TEST: Resident Audio M8 - Aktywne monitory studyjne

Dawid Tyburski 26 stycznia 2016, 15:00 Music Info
Resident Audio M8900 zł (za sztukę)
  • Dobrze wyeksponowany i nisko schodzący bass
  • Niemęczący dźwięk
  • Duża moc (wysoki poziom SPL)
  • Efektowne wysokie pasmo
  • Atrakcyjna cena
  • Lekko wycofane średnie tony
  • Delikatne rozmycie transjentów w paśmie niskich tonów
  • Zauważalny poziom szumu własnego przy pracy w bliskim polu

Firma Resident Audio pojawiła się na rynku stosunkowo niedawno, jednak ich produkty z pewnością zasługują na uwagę zarówno ze względu na dostępność cenową oraz - jak się okazuje - walory brzmieniowe. Opisywana w poniższym teście seria monitorów "M" widnieje na stronie producenta jako głośniki bliskiego pola, co nie do końca wyczerpuje możliwości ich zastosowania.

Model M8, z którym mamy do czynienia dzięki gabarytom, paśmie przenoszenia oraz imponującej mocy wzmacniaczy generującej znaczny poziom SPL, sprawdzi się bez wątpienia również i w średnim polu. Współczesne gatunki muzyczne wymagają precyzyjnego pełnopasmowego odsłuchu. Zobaczmy, jak w tej roli sprawdzi się zestaw Resident Audio M8.

 

Test przeprowadzili:
 

  • Dawid Tyburski - Dj z ponad 13 letnim doświadczeniem z muzyką elektroniczną. Laureat konkursu organizowanego przez miesięcznik Estrada i Studio na najlepiej wyprodukowany, zrealizowany i opisany utwór muzyczny. Producent muzyczny oraz realizator dźwięku. Założyciel studia post-produkcyjnego www.mastersonido.pl, w którym zajmuje się miksem oraz masteringiem utworów muzycznych. Od 2014 roku prowadzi zajęcia z produkcji muzycznej oraz masteringu w Akademii Realizacji Dźwięku.

  • Adam Mielczarek - Dyrektor Dolnośląskiej Akademii Realizacji Dźwięku, dr nauk technicznych w dziedzinie elektroniki o specjalizacji Akustyka. Rozprawa doktorska z zakresu psychoakustyki, obrona pracy magisterskiej z zakresu realizacji dźwięku. W okresie 2003-2009 realizacja nagrań muzyki poważnej: Festiwal Wratislavia Cantans, dokumentacja i archiwizacja koncertów orkiestry Filharmonii Wrocławskiej, wieczory kameralne muzyki poważnej. Rozwijanie teorii percepcji wysokości dźwięku, prace naukowe z zakresu modelowania działania układu słuchowego. Od 2010 współpraca z MEN w zakresie tworzenia nowego programu egzaminów zawodowych w zawodach Technik Realizacji Dźwięku, Technik Realizacji Nagrań i Nagłośnień. Egzaminator w powyższych zawodach.

 

Test został przeprowadzony w gdyńskim i wrocławskim oddziale
Akademii Realizacji Dźwięku.

 

[img:12]

 

 

 

[img:4]

Dawid Tyburski

DJ, producent, wykładowca ARD

 

Prezentowany zestaw monitorowy to aktywny system dwudrożny łączący 8-calowy woofer oraz 1-calowy przetwornik wysokich tonów z jedwabnej kopułki. Na tle konkurencji monitorów Resident Audio M8 nie wyróżnia nic szczególnego. Prezentują znaną koncepcję konstrukcji aktywnych. Obudowa, okryta czarną winylową okleiną, wykonana jest z płyty MDF. Wspomniany 8-calowy woofer, wyposażony w wyjątkowo sztywną kompozytową membranę z włókna szklanego, wymusza odpowiedni litraż obudowy, która ma blisko 32 cm głębokości.

 

[img:2]

 

Konstruktorzy zdecydowali się na wyprowadzenie bass reflexu na tylny panel. Takie rozwiązanie zwiększa wymagania co do kubatury pomieszczenia, a już w szczególności odległości głośników od tylnej ściany, która powinna wynieść około 1m. Fakt ten trzeba wziąć pod uwagę przy wyborze i w przypadku posiadania mniejszego pomieszczenia rozpatrzyć zakup mniejszego modelu M5. Zaletą takiego rozwiązania jest jednak fakt, iż rezonans bass reflexu nie łączy się z falami wytwarzanymi przez drivery, dzięki czemu jest znacznie mniej słyszalny.

Na przednim panelu znajduje się logotyp producenta, z umieszczoną w ostatniej literce diodą sygnalizującą tryb pracy monitorów (kolor niebieski oznacza aktywne zasilanie, a czerwony tryb spoczynku). Nieznacznie wyprofilowane krawędzie przedniego panelu monitorów mają służyć redukcji zjawiska dyfrakcji fal o wysokich częstotliwościach.

 

[img:3]

 

Z tyłu obudowy znajdziemy włącznik, potencjometr do płynnej kontroli głośności, a także złącza niesymetryczne RCA, symetryczne 1/4" TRS oraz XLR. Mikroprzełączniki dopasowania charakterystyki częstotliwościowej LOW FREQ i HIGH FREG służą do kompensacji poziomów zarówno niskich, jak i wysokich tonów zgodnie z naszymi preferencjami i akustyką pomieszczenia.

W pierwszym przypadku możemy ustawić filtr dolnozaporowy o nachyleniu 12db/oktawę na 4 różne częstotliwości, począwszy od nominalnej wartości 50Hz, przez 65Hz i 80Hz, aż do 100Hz. Przy pomocy drugiego przełącznika możemy półkowo stłumić najwyższe częstotliwości o 2dB albo 1dB, podbić o 1dB lub zostawić w pozycji neutralnej 0db.  Monitory pracują w trybie bi-amp z oddzielnymi wzmacniaczami o łącznej mocy 160W (LF - 80W i HF - 80W) pracującymi w klasie A/B. Głośniki zasilane są wzmacniaczem impulsowym, który może pracować w sieci o napięciu od 100 do 240V.

 

[img:6]

 

Głośniki prezentują dźwięk z mocno osadzonym dołem, niskim środkiem oraz lekko wycofaną średnicą, co nie powinno dziwić w konstrukcjach dwudrożnych. Jak na zastosowaną konstrukcję otwartą bass jest szybki i punktualny, a najniższe pasmo jest ponadto prezentowane wiarygodnie. Biorąc jednak "pod lupę" odpowiedź impulsową można wychwycić lekkie rozmycie w granicach 50 - 70Hz, czyli przy częstotliwości strojenia bass reflexu. Przestawienie filtru dolnozaporowego na częstotliwość 65 Hz nieznacznie poprawia ten stan rzeczy.

Monitory charakteryzują się nieco ciemniejszym brzmieniem, co biorąc pod uwagę moje osobiste preferencje jest zaletą, gdyż nie fatygują słuchu podczas długiej pracy. Detale w górnym paśmie prezentowane są wystarczająco, a jeśli komuś ich zabraknie można skorzystać z funkcji podbicia o 1db. Środek pasma jest czytelny, lecz nieznacznie wycofany. Na próżno szukać w nim wielowymiarowości, jaką oferują monitory studyjne z wyższej półki, ale należy pamiętać o ich budżetowym przeznaczeniu i pułapie cenowym.

 

[img:8]

 

Monitory bardzo precyzyjnie, jak na swoje gabaryty, prezentują scenę dźwiękową, należy jednak zachować odstęp między głośnikami w granicach 2m i taka również powinna być optymalna odległość od naszych uszu.

Zestaw potrafi wygenerować wysoki poziom SPL, więc po ustawieniu go w odpowiednim gabarytowo i akustycznie pomieszczeniu nie powinno być problemu z niedoborem mocy. Na uwagę zasługuje również fakt posiadania przez monitory swoistego układu oszczędzania energii, który przełącza je w tryb czuwania po, jak podaje producent, około 20 minutach.

 

Dawid Tyburski - Podsumowanie

Monitory Resident Audio M8 dedykowane są raczej do pracy w średnim polu, jednak na pewno spełnią swoją funkcję także przy bliskim odsłuchu w nieco większych obiektach o charakterze studyjnym. Pomimo sprawnego przekazywania informacji fonicznych dowolnego gatunku muzycznego, opisywany zestaw powinien sprawdzić się najlepiej tam gdzie jest potrzebna odpowiednia ilość basu, abyśmy nie musieli się domyślać jak nasz materiał zabrzmi na nagłośnieniu klubowym. Użytkownicy szukający mocnego i nisko schodzącego basu głównie pod kątem muzyki elektronicznej powinni rozpatrzyć model M8, gdyż w cenie około 1.800 zł za parę nie mają praktycznie konkurencji. To solidna klasa średnia w atrakcyjnej cenie.

Charakter brzmieniowy głośników zaskoczył mnie pozytywnie. Swoje drobne niedociągnięcia rekompensują opisanymi wcześniej zaletami oraz bardzo dobrym stosunkiem ceny do jakości. Prezentowany przez nie dźwięk jest ogólnie poprawnie zbalansowany, a niski środek, który może sprawiać wrażenie mało wypełnionego, nie powinien stanowić problemu podczas dłuższych sesji, gdyż to właśnie tam często kumulują się częstotliwości, które nie ułatwiają pracy w monitorach budżetowych do 2.000 zł. Decydując się na Resident Audio M8 nauczymy się z czasem ich charakterystyki, tak jak w przypadku każdych innych monitorów, pracując z naszą muzyką oraz odsłuchując referencyjnie sporą ilość materiału dźwiękowego.

Rozszyfrowując popularny wśród anglojęzycznych użytkowników Internetu skrót "m8", za którym kryje się słowo "mate", czyli w tłumaczeniu dosłownym "kumpel / towarzysz / pomocnik" nasuwa mi się refleksja, że tak właśnie możemy traktować większego z braci Resident Audio serii M - po prostu, jako studyjnego kompana, typowy zestaw do wszelkiego typu zastosowań, na który pomimo jego wad możemy liczyć zawsze, niezależnie od sytuacji.

 

[img:5]

Adam Mielczarek

Dyrektor Dolnośląskiej Akademii Realizacji Dźwięku

 

Testy monitorów firmy Resident Audio serii M8 odbyły się w dniach 25.10-30.11.2015 w pracowni Dolnośląskiej Akademii Realizacji Dźwięku we Wrocławiu. Testów dokonano na reprezentatywnej grupie słuchaczy III semestru kierunku Technik Realizacji Dźwięku. Badania zostały przeprowadzone zgodnie z normą IEC 268-13:1998 oraz zaleceniami Audio Engineering Society AES 20.

 

Ocenie podlegały następujące parametry:

  1. Zrównoważenie widmowe,
  2. Imitacja sceny dźwiękowej,
  3. Odtwarzanie atmosfery,
  4. Dynamika i zniekształcenia,
  5. Zmęczenie słuchaniem,
  6. Odporność na zmianę pozycji słuchacza.

 

[img:10]

 

  • Poszczególne kategorie oceniano w skali 1 - 5, gdzie w przypadku oceny jakości dźwięku poszczególne stopnie oznaczają: 1 - zła, 2 - mierna, 3 - dostateczna, 4 - dobra, 5 - bardzo dobra.
  • W przypadku oceny wad i zniekształceń stopnie oznaczają: 1 - bardzo przeszkadzające, 2 - przeszkadzające, 3 - lekko przeszkadzające, 4 - słyszalne, ale nie przeszkadzające, 5 - niesłyszalne.

 

Wyniki testów

M8 charakteryzują się dobrym zrównoważeniem widmowym. Te grupę parametrów oceniono na 4. Odsłuchując materiał dźwiękowy nie zauważono zabarwienia dźwięku w wąskich pasmach częstotliwości oraz zakłócenia zrównoważenia oktawowego. Nieco gorzej z równowagą niskich i wysokich tonów. Odnosi się wrażenie podbicia niskich tonów w granicy +3/6 dB. Wpływ na ten efekt ma zapewne wykorzystanie w konstrukcji obudowy typu bass reflex. Nieco spłaszczone wydają się na tym tle tony wysokie, choć są bardzo wyraźnie określone. Zakres średnich pasm wydaje się stabilny i dobrze osadzony.

Bardzo dobrze wypadają M8 biorąc pod uwagę imitację sceny dźwiękowej - średnia ocena 4.5. Do najlepszych parametrów należy zaliczyć równowagę sceny lewa-środek-prawa i jej stabilność oraz głębokość lokalizacji obrazu scenicznego. Nieco gorzej oszacowano odtwarzanie szerokości sceny oraz lokalizację źródeł góra-dół. Sytuacja nie ma miejsca przy standardowym zastosowaniu jako monitorów pola bliskiego odsłuchu. Defekty ujawniają się przy próbie odsłuchu w polu średnim.

 

[img:9]

 

Monitory sprawdzają się bardzo dobrze ze średnią oceną 4.5 w aspekcie odtwarzania przestrzenności oraz charakteru pomieszczenia. Wierne oddanie warunków pogłosowych panujących w określonym wnętrzu to niewątpliwie zaleta M8. W zasadzie można zaryzykować stwierdzenie, że jest to najlepsza cecha tej konstrukcji.

Największym mankamentem są natomiast atrybuty związane z dynamiką i zniekształceniami. O ile dynamika odtwarzanych dźwięków nie powoduje zmiany wrażenia, to problemy pojawiają się dla głośnych dźwięków >90 dB SPL w zakresach niskich pasm. Wyraźnie słyszalne są zniekształcenia nielinowe w zakresie poniżej 100 Hz. Wadę tę można skutecznie eliminować aktywując wbudowany filtr dolno-zaporowy o f=80 Hz. Ogólnie grupę parametrów w odniesieniu do zniekształceń oceniono na 4, czyli słyszalne, ale nieprzeszkadzające.

 

[img:7]

 

W przypadku wielogodzinnego odsłuchu nie występuję wrażenie zmęczenia słuchaniem. Średnia ocena w grupie doświadczalnej to 4. Delikatne podrażnienie występuje dla małych częstotliwości.

Bardzo dobre wrażenie otrzymano sprawdzając brzmienie źródeł dźwięku dla różnych pozycji słuchaczy podczas odsłuchu. Nie zauważono różnic w brzmieniu dla ruchów lewo-prawo i góra-dół. Największe zmiany dotyczą położenia przód-tył.

 

Adam Mielczarek - Podsumowanie

Na podstawie przeprowadzonych testów można stwierdzić, że Resident Audio M8 to klasa średnia monitorów studyjnych. Dla początkujących realizatorów oraz osób zajmujących się pół-profesjonalną produkcją muzyczną będą zapewne bardzo dobrą bazą startową do dalszego rozwoju umiejętności pracy w domenie audio.

Należy zwrócić uwagę, że ze względu na swoją konstrukcję M8 pracują poprawnie jeżeli są umieszczone w odległości co najmniej 1 m od ściany, czyli nie sprawdzą się w małych pomieszczeniach. Poprawne warunki otrzyma się w pomieszczeniu o powierzchni co najmniej 15m2. Najlepsze warunki odsłuchu występują jednocześnie w odległości do 1.5 szerokości bazy stereofonicznej, co klasyfikuje je jako monitory pola bliskiego odsłuchu.

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Aktywne dwudrożne monitory średniego pola,
  • Niskie i średnie częstotliwości: woofer 8" z kompozytowego włókna szklanego,
  • Wysokie częstotliwości: driver 1" z jedwabną kopułką,
  • Pasmo przenoszenia: 35Hz - 35kHz,
  • Max ciśnienie akustyczne SPL: 108dB,
  • Klasa wzmacniacza: Class A-B,
  • Moc wyjściowa: 160W,
  • Wzmacniacz drivera: 80W,
  • Wzmacniacz woofera: 80W,
  • Impedancja wejściowa: 10 K Ohm (zbalansowane),
  • Przełączniki EQ wysokich częstotliwości: -2dB, -1dB, 0, +1dB,
  • Przełączniki odcięcia basu: 50Hz, 65Hz, 80Hz, 100Hz (12db / octave),
  • Wskaźniki LED: Włączony (niebieski) / Standby (czerwony),
  • Złącza: RCA, symetryczne 1/4" TRS, XLR,
  • Obudowa: MDF,
  • Wykończenie: Czarna okleina winylowa,
  • Port basowy: Okrągły z tyłu obudowy,
  • Wymiary: 317 x 257 x 351 mm,
  • Masa: 8.9 kg,
  • Wbudowany wydajny zasilacz impulsowy,
  • Niebieska dioda LED (zmienia się w kolor czerwony po 20 minutach i przełącza monitor w tryb uśpienia).

 

[img:11]

 

Gdzie kupić?

Resident Audio Resident Audio residentaudio.com

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Resident Audio rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich...
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.
Gruby sprzęt dla podcasterów – Test miksera Mackie DLZ Creator Mackie DLZ Creator to bardzo zmyślny, uniwersalny mikser, dający twórcom podcastów – ale nie tylko - duże możliwości. Ekran dotykowy bardzo ułatwia pracę, uwalniając od konieczności korzystania z komputera. Więcej