Blade RH-4 Classic - Szwajcarski scyzoryk do zadań specjalnych

21 stycznia 2016 Tagi: gitara elektryczna, elektryk, szwajcaria
Autor testu: krzysztof-blas-zdjecie Krzysztof Błaś
Produkt: Blade Guitars RH4 Classic
Dostarczył: FX MUSIC GROUP

Firma Blade została powołana do życia pod koniec lat 80 przez szwajcarskiego lutnika Gary’ego Levinsona. Za cel wziął on sobie połączenie tradycji znanej z modelu Stratocaster z nowoczesnymi rozwiązaniami zwiększającymi jego funkcjonalność. Pomysły okazały się na tyle trafione, że w niedługim czasie marka Blade pojawiła się w świadomości wielu zawodowych muzyków. W Polsce także od lat cieszy się umiarkowaną, ale niesłabnącą popularnością – zwłaszcza, dzięki modelom z tańszej serii pozwalającym zakosztować szwajcarskich nowinek technologicznych. Tym razem jednak do testu trafiła gitara ze sztandarowej serii – RH-4 Classic. Mamy więc do czynienia z instrumentem, który zapoczątkował sukces firmy.


Budowa

RH-4 Classic powstał na bazie Stratocastera – przynajmniej na pierwszy rzut oka. Ogólny design jednak jest dużo bardziej nowoczesny, a sama gitara poraża elegancją. Wizualnie to z pewnością jeden z najładniejszych Stratów jaki można sobie wymarzyć. Ciepły, miodowy kolor transparentnego lakieru przez który przebijają słoje drewna, złocony osprzęt i lustrzana maskownica – jest klasycznie, ale i nowocześnie jednocześnie. Korpus powstał z jesionu, a gryf z jednego kawałka klonu. Unikalne połączenie tych dwóch elementów, dzięki wyfrezowaniu w korpusie pozwala na wygodne dotarcie do wysokich pozycji.

[img:1]

[img:6]

[img:7]

Hebanowa, czarna jak noc podstrunnica idealnie komponuje się z całością. Jej krawędzie polakierowano na wysoki połysk razem z szyjką, dzięki czemu poprawiła się wygoda gry. Szyjka jest dość cienka, ale bardzo wygodna – w połączeniu z płaską podstrunnicą i niską akcją strun zapewnia łatwą i przyjemną grę. 22 dość duże progi zostały perfekcyjnie nabite i wykończone. Na uwagę zasługuje też idealnie zamontowane grafitowe siodełko szyjki. Na główce znajdziemy doskonałe, blokowane klucze Sperzela, oraz sprytnie zaprojektowany przez firmę docisk strun. Wyposażono go w sprężynkę, dzięki czemu kontroluje odpowiedni nacisk struny na siodełku. Czas teraz wspomnieć o dwóch największych innowacjach firmy, jakie znajdziemy w tej gitarze – mostku i elektronice.

Zacznijmy od tremola. Na pierwszy rzut oka wygląda jak typowa konstrukcja vintage oparta o 6 wkrętów i pozwalająca głównie na opuszczanie stroju. Tymczasem mamy do czynienia z opatentowanym mostem Falcon, który nie ma odpowiednika konstrukcyjnego wśród innych producentów. Posiada on dwa bloki – jeden połączony z siodełkami, który odchyla się przy opuszczaniu strun, oraz drugi, umieszczony przed blokiem właściwym, do którego zaczepione są struny po przejściu przez siodełka i wajcha. Pozwala on na podciąganie strun nie angażując do tego ruchu podstawy mostka z siodełkami. Obydwa bloki posiadają sprężyny, więc nawet w przypadku pęknięcia struny reszta trzyma strój. Genialny pomysł i bardzo funkcjonalny. W połączeniu z rolkowymi siodełkami, grafitowym siodełkiem szyjki i blokowanymi kluczami umożliwia swobodne podciąganie i opuszczanie strun bez niebezpieczeństwa utraty stroju.

[img:8]

[img:9]

[img:10]

[img:11]

[img:12]

Drugą nowością jest zastosowana elektronika. Składa się z trzech, firmowych przetworników – dwóch bezszumowych singli i jednego humbuckera. Do ich wyboru służy 5 pozycyjny przełącznik, a zamontowany potencjometr push-pull pozwala dodatkowo rozłączyć cewki humbuckera. Standardowe dwa potencjometry odpowiadają za kontrolę głośności i tonu. Nie byłoby nic nadzwyczajnego w tym układzie, gdyby nie fakt, że Blade posiada dodatkowy, aktywny system elektroniki, zasilany montowaną z tyłu korpusu baterią 9V. Układ nazywa się VSC i oferuje możliwość własnego zdefiniowania brzmienia. W tym celu należy ustawić pożądaną barwę za pomocą trójpasmowego korektora (bass, middle, treble), do którego dostęp mamy z tyłu korpusu. To jednak nie wszytko. W gitarze znajdziemy mały przełącznik, który służy do kontroli aktywnego układu elektroniki. W środkowej pozycji zupełnie go wyłącza pozostawiając tradycyjne, pasywne pickupy. Pozostałe dwie, skrajne pozycje włączają układ, przy czym jedna pozycja podbija ustawione korektorem pasma, a druga je wycina. Mamy więc do dyspozycji 3 brzmienia na każdym układzie przetworników – to ogromna ilość możliwości. Zanim sprawdzimy jak działają w praktyce słów kilka o wykonaniu instrumentu. Jest zrobiony z porażającą precyzją. Już dawno nie widziałem tak precyzyjnie wykonanego instrumentu – cóż w końcu szwajcarska marka zobowiązuje...

Gramy

Instrument pod względem brzmienia akustycznego nie pozostawia złudzeń – mamy do czynienia z wybitną gitarą skonstruowaną z najlepszych, dostępnych materiałów. Doskonały rezonans, długi sustain i wybitna dynamika – tak powinien brzmieć dobry, jesionowy Strat. No właśnie – na pokładzie mamy jesion i hebanową podstrunnicę, dlatego brzmienie jest dużo masywniejsze od typowego Stratocastera – świetna baza do brzmień przesterowanych. Instrument jest szalenie wygodny i co najważniejsze stroi tam gdzie powinien. Brzmieniowo odzywa się szerokim dźwiękiem z mocnym dołem i przejrzystą górą. Nie ma zbyt wiele ciepła w barwie, za to imponuje świetnie osadzonym, czytelnym środkiem. Kawał porządnej, lutniczej roboty – gitara gra z dechy, a to najważniejszy punkt wyjścia do projektowania do niej elektroniki.

[img:2]

[img:3]

[img:4]

[img:5]

Czas się więc przyjrzeć jak do sprawy podszedł Levinson. W pierwszej kolejności sprawdzamy tradycyjną, pasywną pracę przetworników. Na plus zasługuje fakt, że pickupy pracują bezszumowo, oferując zbliżony poziom sygnału wyjściowego. Jak wyglądają pod względem brzmieniowym? Grają trochę płasko, z mało czytelną górą – wydaje się, że nie oddają w pełni możliwości brzmieniowych instrumentu. Prezentują umiarkowany sygnał wyjściowy, więc bez obawy możemy korzystać z cleanów wielu wzmacniaczy. Humbucker brzmi bardzo poprawnie, a po rozłączeniu cewek zapewnia ciekawą, przejrzystą barwę. Gorzej wypadają single. Bezszumowa konstrukcja, jak to zazwyczaj bywa zabiera trochę góry i mamy wrażenie braku charakterystycznych dla Strata dzwoneczków. Całość za to dobrze broni się na brzmieniach przesterowanych. Ciemne, gładkie brzmienie łatwo wtapia się w miks. Na mocniejszych przesterach nie brakuje gainu, a selektywność także pozostaje na przyzwoitym poziomie. Tutaj też cieszy brak brumu singli, co z pewnością docenimy na scenie.

[img:14]

[img:13]

Czas odpalić aktywny układ VSC. Jeden ruch przełącznikiem i... jest dziwnie. Rośnie poziom wyjściowy, a my mamy wrażenie jakby ktoś pokręcił we wzmacniaczu wszystkimi gałkami w prawo. Na szczęście samemu można ustawić korekcję co otwiera nowe możliwości. Gitara staje się bardzo czuła na artykulację i w zależności od ustawień przenosi o wiele więcej niuansów brzmieniowych niż w przypadku pasywnego układu. Przy odpowiednim ustawieniu układ VSC może przydać się jako wbudowany booster pozwalający przebić się podczas gry solowej. Z uruchomionym układem VSC ten klasyczny w formie instrument dostarcza bardzo dynamicznego, nowoczesnego brzmienia. Pozwala to dostosować go do swoich potrzeb i rodzaju wykonywanej muzyki mając w każdej chwili możliwość powrotu do tradycyjnych, pasywnych barw. Pomysł z gruntu ciekawy i wymagający trochę czasu na eksperymenty. Jedna rzecz, która tylko może denerwować – korzystając z układu aktywnego zdecydowanie wzrasta poziom wyjściowy gitary – przełączanie więc między układem aktywnym i pasywnym podczas gry może być niemożliwe bez korzystania z kompresora. O ile aktywny układ zapewnia ciekawe brzmienia na cleanie, o tyle jego zastosowanie w barwach przesterowanych jest trochę dyskusyjne. Z jednej strony dodaje dzięki mocniejszemu sygnałowi więcej drivu, z drugiej jednak dochodzi trochę szumów elektroniki, a samo brzmienie jest dość sztuczne. Zdecydowanie lepiej po prostu sprawdza się korekcja barwy zastosowana po przesterze, niż przed. Nie zmienia to faktu, że gitara dostarcza sporego pola do poszukiwań nowych brzmień, a w razie niepowodzeń zawsze możemy wrócić do dobrze znanego soundu tradycyjnych, pasywnych pickupów.

Podsumowanie

Ocena końcowa:

Blade RH-4 Classic to perfekcyjnie wykonany instrument, który oprócz znanych z podobnych modeli walorów dostarcza kilka innowacji. Układ elektroniki z pewnością dostarczy sporo frajdy podczas szukania nowych brzmień, nie zatracając przy tym podstawowej funkcjonalności pasywnego systemu pickupów. Na uwagę zasługuje też mostek – świetna, autorska konstrukcja zapewniająca stabilność i wydajną pracę w obydwu kierunkach. To z pewnością bardzo uniwersalny instrument, który swoim wyglądem obroni się w każdym gatunku muzyki także za wiele lat. Brzmi jednak dość specyficznie – ma własny sound, z którym po prostu trzeba się zapoznać i polubić, albo znienawidzić. Z pewnością jest to doskonała alternatywa typowego strata – szczególnie dla muzyków poszukujących, dla których klasyczne instrumenty grają zbyt przewidywalnie.

Krzysztof Błaś Autor: Krzysztof Błaś

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Topowy osprzęt
Doskonałe wykonanie
Doskonałe brzmienie akustyczne
Wyjątkowa wygoda gry
Dużo możliwości brzmieniowych
Rewelacyjny mostek Falcon
Mało charakterystyczne brzmienie bezszumowych singli
Do testów dostarczył:
FX MUSIC GROUP FX MUSIC GROUP Tel: +48 (84) 639 11 22 fxmusic.com.pl
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: Wybieramy ukulele1

Pozostałe testy sprzętu gitarowego

Ukulele Alvarez Regent vs Washburn Deluxe

Ukulele Alvarez Regent vs Washburn Deluxe

Ukulele to jeden z najmniejszych instrumentów strunowych. Stworzony w końcu XIX wieku i do dziś popularyzowany na całym świecie. Choć wywodzi się z Wysp...

Produkt: RU22BRU26SRU22TRB22S
Cena: od 418 zł
Robert Słucki INFOGITARA.PL
TEST: Ovation 1773AX-4

TEST: Ovation 1773AX-4

Ocena:

Jeśli szukasz bezawaryjności na scenie oraz kontrolowanego brzmienia z układu elektronicznego, w różnych nawet trudnych warunkach, to zainteresuj się tą wyjątkową marką.

Produkt: 1773AX-4
Cena: 4.999 zł
Robert Słucki INFOGITARA.PL
TEST: Gibson SJ200 Standard

TEST: Gibson SJ200 Standard

Firma Gibson istnieje od ponad 120 lat i jej historia nadal jest kontynuowana. Legendarne kształty gitar jak Les Paul, SG, Firebird, ES-335, Flying V,...

Produkt: SJ200 Standard
Cena: 21.199 zł
Robert Słucki INFOGITARA.PL
TEST: Sterling by Music Man JP160

TEST: Sterling by Music Man JP160

Witam wszystkich bardzo gorąco! Od kilku dni zaczęły się wakacje na dobre. Część z Was już za pewne zaczęła swoje pierwsze wyjazdy urlopowe, tym bardziej, że...

Produkt: JP160 PWH
Cena: 3.700 zł
Marek Pająk Gitarzysta VADER
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz