TEST Kontrolera Kruger & Matz DJ003

29 kwietnia 2016 Tagi: kontroler, polska, dj, klub, muzyka klubowa
Autor testu: piotr-bartosiuk-zdjecie Piotr Bartosiuk
Produkt: Kruger&Matz dj 003
Cena: 999 zł
Dostarczył: Lechpol

Kruger & Matz DJ 003 – Made In China for LECHPOL, 08-400 Garwolin. Tak! Poniższy produkt został wykonany w Azji dla firmy w Polsce. Możemy być zatem dumni, że jako Polacy mamy swój własny sprzęt DJ'ski. To dobrze, że mamy swój wkład na tym rynku, ale czy możemy być dumni z tego jaki ten sprzęt jest? Postaram się to pokazać w poniższym teście.

 

[img:1]


Budowa / Wygląd

Kontroler dostarczono do nas w bardzo schludnym i wytrzymałym kartonie. W kartonie oprócz kontrolera mamy dokładną instrukcję z zasadami działania zmapowanych już funkcji kontrolera. To fajnie, że producent oddaje użytkownikowi w ręce produkt skończony. Młodzi adepci sztuki DJ'skiej będą mogli od razu zacząć miksowanie, a w przyszłości będą mogli popracować nad własnymi mapami... a te się przydadzą o czym napiszę później. Poza tym dostajemy płytę z oprogramowaniem Virtual DJ, kabel zasilający, kabel USB oraz... dwa zestawy kabli RCA! Moim zdaniem mega fajnie. Za to duży plus.

[img:2]

[img:3]

[img:4]

Na samym końcu z folii wyciągamy naszego głównego bohatera – ciemnego jak noc K&M DJ003. Całość może się wydawać dosyć smutna, bo ciemno tu i dosyć nudno - czerń większości potencjometrów i guzików oraz biel napisów i padów. Mam nadzieję, że wszystko to później rozbłyśnie kolorami tęczy. Kontroler jest dosyć ciężki. Czuć, że solidna z niego maszyna. Całość wykonana z metalu! I górna i dolna część to bardzo dobrej jakości matowe aluminium. Jedynym mankamentem jakiego dopatrzyłem się w obudowie to spód. Zbyt duże przerwy pomiędzy śrubami skutkują tym, że dolna część kontrolera wgina się do środka. Kolejną wadą (w kontrolerach nie ma to tak dużego znaczenia) jest to, że niektóre potencjometry szorują o płytę czołową - są za nisko wkręcone. Badając kontroler na sucho trochę to doskwiera. W klubie i podczas normalnej zabawy z muzyką nie ma to większego znaczenia, ale jakby nie patrzeć świadczy to o słabym podejściu do wykonania. Linefadery mają niestety delikatnie różny opór. Reszta – bardzo dobra. Naprawdę nie ma się czego wstydzić. Wszystko co jest na pokładzie DJ003 siedzi naprawdę dobrze. Potencjometry chodzą z dobrym oporem, a wszystkie gniazda zamontowane są bardzo sztywno. To są fakty.

Jeśli chodzi o odczucia, to patrząc na niewłączony jeszcze kontroler są generalnie dobre, ale mi osobiście nie pasują tak wysokie przyciski. Są zwolennicy takich rozwiązań – miękkich przycisków z dużym „skokiem”, ja jednak do nich nie należę. W przypadku takich przycisków jak shift, key lock itp. nie ma to znaczenia, ale w przypadku padów może mieć spore. Nie jest to klawiatura rodem z MPC. Tu pady są bardzo miękkie i wysokie, mają duży skok. Podobnie (choć wykonane są z innego materiału) jest z przyciskami Play i Cue. Są wysokie i ruszają się na boki niczym mały joystick. Drugim elementem, który na pierwszy rzut oka nie zachwyca jest sekcja 14 potencjometrów w środkowej części kontrolera, a dokładniej opis ich funkcji. Ciasno to wszystko poupychane i szkoda, że nie rozróżniono ich chociaż kolorem, fakturą gałki czy innymi napisami. To wszystko oczywiście pierwsze wrażenia. W rzeczywistości, podczas grania może być już zupełnie inaczej. Zobaczymy.

[img:5]

[img:6]

[img:7]

[img:8]

[img:9]

Co ciekawe funkcje kontrolera, wejścia i wyjścia wskazują na wyższą półkę i bardzo mnie to cieszy. Zazwyczaj patrząc na niewielkie maszynki widzę je wyłącznie w domowej sypialni, a ten model można spokojnie podłączyć do wielkiego nagłośnienia. Z tyłu mamy wyjścia XLR, wyjście RCA Master, RCA Booth, RCA Record. Mamy także dwa wejścia liniowe na kable RCA z własnym potencjometrem regulacji poziomu wejściowego. Możemy zatem podłączyć do kontrolera CD player lub gramofon z przełącznikiem PHONO / LINE. Hm... Czyżby mikser standalone...? Sprawdzimy później. Znajdziemy tu także wejścia na zasilacz i USB oraz przełącznik umożliwiający nam wybór źródła zasilania. Z przodu wejście mikrofonowe na dużego jacka oraz dwa wejścia słuchawkowe. A w środku 4-kanałowy interfejs audio. Mega spoko!

Na płycie czołowej wskaźnik wysterowania sygnału, którego nie ma zazwyczaj nawet w nowszych kontrolerach. Poza tym w miarę standardowo. Producent umieścił sekcję efektów po lewej stronie kontrolera, a sekcję przeszukiwania biblioteki po prawej stronie. Niby nic takiego, a jednak podczas obsługi prawego decka musimy sięgać po efektor z lewej strony.

Jogi chociaż małe wyglądają solidnie i do podstawowego scratchu czy dokręcania powinny wystarczyć. 16 padów (po 8 na stronie) to dzisiaj już standard i w przypadku DJ003 zostały przydzielone do takich funkcji jak HOT Cue, Loopy, Sampler czy Slicer.

I to tyle. Z jednej strony dosyć standardowo, ale z drugiej strony jestem bardzo zaskoczony, że pomyślano to w zasadzie o wszystkim. A w przypadku wejść i wyjść producent poszedł nawet o krok dalej. Kontroler robi bardzo dobre wrażenie, jest prosty i solidny.Jednak jest tu kilka drobnych elementów wymagających poprawy.

[img:10]

[img:11]

[img:12]


GRAMY

Jak w przypadku każdego kontrolera musimy pamiętać, że każdą z funkcji możemy sobie samodzielnie zmapować. Nie ma więc sensu skupiać się nad tym co zaproponował nam producent wspólnie z producentem oprogramowania, bo to opisują podpisy pod przyciskami. Jeśli jesteśmy fanami innego softu w kilka minut zmapujemy sobie większość podstawowych funkcji. Warto natomiast skupić się nad tym jak to wszystko ze sobą współpracuje i jak się z tego korzysta.

Po włączeniu kontrolera nie oślepi nas kolorowa iluminacja jak dzieje się to czasami w innym sprzęcie. Mamy tu bardzo krótki błysk spod lewego joga i to wszystko. Dopiero włączenie oprogramowania podświetla nam przyciski CUE. I możemy grać.

Podstawowa obsługa funkcji jest banalnie prosta i dotyczy to praktycznie całego kontrolera. Zarzuty mam jedynie do obsługi efektora, który w większości przypadków opiera się na dwóch parametrach, ale natywnie obsługujemy go jednym potencjometrem + SHIFT dla drugiego parametru. To tyle jeśli chodzi o oryginalne mapy i wady jakie dostrzegłem. Obsługa pozostałych funkcji oprogramowania przychodziła mi bardzo łatwo. To mój drugi kontakt z Virtual DJ i muszę przyznać, że program jest czytelny, a jeśli komuś nie odpowiada szata graficzna, to możemy ją sobie zmienić.

Na początku mogą doskwierać ciasno poupychane potencjometry w środkowej części urządzenia. Wszystkie są jednakowe, a opisy nie pomagają. Podczas grania łapałem się na tym, że albo chwytałem nie tą gałkę albo chwilę zastanawiałem sie, aby nie popełnić błędu, który w klubie może sporo kosztować.

[img:13]

[img:14]

[img:15]

[img:16]

Moje wcześniejsze obawy co do wysokich padów nie potwierdziły się. Pady są bardzo responsywne, działają natychmiastowo i dokładnie. Oczywiście osobiście wolę sztywniejsze i niższe przyciski, ale tu producent zdał egzamin bardzo dobrze oddając nam w ręce skuteczne urządzenie. Padów nie musimy naciskać centralnie (chociaż tak będzie lepiej), bo reagują także na bokach. Tym bardziej nie rozumiem ich wysokości :) Podobnie wygląda sprawa z przyciskami CUE i PLAY. One także działają bez zastrzeżeń.

Wyjścia / Wejścia

Na pewno czekaliście na informację o zewnętrznym mikserze wbudowanym w testowany kontroler, bo przecież producent dał nam dwa wejścia liniowe. No niestety. Niektórzy widząc obok nich osobny potencjometr poziomu pewnie szybko wpadli na to, że te wejścia działają jak AUXy. Szkoda, zapowiadało się przyjemnie (nie do końca rozumiem po co w takim razie dwa takie wejścia). W jednej chwili użytkownicy mogliby kupić sprzęt do komputera, ale także do istniejącego już domowego setupu. Pamiętając, że kontroler ma wyjścia XLR można się pokusić nawet o pełnoprawną porządną imprezę.

Jogi

Jogi nie są duże, ale teraźniejsze kontrolery przyzwyczaiły nas do takich rozmiarów. Przyzwyczaiły nas także do tego, że nie będziemy z nich często korzystali. Funkcja scratch spisuje się tutaj dobrze i w połączeniu z dobrze zawieszonym jogiem daje dużo zabawy. Jogi są solidne jak cały sprzęt. Nic nie ociera i nie ugina się na obrzeżach jogów.



Podsumowanie

Ocena końcowa:

K&M DJ003 jest pierwszym urządzeniem na moich testach, którego ceny nie poznałem (poznałem ją po teście). Z jednej strony uważam, że lepiej mógłbym odnieść się wtedy do konkurencji (czego jak widzicie nie zrobiłem). A z drugiej strony pozwoliło mi to na totalnie obiektywne podejście – tak jakby DJ003 nie miał odpowiedników na rynku.

Testowane urządzenie jest w pewnym sensie połączeniem kilku sprzeczności:

Z jednej strony mamy przed sobą w pełni metalowe, solidne, dobrze wykonane urządzenie, które jakością może konkurować z drogim sprzętem bardziej znanych marek DJ'skich i ten fakt wskazuje na wysoki pułap cenowy. Z drugiej jednak strony posiada kilka prostych niedoróbek jak szorowanie potencjometrów o płytę czy nierówna praca faderów. Niektórzy mogliby wytknąć banalność i zbytnią prostotę na płycie czołowej. Nie od niej zależy przecież skuteczność w miksowaniu utworów... ale z drugiej strony może to bardziej zachęciłoby użytkowników do wybrania go w sklepie...? Bo spotkałem się ze stawierdzeniami, że "taki trochę zwykły to sprzęt".

Z jednej strony urządzenie posiada 4 kanałową kartę muzyczną, pakiet wyjść: record; master, booth i XLR!, pakiet wejść 2x Line. Ale z drugiej strony nie możemy wykorzystać go jako zewnętrzny mikser dla dwóch CDJ czy gramofonów. Nie wymagam tego od każdego sprzętu, ale w DJ003 dostrzegam chęć podjęcia rękawic z wielkimi i próbę wskoczenia na wysoka półkę, ale z jakiegoś powodu tego nie robi.

Tak czy inaczej DJ003 to udany produkt, który przede wszystkim zaskakuje (częściej pozytywnie): jest funkcjonalny, przyjemnie się na nim gra, jest polski. Drobne mankamenty zaliczam do błędów młodości, które wymagają delikatnej poprawy. Może model DJ003 MK2 będzie pod tymi względami lepszy...?

Kontroler polecam DJom, którym zależy na: wytrzymałości, prostocie, możliwości nagrywania setów i możliwości podłączenia go do profesjonalnego nagłośnienia.

Piotr Bartosiuk Autor: Piotr Bartosiuk  

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Wytrzymały, solidny
Dobra jakość wykonania
Wyjścia i wejścia
W zestawie 4 kable RCA
Drobne niedoskonałości w spasowaniu elementów
Brak czytelności w sekcji środkowej
Do testów dostarczył:
Lechpol
reklama

Najchętniej czytane

więcej

Pozostałe testy

Kontroler DJ Mixars Quattro

Kontroler DJ Mixars Quattro

Quattro to zaprezentowany pod koniec 2017, a dostępny od 2018 roku, 4-kanałowy mikser włoskiej marki Mixars. Producent ten znany jest głównie z udanego...

Produkt: Quattro
Cena: 5.000 zł
Adam Cyzman
Kontroler Pioneer DJ DDJ-SR2

Kontroler Pioneer DJ DDJ-SR2

Na następcę DDJ-SR Pioneer kazał czekać dość długo, ale było warto, bowiem nowy model poprawia minusy poprzednika, dodając przy tym kilka nowości. DDJ-SR2 to 2-kanałowy kontroler przeznaczony do współpracy z Serato DJ...

Produkt: DDJ-SR2
Cena: 3.000 zł
Adam Cyzman
Mikser Allen&Heath Xone:PX5

Mikser Allen&Heath Xone:PX5

Ocena:

PX5 to najnowsza propozycja ze stajni Xone. To 4-kanałowy analogowy mikser połączony z cyfrowymi dobrodziejstwami w postaci efektora i rozbudowanego interfejsu audio. PX5 - mimo że cenowo niewiele odbiega od pułapu...

Produkt: Xone:PX5
Cena: 5.800 zł
Adam Cyzman
Test samplera Pioneer DJ TORAIZ SP-16

Test samplera Pioneer DJ TORAIZ SP-16

Ocena:

Toraiz SP-16, który zadebiutował w 2016 roku, jest czymś zupełnie nowym w portfolio Pioneera. Razem z Dave Smith Instruments stworzono urządzenie dla kreatywnych DJ, którym nie wystarczają już zwykłe efektory i chcą...

Produkt: TORAIZ SP-16
Cena: 6.300 zł
Adam Cyzman
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz