TEST: Tama Classic Hardware

Bardzo dobrze zaprojektowana i równie znakomicie wykonana! Marcin Jahr 16 października 2018, 09:00 Meinl Distribution DrumCenter Sklep Perkusyjny
Tama Classic Hardware Pack HC4FB1.200 zł
  • Lekka, zwarta i bezproblemowa konstrukcja
  • Identyczna jak pedału do bębna
  • Świetna jakość wykonania
  • Spodziewana wysoka trwałość i bezawaryjność

Nasz redakcyjny kolega, a przede wszystkim wybitny perkusista jazzowy, Marcin Jahr, przetestował dla nas hardware TAMA serii Classic, stworzony z myślą o tych, którzy mają już dosyć dźwigania. Marcin zdążył już w życiu przerzucić wiele ton żelastwa, targając torby ze sprzętem i koncertując z wieloma. Konkretne wymagania doświadczonego perkusisty, w dodatku obdarzonego żyłką majsterkowicza, dostarczą nam bardzo cennych informacji na temat hardware'u, który pojawił się na rynku z początkiem tego roku.

W dzisiejszych czasach pewną zauważalną tendencją jest komplikacja urządzeń. Dotyczy to praktycznie wszystkich dziedzin techniki i technologii produkcji mechanizmów, w tym również tych na naszym perkusyjnym podwórku. Zaawansowane pomysły rozwiązań regulacji, mnogość możliwych ustawień tak pedałów perkusyjnych, jak i innych pracujących elementów zestawu (hi-haty) często przyprawia o zachwyt, ale też i frustrację - na zasadzie: „jak to ustawić, żeby wreszcie zaczęło działać należycie?". Często zamiast cieszyć się graniem lub ćwiczeniem, tracimy zwyczajnie czas eksplorując te wszystkie, bądź co bądź wspaniałe, wynalazki.

 

[img:1]

 

Firma Tama sprzeciwiła się tym trendom i oprócz innych swoich nowoczesnych mechanizmów, proponuje proste, klasyczne rozwiązania, oparte o sprawdzone dawno temu pomysły. W niniejszym artykule opiszę dokładnie pedał perkusyjny HP50 oraz statyw do hi-hatu HH55F ale wspomnę również o całej serii Classic Hardware firmy Tama.

 

Statyw do hi-hatu - „The Classic Hi-Hat Stand” HH55F

Firma Tama, zainspirowana konstrukcjami z lat 60-tych, stanęła na wysokości zadania, łącząc tu tradycję z nowoczesnym wzornictwem i dodatkowymi pomysłowymi rozwiązaniami. Zaowocowało to bardzo lekkim (2.25 kg), kompaktowym i bardzo łatwym do obsługi mechanizmem.

 

  • Zakres wysokości: 65 - 95 cm
  • Wymiary po złożeniu:  50 cm (górna sekcja), 60 cm (dolna sekcja).

 

[img:3]

 

Statyw przede wszystkim jest bardzo lekki, mamy tu klasyczne rozwiązanie nóg typu Flat Base - płaskie nóżki. Świetnym i bardzo prostym rozwiązaniem jest regulacja kąta nachylenia pedału - wystarczy zluzować kluczykiem perkusyjnym jedną ze śrub i całą dolną rurę podnieść lub opuścić w zakresie kilku centymetrów. Element mocujący jest tu solidny i gwarantuje stabilność mocowania.

Pedał statywu jest, jak wspomniałem wyżej - identyczny jak w mechanizmie „stopy” - podoba mi się ta unifikacja. Montowany na prętach, posiada od spodu sprytne kołki, które stabilizują te pręty przy transporcie. Świetny pomysł, bo owe pręty, w innych statywach hi-hatowych - zwykle luźne - lubią się wyginać w „zbiorczych” torbach na hardware. Górna rurka, pozwalająca na zmianę wysokości zawieszenia talerzy, stabilizowana jest zgrabnym (odlewanym) memory lockiem - blokadą. Razem z elementem zawierającym śrubę do zaciśnięcia tej rurki, tworzą elegancko zaprojektowaną całość.

 

[img:4]

 

Ciekawie jest też rozwiązana regulacja naciągu sprężyny - wystarczy poluzować śrubę z- nota bene - odważnika do bijaka „stopki” umieszczoną na pręcie, nacisnąć pedał zgodnie z preferencjami i zakręcić tę śrubę - gotowe. Proste i skuteczne! Sama sprężyna ma odpowiednią twardość i nie „zapada się", nawet pod średnio-ciężkim górnym talerzem. Oczywiście, mamy również możliwość regulacji kąta dolnego talerza hi-hatu. Element ten widziałem w innych, cięższych statywach Tamy.

Maszynka do górnego talerza też standardowa, również pochodzi z innych modeli. Czyli coś co jest dobre i mają tego pod dostatkiem. Prawidłowo! Mechanizm pracuje zgrabnie i lekko, nic nie ociera i nie hałasuje. Optymalnie, moim zdaniem. Mimo drobnej postury - statyw nie ma tendencji do przesadnego chybotania. Podobnie, jak pedał do bębna - podczas pracy sprawia wrażenie bardziej masywnego urządzenia. Cały statyw w bardzo zgrabny sposób zajmuje mało miejsca po złożeniu.

 

[img:5]

 

Zadbano również o ochronę pręta przy transporcie - po prostu należy pręt włożyć w górną rurkę „do góry nogami” i zabezpieczyć go z drugiej strony maszynką do górnego talerza. Nie wszystkie firmy oferują tę możliwość. Dla użytkowników, którzy nie bardzo rozumieją o czym piszę - zwróćcie na to uwagę przy rozpakowywaniu nowego statywu z pudełka.

 

Drobne sprawy, na które chciałbym zwrócić uwagę

Konstrukcja typu Flat Base może się lekko kołysać - jest to zjawisko normalne. Jednak zauważyłem, że po całkowitym rozłożeniu nóg, centralna podstawa statywu znajduje się praktycznie na podłodze. Ok, minimalnie nad powierzchnią, ale moim zdaniem za nisko, a to za sprawą pewnego kołka ograniczającego zakres rozłożenia nóg. Moim zdaniem - ten kołek mógłby być trochę niżej, co pozwoliłoby na trochę wyższe podniesienie tej podstawy, np. na nierównej podłodze. Chodzi o to, że może się zdarzyć, że statyw nie będzie podparty w trzech punktach (z możliwością stabilizacji szpilkami, które oczywiście są w tej podstawie), ale będzie opierał się w tym właśnie miejscu, co automatycznie zmniejszy jego stabilność. Same nóżki mogłyby być o około 2-3 cm dłuższe; trochę większe też powinny być (moim zdaniem) gumowe nakładki na ich końcach.

Kończąc opis pozytywami - wspomnę jeszcze o bardzo dobrym pomyśle, jakim jest radełkowana powierzchnia rurki podstawy w miejscu, gdzie zakręcamy nogi (mówiąc jaśniej - miejsce to nie jest gładkie, co umożliwia pewniejsze złapanie zacisku nóg).

 

[img:6]

 

Pozostałe pozycje z serii Tama Classic Hardware

 

Statyw do talerza - The Classic Stand HC52F:

 
  • Waga: 1.48 kg
  • Zakres wysokości:  59 - 130 cm
  • Długość po złożeniu: 58 cm
  • Trzy sekcje, prosty statyw do talerza
  • Lekki, kompaktowy, nóżki typu Flat Base (mogłyby być nieco dłuższe, ale pewnie się znowu czepiam)
  • Ząbkowa regulacja kąta nachylenia talerza (10 pozycji, solidnie trzymająca)
  • Porządne zabezpieczenie talerza - plastikowa rurka, grube filce, fajna plastikowa nakrętka (nie brzęczy)
  • Gumowy o-ring na górnym pręcie, zapobiegający terkotaniu lub brzęczeniu przy wibracji talerza

 

Statyw do werbla - HS50S:

 
  • Waga: 1.7 kg
  • Zakres wysokości: 39 - 58 cm
  • Minimalna długość po złożeniu: 60 cm
  • Nóżki standardowe (trójnóg) - dobry pomysł, jeśli chcemy używać pozostałe statywy (hi-hat, pod talerze) typu Flat Base
  • Płynna, bardzo dobrze trzymająca regulacja pochylenia werbla
  • Fajne, miękkie plastikowo-gumowe uchwyty koszyka (ramion)
  • Motylkowa blokada rozstawu ramiona odpowiadającego za żądaną średnicę werbla, pozostałe dwa składane ramiona podwójnej grubości - werbel będzie w takim koszyku umieszczony stabilnie, ale też i swobodnie
  • Memory-lock do zapamiętania ustawienia wysokości - zintegrowany kształtem i podobny, jak w statywie do hi-hatu
  • Bardzo dobre wykonanie całości

 

Statyw do tom-tomu HTS58F:

 
  • Waga: 1.8 kg 
  • Zakres wysokości: 56.5 - 82 cm
  • Długość po złożeniu: 60 cm (górna sekcja), 41 cm (dolna sekcja)
  • Nóżki typu Flat Base/niski trójnóg - bardzo łatwo można postawić ten statyw blisko bębna basowego
  • Pojedyncze ramiona koszyka - pozwolą na swobodny rezonans tom-tomu
  • Regulacja kąta nachylenia, memory lock, uchwyty koszyka, wzornictwo - analogicznie jak w statywie do werbla HS50S

 

Wofercie tamy dostępny jest również zestaw statywów HC4FB, w skład którego wchodzą opisane wyżej:

 

  • 2 statywy do talerza HC52F
  • 1 statyw do hi-hatu HH55F
  • 1 statyw do werbla HS50S
  • dodatkowo - lekka, ale solidnie wykonana torba o wymiarach 67x18x19 cm

 

Zestaw ten kosztuje w Polsce około 1.200 zł i myślę, że w torbie zmieściłby się jeszcze pedał HP50. Całość ważyłaby wówczas nieco ponad 10 kg, co uważam za świetny wynik i propozycję dla perkusistów, którzy dużo podróżują i muszą sami nosić swoje instrumenty.

 

Podsumowanie

Cała seria Tama Classic Hardware nawiązuje do prostych i skutecznych rozwiązań wzorowanych na latach 60-tych. Zaprojektowana bardzo dobrze i równie znakomicie wykonana, z dbałością o szczegóły i pomysłowymi dodatkami - charakteryzuje się bardzo niską wagą, a przy tym solidnością oraz należytą stabilnością. Mogę te statywy i mechanizmy śmiało polecić wszystkim, którzy nie potrzebują ciężkich i super stabilnych statywów, a dbają o zdrowie kręgosłupa. Moim zdaniem - bardzo fajne rzeczy, szczerze rekomenduję!

 

Dostępność: TUTAJ

 

Do testów dostarczyli:

 
  • Roland Meinl Musikinstrumente GmbH & Co. KG (pedał HP50)
  • Drum Center Bydgoszcz (hi-hat HH55F, zestaw HC4FB)

 

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Meinl Distribution

adres:
Przemysłowa 20 21-100 Lubartów

Sklepy muzyczne > Tama rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Talerze perkusyjne Istanbul Agop Xist Dark Dry Crash 20" W ostatnim czasie talerze perkusyjne o ciemnym brzmieniu stają się coraz bardziej popularne, co nie uszło uwadze Istanbul Agop. Zaprezentowana pod koniec 2019 roku seria Xist Dry Dark jest bardzo ciekawą propozycją w wyżej wymienionym...
Pad perkusyjny Rtom Moongel Workout Pad 7" Oferta padów perkusyjnych na naszym rynku jest bardzo szeroka, jednak grupa 'cichych' padów dostępnych w polskich sklepach nie jest już tak liczna. Dziś przyjrzymy się jednemu z reprezentantów tej kategorii - Rtom Moongel Workout Pad 7"....
Test pada perkusyjnego Alesis Strike Multipad Testujemy w praktyce nowość na rynku padów perkusyjnych - Alesis Strike Multipad. Z pośród niezwykle obfitych funkcjonalności skupiliśmy się na tych najprostszych rozwiązaniach, miksując zestaw akustyczny z brzmieniem fabrycznych próbek...
Test mikrofonów instrumentalnych Audio-Technica MB/DK7 Zestaw Audiotechnica Midnight Blues DK 7 to funkcjonalny komplet mikrofonów pozwalający na podstawowe omikrofonowanie zestawu perkusyjnego. Sprawdzamy funkcjonalność tego zestawu, testując mikrofony w różnych warunkach, nie tylko...
Test Cajona Polmuz P-CAJ-M1R Od dobrych kilku miesięcy byliśmy informowani o spektakularnym powrocie na rynek perkusyjny polskiej marki Polmuz. Ta rodzima grupa instrumentów była dla nas przed laty błogosławieństwem w czasach kryzysu, ale i przekleństwem ze względu...
Camtronome - Polski metronom w praktyce O Camtronome pisaliśmy już wcześniej, słysząc co raz to więcej na temat polskiej aplikacji, łączącej m.in. funkcje metronomu i kamery. Trudno jednak rzetelnie ocenić funkcjonalność, opierając się wyłącznie na opiniach czy opisie...
Copyright © INFOMUSIC 2018

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz