TEST: DJ TechTools Midi Fighter 3D

Doskonałe urządzenie w swojej klasie, zdecydowanie warte polecenia! Adam Cyzman 11 października 2018, 08:32 SOUND STATION Sp. z o.o.
DJ TECHTOOLS Midi Fighter 3D1.100 zł
  • Niezniszczalne przyciski typu Arcade
  • Pancerna budowa
  • Możliwości midi
  • Cena

Midi Fightery to urządzenia, które powstały na skutek nieco szalonego pomysłu - aby sterowanie znane z automatów do gier zaimplementować do kontrolerów muzycznych. I finalnie okazało się, że to się sprawdza. Midi Fighter 3D to w tej chwili najpopularniejszy produkt z tej rozwijanej od 2010 roku marki.

Pomysłodawcą idei i współtwórcą urządzenia jest legendarny DJ Ean Golden, który wymyślił też kultowe Dicery produkowane przez Novation. W przypadku MIDI Fightera wszystko zaczęło się od włożenia przycisków typu Arcade do kontrolera Vestax VCI-100. Potem projekt przekształcił się w urządzenie do samodzielnego składania, a finalnie otrzymaliśmy pełnoprawny sklepowy produkt.

 

[img:1]

 

Midi Figher 3D to kontroler MIDI wyposażony w 16 przycisków Arcade, 4 przyciski odpowiadające za zmianę banków, 6 przycisków bocznych oraz żyroskop i akcelerometr rejestrujące ruch urządzenia w przestrzeni. W pudełku znajdziemy urządzenie, kabel USB oraz certyfikat autentyczności - tutaj bez niespodzianek.

Głównym atutem i wyróżnikiem Midi Fighterów są oczywiście przyciski. Wyciągnięto je wprost z japońskich automatów do gier. Przyciski typu Arcade są budowane tak, żeby przetrwać wielogodzinne, ciągłe i szybkie uderzania w bijatykach typu Street Fighter. Producenci Midi Fighterów ściągają przyciski z Japonii, żeby zagwarantować nam najwyższą jakość i przede wszystkim niewiarygodną trwałość. Te przyciski praktycznie nie mają prawa się zużyć, każdy z nich przewidziano na 5 milionów uderzeń - jest to ilość, która gwarantuje ich absurdalnie długie życie. Kolejną zaletą przycisków Arcade jest wyraźny skok oraz odbicie, które daje pewność uderzenia, oraz precyzję, której nie można uzyskać przy zwykłych padach.

 

[img:2]

 

W środku Midi Fightera nie znajdują się żadne ruchome części - dzięki czemu możemy uderzać w przyciski naprawdę mocno bez obawy o uszkodzenie urządzenia. Przyciski do zmieniania warstw są już bardziej klasyczne ale również je wykonano z wysoką jakością. Na krawędziach urządzenia znajdziemy 6 subtelnie wkomponowanych przycisków bocznych.

Przyciski Arcade nie reagują na siłę nacisku, w MIDI wysyłają tylko binarny sygnał - włączony przy naciśnięciu - wyłączony przy jego braku. Wysyłkę komunikatów MIDI można ustawić w tryb Momentary CC, który powoduje, że wciśnięcie przycisku zmienia wartość MIDI i zostawia ją aż do ponownego wciśnięcia. Dzięki temu w sofcie (np. Ableton) łatwo stworzyć funkcję która wysyła komunikat ON (OFF przy kolejnym) po wciśnięciu przycisku i zostawia go mimo tego, że nie trzymamy już wciśniętego przycisku.

 

[img:4]

 

Bardzo ciekawą funkcjonalnością jest podświetlenie przycisków - kolory można zmieniać dowolnie wybierając z palety 10 w jaśniejszej i ciemniejszej wersji. Kolory wybieramy osobno dla każdego przycisku w każdej warstwie (dany przycisk może mieć różne kolory w różnych warstwach). Zmian kolorów i innych ustawień MIDI FIGHTERa dokonujemy z poziomu bardzo prostego edytora graficznego na komputerze. Kolory przycisków możemy ustawiać także z poziomu oprogramowania w formie zwrotnych komunikatów MIDI. Do dyspozycji mamy 3 rodzaje animacji - ściemnianie/rozjaśnianie – które może dawać np. informację o głośności ścieżki w Abletonie/Traktorze, szybki flash oraz wolniejszy pulse - można je wykorzystać jako np. ostrzeżenie o kończącej się ścieżce.

Przyciski do zmian banków domyślnie nie wysyłają komunikatów MIDI, ale i to możemy zmienić i zmapować je według uznania. Przyciski boczne domyślnie wysyłają ten sam komunikat MIDI, niezależnie od wybranego banku, ale je również możemy zmienić by wysyłały osobne komunikaty dla każdego banku.

 

[img:3]

 

3D w nazwie nie wzięło się przypadkowo. Żyroskop oraz akcelerometr dodają do urządzenia kontrolę poprzez przechyły oraz obracanie urządzenia wokół własnej osi. Daje nam to kolejne w pełni mapowalne komendy do kontroli parametrów w Sofcie - chociażby efektów. Jakby tego było mało - każdy z 16 przycisków Arcade wysyła swoje osobne komendy dotyczące obrotu i przechylenia i to w 2 trybach do wyboru, Relative oraz Absolute. Cała warstwa czujników ruchu przybliża Midi Fightera to instrumentu muzycznego, którym bardzo żywiołowo możemy operować trzymając go nawet w powietrzu.

Bogactwo opcji powoduje, że w kwestii MIDI mamy sporą dowolność, a MIDI FIGHTERY możemy zastosować do wielu rozwiązań. Doskonale sprawdzą się do Finger Drummingu - w tym przypadku do nauki polecam doskonałe oprogramowani Melodics. Bedą też świetnym uzupełnieniem dla softów djskich typu Traktora czy Ableton czy też oprogramowania VJ. Wiele gotowych map MIDI znaleźć możemy za darmo na stronie producenta - DJ Tech Tools, więc nawet będąc laikiem w tej kwestii w łatwy sposób można przygotować urządzenie do działania z wybranym przez nas oprogramowaniem.

 

[img:5]

Podsumowanie

MIDI FIGHTER 3D to z pozoru po prostu kolejnym kontroler MIDI. Kryje się jednak za nim sporo możliwości i niespodzianek. Jego budowa jest praktycznie pancerna, popularność sprawia, że łatwo znaleźć mapy czy odpowiednie wsparcie w ich tworzeniu, a cena jest niezwykle atrakcyjna. To wszystko razem sprawia, że jest to doskonałe urządzenie w swojej klasie, zdecydowanie warte polecenia.

 

Gdzie kupić?

DJ TECHTOOLS DJ TECHTOOLS djtechtools.pl

Dystrybucja w Polsce:

SOUND STATION Sp. z o.o.

adres:
ul. Warszawska 164 05-082 Latchorzew

Sklepy muzyczne > DJ TECHTOOLS rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy Test akcesoriów Sonnect Sound Bullet, SoundWire i SoundWire Mini Kiedy myślimy o inwestycjach w firmie nagłośnieniowej, czy nawet w jednoosobowej firmie typu „dźwiękowy człowiek-orkiestra” pierwsze, co przychodzi nam na myśl, to systemy głośnikowe, konsolety, systemy bezprzewodowe, procesory,...
Jaki wybrać mikrofon? Wielki test znanych producentów W świecie muzyki i produkcji dźwiękowej mikrofony są jednym z najważniejszych narzędzi pracy – od scen koncertowych po studia nagrań. W naszym najnowszym teście przyjrzymy się bliżej najbardziej znanym i cenionym modelom na rynku, które...
Recenzja Shure SLX-D po roku użytkowania. Warto? Dziś chciałbym przedstawić system bezprzewodowy SHURE SLX-D, który został stworzony z myślą o rynku wideo i broadcastowym. W 2024 roku wielokrotnie korzystaliśmy z niego w INFOMUSIC.PL podczas realizacji reportaży wideo na targach takich...
Przetestowane: Audient ORIA i Dolby Atmos Następstwem wzrostu popularności Dolby Atmos jest fakt, że coraz więcej profesjonalnych studiów nagrań decyduje się na rozszerzenie swoich usług o dźwięk przestrzenny. Audient Oria to jedno z urządzeń do tej pracy.
Test: Mackie Mainstream - Dla początkujących streamerów Popularność streamingu systematycznie rośnie i wynika z łatwości produkowania podcastów, wszelkiego rodzaju transmisji np. z rozgrywek gier sieciowych, wykładów itd. Wynika także z radykalnego wzrostu szybkości łączy internetowych oraz...
Test rejestratorów audio Zoom H-essential Rejestratory audio ZOOM H-essential series to idealne narzędzia dla każdego, kto stawia na mobilność, a nie chce rezygnować z profesjonalnej jakości dźwięku. Dla podcasterów, dźwiękowców, muzyków. Zobacz więcej