
- Długowieczny magnetyczny crossfader
- Średnio wygodne przeglądanie plików
Z następcą kultowego TTM57 Rane zwlekał dość długo, prezentując po drodze całą paletę bardzo udanych mikserów z serii Sixty, które zdawało się, że na stałe zastąpią pięćdziesiątkę siódemkę. Prezentacja TTM57mkII na początku 2015 roku była więc sporą niespodzianką. Z grubsza sprzęt ten spina sporą funkcjonalność serii Sixty i Serato DJ z nieskomplikowaną i intuicyjną obsługą.
W tej klasie mikserów możemy liczyć na komplet wszystkich najpopularniejszych wejść i wyjść, łącznie z dedykowanym wyjściem odsłuchowym. Mamy też pętlę efektową oraz 3 dodatkowe wejście liniowe (Session). Wartym odnotowania są aż 2 wyjścia słuchawkowe (z możliwością zmiany charakterystyki dźwięku) oraz rzadko spotykane wejście na Footswitch, którego działanie pod Serato DJ możemy zmapować w potrzebnym nam zakresie. Razem z mikserem w zestawie dostajemy po parze płyt vinylowych oraz płyt CD z kodem czasowym Serato.
Najistotniejsze w TTM57mkII są dwa interfejsy Audio USB (wbudowane Serato SL4). Jedynym softem Djskim, który rozwiązanie tego typu wspiera jest Serato DJ, a miksery Rane są jedynymi, które taką opcję oferują (mamy jeszcze Pioneera DDJ-SZ z kategorii kontrolerów). Na klasycznych imprezach, podczas których gra kilku DJ mikser z podwójną kartą jest nieoceniony i znacznie zwiększa komfort podłączania się Dj'ów. Przede wszystkim nie trzeba przepinać gramofonów pod osobne interfejsy. Rozwiązanie to jest praktycznie niezawodne i bez problemowe.
Należy jednak pamiętać, że w przypadku każdego świeżego sprzętu na rynku musimy mieć aktualna wersję Serato DJ. Teoretycznie nie jest to problemem, bo soft jest łatwo dostępny i nie wiele waży, ale niestety Serato dość szybko ostatnimi czasy porzuca support dla starszych systemów operacyjnych (szczególnie w przypadku Mac OS X). A więc możecie - podobnie jak ja - być zmuszeni do aktualizacji systemu (w moim przypadku była to przesiadka z niezawodnego MAC OS X 10.6.8 na 10.8.5) , żeby w ogóle móc korzystać z nowego sprzętu. Niemniej update jest wart poświęconego czasu o tyle, że każda wersja Serato DJ wprowadza jakieś nowe funkcje i właśnie support coraz szerszej liczby urządzeń (np. Beat Jump).
Cross/Fadery
W przypadku mikserów Rane nie ma się zbytnio co rozpisywać o jakości i feelingu faderów, bo to najwyższa półka uzupełniona długowiecznym magnetycznym crossfaderem. Do tego dochodzi płynna, pełna regulacje oraz funkcje Reverse na fadery i crossa. Klasa sama w sobie.
EQ/Filtry/Kille
W TTM57mkII z poziomu setupu odpalanego na komputerze możemy ustawić 2 charakterystyki EQ, które z grubsza różnią się agresywnością zdejmowania górnego oraz dolnego pasma w stosunku do środkowego. Najlepiej po prosty przetestować obydwa i sprawdzić, które będzie lepie pasowało.
W przypadku filtrów mamy możliwość płynnej zmiany ich charakterystyki - ma ona głównie wpływ na to czy podczas używania filtrów będą one bardziej subtelne i miękkie czy agresywniejsze i podbijające dźwięk. Przy czym w każdym ustawieniu filtry killują sygnał do zera, a więc można swobodnie miksować korzystając wyłącznie z filtrów.
Do każdego pasma EQ mamy dedykowane przyciski KILL, które - jak sama nazwa wskazuje - wyciszają dane pasmo do zera. Po puszczeniu przycisku pasmo znowu gra. Przytrzymanie z SHIFT'em przycisku wyłącza pasmo do następnego kliknięcia w przycisk. Szkoda, że nie mamy możliwości ustawienie tego działania na odwrót, bo raczej nie każdemu będzie pasować przytrzymywanie przycisku KILL czy też kombinacja z SHIFT'em żeby na czas miksu pasmo wyłączyć - po prostu brakuje palców u rąk. Możliwe, że opcja zmiany działania KILL'ów dojdzie w którymś z kolejnych updatów softu.
Serato DJ - funkcje z poziomu miksera
Przeglądanie
Do przeglądania plików służą nam 2 knoby dedykowane osobno na każdy kanał - działają one dobrze, chociaż do dość dużej czułości trzeba się przyzwyczaić. Trudniej się natomiast przyzwyczaić do cofania w przeglądarce, które aktywuje się kliknięciem w knoba wraz z SHIFT'em - nie jest to zbyt wygodne rozwiązanie.
Nowatorskim rozwiązaniem są mini Joysticki (po jednym osobno dla każdego kanału) dające szybki dostęp do kilku kluczowych funkcji Serato DJ. Dwie z nich są charakterystyczne dla grania z DVS, a praktycznie zupełnie nie znane i nie używane np. w kontrolerach Djskich.
Pierwsza z nich to dublowanie numeru (Instant Doubles) z jednego decka na drugi - funkcja niezmiernie istotna w przypadku grania tylko z jednego decka, a wbrew pozorom sporo osób tak gra (całkiem świadomie, a nie tylko w sytuacjach awaryjnych) i jest to całkiem wygodne. Tutaj jednym szybkim wychleniem mini joysticka szybko przerzucamy sobie numer na drugi kanał.
Drugą z funkcji właściwych dla grania poprzez DVS jest możliwość szybkiego wrzucenia kanału w tryb Internal - co przydaje się w sytuacjach awaryjnych, np. przy uszkodzeniu igły lub zabrudzeniu płyty. Wychylenie joysticka do góry odpala nam tak zwany Censor Mode, który w praktyce polega na tymczasowym reversie tracka. Na zachodzie służy to po prostu do zakrycia soczystego Fucka w numerze na imprezie w gimnazjum, ale można to swobodnie wykorzystać też do zabawy z muzyką. Wychylenie gałki w dół odpala nam dobrze znany tryb SLIP - sygnalizowane jest to pulsującą diodą.
Ostatnią funkcjonalność uruchamiany kliknięciem w Joya wraz z SHIFT'em. Wychylenie joysticka w którąkolwiek stronę w tym trybie wyłącza całkowicie sygnał na kanale - poprzez szybkie poruszanie joystickiem uzyskujemy staroszkolny efekt TRANSFORM. Mam mieszane uczucia co do takiego rozwiązania, bo wydaje się, że Joystick można było wykorzystać nieco lepiej, chociażby do obsług BEAT JUMP, a tak cały Joy pod Shiftem jest zmarnowany na raczej mało ekscytujący efekt. Szersze możliwości zmapowania funkcji Joysticków mają zostać wprowadzone w kolejnym update dla miksera.
Obsługa Loopów i Efektora
Z poziomu miksera otrzymujemy bardzo symboliczną, ale też dość skuteczną i przyjemna obsługę efektora, a właściwe jednego efektu. Mamy więc przycisk odpowiadający za włączenie efektora oraz knob od natężenia. Wciśnięcie knoba odpali nam listę, z której możemy wybrać efekt, a przytrzymanie SHIFT'a wraz z ruchem na gałce zmienia nam długość efektu.
W przypadku Loopów podobnie jak z efektorem - obsługa symboliczna, ale jak najbardziej się sprawdza. Knobem zmieniam długość Autoloopa, wciśnięciem uruchamiamy, do tego przytrzymanie ROLL'a daja nam Slip Loop - tylko tyle, ale właściwie w tej kwestii nic więcej nie potrzeba.
Sekcja Hot Cue, Sample
Obsługa sekcji hotów wbudowana w mikser to jedna z największych zalet mikserów Rane. Pewnie, że podczas korzystania z DVS zawsze można mieć jakiś bardziej rozbudowany kontroler, ale tutaj przeszkadza kwestia konieczności podłączenia i samego ustawienia takiego kontrolera na Djce. W tej sprawie miksery z Hotami dosłownie pod ręką są niezastąpione. W TTM57mkII tą sekcję rozwiązano świetnie i bardzo intuicyjnie, Hoty w pierwszej warstwie mamy 4 na kanał, kasujemy ja z SHIFT'em. Druga warstwa Hotów odpalana jest kombinacją przycisków CUES + SHIFT. Kolorowe podświetlenie ułatwia nam połapanie się w gąszczu ustawionych punktów.
Drugą funkcją przycisków nad faderami jest odpalanie sampli. W tym trybie przyciski z brzegów służą za "strzałki" do zmiany banków w modul SP-6 w Serato DJ, a 6 środkowych klawiszy odpala sample. Wszystko pod ręką i intuicyjne. Najciekawsze jest jednak to, że routując sygnał z samplera na kanał AUX (domyślny) otrzymujemy możliwość zmiany głośności oraz, co ważne, niezależny filtr na sekcję sampli obsługiwany z poziomu miksera, co jest świetną sprawą.
Podsumowanie
TTM57mkII to udana konstrukcja, której problemem może być jedynie to, że konkuruje z całą plejadą mikserów z tej samej stajni. Miksery Rane są w tej chwili jedyną opcją dla Dji grających z Serato z mniejszym czy większym zacięciem turtablistycznym. TTM57mkII bebechy w środku ma tożsame z Sixty-Two, ale jest mikserem prostszym w obsłudze i nieco bardziej intuicyjnym, a przy tym nieco tańszym.
Warto rozważyć ten model, przy czym nie można jednoznacznie stwierdzić, który z dwukanałowych mikserów Rane jest obecenie najlepszy, a sporo będzie zależało od osobistych preferencji.
Pliki do pobrania:
- Instrukcja obsługi Rane TTM57mkII (Angielski) - Pobierz
- Rane Control Panel dla Mac - Pobierz
- Rane Control Panel dla Windows - Pobierz
- Serato DJ Software - Pobierz
Specyfikacja techniczna:
- Dwa tory gramofonowo - liniowe
- 3 pasmowa korekcja z funkcją kill na każdy kanał
- Wejście mikrofonowo - instrumentalne na złącze combo Jack (XLR / TRS)
- Pętla efektowa do podpięcia zewnętrznych procesorów (RCA)
- Dodatkowe wejście Session IN (RCA)
- Zbalansowane wyjście na złączach XLR
- 2 pary niezbalansowanych wyjść (TRS, RCA)
- Cyfrowy tor audio dedykowany do pracy z programowym Sammlerem SP-6 z analogowym filtrem
- Nieśmiertelne, legendarne potencjometry elektro - magnetyczne
- Podwójny interfejs USB
- Nie wymaga sterowników dla komputerów MAC
- Pracuje z częstotliwościami 44.1, 48 i 96 kHz