TEST: PRS SE 277

30 stycznia 2018 Tagi: gitara, elektryczna, prs, se 277
Autor testu: marek-pajak-zdjecie Marek Pająk
Produkt: PRS Guitars SE 277
Cena: 3.600 zł
Dostarczył: FX MUSIC GROUP

Naszym ostatnim testem zamykającym poprzedni rok był sprawdzian nowej linii produktów marki PRS. Los tak chciał, że Nowy Rok rozpoczniemy również ciekawą pozycją tej firmy. Nie będę już przytaczał historii marki, natomiast jestem bardzo ciekaw, jak wypadnie nasze ogrywanie, tym razem gitary barytonowej.

Od wielu lat muzyka rockowa zaczyna coraz bardziej obniżać strój. Wiele zespołów zwłaszcza nu/modern-metalowych czy progresywnych zaczyna brzmieć tak nisko, że standardowe instrumenty nie radzą sobie z brzmieniem. Czy zastanawialiście się, kto pierwszy w muzyce rockowej zaczął się tak nisko stroić? Myślę, że powinniśmy szukać odpowiedzi w tym samym czasie kiedy pierwsi basiści zaczęli eksperymentować z efektami distortion.

 

[img:1]

[img:2]

 

Tak naprawdę gitary barytonowe zapoczątkowały lata 50-te i pojawiały się w początkowym okresie okazjonalnie na nagraniach głównie country. Instrumenty tego typu to w pewnym sensie pomost pomiędzy gitarą basową a standardową.

Jak dobrze wiemy menzura w standardowych gitarach to zazwyczaj 24.75 lub 25.5 cala. Instrumenty basowe to 34 do 36 cali. Tak więc menzura instrumentów barytonowych w zależności od konstrukcji może wahać się od 27 do 30 cali. Tego typu instrumenty stroimy standardowymi metodami np. o kwintę niżej czyli ADGCEA. Można stosować również inne techniki jak np. Open Chords czy inne modyfikacje. Tego typu formuła daje nam możliwość bezkolizyjnego obniżenia stroju o sporą ilość dźwięków bez utraty walorów brzmieniowych czy braku kontroli nad stabilnością strojenia i zachowania się strun. Standardowe menzury w niskich rejestrach bardzo często zamulają, a dźwięk traci sprężystość. Tutaj mamy klarowność i właściwy atak.

 

[img:3]

[img:4]

 

Budowa i wygląd

PRS SE 277 to sześciostrunowy „baryton” Semi Hollow Body o menzurze 27.7 cala. Model ten miał swoją premierę w 2017 roku i pochodzi z limitowanej serii SE Exotic Tops, która to produkowana jest w Korei. Warto na wstępie zaznaczyć, że jest to wersja Semi Hollow Body, czyli hybryda litej deski z otworem rezonansowym. Jest to rozwiązanie rodem z instrumentów jazzowych natomiast w tym zestawieniu jest to strzał w dziesiątkę dzięki czemu gitara na sucho brzmi bardzo głośno wręcz akustycznie.

Korpus wykonany jest z mahoniu oraz grubej warstwy klonu. Dla estetycznych walorów na tzw. topie zastosowano również cienką warstwę drewna egzotycznego Zebrawood. Gitara wyposażona jest w stały mostek ze strunami przechodzącymi przez korpus. Gryf składa się z trzech części klonu, na którym znajduje się palisandrowa podstrunnica.

 

[img:5]

[img:6]

 

Wiosło posiada 22 progi, które uplasowałbym pomiędzy rozmiarem jumbo a medium. Inkrustracje to typowe jaskółki wykonane z imitacji masy perłowej. Profil gryfu szeroki i dosyć tłusty, ale bardzo wygodny. Główka gryfu posiada zamknięte, olejowe klucze brandowane pod PRS-a oraz grafitowe siodełko. Całość instrumentu opatrzona jest kremowym bindingiem. Elektronikę gitary stanowią tu dwa seryjne przetworniki na pojedynczych cewkach typu P90 soapbar, które w tym zestawieniu grają świetnie. Do dyspozycji mamy głośność, tony oraz przełącznik trójpozycyjny.

 

Gramy!

Tym razem zastosowałem kilka różnych barw, które zbudowałem z pomocą Fractala AX8. Czyste i crunchowe barwy to symulacje Fender TwinR oraz ODS-100 Dumble, natomiast przesterowane to odpowiednik EVH III 100W oraz Mashalla JVM. Przed podłączeniem standardowo postanowiłem wydobyć parę dźwięków na sucho. Muszę przyznać, że swoim brzmieniem gitara przykuwa uwagę. Otwór rezonansowy niczym wzmacniacz podbija nam decybele oraz pobudza pracę korpusu, w efekcie czego bardzo przyjemnie gra się bez podłączania.

 

[img:7]

[img:8]

 

Mimo grubych strun gitarę „prowadzi się” bardzo miękko, zwłaszcza na niskich rejestrach, przy jednoczesnym zachowaniu precyzyjnej klarowności. Przy akordach wyczuwalny jest przyjemny warkot, a pojedyncze dźwięki brzmią wręcz fortepianowo. Przy fabrycznym zestawie strun tj. 14-68, wioliny są trochę sztywne natomiast po dłuższej grze można się do nich przyzwyczaić. Po podłączeniu do zestawu na tzw. cleanie PRS gra bardzo przejrzyście. Nawet na bardzo niskim stroju dźwięki zachowują klarowność i świetną dynamikę. Przy bardziej crunche’owej barwie nasz baryton zaczyna grać agresywniej. Mimo grubych strun instrument jest bardzo szybki z ostrym atakiem. Przetworniki typu sigle-coil świetnie reagują na wydobywany dźwięk gwarantując soczyste i zbalansowane brzmienie. I nawet jeśli nie są to klasowe pickupy, to pracują bez zarzutu.

Kolejną mocną stroną tego instrumentu to stabilność stroju. Klucze może nie wydają się tu wyjątkowe, natomiast w testowanym egzemplarzu bardzo precyzyjnie zostało przygotowane siodełko. Dzięki temu struny nie blokują się, a całość zapewnia długi i stabilny strój. Na gęstym przesterze ku mojemu zaskoczeniu wiosło zabrzmiało bardzo nowocześnie. W sumie byłem gotowy zakwalifikować tego PRS-a do klasy vintage a tu taka niespodzianka. Okazuje się że nie straszne są mu modern metalowe czy djentowe, szybkie i łamane riffy. Na solówkach wiosło lata równie zawodowo. I nawet owijana struna G nie stanowi tu problemu. Co ciekawe przy tak wydłużonej menzurze spodziewałem się zmian w szerokości uchwytu poszczególnych pozycji czy skal natomiast jeśli nawet są, to są to różnice niewyczuwalne, a już na pewno nie sprawiające trudności. Ogólnie wygląd i jakość instrumentu na wzorowym poziomie. Dodatkowo producent dostarcza instrument z porządnym materiałowym futerałem. 

 

Próbka możliwości PRS SE 277:

 

Podsumowanie

Nasz testowany model PRS SE 277 Baryton Semi Hollow Body nie jest zwyczajną, kolejną pozycją w ofercie marki. To świetnie zaprojektowany i przemyślany instrument gotowy do wszelakich sytuacji z naciskiem na ciężkie klimaty. Pozornie o klasycznym designie, oferuje nam potężny cios niskich rejestrów.

Model ten mogę polecić wszystkim gitarzystom szukającym nowoczesnych brzmień z odrobiną vintage’owej nuty w tle, którzy lubią nisko strojone gitary, a niekończenie są fanami gitar 7-mio czy 8-mio strunowych.

Marek Pająk Autor: Marek Pająk

 

Ocena końcowa:

 
  • Brzmienie: 10
  • Możliwości: 7
  • Jakość wykonania: 7
  • Design: 7
  • Jakość/Cena: 7

 

Pytania i komentarze odnośnie sprzętu

Do testów dostarczył:
FX MUSIC GROUP FX MUSIC GROUP Tel: +48 (84) 639 11 22 fxmusic.com.pl
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: TC Electronic Teleport1
TEST: KHDK Ghoul JR Screamer2
TEST: Ibanez RG6PFGMLTD3

Pozostałe testy sprzętu gitarowego

Gitary elektroakustyczne Washburn HG120 & WLG110

Gitary elektroakustyczne Washburn HG120 & WLG110

Dzięki uprzejmości firmy Music Info z Krakowa miałem szansę zapoznać się z nowymi modelami gitar elektroakustycznych marki Washburn. Powstała w 1883 roku w...

Produkt: HG120SWEWLG110SWCE
Kamil Badzioch Gitarzysta, kompozytor
Efekt gitarowy KHDK Scuzz Box

Efekt gitarowy KHDK Scuzz Box

Tym razem na redakcyjny warsztat bierzemy kostkę Scuzz Box marki KHDK Electronics. Choć firma sygnowana jest nazwiskiem Kirka Hammeta - gitarzysty znanego...

Produkt: Scuzz Box
Cena: 780 zł
Szymon Chudy Gitarzysta, kompozytor, producent muzyczny
Gitara elektryczna Ibanez RG6PFGMLTD

Gitara elektryczna Ibanez RG6PFGMLTD

Seria RG firmy Ibanez na stałe wpisała się już w kanon klasycznych, gitarowych konstrukcji. To instrumenty kojarzone z mocnym, rockowym brzmieniem,...

Produkt: RG6PFGMLTD
Cena: 5.400 zł
Krzysztof Błaś Redaktor naczelny INFOGITARA.PL
Gitara elektryczna Supro Sahara 1570 WB

Gitara elektryczna Supro Sahara 1570 WB

Supro, to legendarna marka będąca własnością działającego w latach 1940-1968 amerykańskiego koncernu VALCO. Instrumenty które wówczas powstawały cechowały...

Produkt: 1570WB Sahara
Cena: 3.000 zł
Krzysztof Błaś Redaktor naczelny INFOGITARA.PL
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz