TEST: Pioneer DJ DDJ-SR2

Adam Cyzman 16 grudnia 2017, 00:00 DSV Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Pioneer DJ DDJ-SR23.000 zł
  • Kompaktowa budowa
  • Key Sync
  • Przejrzysty layout
  • Zewnętrzny zasilacz
  • Brak EQ dla mikrofonu
  • Przycisk PLAY prawego decka zbyt blisko Crossfadera

Na następcę DDJ-SR Pioneer kazał czekać dość długo, ale było warto, bowiem nowy model poprawia minusy poprzednika, dodając przy tym kilka nowości. DDJ-SR2 to 2-kanałowy kontroler przeznaczony do współpracy z Serato DJ. Mimo kompaktowej formy, należy do profesjonalnej linii kontrolerów Pioneer. Objawia się to zarówno w mnogości funkcji, jak i jakości dźwięku i komponentów.

Zaletą DDJ-SR2 jak i całej serii podobnych kontrolerów Pioneer jest to, że wyglądają one po prostu elegancko. Dobór i kolorystyka poszczególnych elementów jest bardzo spójna - jednocześnie zachowana jest wysoka przejrzystość dla użytkownika. Mimo niewielkich gabarytów, DDJ-SR2 nie wygląda jak zabawka, a narzędzie pracy profesjonalisty.

 

[img:1]

[img:10]

 

Wejścia/Wyjścia

DDJ-SR2 obsługuje do 4 wirtualnych decków z Serato DJ. Nowością jest możliwość podłączenia 2 urządzeń zewnętrznych (np. cd-playery albo gramofony) na poszczególne kanały - w poprzedniku mieliśmy tylko jedno wejście AUX. Z wyjść, oprócz standardowego Master na chinch oraz Booth pojawiło się także bardzo przydatne XLR, które jest bardzo często wykorzystywane w klubach. Zastrzeżenia można mieć tylko do wejścia mikrofonowego, które posiada jedynie regulację głośności (bez korekcji). W zestawie z DDJ-SR2 dostajemy kod do pluginu Pitch'nTime dla Serato DJ, z którego sprzęt robi spory użytek. DDJ-SR2 to także sprzęt Serato DVS Upgrade Ready - a więc po dokupieniu odpowiedniego pluginu możliwe jest z korzystanie gramofonów w trybie DVS.

Ważnym usprawnieniem w stosunku do pierwszego DDJ-SR jest dodanie zewnętrznego zasilania, dzięki czemu sprzęt gra głośniej (szczególnie jeżeli chodzi o wyjście słuchawkowe) i jest po prostu pewniejszy w użyciu. DDJ-SR2 nadal może być zasilany z samego USB, ale chociażby podświetlenie jest wtedy wyraźnie słabsze.

 

Layout

Sam layout DDJ-SR2 w stosunku do poprzednika uległ drobnym, ale kluczowym zmianom i wydaje się nieco bardziej uporządkowany. Mały pitch znany już z poprzednika nie przeszkadza, gdyż współczesne granie z automatyzacją tempa dość znacząco ogranicza jego rolę. Layout generalnie trzyma się standardów wyznaczonych przez Pioneera i dzięki temu każdy z kontrolerów z serii DDJ obsługuje się dość intuicyjnie, czasem tylko szukając umiejscowienia tych mniej używanych funkcji (które często korzystają z klawisza SHIFT).

 

[img:2]

[img:5]

 

Fadery/EQ/Filtry

Jogi praktycznie się nie zmieniły. Doszło czerwone podświetlenie aktywnego decka - jak na swoją wielkość, operuje się nimi precyzyjnie, chociaż są raczej lekkie. Fadery, knoby - tutaj nie ma się do czego przyczepić, to już Pioneerowy standard znany od lat. Crossfader śmiga standardowo, jego charakterystykę zmieniamy teraz jednak w opcjach Serato DJ - tam można go też wyłączyć. Jego używanie do nawet najprostszych tricków ogranicza niestety położenie przycisku Play prawego Decka, który po prostu łatwo przypadkowo wcisnąć. Niemniej z założenia DDJ-SR2 to nigdy nie miała być maszyna do skreczy. Charakterystykę linefaderów również zmieniamy w opcjach Serato DJ, dopasowując ją pod swoje preferencje.

Zawodzi nieco sekcja Filtrów, kolejny raz są bardzo agresywne i twarde (podobnie zresztą jak w DDJ-SX1/2). W tym przypadku niestety wyraźnie słychać, że ta lepsza i płynniejsza charakterystyka filtrów u Pioneera zarezerwowana jest tylko dla topowych kontrolerów (np. DDJ-SZ).

 

[img:6]

[img:8]

 

Loopy

W stosunku do poprzednika w DDJ-SR2 zmianie uległa sekcja loopów, która jest teraz taka sama jak w DDJ-SX2 czy DDJ-SZ - Pioneer stara się standaryzować poszczególne elementy kontrolerów (przynajmniej w obrębie jednego softu) - tak jak przez wiele lat miało to miejsce w przypadku serii CDJ czy mikserów DJM. Niemniej sekcja Loopów w Serato DJ nie jest specjalnie intuicyjna a problemem jest to, że zmiana długości Loopa zmienia nam też długości Roll na padach i po wyjściu z Loopa w Roll z powrotem musi ustawiać poprzednie wartości. Jest to jednak problem samego Serato DJ, a nie DDJ-SR2.

DDJ-SR2 to też kilka innych zmian względem poprzednika. Pojawił się pasek Needle Search do szybkiego przewiania tracka - w mojej opinii mało przydatny, ale na pewno znajdą się zwolennicy tego rozwiązania. Przycisk Panel służy teraz do przełączania między poszczególnymi dodatkami w Serato DJ - nagrywaniu, sekcji FX, samplerowi - jest to koniecznie, bowiem szczególnie przy mniejszych monitorach i rozdzielczościach wszystko nie mieści się na ekranie. Dodano również sekcję Beatgrid służącą do szybkiego korygowania siatki utworu w sytuacji, gdy Serato nie poradzi sobie z nią dobrze przy analizie plików.

 

[img:4]

[img:7]

 

Pady

Wykonanie i działanie padów to znana z wielu innych modeli wysoka półka Pioneera - chodzą tak, jak byśmy się tego spodziewali. Podstawowe 4 tryby padów przypominają teraz te z serii DDJ-SX. Pierwszy to standardowy Hot Cue, drugi to Roll (w którym możemy ustawić również kontrolowanie BEAT-JUMPów - bardzo przydatne), trzeci to najmniej używany Slicer (dzielenie fragmentu tracka na 8 części i odpalanie poszczególnych fragmentów), czwarty to Sampler.

Do kontrolowania głośności samplera służy dedykowany Knob. Trochę szkoda, że z Padów zniknął całkiem fajny tryb Combo FX. Tryby zmieniane z przyciskiem Shift dają nam dostęp do Loopów, a jedyną świeżością jest Pitch Play w ostatnim trybie padów. Służy on do odpalenia danego CUE w różnej tonacji. Jeden z podświetlonych padów to właściwa tonacja utworu, pozostałe zmieniają ją w górę lub w dół. Przyciskiem Parameter zmieniamy przy tym skalę. Całość nabiera znaczenia z Key Sync.

 

[img:9]

[img:3]

 

Key Sync, Key Shift, Pitch'nTime

W DDJ-SR2 poświęcono dużo uwagi na ten element - jest on też stosunkowo nowy w Serato DJ a DDJ-SR2 to pierwszy kontroler, który robi z niego tak bezpośredni użytek. Key Shift umożliwia zmianę tonacji utworu w locie - tak, aby np. dopasować tonację obydwu utworów. Key Sync automatycznie ustawia utwory w jednej tonacji. W teorii, umożliwić to ma jeszcze płynniejsze miksowanie. W praktyce - szczególnie gdy w utworze mamy wokal - będzie to często brzmiało co najwyżej średnio. Jednak zastosowanie Key Sync przy zmienianiu tonacji na padach drugiego Decka otwiera ciekawe możliwości zabawy i jest po prostu fajne. Ta opcja wydaje się być też po prostu zdecydowanie bardziej użyteczna niż np. Slicer.

Wszystkie te wyżej wymienione cuda możliwe są dzięki Pitch'nTime, który otrzymujemy razem z DDJ-SR2. Ten Plugin do Serato DJ oferuje najlepiej brzmiącą odmianę Master Tempo dostępną na tę chwilę we wszystkich softach. Dzięki Pitch'nTime wokale w numerach z tempem różniącym się nawet o kilkadziesiąt procent pozostają praktycznie w tym samym kluczu i brzmią bardzo dobrze. Plugin ten jest niesamowicie przydatny podczas tworzenia tzw. tranzycji (drastycznych zmian tempa - z gatunku na gatunek) na żywo.

 

Podsumowanie

Pierwsza odsłona DDJ-SR sprawiała wrażenie sprzętu nieco zbyt ograniczonego w stosunku do większych DDJ-SX/SX2. Oprócz widocznej na pierwszy rzut oka mniejszej liczy kanałów, brakowało tam wyjścia XLR, możliwości podłączenia zewnętrznych urządzeń na kanały miksera czy zewnętrznego zasilacza. W DDJ-SR2 zostało to uzupełnione, przez co kontroler ten stał się świetną, kompaktową i praktycznie bezkompromisową propozycją. Waga i wielkość w połączeniu z możliwościami i ceną tworzą z DDJ-SR2 bardzo uniwersalny kontroler, zarówno dla DJ klubowych, jak i mobilnych. Jedyną znaczącą wadą może być tylko brak EQ dla mikrofonu.

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Oprogramowanie: Serato DJ
  • Pasmo przenoszenia: 20 Hz - 20 kHz
  • Sygnał/szum: 105 dB (USB)
  • Próbkowanie: 44.1 kHz
  • Przetwornik: A/D, D/A 24-bit
  • Całkowite zniekształcenia harmoniczne: 0.003 % (USB)
  • Wejścia: LINE/PHONO × 2 (RCA x 2) MIC × 1 (1/4-inch TS JACK)
  • Wyjścia: MASTER × 2 (XLR × 1, RCA × 1) BOOTH OUT × 1 (1/4-inch TRS JACK) PHONES × 2 (FRONT 6.3-mm 1/4-inch TRS JACK × 1, 3.5-mm 1/8-inch STEREO MINI JACK × 1)
  • USB: USB (TypeB) × 1
  • Wymiary: 553.0 × 334.5 × 65.1 mm
  • Masa: 3.7 kg

 

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Studio Pro

adres:
ul. Wadowicka 12 30-415 Kraków

DSV Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.

adres:
ul. Plac Kaszubski 8 81-350 Gdynia

Sklepy muzyczne > Pioneer DJ rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich...
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.
Gruby sprzęt dla podcasterów – Test miksera Mackie DLZ Creator Mackie DLZ Creator to bardzo zmyślny, uniwersalny mikser, dający twórcom podcastów – ale nie tylko - duże możliwości. Ekran dotykowy bardzo ułatwia pracę, uwalniając od konieczności korzystania z komputera. Więcej