TEST: LD Systems ICOA 12 A BT

Mikołaj Pawlak 4 czerwca 2020, 20:00 ADAM HALL Group GmbH
LD Systems ICOA 12 A BT1.500 zł (szt.)
  • Uniwersalna i dobrze brzmiąca konstrukcja z funkcjami, które nigdy nie pojawiały się w tym przedziale cenowym
  • Obracalny falowód
  • Możliwość użycia jako odsłuch i podwieszenia
  • Łatwy w obsłudze system DSP
  • Wejścia z obsługą mikrofonów
  • Wytrzymała, polipropylenowa obudowa
  • Wydajny wzmacniacz klasy D bez wentylatorów
  • Funkcja Bluetooth (wybrane modele)
  • W tej cenie, i z tymi funkcjonalnościami ciężko by znaleźć jakiekolwiek minusy

Dziś przychodzi mi pisać recenzję urządzenia, na które czekałem z ogromna wręcz niecierpliwością. Po raz pierwszy zaprezentowano je na targach NAMM 2020 i mimo, że wyglądają jak kolejne, najzwyklejsze aktywne kolumny nagłośnieniowe, to różni je wiele. A co to takiego? Zapraszam do lektury.

Mowa tutaj o kolumnach ICOA 12 A od firmy LD Systems, która należy do niemieckiej grupy Adam Hall. W tym miejscu muszę wspomnieć, że jestem również bardzo pozytywnie zaskoczony przemianą i ujednoliceniem designu praktycznie wszystkich produktów LD. Od pewnego czasu wyglądają one nowocześnie i minimalistycznie. Taki ruch sprawia, że praktycznie od pierwszego momentu - bez wcześniejszej wiedzy jesteśmy w stanie stwierdzić kto jest producentem danego urządzenia, a przy kompletnych zestawach spójność wygląda po prostu ładnie. I chyba o to właśnie chodzi.

 

[img:4]

[img:5]

 

Czas na kilka słów o budowie. ICOA 12 zbudowane są w wytrzymałych, polipropylenowych obudowach. I niech ta nazwa nikogo nie odrzuca - to nie jest tani, chiński plastik, a naprawdę mocny materiał, który wykorzystywany jest również w budowie kilkanaście razy droższych systemów liniowych. Takie rozwiązanie nie wpływa negatywnie na brzmienie, a za to znacząco zmniejsza wagę kolumny, co jest szczególnie ważne dla zastosowań mobilnych. Nie wszystko, co drewniane jest lepsze - i producenci dobrze o tym wiedzą.

Do łatwego przenoszenia służą cztery, aluminiowe uchwyty z gumowaną powierzchnią zapewniającą pewny i wygodny chwyt. Producent przewidział także możliwość podwieszenia, którego możemy dokonać przy użyciu sześciu punktów montażowych M10 umieszczonych w różnych miejscach obudowy. Przedni grill wykonany został ze stali, pod którą umieszczono dodatkową warstwę z pianki. Użytkownikom korzystającym ze statywów, producent zapewnił gniazdo na statyw typu Dual Tilt, które pozwala zamontować kolumnę pionowo lub pochyloną w dół pod kątem 5°. Kąt pracy w ułożeniu odsłuchu to 55°. W tym miejscu chciałbym także wspomnieć o dostępności eleganckich pokrowców, które posiadają dodatkowe wycięcia na uchwyty (zapinane na rzep), miejsce na kabel zasilający i będą znakomicie spełniać rolę chroniąc nasz nowy nabytek.

 

[img:8]

[img:9]

 

W temacie przetworników, to mamy tutaj na pokładzie budowę dwudrożną. W testowanym modelu jest to 12" + 1" w oryginalnej tubie BEM, którą producent postanowił opatentować. Całość zasila wydajny wzmacniacz klasy D o mocy 300 W RMS i maksymalnym ciśnieniu SPL na poziomie 126 dB. Zakres przenoszenia częstotliwości mieści się w zakresie 50 Hz - 20 kHz. W tym miejscu warto także wspomnieć, że w ofercie producent posiada także wersję opartą na przetworniku 15" o tej samej mocy 300 W, lecz większym SPL - 128 dB i paśmie zaczynającym się od 48 Hz. Wzmacniacze są chłodzone konwekcyjnie, nie posiadają wentylatorów, a co za tym idzie nie generują hałasu. Opcjonalnie kupujący ma także możliwość wybrać wersję pasywną oraz obudowę w kolorze białym.

ICOA wyróżnia się budową współosiową, lub jak kto woli - koaksjalną. Oznacza to, że głośnik nisko-średniotonowy i driver wysokich częstotliwości położone są w jednej osi. I tutaj przechodzimy do jednej z najważniejszych dla mnie funkcji tej kolumny. A mianowicie - obracalny falowód drivera HF. Większość tego typu kolumn posiada tradycyjny już kąt emisji dźwięku 90° horyzontalnie i 50° w pionie. I o to właśnie chodzi - stawiając w normalnych warunkach kolumnę na statywie zależy nam bardziej na pokryciu publiczności w osi poziomej, niż pionowej.

 

[img:3]

 

Problem pojawia się w momencie, gdy chcemy użyć takiego zestawu jako odsłuchów - a w końcu większość tych konstrukcji oferuje taką funkcję. Horn ułożony w przedstawiony wcześniej sposób po przewróceniu kolumny na bok będzie cały czas miał swoją charakterystykę, która teraz będzie grać szerzej w pionie. Przyczyni się to do całej masy problemów zarówno ze słyszalnością w polu działania odsłuchu, jak i możliwości wystąpienia niepotrzebnych sprzężeń. W większości sytuacji takie ustawienie jest najwyżej akceptowalne, natomiast bardzo daleko mu do dobrego. Co zrobić w związku z tym? Po prostu obrócić falowód w taki sposób, aby po ułożeniu kolumny w poziomie zachował swoją charakterystykę tak, jak to było w przypadku grania na statywie. Przydaje się to nie tylko w ustawieniu monitorowym, lecz także wtedy, gdy chcemy podwiesić poziomo kolumnę przy użyciu punktów montażowych. W przypadku ICOA ta czynność jest banalnie prosta, a zobaczyć ją możesz na video, które przygotowaliśmy.

 

 

Tym, w czym nieustannie prześcigają się aktywne kolumny nagłośnieniowe są systemy DSP. W przypadku ICOA producent postawił na prostotę obsługi, która ogranicza się do kilku przyciśnięć pojedynczej kontrolki, a wszystkie informacje wyświetlane są na czytelnym ekranie LCD. System ten nazywa się DynX i zapewnia 4, podstawowe ustawienia:

 

  • FULLRANGE - nieco wycięty środek i podbite wysokie/niskie częstotliwości,
  • FLAT - kolumna gra pełnym pasmem,
  • MONITOR - ustawienie dedykowane położeniu w pozycji odsłuchu scenicznego,
  • SAT - satelita - do użycia np. przy ścianie, obcina problematyczne wówczas niskie pasmo i podbija wysokie tony.

 

[img:1]

 

Oprócz tego, do dyspozycji mamy trójpasmowy korektor barwy z możliwością obcięcia, podbicia sygnału +-10 dB oraz regulację opóźnienia w krokach 10cm, maks. 10m. Standardowo zmienić możemy także jasność i kontrast ekranu, a także przywrócić funkcje fabryczne. DynX "za nas" dba o bezpieczeństwo kolumny stosując transparentny limiter osobny dla każdego zestawu częstotliwości, ograniczając w ekstremalnych sytuacjach tylko te elementy pasma, które tego potrzebują, aby zapewnić nieprzerwaną pracę kolumny i maksymalne możliwe ciśnienie akustyczne. System monitoruje także na bieżąco napięcie pracy oraz temperaturę komponentów. Jedyną rzeczą, którą bym dodał jest możliwość włączenia filtru obcinającego niskie częstotliwości na konkretnej częstotliwości.

 

[img:2]

 

Testowana przeze mnie kolumna wyposażona została również w funkcję bezprzewodowego odtwarzania muzyki przez Bluetooth. Konfiguracja jest łatwa, szybka i ogranicza się do włączenia systemu w menu.

W zakresie wejść i wyjść, ICOA udostępnia nam dwa kanały mikrofonowo-liniowe oparte na złączach typu XLR Combo, każdy z osobną regulacją głośności. W tym miejscu warto wspomnieć, że złącze Combo XLR to złącze, w które możemy podłączyć zarówno standardowy wtyk XLR, jak i Jack 6.3mm (¼"). Trzeci kanał to wejście typu mini-jack 3.5 mm, którego głośność regulowana jest potencjometrem kanału drugiego. Wyjście SYSTEM OUT przesyła zmiksowany dźwięk z wszystkich wejść. Nie ma się do czego przyczepić - prosto, konkretnie i uniwersalnie.

 

[img:6]

[img:7]

 

Z kolumnami ICOA 12 spędziłem więcej czasu niż zwykle, słuchając ich w różnorakich sytuacjach. Zarówno na statywie, czy w pozycji odsłuchowej z odwróconym falowodem. Za każdym razem było po prostu dobrze. ICOA domyślnie skłaniają się nieco w kierunku basowym, lecz to raczej pozytywny punkt - przynajmniej ze względu na domyślny target, jakim są użytkownicy mobilni, DJ’e czy działalność eventowa. W tym temacie pomagają także cztery, umieszczone na froncie porty basowe. Jeżeli natomiast chcemy ustawienia bardziej neutralnego, to do tego dedykowany jest preset o nazwie FLAT. Nie ma tutaj żadnych częstotliwości, które "kłują" w uszy, także przy ekstremalnych ustawieniach głośności - a proszę mi uwierzyć, ICOA potrafią głośno zagrać. Mowa tutaj głównie o paśmie 3-5 kHz, które docelowo jest albo nieco wycofane, albo dynamicznie redukowane przez oprogramowanie. To zawsze ogromny plus.

Na duże uznanie zasługuje również preset SAT, który w sytuacjach tego wymagających zapewnia doskonałą czytelność mowy. Zauważyłem też, że w ustawieniu odsłuchowym DSP wykonuje nieco więcej, niż tylko deklarowane przycięcie basów i wysokich, ponieważ odporność na sprzężenia znacząco się zwiększyła. Moc kolumny bez jakichkolwiek problemów poradzi sobie z większością mniejszych imprez. Z kolei miłośnikom dużej ilości niskich częstotliwości polecałbym dobrać osobny subwoofer, lub wybrać wersję 15", która zapewni już nieco więcej tego zakresu. Na szczególną pochwałę zasługuje też bardzo łatwy w obsłudze panel wejść i wyjść oraz system DSP, który mimo, że jest nieskomplikowany w obsłudze sam wykonuje dużo zaawansowanych działań, aby zapewnić nam bezawaryjną i stabilną pracę całego zestawu. Stosunkowo lekka (19.95 kg) konstrukcja wraz z wytrzymałą, polipropylenową obudową ułatwia przenoszenie i dba o nasz kręgosłup.

Cieszę się, że LD Systems skupia się na produkcji rozbudowanych produktów, które swoimi funkcjami nie powtarzają utartych schematów, tylko wychodzą ponad swój przedział cenowy. Ze spokojem patrzę w przyszłość nowych urządzeń ze stajni LD Systems.

 

[img:10]

 

Specyfikacja LD Systems ICOA 12 A BT:

 
  • Dwudrożna kolumna aktywna o konstrukcji współosiowej z falowodem CD,
  • 12" + 1" napędzane wzmacniaczem 300 W RMS klasy D
  • Max. SPL 126 dB
  • Pasmo przenoszenia 50 Hz - 20 kHz
  • System DSP DynX z 4 presetami, trójpasmową korekcją i możliwością opóźnienia
  • Obracalny falowód horna BEM
  • 2 wejścia XLR Combo, wejście AUX 3.5 mm
  • Wyjście mono XLR mix out
  • Bluetooth 4.0
  • Kąt pochylenia w pozycji odsłuchu 55°
  • Gniazdo na statyw w dwóch pozycjach 0° i 5°
  • 4 uchwyty
  • Wymiary (szer. x wys. x gł.): 375 x 635 x 396 mm
  • Waga: 19.95 kg

 

Dostępne wersje:

 
  • ICOA 12 - pasywna 12"
  • ICOA 12 A - aktywna 12"
  • ICOA 12 A BT - aktywna 12" + bluetooth
  • ICOA 12 W - pasywna 12" biała
  • ICOA 15 - pasywna 15"
  • ICOA 15 A - aktywna 15"
  • ICOA 15 A BT - aktywna 15" + bluetooth
  • ICOA 15 W - pasywna 15" biała

 

Gdzie kupić?

LD Systems LD Systems www.ld-systems.com

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > LD Systems rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy Kolumny głośnikowe DNA PLX 12 - Tanio i dobrze - da się! Rynek kompaktowych, aktywnych kolumn nagłośnieniowych rozwija się nieustannie, a na światło dzienne wystawiane są coraz to bardziej nowoczesne, wydajne i mobilne konstrukcje. Wszystko to sprawia, że świat profesjonalnych rozwiązań...
Test statywów Gravity TSP 5212 LB & TMS 4321 B Pod koniec zeszłego roku do mojego magazynu dotarł zestaw statywów kolumnowych i mikrofonowych - każdego w ilości dwóch sztuk. W tym momencie można by powiedzieć - statyw jaki jest, każdy widzi. Kawałek metalu, czasami plastiku i jedna...
Test miksera cyfrowego RCF M 20X Ahh... miksery cyfrowe. Co byśmy bez nich zrobili w czasach, gdzie setki “wlotów” stają się już standardem, a skomplikowane, stereofoniczne miksy douszne cieszą się coraz większą popularnością. Nieustannie rozwijająca się technologia...
Test kulumn Mackie DRM212 + DRM315 W moim przypadku kolumny miały jak zawsze przyjechać, pokazać do czego są zdolne i pojechać. A zostały. Dlaczego?
Test systemów bezprzewodowych dBTechnologies Przyjazne budżetowo systemy bezprzewodowe firmy dB Technologies miały swoją premierę już dobre kilka miesięcy temu. Oglądając je podczas targów miałem mieszane uczucia, a moje myśli kręciły się wokół pytania - czy to kolejne proste... Test kolumn aktywnych Peavey RBN 112 Peavey. Jedno słowo, a kojarzyć może się z całą masą różnego rodzaju urządzeń audio. Ta powstała w 1965 roku firma od samego początku zajmuje się produkcją praktycznie wszystkich elementów toru audio - począwszy od mikrofonów,...
Copyright © INFOMUSIC 2018

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz