TEST: LD Systems ICOA 12 A BT

Mikołaj P. 4 czerwca 2020, 20:00 ADAM HALL Group GmbH
LD Systems ICOA 12 A BT1.500 zł (szt.)
  • Uniwersalna i dobrze brzmiąca konstrukcja z funkcjami, które nigdy nie pojawiały się w tym przedziale cenowym
  • Obracalny falowód
  • Możliwość użycia jako odsłuch i podwieszenia
  • Łatwy w obsłudze system DSP
  • Wejścia z obsługą mikrofonów
  • Wytrzymała, polipropylenowa obudowa
  • Wydajny wzmacniacz klasy D bez wentylatorów
  • Funkcja Bluetooth (wybrane modele)
  • W tej cenie, i z tymi funkcjonalnościami ciężko by znaleźć jakiekolwiek minusy

Dziś przychodzi mi pisać recenzję urządzenia, na które czekałem z ogromna wręcz niecierpliwością. Po raz pierwszy zaprezentowano je na targach NAMM 2020 i mimo, że wyglądają jak kolejne, najzwyklejsze aktywne kolumny nagłośnieniowe, to różni je wiele. A co to takiego? Zapraszam do lektury.

Mowa tutaj o kolumnach ICOA 12 A od firmy LD Systems, która należy do niemieckiej grupy Adam Hall. W tym miejscu muszę wspomnieć, że jestem również bardzo pozytywnie zaskoczony przemianą i ujednoliceniem designu praktycznie wszystkich produktów LD. Od pewnego czasu wyglądają one nowocześnie i minimalistycznie. Taki ruch sprawia, że praktycznie od pierwszego momentu - bez wcześniejszej wiedzy jesteśmy w stanie stwierdzić kto jest producentem danego urządzenia, a przy kompletnych zestawach spójność wygląda po prostu ładnie. I chyba o to właśnie chodzi.

 

[img:4]

[img:5]

 

Czas na kilka słów o budowie. ICOA 12 zbudowane są w wytrzymałych, polipropylenowych obudowach. I niech ta nazwa nikogo nie odrzuca - to nie jest tani, chiński plastik, a naprawdę mocny materiał, który wykorzystywany jest również w budowie kilkanaście razy droższych systemów liniowych. Takie rozwiązanie nie wpływa negatywnie na brzmienie, a za to znacząco zmniejsza wagę kolumny, co jest szczególnie ważne dla zastosowań mobilnych. Nie wszystko, co drewniane jest lepsze - i producenci dobrze o tym wiedzą.

Do łatwego przenoszenia służą cztery, aluminiowe uchwyty z gumowaną powierzchnią zapewniającą pewny i wygodny chwyt. Producent przewidział także możliwość podwieszenia, którego możemy dokonać przy użyciu sześciu punktów montażowych M10 umieszczonych w różnych miejscach obudowy. Przedni grill wykonany został ze stali, pod którą umieszczono dodatkową warstwę z pianki. Użytkownikom korzystającym ze statywów, producent zapewnił gniazdo na statyw typu Dual Tilt, które pozwala zamontować kolumnę pionowo lub pochyloną w dół pod kątem 5°. Kąt pracy w ułożeniu odsłuchu to 55°. W tym miejscu chciałbym także wspomnieć o dostępności eleganckich pokrowców, które posiadają dodatkowe wycięcia na uchwyty (zapinane na rzep), miejsce na kabel zasilający i będą znakomicie spełniać rolę chroniąc nasz nowy nabytek.

 

[img:8]

[img:9]

 

W temacie przetworników, to mamy tutaj na pokładzie budowę dwudrożną. W testowanym modelu jest to 12" + 1" w oryginalnej tubie BEM, którą producent postanowił opatentować. Całość zasila wydajny wzmacniacz klasy D o mocy 300 W RMS i maksymalnym ciśnieniu SPL na poziomie 126 dB. Zakres przenoszenia częstotliwości mieści się w zakresie 50 Hz - 20 kHz. W tym miejscu warto także wspomnieć, że w ofercie producent posiada także wersję opartą na przetworniku 15" o tej samej mocy 300 W, lecz większym SPL - 128 dB i paśmie zaczynającym się od 48 Hz. Wzmacniacze są chłodzone konwekcyjnie, nie posiadają wentylatorów, a co za tym idzie nie generują hałasu. Opcjonalnie kupujący ma także możliwość wybrać wersję pasywną oraz obudowę w kolorze białym.

ICOA wyróżnia się budową współosiową, lub jak kto woli - koaksjalną. Oznacza to, że głośnik nisko-średniotonowy i driver wysokich częstotliwości położone są w jednej osi. I tutaj przechodzimy do jednej z najważniejszych dla mnie funkcji tej kolumny. A mianowicie - obracalny falowód drivera HF. Większość tego typu kolumn posiada tradycyjny już kąt emisji dźwięku 90° horyzontalnie i 50° w pionie. I o to właśnie chodzi - stawiając w normalnych warunkach kolumnę na statywie zależy nam bardziej na pokryciu publiczności w osi poziomej, niż pionowej.

 

[img:3]

 

Problem pojawia się w momencie, gdy chcemy użyć takiego zestawu jako odsłuchów - a w końcu większość tych konstrukcji oferuje taką funkcję. Horn ułożony w przedstawiony wcześniej sposób po przewróceniu kolumny na bok będzie cały czas miał swoją charakterystykę, która teraz będzie grać szerzej w pionie. Przyczyni się to do całej masy problemów zarówno ze słyszalnością w polu działania odsłuchu, jak i możliwości wystąpienia niepotrzebnych sprzężeń. W większości sytuacji takie ustawienie jest najwyżej akceptowalne, natomiast bardzo daleko mu do dobrego. Co zrobić w związku z tym? Po prostu obrócić falowód w taki sposób, aby po ułożeniu kolumny w poziomie zachował swoją charakterystykę tak, jak to było w przypadku grania na statywie. Przydaje się to nie tylko w ustawieniu monitorowym, lecz także wtedy, gdy chcemy podwiesić poziomo kolumnę przy użyciu punktów montażowych. W przypadku ICOA ta czynność jest banalnie prosta, a zobaczyć ją możesz na video, które przygotowaliśmy.

 

 

Tym, w czym nieustannie prześcigają się aktywne kolumny nagłośnieniowe są systemy DSP. W przypadku ICOA producent postawił na prostotę obsługi, która ogranicza się do kilku przyciśnięć pojedynczej kontrolki, a wszystkie informacje wyświetlane są na czytelnym ekranie LCD. System ten nazywa się DynX i zapewnia 4, podstawowe ustawienia:

 

  • FULLRANGE - nieco wycięty środek i podbite wysokie/niskie częstotliwości,
  • FLAT - kolumna gra pełnym pasmem,
  • MONITOR - ustawienie dedykowane położeniu w pozycji odsłuchu scenicznego,
  • SAT - satelita - do użycia np. przy ścianie, obcina problematyczne wówczas niskie pasmo i podbija wysokie tony.

 

[img:1]

 

Oprócz tego, do dyspozycji mamy trójpasmowy korektor barwy z możliwością obcięcia, podbicia sygnału +-10 dB oraz regulację opóźnienia w krokach 10cm, maks. 10m. Standardowo zmienić możemy także jasność i kontrast ekranu, a także przywrócić funkcje fabryczne. DynX "za nas" dba o bezpieczeństwo kolumny stosując transparentny limiter osobny dla każdego zestawu częstotliwości, ograniczając w ekstremalnych sytuacjach tylko te elementy pasma, które tego potrzebują, aby zapewnić nieprzerwaną pracę kolumny i maksymalne możliwe ciśnienie akustyczne. System monitoruje także na bieżąco napięcie pracy oraz temperaturę komponentów. Jedyną rzeczą, którą bym dodał jest możliwość włączenia filtru obcinającego niskie częstotliwości na konkretnej częstotliwości.

 

[img:2]

 

Testowana przeze mnie kolumna wyposażona została również w funkcję bezprzewodowego odtwarzania muzyki przez Bluetooth. Konfiguracja jest łatwa, szybka i ogranicza się do włączenia systemu w menu.

W zakresie wejść i wyjść, ICOA udostępnia nam dwa kanały mikrofonowo-liniowe oparte na złączach typu XLR Combo, każdy z osobną regulacją głośności. W tym miejscu warto wspomnieć, że złącze Combo XLR to złącze, w które możemy podłączyć zarówno standardowy wtyk XLR, jak i Jack 6.3mm (¼"). Trzeci kanał to wejście typu mini-jack 3.5 mm, którego głośność regulowana jest potencjometrem kanału drugiego. Wyjście SYSTEM OUT przesyła zmiksowany dźwięk z wszystkich wejść. Nie ma się do czego przyczepić - prosto, konkretnie i uniwersalnie.

 

[img:6]

[img:7]

 

Z kolumnami ICOA 12 spędziłem więcej czasu niż zwykle, słuchając ich w różnorakich sytuacjach. Zarówno na statywie, czy w pozycji odsłuchowej z odwróconym falowodem. Za każdym razem było po prostu dobrze. ICOA domyślnie skłaniają się nieco w kierunku basowym, lecz to raczej pozytywny punkt - przynajmniej ze względu na domyślny target, jakim są użytkownicy mobilni, DJ’e czy działalność eventowa. W tym temacie pomagają także cztery, umieszczone na froncie porty basowe. Jeżeli natomiast chcemy ustawienia bardziej neutralnego, to do tego dedykowany jest preset o nazwie FLAT. Nie ma tutaj żadnych częstotliwości, które "kłują" w uszy, także przy ekstremalnych ustawieniach głośności - a proszę mi uwierzyć, ICOA potrafią głośno zagrać. Mowa tutaj głównie o paśmie 3-5 kHz, które docelowo jest albo nieco wycofane, albo dynamicznie redukowane przez oprogramowanie. To zawsze ogromny plus.

Na duże uznanie zasługuje również preset SAT, który w sytuacjach tego wymagających zapewnia doskonałą czytelność mowy. Zauważyłem też, że w ustawieniu odsłuchowym DSP wykonuje nieco więcej, niż tylko deklarowane przycięcie basów i wysokich, ponieważ odporność na sprzężenia znacząco się zwiększyła. Moc kolumny bez jakichkolwiek problemów poradzi sobie z większością mniejszych imprez. Z kolei miłośnikom dużej ilości niskich częstotliwości polecałbym dobrać osobny subwoofer, lub wybrać wersję 15", która zapewni już nieco więcej tego zakresu. Na szczególną pochwałę zasługuje też bardzo łatwy w obsłudze panel wejść i wyjść oraz system DSP, który mimo, że jest nieskomplikowany w obsłudze sam wykonuje dużo zaawansowanych działań, aby zapewnić nam bezawaryjną i stabilną pracę całego zestawu. Stosunkowo lekka (19.95 kg) konstrukcja wraz z wytrzymałą, polipropylenową obudową ułatwia przenoszenie i dba o nasz kręgosłup.

Cieszę się, że LD Systems skupia się na produkcji rozbudowanych produktów, które swoimi funkcjami nie powtarzają utartych schematów, tylko wychodzą ponad swój przedział cenowy. Ze spokojem patrzę w przyszłość nowych urządzeń ze stajni LD Systems.

 

[img:10]

 

Specyfikacja LD Systems ICOA 12 A BT:

 
  • Dwudrożna kolumna aktywna o konstrukcji współosiowej z falowodem CD,
  • 12" + 1" napędzane wzmacniaczem 300 W RMS klasy D
  • Max. SPL 126 dB
  • Pasmo przenoszenia 50 Hz - 20 kHz
  • System DSP DynX z 4 presetami, trójpasmową korekcją i możliwością opóźnienia
  • Obracalny falowód horna BEM
  • 2 wejścia XLR Combo, wejście AUX 3.5 mm
  • Wyjście mono XLR mix out
  • Bluetooth 4.0
  • Kąt pochylenia w pozycji odsłuchu 55°
  • Gniazdo na statyw w dwóch pozycjach 0° i 5°
  • 4 uchwyty
  • Wymiary (szer. x wys. x gł.): 375 x 635 x 396 mm
  • Waga: 19.95 kg

 

Dostępne wersje:

 
  • ICOA 12 - pasywna 12"
  • ICOA 12 A - aktywna 12"
  • ICOA 12 A BT - aktywna 12" + bluetooth
  • ICOA 12 W - pasywna 12" biała
  • ICOA 15 - pasywna 15"
  • ICOA 15 A - aktywna 15"
  • ICOA 15 A BT - aktywna 15" + bluetooth
  • ICOA 15 W - pasywna 15" biała

 

Gdzie kupić?

LD Systems LD Systems www.ld-systems.com

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > LD Systems rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.