TEST: Pioneer DJ DDJ-SR2

Adam Cyzman 16 grudnia 2017, 00:00 DSV Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Pioneer DJ DDJ-SR23.000 zł
  • Kompaktowa budowa
  • Key Sync
  • Przejrzysty layout
  • Zewnętrzny zasilacz
  • Brak EQ dla mikrofonu
  • Przycisk PLAY prawego decka zbyt blisko Crossfadera

Na następcę DDJ-SR Pioneer kazał czekać dość długo, ale było warto, bowiem nowy model poprawia minusy poprzednika, dodając przy tym kilka nowości. DDJ-SR2 to 2-kanałowy kontroler przeznaczony do współpracy z Serato DJ. Mimo kompaktowej formy, należy do profesjonalnej linii kontrolerów Pioneer. Objawia się to zarówno w mnogości funkcji, jak i jakości dźwięku i komponentów.

Zaletą DDJ-SR2 jak i całej serii podobnych kontrolerów Pioneer jest to, że wyglądają one po prostu elegancko. Dobór i kolorystyka poszczególnych elementów jest bardzo spójna - jednocześnie zachowana jest wysoka przejrzystość dla użytkownika. Mimo niewielkich gabarytów, DDJ-SR2 nie wygląda jak zabawka, a narzędzie pracy profesjonalisty.

 

[img:1]

[img:10]

 

Wejścia/Wyjścia

DDJ-SR2 obsługuje do 4 wirtualnych decków z Serato DJ. Nowością jest możliwość podłączenia 2 urządzeń zewnętrznych (np. cd-playery albo gramofony) na poszczególne kanały - w poprzedniku mieliśmy tylko jedno wejście AUX. Z wyjść, oprócz standardowego Master na chinch oraz Booth pojawiło się także bardzo przydatne XLR, które jest bardzo często wykorzystywane w klubach. Zastrzeżenia można mieć tylko do wejścia mikrofonowego, które posiada jedynie regulację głośności (bez korekcji). W zestawie z DDJ-SR2 dostajemy kod do pluginu Pitch'nTime dla Serato DJ, z którego sprzęt robi spory użytek. DDJ-SR2 to także sprzęt Serato DVS Upgrade Ready - a więc po dokupieniu odpowiedniego pluginu możliwe jest z korzystanie gramofonów w trybie DVS.

Ważnym usprawnieniem w stosunku do pierwszego DDJ-SR jest dodanie zewnętrznego zasilania, dzięki czemu sprzęt gra głośniej (szczególnie jeżeli chodzi o wyjście słuchawkowe) i jest po prostu pewniejszy w użyciu. DDJ-SR2 nadal może być zasilany z samego USB, ale chociażby podświetlenie jest wtedy wyraźnie słabsze.

 

Layout

Sam layout DDJ-SR2 w stosunku do poprzednika uległ drobnym, ale kluczowym zmianom i wydaje się nieco bardziej uporządkowany. Mały pitch znany już z poprzednika nie przeszkadza, gdyż współczesne granie z automatyzacją tempa dość znacząco ogranicza jego rolę. Layout generalnie trzyma się standardów wyznaczonych przez Pioneera i dzięki temu każdy z kontrolerów z serii DDJ obsługuje się dość intuicyjnie, czasem tylko szukając umiejscowienia tych mniej używanych funkcji (które często korzystają z klawisza SHIFT).

 

[img:2]

[img:5]

 

Fadery/EQ/Filtry

Jogi praktycznie się nie zmieniły. Doszło czerwone podświetlenie aktywnego decka - jak na swoją wielkość, operuje się nimi precyzyjnie, chociaż są raczej lekkie. Fadery, knoby - tutaj nie ma się do czego przyczepić, to już Pioneerowy standard znany od lat. Crossfader śmiga standardowo, jego charakterystykę zmieniamy teraz jednak w opcjach Serato DJ - tam można go też wyłączyć. Jego używanie do nawet najprostszych tricków ogranicza niestety położenie przycisku Play prawego Decka, który po prostu łatwo przypadkowo wcisnąć. Niemniej z założenia DDJ-SR2 to nigdy nie miała być maszyna do skreczy. Charakterystykę linefaderów również zmieniamy w opcjach Serato DJ, dopasowując ją pod swoje preferencje.

Zawodzi nieco sekcja Filtrów, kolejny raz są bardzo agresywne i twarde (podobnie zresztą jak w DDJ-SX1/2). W tym przypadku niestety wyraźnie słychać, że ta lepsza i płynniejsza charakterystyka filtrów u Pioneera zarezerwowana jest tylko dla topowych kontrolerów (np. DDJ-SZ).

 

[img:6]

[img:8]

 

Loopy

W stosunku do poprzednika w DDJ-SR2 zmianie uległa sekcja loopów, która jest teraz taka sama jak w DDJ-SX2 czy DDJ-SZ - Pioneer stara się standaryzować poszczególne elementy kontrolerów (przynajmniej w obrębie jednego softu) - tak jak przez wiele lat miało to miejsce w przypadku serii CDJ czy mikserów DJM. Niemniej sekcja Loopów w Serato DJ nie jest specjalnie intuicyjna a problemem jest to, że zmiana długości Loopa zmienia nam też długości Roll na padach i po wyjściu z Loopa w Roll z powrotem musi ustawiać poprzednie wartości. Jest to jednak problem samego Serato DJ, a nie DDJ-SR2.

DDJ-SR2 to też kilka innych zmian względem poprzednika. Pojawił się pasek Needle Search do szybkiego przewiania tracka - w mojej opinii mało przydatny, ale na pewno znajdą się zwolennicy tego rozwiązania. Przycisk Panel służy teraz do przełączania między poszczególnymi dodatkami w Serato DJ - nagrywaniu, sekcji FX, samplerowi - jest to koniecznie, bowiem szczególnie przy mniejszych monitorach i rozdzielczościach wszystko nie mieści się na ekranie. Dodano również sekcję Beatgrid służącą do szybkiego korygowania siatki utworu w sytuacji, gdy Serato nie poradzi sobie z nią dobrze przy analizie plików.

 

[img:4]

[img:7]

 

Pady

Wykonanie i działanie padów to znana z wielu innych modeli wysoka półka Pioneera - chodzą tak, jak byśmy się tego spodziewali. Podstawowe 4 tryby padów przypominają teraz te z serii DDJ-SX. Pierwszy to standardowy Hot Cue, drugi to Roll (w którym możemy ustawić również kontrolowanie BEAT-JUMPów - bardzo przydatne), trzeci to najmniej używany Slicer (dzielenie fragmentu tracka na 8 części i odpalanie poszczególnych fragmentów), czwarty to Sampler.

Do kontrolowania głośności samplera służy dedykowany Knob. Trochę szkoda, że z Padów zniknął całkiem fajny tryb Combo FX. Tryby zmieniane z przyciskiem Shift dają nam dostęp do Loopów, a jedyną świeżością jest Pitch Play w ostatnim trybie padów. Służy on do odpalenia danego CUE w różnej tonacji. Jeden z podświetlonych padów to właściwa tonacja utworu, pozostałe zmieniają ją w górę lub w dół. Przyciskiem Parameter zmieniamy przy tym skalę. Całość nabiera znaczenia z Key Sync.

 

[img:9]

[img:3]

 

Key Sync, Key Shift, Pitch'nTime

W DDJ-SR2 poświęcono dużo uwagi na ten element - jest on też stosunkowo nowy w Serato DJ a DDJ-SR2 to pierwszy kontroler, który robi z niego tak bezpośredni użytek. Key Shift umożliwia zmianę tonacji utworu w locie - tak, aby np. dopasować tonację obydwu utworów. Key Sync automatycznie ustawia utwory w jednej tonacji. W teorii, umożliwić to ma jeszcze płynniejsze miksowanie. W praktyce - szczególnie gdy w utworze mamy wokal - będzie to często brzmiało co najwyżej średnio. Jednak zastosowanie Key Sync przy zmienianiu tonacji na padach drugiego Decka otwiera ciekawe możliwości zabawy i jest po prostu fajne. Ta opcja wydaje się być też po prostu zdecydowanie bardziej użyteczna niż np. Slicer.

Wszystkie te wyżej wymienione cuda możliwe są dzięki Pitch'nTime, który otrzymujemy razem z DDJ-SR2. Ten Plugin do Serato DJ oferuje najlepiej brzmiącą odmianę Master Tempo dostępną na tę chwilę we wszystkich softach. Dzięki Pitch'nTime wokale w numerach z tempem różniącym się nawet o kilkadziesiąt procent pozostają praktycznie w tym samym kluczu i brzmią bardzo dobrze. Plugin ten jest niesamowicie przydatny podczas tworzenia tzw. tranzycji (drastycznych zmian tempa - z gatunku na gatunek) na żywo.

 

Podsumowanie

Pierwsza odsłona DDJ-SR sprawiała wrażenie sprzętu nieco zbyt ograniczonego w stosunku do większych DDJ-SX/SX2. Oprócz widocznej na pierwszy rzut oka mniejszej liczy kanałów, brakowało tam wyjścia XLR, możliwości podłączenia zewnętrznych urządzeń na kanały miksera czy zewnętrznego zasilacza. W DDJ-SR2 zostało to uzupełnione, przez co kontroler ten stał się świetną, kompaktową i praktycznie bezkompromisową propozycją. Waga i wielkość w połączeniu z możliwościami i ceną tworzą z DDJ-SR2 bardzo uniwersalny kontroler, zarówno dla DJ klubowych, jak i mobilnych. Jedyną znaczącą wadą może być tylko brak EQ dla mikrofonu.

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Oprogramowanie: Serato DJ
  • Pasmo przenoszenia: 20 Hz - 20 kHz
  • Sygnał/szum: 105 dB (USB)
  • Próbkowanie: 44.1 kHz
  • Przetwornik: A/D, D/A 24-bit
  • Całkowite zniekształcenia harmoniczne: 0.003 % (USB)
  • Wejścia: LINE/PHONO × 2 (RCA x 2) MIC × 1 (1/4-inch TS JACK)
  • Wyjścia: MASTER × 2 (XLR × 1, RCA × 1) BOOTH OUT × 1 (1/4-inch TRS JACK) PHONES × 2 (FRONT 6.3-mm 1/4-inch TRS JACK × 1, 3.5-mm 1/8-inch STEREO MINI JACK × 1)
  • USB: USB (TypeB) × 1
  • Wymiary: 553.0 × 334.5 × 65.1 mm
  • Masa: 3.7 kg

 

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Studio Pro

adres:
ul. Wadowicka 12 30-415 Kraków

DSV Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.

adres:
ul. Plac Kaszubski 8 81-350 Gdynia

Sklepy muzyczne > Pioneer DJ rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy Test systemów bezprzewodowych dBTechnologies Przyjazne budżetowo systemy bezprzewodowe firmy dB Technologies miały swoją premierę już dobre kilka miesięcy temu. Oglądając je podczas targów miałem mieszane uczucia, a moje myśli kręciły się wokół pytania - czy to kolejne proste...
Test mikrofonów instrumentalnych Audio-Technica MB/DK7 Zestaw Audiotechnica Midnight Blues DK 7 to funkcjonalny komplet mikrofonów pozwalający na podstawowe omikrofonowanie zestawu perkusyjnego. Sprawdzamy funkcjonalność tego zestawu, testując mikrofony w różnych warunkach, nie tylko...
Test monitorów odsłuchowych KRK ROKIT 10-3 G4 Firma KRK system obecna jest na rynku monitorów studyjnych ponad 30 lat. Jej produkty są obecne w wielu studiach nagrań, począwszy od niewielkich studiów domowych, kończąc na dużych kompleksach studyjnych z wielkimi tradycjami. Kilka lat...
Camtronome - Polski metronom w praktyce O Camtronome pisaliśmy już wcześniej, słysząc co raz to więcej na temat polskiej aplikacji, łączącej m.in. funkcje metronomu i kamery. Trudno jednak rzetelnie ocenić funkcjonalność, opierając się wyłącznie na opiniach czy opisie... Mikser DJ Allen & Heath Xone:96 Xone:96 to następca kultowego, produkowanego od 2000 roku Xone:92. Poprzednik wyznaczył standardy jakościowe i technologiczne na lata. Jako jedyny potrafił przerwać hegemonię Pioneera wśród mikserów DJ-skich w klubach. Stał się ulubionym...
Mikrofon pojemnościowy Novox NC-X Po sukcesie rynkowym modelu NC-1 Novox przedstawił najnowszą odsłonę mikrofonu - NC-X to jeszcze lepsza jakość dźwięku, większe możliwości i wciąż bardzo przystępna cena. NC-X popularnie zwany mikrofonem cyfrowym albo USB, w...
Copyright © INFOMUSIC 2018

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz