TEST: Sterling by Music Man JP160

4 lipca 2019 Tagi: Gitary elektryczne
Autor testu: marek-pajak-zdjecie Marek Pająk
Produkt: Sterling JP160 PWH
Cena: 3.700 zł
Dostarczył: Music Info

Witam wszystkich bardzo gorąco! Od kilku dni zaczęły się wakacje na dobre. Część z Was już za pewne zaczęła swoje pierwsze wyjazdy urlopowe, tym bardziej, że za oknem pogoda wręcz tropikalna. Tuż przed zakończeniem roku szkolnego trafiła do mnie zapowiadana przesyłka z firmy Music Info.

Jak wiadomo ten mocny gracz na naszym gitarowym podwórku ma pod sobą parę ciekawych pozycji. Jedną z nich jest firma Music Man znana głównie z zawodowych basów, jak również wysokiej klasy gitar elektrycznych. Te drugie w drugiej połowie lat osiemdziesiątych doznały ożywienia właśnie od momentu przejęcia firmy przez niejakiego Erniego Balla, globalnego potentata w produkcji strun.

 

[img:1]

 

Początek lat 90. to eksplozja nowych serii, a w szczególności modeli sygnowanych takimi nazwiskami jak Eddie Van Halen, który spopularyzował późniejsze modele Axis Sport czy Alberta Lee oraz Steva Lukathera. Zdecydowanie najmocniejszym akcentem początku XXI wieku jest pojawienie się pierwszej sygnatury Johna Petrucciego w 2001 roku. Od tego momentu firma zaczęła mocno współpracować z gitarzystą zespołu Dream Theater eksperymentując i szukając nowych rozwiązań technicznych. Nie wiem czy jakikolwiek gitarzysta tej stajni doczekał się tylu sygnatur i opcji.

Przeglądając aktualną ofertę firmy dopatrzyłem się przynajmniej siedmiu modeli. Od niedawna firma uruchomiła również linię instrumentów pod nazwą Sterling zapożyczoną od imienia Sterlina Balla - syna Erniego Balla. Główne założenie marki Sterling jest produkcja instrumentów budżetowych dostępnych dla szerszej publiczności. Stąd też produkcja zostaje przeniesiona do Indonezji, natomiast jak mówi naklejka reklamowa na testowanym przeze mnie egzemplarzu podzespoły są składane i sprawdzane w USA. Taki zabieg faktycznie może obniżyć koszty produkcji przy zachowaniu standardów przyjętych w fabrykach amerykańskich. I tutaj nasz Janek doczekał się również pokaźnej kolekcji modeli. Mamy do dyspozycji wiele opcji 6 i 7 strunowych z floydem i bez itd...

Gitara, która wylądowała w moich rękach to model JP160, będący chyba pierwszym modelem wyprodukowanym pod marką Sterling by MusicMan.

 

[img:2]

 

Budowa i wygląd

JP160 to klasycznie wyglądająca sygnatura w konstrukcji bolt-on o skali 25'5 cala. Deska gitary wykonana jest z drzewa lipowego. Gryf to bardzo ładnie prezentujący się „roasted maple”, czyli tzw. przypiekany klon, na którym znajduje się  palisandrowa podstrunnica o dosyć płaskim profilu. Progi to 24 Medium Jumbo, którym na moje oko bardziej do Jumbo niż do Medium. Natomiast nabite są bardzo profesjonalnie i zadbano o dobrze wyszlifowanie krawędzi.

Na typowej dla Music Mana główce mamy sześć kluczy olejowych o nieznanym pochodzeniu. Domniemam więc, że produkcji azjatyckiej. Budowę gryfu zamyka nam zamontowana blokada strun oraz równie typowe dla tej marki umiejscowienie regulacji napięcia gryfu (od strony korpusu) no i oczywiście logo artysty nad pierwszym progiem.

 

[img:3]

 

Na bardzo ergonomicznie wyprofilowanej desce w kolorze białej perły mamy do dyspozycji dwa humbuckery, które niestety nie zostały opisane w specyfikacji technicznej producenta. Natomiast wyglądem mają nawiązywać do sygnowanych przetworników Dimarzio. Mostek to czarny niskoprofilowy licencyjny Floyd Rose, oznaczony logiem Sterling.

Za regulacje barwy odpowiedzialny jest przełącznik trójpozycyjny, potencjometr głośności oraz tonu. Warto zaznaczyć, że potencjometr volume wyposażony został w dodatkowy 12db Boost, który odpalamy przyciśnięciem gałki. Jest to bardzo ciekawa i pomocna funkcja dla tych, którzy lubią szybko regulować gainem przy frazowaniu lub po prostu potrzebują więcej przesteru. Wszystko to sterowane jest baterią 9-cio voltową zamocowaną w zamykanym koszyku z tyłu deski.  

 

[img:4]

 

W akcji

Gitara bardzo dobrze leży w rękach. Zwłaszcza prawa dłoń ma przyjemne lądowanie na dosyć sporym wycięciu profilu deski. Daje to niesamowity komfort ustawienia prawej dłoni i zarazem bardzo niską akcje kostkowania. Świetny dostęp do 24 progu oraz opływowy profil części mocowania gryfu pozwala na swobodne poruszanie się w wyższych partiach.

Dźwięki na gryfie prowadzi się płynnie choć musiałem się przyzwyczaić do dość płaskiego radiusa. Progi niestety nie są wypolerowane na wysoki połysk i potrzeba kilku podciągnięć, aby miękko pracowały pod struną. Poza tym są porządnie nabite co nie zawsze jest domeną instrumentów budżetowych. Klucze olejowe pracują bardzo sprawnie i nie zacinają się.

 

[img:5]

 

Po podłączeniu gitary do wzmacniacza otrzymujemy bardzo zbalansowany dźwięk o w miarę uniwersalnym brzmieniu. Przetworniki pracują dobrze i może nie są to oryginalne Dimarzio, natomiast są na tym etapie wystarczające. Bardzo przyjemnie gitara odzywa się na czystych i crunchowych barwach. Od razu na myśl nasuwają mi się ballady progresywne „Dreamów". Na mocnym przesterze instrument pracuje równie dobrze i wystarczająco agresywnie, natomiast myślami wciąż wracam do cleanów.

Mostek Floyd Rose na początku był nieznośny i potrzebował reprymendy! Dokręcenia kilku śrub oraz regulacji. Trzeba było się również pozbyć wzbudzania się sprężyn, bo było je słychać podczas gry. Natomiast im dłużej z niego korzystałem tym coraz bardziej się układał. Po pewnym czasie zaczął trzymać strój i dało się z niego normalnie korzystać. Ponieważ jest to dość delikatny mostek, to używałbym go raczej okazjonalnie, aby posłużył nam jak dłużej. W późniejszym czasie pobawiłem się trochę naszym boostem zamkniętym w potencjometrze głośności i mimo, iż nie posiadam takich zdobyczy techniki w moich instrumentach, to myślę, że może znaleźć zastosowanie w wielu sytuacjach.

 

[img:6]

 

Poza tym potencjometry pracują sprawnie i dodatkowo cieszy mnie fakt zastosowania potencjometrów o zmiennym tarciu, gdzie potencjometr od tonów chodzi ciężej od gałki głośności. Po prostu łatwiej się zakręca głośność podczas użytkowania bez obaw, że przypadkiem zakręcimy tony ;). No i ważna rzecz! Po zakończeniu gry na instrumencie zanim odstawimy gitarę na stojak nie zapominamy o wyciągnięciu jacka z gitary. Pamiętajcie, że mamy na pokładzie elektronikę zasilaną bateryjnie, a w tym przypadku jack zamyka nam obwód, więc przy pozostawionym kablu w gitarze bateria wciąż pracuje.

 

Próbka możliwości Sterling by Music Man JP160:

 

Podsumowanie

Zanim zastanowiłem się nad opisem końcowym sprawdziłem sobie cenę gitary w internecie. Niestety sygnatura Johna Petrucciego nie należy do najtańszych. Owszem, w tej cenie (na poziomie 3.700 zł) producent gwarantuje dobre walory brzmieniowe i estetyczne, które są niewątpliwie na plus. Natomiast myślę, że można było się pokusić chociażby o przetworniki lepszej klasy. Mimo to instrument wciąż dobrze plasuje się w tej kategorii cenowej. Jako bonus otrzymujemy wzmocniony i bardzo praktyczny pokrowiec, który świetnie zabezpieczy nam instrument podczas podróży.

Sterling JP160 to gitara nie tylko dla fana Johna Petrucciego, ale dla każdego początkującego i średnio-zaawansowanego gitarzysty szukającego uniwersalnego rozwiązania, które dobrze sprawdzi się w mocnych rockowych i metalowych brzmieniach, jak i w łagodniejszych sytuacjach. Jeśli więc szukacie czegoś uniwersalnego z rockowym pazurem polecam się zapoznać z tą propozycją. 

Marek Pająk Autor: Marek Pająk

 

Specyfikacja techniczna

 
  • Gitara elektryczna sześciostrunowa
  • Korpus wykonany z lipy
  • Klonowy gryf typu 'roasted'
  • Palisandrowa podstrunnica o promieniu 16" (40 cm)
  • Customowe markery JP
  • Szerokość siodełka 42 mm
  • 24 progi Medium Jumbo
  • Mocowanie gryfu za pomocą pięciu śrub
  • Osprzęt czarny
  • Mostek typu Lo Pro Double Locking Tremolo
  • Klucze olejowe Diecast w układzie 4+2
  • Przetworniki: 2 × Humbucker
  • Trójpozycyjny przełącznik przetworników
  • Potencjometry: 1 × Volume (aktywny push/push Boost), 1 × Tone
  • Menzura instrumentu: 25.5" (64.8cm)
  • Struny Ernie Ball 2221 Regular Slinky
  • Kolor: Pearl White
  • Dołączony oryginalny pokrowiec Deluxe SBMM

 

Do testów dostarczył:
Music Info Music Info Tel: +48 12 267 24 80 www.musicinfo.pl
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: Sterling by Music Man JP1601
TEST: Gibson SJ200 Standard2
TEST: Friedman BE-OD Deluxe3

Pozostałe testy sprzętu gitarowego

TEST: Ovation 1773AX-4

TEST: Ovation 1773AX-4

Ocena:

Jeśli szukasz bezawaryjności na scenie oraz kontrolowanego brzmienia z układu elektronicznego, w różnych nawet trudnych warunkach, to zainteresuj się tą wyjątkową marką.

Produkt: 1773AX-4
Cena: 4999 zł
Robert Słucki INFOGITARA.PL
TEST: Gibson SJ200 Standard

TEST: Gibson SJ200 Standard

Firma Gibson istnieje od ponad 120 lat i jej historia nadal jest kontynuowana. Legendarne kształty gitar jak Les Paul, SG, Firebird, ES-335, Flying V,...

Produkt: SJ200 Standard
Cena: 21.199 zł
Robert Słucki INFOGITARA.PL
TEST: Friedman BE-OD Deluxe

TEST: Friedman BE-OD Deluxe

Amerykańska firma Friedman, znana głównie z produkcji wysokiej jakości kolumn i wzmacniaczy gitarowych postanowiła dać światu kolejną świetną gitarową...

Produkt: BE-OD Deluxe
Cena: 1200 zł
Piotr Augustynowicz Gitarzysta
Test statywów gitarowych Hercules Stands

Test statywów gitarowych Hercules Stands

Firma Hercules nie zmienia tak często swojego katalogu produktów. Dodaje regularnie pozycja po pozycji. Zgodnie z jej filozofią najważniejszym aspektem od...

Robert Słucki INFOGITARA.PL
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz