TEST: Artesia DP-3

6 lipca 2017 Tagi: pianina, cyfrowe, artesia, dp-3
Produkt: Artesia DP-3
Cena: 2.000 zł
Dostarczył: FX MUSIC GROUP

Dziś w moje ręce wpadło kolejne cyfrowe pianino. Tym razem jednak jest to produkt marki, która dopiero staje się popularna na naszym rynku. Mowa tutaj o firmie Artesia, która wchodzi w skład większej grupy producenckiej o nazwie VirginInstruments.

Na stronie koncernu można zauważyć, że wypełnia on każdą płaszczyznę rynku muzycznego, począwszy od słuchawek, skończywszy na instrumentach. Artesia to zarówno producent pianin cyfrowych z każdej półki cenowej, jak i interfejsów.

 

[img:1]

 

Dziś postaram się przybliżyć Wam model pianina cyfrowego Artesia DP-3 - budżetowy instrument, który ma konkurować z produktami Yamahy YDP - 143 i Casio Privia i Kawai CL 26L. Porównuję model DP-3 do nieco droższych pianin celowo. Jego wyposażenie i budowa wykraczają bowiem poza standard, który oferują najtańsze instrumenty. Przejdźmy zatem do konkretów.

Klawisz przyjechał do mnie w dwóch pudłach o sporej wielkości i wadze. Szczególnie paczka z klawiaturą zwiastowała, że instrument jest solidnej budowy - samodzielne wyjęcie ARTESII jest dość trudne ze względu na wagę i gabaryty.

 

[img:2]

 

W zestawie otrzymujemy dosłownie wszystko, co potrzebne na początek, a nawet odrobinę więcej. Oprócz oczywistych elementów obudowy mamy również przewód USB do komunikacji z komputerem, kabel chinch oraz... śrubokręt do zmontowania pianina, ot, miły akcent. Pianino zasilane jest zewnętrznym zasilaczem.

Montaż pianina zajął mi około dwóch godzin. Po złożeniu wszystkich elementów instrument stoi stabilnie, nie kołysze się, sprawia wrażenie bardzo solidnego. Sam wygląd zewnętrzny przywodzi na myśl konstrukcje konkurencji - konkretnie drogich pianin Yamahy sprzed kilku lat. Czy to wada? Absolutnie nie. Artesia dzięki temu prezentuje się kilka razy drożej niż rzeczywiście kosztuje. Jakość użytych materiałów jest również wystarczająca.

 

[img:4]

 

Pod obudową mamy zestaw przyłączy, odejmujący gniazdo USB, wyjście MIDI, dwa wyjścia słuchawkowe na duży jack oraz wejście i wyjście Audio na chinchach.

Do dyspozycji muzyka jest kilka podstawowych barw dźwięku i kilka efektów. Paleta barw to Grand Piano, Elektric Piano, Harpsichord, Vibes, Nylon Guitar, Organ, Strings, Bass. Jeśli chodzi o efekty, mamy do dyspozycji reverb oraz chorus. Mamy również podział klawiatury na strefy, pod ręką jest również metronom. Wszystkie informacje wyświetlane są na trzycyfrowym wyświetlaczu koloru czerwonego. Przyciskając jednocześnie klawisze funkcyjne od barw pianina i electric piano, mamy możliwość regulacji dynamiki/czułości samej klawiatury.

 

[img:5]

 

Skoro jesteśmy już przy klawiaturze, warto powiedzieć, że sprawia dobre wrażenie. Co ważne, jest bardzo cicha. Po tygodniu intensywnego użytkowania, nie stwierdziłem zwiększenia hałasu podczas nacisku ani obluzowania klawiszy. Same klawisze są odpowiednio wyważone, nie są śliskie i dla początkujących użytkowników na pewno będą odpowiednie.

Jednak dla mnie brakuje nieco ciężaru. Sam nacisk i opór przez nie stawiany mógłby być odrobinę większy (ale to bardzo subiektywne odczucie). Poza tym klawisze są nieco za miękkie przy samym końcu skoku. Również powrót jest nieco zbyt wolny, przy powtarzaniu jednego dźwięku w szybkim tempie, klawisz nie nadąża powracać. Jednak w ogólnym rozrachunku jest całkiem dobrze. Szybkie partie dźwiękowe nastręczają trudności, gra akordowa jest jednak przyjemna. Nawiasem mówiąc - grałem na dużo gorszych klawiaturach za większe pieniądze (Kurzweil SP4-8).

 

[img:6]

 

W porównaniu z konkurencją z tego przedziału cenowego - nie ma się czego wstydzić. Przejdźmy teraz do najważniejszej części testu - oceny brzmienia. Opinię podzielę na brzmienie na wbudowanym zestawie głośników oraz na odsłuchach.

 

Wbudowane głośniki

Brzmienie Grand Piano jest bardzo uzależnione od ustawionej czułości klawiatury, ja miałem ustawiony poziom 2 lub 3. Dawało to większą realność gry i reprodukowanego dźwięku. Natomiast za każdym razem pianino brzmiało zbyt głucho i ciemno. Szczególnie granie w dynamice piano i mezzo piano nastręczało sporych trudności, poprzez ciemną barwę i zbyt krótkie wybrzmienie.

 

[img:3]

 

Klawisz odzyskiwał życie przy dynamicznym uderzaniu w klawiaturę - wtedy granie dawało dużo satysfakcji. Akompaniując saksofonistom instrument dobrze przebijał się przez barwę i głośność saksofonu - to znak, że moc głośników jest prawidłowo dobrana. Jednak za każdym razem, gdy trzeba było zagrać coś delikatniej, brakowało wybrzmienia i tej odrobiny blasku.

Electric Piano brzmi bardzo dobrze, jak na cenę urządzenia. Ma dobre, długie wybrzmienie, odpowiednią jasność i lekki przester przy maksymalnej dynamice. Ta barwa zdecydowanie na plus.

 

[img:8]

 

Organy i smyczki na wbudowanych głośnikach też brzmią satysfakcjonująco, dynamicznie, do użytku domowego na pewno wystarczą. Na plus wybija się również wibrafon, z ładną delikatną barwą i przyjemną, naturalną wibracją. Co do gitary i basu - to dodatki, których będziecie używać najmniej chętnie.

 

 Brzmienie na odsłuchach i słuchawkach

Test brzmienia na odsłuchach potwierdza moje przypuszczenia - głośniki zaciemniają barwę. Po przełączeniu się na profesjonalny odsłuch, pianino odzyskało blask, poprawiło się wybrzmienie, zaczął być słyszalny reverb, którego uruchamianie na wbudowanych głośnikach nie przynosiło pożądanych efektów. Natomiast pozostałe barwy zaczęły brzmieć nieco zbyt jasno. Wybronił się wibrafon, electric piano i organy.

 

[img:7]

 

Podsumowując ocenę brzmienia, jest ono wystarczające do celów edukacyjnych, do nauki gry dla dzieci szkół pierwszego stopnia (pierwsze kilka lat nauki), do akompaniamentów. Dla bardziej zaawansowanych muzyków, liczących na pełną paletę barw fortepianu, radzę poszukać czegoś droższego, i nie mówię tu o konkurencji za 3 tysiące złotych.

 

Funkcja klawiatury sterującej

Dzięki złączu USB, Artesię możemy wykorzystać jako pełnowartościową klawiaturę sterującą. Najprostszym upgradem brzmienia instrumentu jest podłączenie... iPada. Klawisz bezproblemowo komunikuje się z iPadem przy użyciu Apple Camera Kit, dzięki czemu możemy skorzystać z programu iGrand Piano. Co bardzo ważne, midi działa w taki sposób, że bez potrzeby podpinania wyjścia audio z iPada, słyszymy jego brzmienie na wbudowanych głośnikach. Dla mnie rewelacja. Przy współpracy z iPadem jak i z innymi brzmieniami VST, doceniłem w pełni jakość klawiatury. Przy użytkowaniu jej z dobrymi próbkami dźwiękowymi, naprawdę niczego jej nie brakuje. Przypuszczam, że to wbudowane próbki pianina są jedynym wąskim gardłem tego instrumentu.

 

Próbka możliwości Artesia DP-3:

 

Podsumowanie

Ocena końcowa:

Za około 2.500 złotych otrzymujemy bardzo solidnie zbudowany instrument, wyglądający na znacznie droższy, z dobrą klawiaturą młoteczkową, mocnymi głośnikami i... średnimi brzmieniami. Jednak brzmienia te wystarczają na kilka lat nauki dla młodego adepta gry na pianinie, zwłaszcza że klawiatura dobrze odwzorowuje fortepian.

Dla zawodowych pianistów instrument szybko pokaże swe ograniczenia poprzez jakość wbudowanych próbek, ale dzięki możliwościom łatwego i skutecznego upgradu (iPad, VST) - sprawdzi się znakomicie jako klawiatura sterująca z własnym nagłośnieniem.

Podsumowując, za swoją cenę instrument godny polecenia, lecz ukierunkowany do konkretnej grupy odbiorców. Brzmienie zarejestrowane poprzez wyjście liniowe jak i poprzez wbudowane głośniki znajdziecie w materiałach wideo.

Krzysztof Śliwiński Autor: Krzysztof Śliwiński

 

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Klawiatura: Ważona młoteczkowa (Natural Balanced Hammer Action) 
  • Ilość klawiszy: 88
  • Czułość klawiatury: 3-stopniowa, stała
  • Polifonia: 64
  • Brzmienia: 8 (Piano, E.Piano, Harpsichord, Vibes, N.Guitar, Organ, Strings, Bass)
  • Pedały: Sustain, Sostenuto, Soft
  • Podstawowe utwory: 50+
  • Metronom: 2/2, 2/4, 3/4, 4/4, 5/4, 6/4, 6/8, 12/8
  • Nagrywanie: 2 ścieżki nagrywania, w czasie rzeczywistym i odtwarzanie
  • Efekty: Reverb, Chorus
  • Funkcje: Lekcji, duetu
  • Głośniki: 2
  • Moc: 50W (25 + 25)
  • Wyświetlacz LCD
  • Pokrętło kontroli wejścia
  • Interfejs MIDI
  • Wymiary (szer. x gł. x wys.): 137 x 43 x 100 cm
  • Waga: 55 kg
  • Złącza:
    • Midi Out
    • Aux In
    • Line Out
    • USB
    • Słuchawkowe
    • Pedałów
  • Wyposażenie:
    • Śpiewnik
    • Przewód USB
    • Instrukcja + narzędzia do montażu
  • Kolor: Ciemny palisander, matowy

 

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

ogólna ocena:
Solidne wykonanie
Klawiatura młoteczkowa dobrze odwzorowująca fortepian
Mocne głośniki
Możliwość wykorzystania jako klawiatury sterującej z własnym nagłośnieniem
Cena
Jakość wbudowanych próbek
Do testów dostarczył:
FX MUSIC GROUP FX MUSIC GROUP Tel: +48 (84) 639 11 22 fxmusic.com.pl
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: Samick SDP-3300 - Pianino cyfrowe1

Pozostałe testy instrumentów klawiszowych

Pianino cyfrowe Samick SDP-3300

Pianino cyfrowe Samick SDP-3300

Koreańska korporacja Samick Music Co. powstała w 1958 roku i od początku zajmuje się przede wszystkim produkcją akustycznych pianin i fortepianów....

Produkt: SDP-3300
Cena: 4.000 zł
Marcin Szczęsny Snowman
Klawiatura sterująca Roli Seaboard RISE 49

Klawiatura sterująca Roli Seaboard RISE 49

Ocena:

W mojej dotychczasowej muzycznej stajni, z instrumentów klawiszowych, na stałe zadomowiły się poczciwe Stage piano YAMAHA P 120, stacja robocza ROLAND FANTOM X6, lekki kaliber ROLAND Juno Di oraz akustyczne pianino...

Produkt: Seaboard RISE 49
Cena: 5.000 zł
Tomasz Basel Muzyk
Test stagepiana Dexibell VIVO S7

Test stagepiana Dexibell VIVO S7

Ocena:

Z dużą ciekawością oczekiwałem tego instrumentu. Dexibell VIVO S7 kusił danymi technicznymi i rodzajem syntezy, a filmy z targów muzycznych podsycały apetyt. Nie chciałem chyba pisać o nim w konwencji typowego testu...

Produkt: VIVO S7
Cena: 7.700 zł
Marcin Szczęsny Snowman
Test syntezatora Roland AIRA System-1

Test syntezatora Roland AIRA System-1

Ocena:

Roland wychodzi naprzeciw najnowocześniejszym rozwiązaniom, a jednocześnie patrzy w przeszłość. AIRA System-1, bo o nim mowa, to klawisz, który szeregiem innowacyjnych rozwiązań ma wskrzesić kultowe syntezatory...

Produkt: System-1
Cena: 2.200 zł
Marek Truszkowski Infomusic.pl / Trener PreSonus Akademia Realizacji Dźwięku
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz