TEST: dBT RW16MS, RW16BS & DEM 30

4 grudnia 2019 Tagi: Systemy bezprzewodowe
Autor testu: mikolaj-pawlak-zdjecie Mikołaj Pawlak
Produkt: dBTechnologies RW16MSdBTechnologies RW16BSdBTechnologies DEM 30
Cena: 700 zł770 zł1600 zł
Dostarczył: SoundTrade

Przyjazne budżetowo systemy bezprzewodowe firmy dB Technologies miały swoją premierę już dobre kilka miesięcy temu. Oglądając je podczas targów miałem mieszane uczucia, a moje myśli kręciły się wokół pytania - czy to kolejne proste “zabawki bez kabla”, czy też coś, co mnie pozytywnie zaskoczy… W końcu pod moje drzwi dotarły trzy modele. RW16MS z mikrofonem doręcznym, RW16BS z mikrofonem nagłownym oraz zestaw douszny DEM 30.

Większość testów realizuje się relatywnie szybko. Sprawdzamy “osiągi” danego produktu, zgodność ze specyfikacją i opisujemy nowe funkcjonalności. Pierwsze spostrzeżenia wysuwają się już bezpośrednio po wyjęciu urządzenia z opakowania, a dogłębny test to kwestia kilku - maks kilkunastu dni. Tym razem było inaczej. Zestawy bezprzewodowe dB Technologies spędziły u mnie ponad miesiąc, gdzie większość tego okresu to faktyczny czas estradowy. Bo jaki jest cel sprawdzania sprawności tego typu sprzętu w… biurze? Takie działanie pozwoliło mi dokładnie sprawdzić każdy system z osobna w jego naturalnym środowisku.

 

[img:1]

 

Na pierwszy ogień zajmijmy się budową, ponieważ w każdym z trzech przypadków jest podobnie. Nowa seria systemów bezprzewodowych dostarczana jest do nas w eleganckich opakowaniach z plastikową rączką. Wewnątrz znalazł się styropianowy wpust wycięty do wymiarów konkretnego urządzenia, umożliwiający bezpieczny transport całości. Dzięki temu na upartego można uznać, że oryginalne kartony dadzą radę przez pewien czas służyć do przenoszenia zestawów z miejsca na miejsce. Oczywiście trudne życie estradowe nie zaleca takiego działania i prędzej czy później je zweryfikuje. Dlatego zalecana jest oczywista ostrożność i wpakowanie urządzenia w profesjonalne skrzynie transportowe. Zarówno dla jego bezpieczeństwa, tak jak i spokoju własnego umysłu.

Jeżeli chodzi o stacje centralne, czyli nadajniki lub odbiorniki (w zależności od wersji), to są one zbudowane w wytrzymałych, metalowych obudowach z plastikowymi panelami przednimi wykończonymi na wysoki połysk, tzw. “piano black”. O ile robi to dobre wrażenie jak jest czyste, to ma się wrażenie, że rysują się od samego patrzenia. Dlatego, aby wyglądały dobrze trzeba po prostu je co jakiś czas przetrzeć. Nie ukrywam jednak, że chętnie zobaczyłbym tutaj coś matowego - co nie będzie odbijać światła lamp scenicznych podczas, gdy te zestawy będą ułożone gdzieś na scenie, w widocznym miejscu. Pokrętła i przyciski sprawiają wrażenie wytrzymałych i moim zdaniem zagwarantują bezawaryjną pracę przez długi czas. Tak samo z gniazdami sygnałowymi i zasilającymi - gdzie w tym ostatnim przypadku możemy je dodatkowo zabezpieczyć przed przypadkowym wyrwaniem przeciągając przewód przez specjalne oczko.

 

[img:2]

 

Jeżeli chodzi o zasilacze, to są bardzo małe, uniwersalne - z wymiennymi typami wtyków i z pewnością zmieszczą się obok siebie na listwach zasilających. To dość częsta bolączka tego typu urządzeń i fajnie, że producent pomyślał o takim (z pozoru prostym, ale istotnym) szczególe. Antenę z możliwością demontażu lub przedłużenia znajdziemy wyłącznie w modelu DEM. Pozostałe z nich posiadają po dwie, przymocowane na stałe anteny. Również uchwyty do skrzyni rack znalazły się wyłącznie w pudełku z DEM 30. Dobrze, jakby były dołączone do każdego modelu, bo obudowy zostały do takowych dostosowane. Bodypacki są wykonane z plastiku, więc są lekkie, aczkolwiek sprawiają wrażenie wytrzymałych. Krótkie i elastyczne antenki nie będą sprawiać żadnego problemu, a blokowane złącza zapewnią stabilną i bezpieczną pracę.

 

RW16MS i RW16BS

Zacznijmy od modeli RW16MS i RW16BS, ponieważ są one bliźniacze. Każde z nich posiada identyczny zakres funkcji, a różnią się wyłącznie rodzajem zastosowanego mikrofonu. 16MS składa się z dynamicznego mikrofonu doręcznego z wbudowanym nadajnikiem, a 16BS posiada bodypack i mikrofon nagłowny pracujący w charakterystyce omni. Reszta pozostaje taka sama. Zarówno mikrofon doręczny jak i bodypack zasilane są przy pomocy dwóch baterii AA, których wymiana jest szybka i przyjemna, a dodatkowo są dołączone do zestawu, więc od razu po zakupie jesteśmy gotowi do działania.

 

[img:6]

 

Również obsługa powinna nikogo nie zaskoczyć. Nie ma tutaj żadnej filozofii, a chciałoby się powiedzieć, że już prościej się nie da. Włączamy nadajnik, podłączamy odbiornik do prądu, a następnie dwoma przyciskami góra/dół wybieramy na obu urządzeniach ten sam kanał z 16 możliwie dostępnych. Producent udostępnił także opcję konfiguracji poprzez sygnał iR. Polega to na przyłożeniu nadajnika do odbiornika w odpowiednim miejscu i wciśnięciu przycisku ASC.

Każdy z zestawów w naszym kraju pracuje w popularnym zakresie częstotliwości 863 - 865 MHz. Do konsolety możemy podłączyć się przy pomocy dwóch typów złącz - niezbalansowanego jack 6.3 mm lub zbalansowanego XLR. Jeżeli chodzi o brzmienie mikrofonów - to jest dobre. Pracują w dość standardowym zakresie 60 Hz - 15 kHz (+- 3 dB) i jest to całkowicie wystarczające. Przy podstawowej znajomości techniki estradowej obejdzie się bez żadnych sprzęgów, a dobrze skorygowane do potrzeb pomieszczenia dostarczą zadowalającego brzmienia. Zarówno, jeżeli chodzi o mowę jak i śpiew.

 

[img:7]

 

No i kwestia najważniejsza - czyli zasięg. W moich warunkach, przy odbiorniku umieszczonym na scenie nie było problemu z odbiorem sygnału zarówno w linii prostej, jak i pomiędzy widownią na pełnej, średniej (250-300 osób) wielkości sali. Mowa tutaj o odcinku ok. 40-50 metrów od odbiornika. Powyżej tej wartości i w przypadku, gdyby na naszej drodze pojawiły się ściany moglibyśmy doświadczyć chwilowych zaników sygnału. Przy odpowiednim dbaniu o dostępny zakres częstotliwości nie powinny również wystąpić problemy z zakłóceniami. Do tego serdecznie polecam ogromne spektrum różnego rodzaju czytników dostępnego pasma - takie urządzenia to zbawienie na intensywnie użytkowanych scenach.

Nie zdołałem również rozładować baterii, nawet pomimo bardzo intensywnego użytku. Producent nie udostępnia średniego czasu zużycia takowych, więc i tutaj będziemy musieli oprzeć się na własnych doświadczeniach. Powinno jednak wejść nam w nawyk, aby posiadać kilka szybko dostępnych, świeżych kompletów baterii, co zaoszczędzi niepotrzebnych nerwów zarówno realizatorowi, jak i - co najważniejsze klientowi.

 

[img:4]

 

DEM 30

Z kolei DEM 30 to system monitoringu dousznego IEM (In Ear Monitor). Jest to już trochę bardziej rozbudowana propozycja niż modele RW. Do dyspozycji mamy tutaj 96 kanałów UHF w podwójnym zakresie częstotliwości 823-832MHz + 863-865MHz. Rozbudowane ekrany LCD, które znalazły się zarówno na nadajniku, jak i odbiorniku oprócz aktualnego kanału pracy pokazują również poziom sygnałów audio, siły sygnału bezprzewodowego, a także ilość naładowania baterii. Tym razem producent deklaruje, że tej starczy na ponad 12 godzin ciągłej pracy - przy (tak jak poprzednio) zastosowaniu dwóch “paluszków” AA.

System może pracować w stereo lub mono, a sygnał podpinamy do dwóch, zbalansowanych wejść XLR typu combo (czyli możemy także użyć dużego jacka). Przydatny jest także przycisk pad -12 dB, który również znalazł swoje miejsce z tyłu nadajnika. Tym razem nie mamy możliwości parowania przy pomocy iR - kanały wybieramy manualnie, lecz za to na pokładzie znalazły się presety korekcji barwy i wbudowany limiter. Oprócz tego ciekawym dodatkiem jest wyjście słuchawkowe, które umożliwia odsłuch tego, co trafia do nadajnika.

 

[img:5]

 

Jest to pomocne podczas diagnozowania problemów z odbiornikiem lub słuchawkami. Odbiornik posiada osobną regulację głośności, która jednocześnie pełni rolę włącznika. Dołączone do zestawu słuchawki otrzymujemy w ciekawie wykonanym pokrowcu, a trzy dodatkowe nakładki umożliwiają dokładne dopasowanie do uszu właściciela. Tyle z parametrów, teraz kilka słów o brzmieniu.

Jeżeli chodzi o zasięg, to jest praktycznie identycznie jak w modelach RW, czyli 40-50 metrów bez jakichkolwiek problemów. Sygnał dociera do nas czysty, bez zakłóceń i przesterowania. Wbudowany w odbiornik wzmacniacz skutecznie napędzi dużą głośnością większość modeli słuchawek, a te wbudowane nie narzekają zarówno na ilość basu, jak i klarowność środkowego pasma. Oczywiście jeżeli oczekujemy czegoś więcej to nic nie stoi na przeszkodzie, aby użyć innych, dopasowanych do użytkownika modeli.

 

[img:3]

 

Podsumowanie

W mojej opinii opisywane w tym teście systemy bezprzewodowe można słusznie zaliczyć do najlepszych w swojej klasie. W przypadku modeli RW, zależnie od wersji musimy zainwestować około 800 zł, co jest bardzo dobrą ceną za to, co finalnie otrzymujemy. Jest to bezawaryjny, wystarczająco dobrze brzmiący zestaw, który od samego początku wyposażony został we wszystko, co potrzebne. Nie wspominam o prostocie obsługi (która już bardziej banalna chyba być nie może), a także o uniwersalnych połączeniach. Dzięki temu z pewnością jestem w stanie stwierdzić, że każdy laik dźwiękowy poradzi sobie z ich konfiguracją w bardzo krótkim czasie.

Za to system odsłuchowy DEM 30 śmiało zaliczyłbym do półprofesjonalnych zestawów, ze względu na mnogość funkcji. Mimo tego jest on dostępny za w miarę przystępną cenę około 1600 zł. Z całego serca poleciłbym go podróżującym muzykom i wszystkim, którzy chcieli “liznąć” świata bezprzewodowego monitoringu dousznego. Ciężko mi znaleźć jakiekolwiek uwagi.

Mikołaj Pawlak Autor: Mikołaj Pawlak

 

Doskonała cena
Prostota obsługi
Świetne 'osiągi' bezprzewodowe, jak na tą półkę cenową
Gotowe do użycia bezpośrednio po wyjęciu z pudełka
Niewielkie zasilacze umożliwiają ułożenie ich po kolei na listwie zasilającej
Błyszczące obudowy mogą szybko się rysować i niszczyć
Brak uchwytów 19" w wersjach RW
Do testów dostarczył:
SoundTrade SoundTrade Tel: +48 22 632 02 85 http://www.soundtrade.pl
reklama

Najchętniej czytane

więcej
TEST: Peavey RBN 1121
TEST: dBT RW16MS, RW16BS & DEM 302

Pozostałe testy nagłośnienia

Kolumna aktywna Peavey RBN 112

Kolumna aktywna Peavey RBN 112

Peavey. Jedno słowo, a kojarzyć może się z całą masą różnego rodzaju urządzeń audio. Ta powstała w 1965 roku firma od samego początku zajmuje się produkcją...

Produkt: RBN 112
Cena: 3.200 zł
Mikołaj Pawlak Realizator dźwięku, redaktor
Końcówka mocy Powersoft "T" i Armonia-Plus

Końcówka mocy Powersoft "T" i Armonia-Plus

Ocena:

Niezależnie od wybranego modelu, nabywając końcówkę serii T uzyskujemy niemalże pewność, że przez kolejną dekadę będziemy pracować na sprzęcie należącym do awangardy. Zapraszamy na test nowych wzmacniaczy Powersoft.

Produkt: T
Przemysław Waszkiewicz OFFSTAGE
System monitorowy LDM Flatspeaker 200

System monitorowy LDM Flatspeaker 200

Kilka dni przed otwarciem, do klubu Black&White w Ostrołęce dotarła nieduża paczka. Nadawcą była firma LDM Electronic Sp. z o.o., która przekazała nam na...

Produkt: Flatspeaker 200
Paweł Berent
System bezprzewodowy Audix AP61 OM2

System bezprzewodowy Audix AP61 OM2

Marki Audix nie trzeba przedstawiać nikomu związanemu z branżą pro-audio. Popularne i pożądane przez realizatorów mikrofony amerykańskiej marki znajdziemy na...

Produkt: AP61 OM2
Cena: 2.600 zł
Michał Jantar Realizator dźwięku
mikrofon
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz