TEST: Evolights iQ 180 S

Dobra jakość, dobre efekty i dobra cena. 3x TAK! Evolights iQ 180 S Mikołaj Pawlak 22 czerwca 2020, 11:00 Music Express
EVOLIGHTS iQ 180 S3.299 zł
  • Bardzo uniwersalna i mocna głowa ruchoma LED typu spot
  • Mnogość efektów i pożytecznych funkcji (RDM, bateryjne zasilanie wyświetlacza, zapasowy układ komunikacji DMX)
  • Rozbudowana sekcja pracy bez zewnętrznego kontrolera
  • Prosty w obsłudze interfejs z czytelnym ekranem LCD
  • Producent udostępnia gotowe profile do większości sterowników DMX
  • Świetna jakość wykonania
  • Cena
  • Nieco głośna praca

Każda osoba z branży eventowej, która przynajmniej raz w życiu próbowała zająć się rentalem w pewnym momencie swojej "kariery" staje przed znaczącym wyzwaniem, a nawet problemem. Otóż zazwyczaj sprzęt uznanych, "riderowych" producentów nie należy do najtańszych, a to za każdym razem wpływa na cenę wypożyczenia. Oczywiście - żeby było jasne - są istotne różnice w jakości i trwałości urządzeń renomowanych producentów i mimo wielu podobnych funkcji tańszych zamienników - nie zastąpią one dużo droższych urządzeń. Dlatego zawsze warto dobierać produkt z uwzględnieniem potrzeb konkretnej sytuacji i najlepiej przed zakupem udać się do dobrze wyposażonego showroomu, gdzie można zobaczyć i przetestować osobiście produkty.

Robiliśmy rozeznanie wśród tańszych rozwiązań na naszym rynku, które nie uderzą po kieszeni, a wykonają pożądnie swoją pracę. I w tym miejscu pojawia się polska marka Evolights, która przysłała do naszej firmy na test ruchomą głowę iQ 180 S w cenie ok. 3000 zł. Czy spełni ona powyższe wymagania? Przekonajmy się!

Co otrzymujemy: czyli zawartość i wykonanie

Tradycyjnie już, zaczynamy od budowy. Evolights iQ 180 S to głowica ruchoma typu spot. Przychodzi do nas w kartonowym opakowaniu, bardzo solidnie zabezpieczona grubymi warstwami pianki - i bardzo dobrze, w końcu to nadwyraz wrażliwy i skomplikowany konstrukcyjnie sprzęt. W zestawie otrzymujemy też kabel zasilający w standardzie Powercon (z drugiej strony tradycyjne Schuko), uchwyt omega do montażu klamr oraz linkę safety.

 

[img:1]

[img:2]

 

Głowa pokryta jest wysokiej jakości tworzywem. Użyłem słowa 'pokryta', ponieważ tak właśnie jest - większość elementów, tak jak i sama podstawa jest metalowa. Chodzi tutaj zapewne o wygląd - zaokrąglone krawędzie po prostu lepiej wyglądają, a tworzyło dużo łatwiej się kształtuje niż kawał metalu. Pewności w tym temacie dodaje także sama waga, która mimo dość niewielkich rozmiarów urządzenia wynosi około 15 kg. W przenoszeniu pomagają dwa, wygodne uchwyty.

Podłączenie i sterowanie

Panel tylny zawiera wejście i wyjście DMX, złącza zasilające z przelotką Powercon, bezpiecznik i wyłącznik zasilania. Z kolei druga strona to duży, czytelny i w pełni kolorowy wyświetlacz LCD, a także zestaw przycisków do sterowania. Jedną z bardzo ważnych i często niedocenianych opcji jest możliwość programowania systemu bez potrzeby podłączania zasilania. W tym celu wystarczy zainstalować akumulatorek typu 10440 o parametrach 600mAh 3.7V. Producent pomyślał też o zapasowym układzie odpowiedzialnym za komunikację DMX. Jest to moduł, który bierze na siebie największe obciążenie i z tego względu posiada zwiększoną podatność na uszkodzenia. Gdyby tak się stało, to w iQ 180 S nie musimy już przeszukiwać internetu w poszukiwaniu zamienników - po prostu wyjmujemy zepsuty układ z podstawki, wkładamy nowy z miejsca zapasowego i gotowe! Back-up w najlepszej formie.

 

[img:3]

[img:4]

 

Cechy urządzenia

Chciałbym zaznaczyć, iż nie mieliśmy okazji wykonać szczegółowych pomiarów oświetlenia, dlatego posiłkujemy się na chwilę obecną danymi ze strony producenta. Jak otrzymamy dodatkowe egzemplarze głów będziemy mogli wówczas przeprowadzić dla Was test z użyciem odpowiedniej aparatury oraz test praktyczny.   

Za podstawowe światło odpowiada bardzo jasna, biała dioda LED o mocy 180 W. Tworzy ona strumień świetlny 11000 lm, 25300 lux w odległości 2.5 m. Pomimo takich parametrów całość pobiera z sieci nie więcej niż 270 W. Dość standardowy jest też zakres ruchów Pan: 630 (4 sek.) lub 540° (3.58 sek.); Tilt: 233° (2.8 sek.). Silniki działają dość cicho, lecz nie bezgłośnie - tak samo, jeżeli chodzi o moduły obrotu gobo. Nie będzie to problemem na większości koncertów, lecz może już być w przypadku różnych, skupionych na nagłośnieniu mowy eventów. Dlatego warto przetestować pod tym względem głowy przed zakupem. Z ciekawości wykonałem pomiary SPL i przy maksymalnie szybkich ruchach głośność nie przekracza 70 db (ważone A), a wbudowane wentylatory dynamicznie dopasowują swoją szybkość.

Całość może pracować w czterech trybach - 23, 24, 14 i 16 kanałowych. Producent udostępnia profile do większości popularnych programów i interfejsów oświetleniowych. Wbudowany system wyróżnia się bardzo czytelną i prostą obsługą, ograniczoną do dosłownie kilku naciśnięć przycisków sterujących. Na poniższym przykładzie pokazujemy, jak prosta jest zmiana adresu DMX. Prezentujemy też pozycje menu.

 

Evolights iQ 180 S - Menu

 

Warto także wspomnieć, że na pokładzie mamy opcję obsługi bezprzewodowego DMX. Te, jak i inne funkcje możemy też modyfikować zdalnie, przy pomocy rozbudowanego protokołu RDM (Remote Device Management). Pozwala on na zmianę np. adresu DMX, ustawień pan/tilt oraz monitorowanie parametrów pracy urządzenia. Polecam każdemu poczytać na ten temat - bo jest on bardzo ciekawy, a i znacząco ułatwia konfigurację dużych ilości lamp. Głowa automatycznie wyłącza po chwili wyświetlacz, a w momencie, gdy przez dłuższy nie podamy jej adresu DMX przejdzie do trybu hibernacji (w celu oszczędzania energii).

W menu znalazły się także opcje ochrony lampy pod względem temperatury, monitoring parametrów w czasie rzeczywistym i możliwość odtwarzania zaprogramowanych scen. Te ostatnie można też kontrolować przy pomocy wbudowanego mikrofonu - lampa automatycznie dostosowuje szybkość i efekty do wykrytego rodzaju odtwarzanej muzyki. W przypadku, gdy całość podwieszamy nad naszymi głowami przydaje się możliwość odwrócenia orientacji wyświetlacza. Robi się to bardzo łatwo - wystarczy przez trzy sekundy przytrzymać przyciski Up i Down. Z kolei system Master - Slave możemy włączyć wtedy, gdy urządzenia łączone są szeregowo do pracy w zestawach. Wówczas pierwsze urządzenie wpięte w linię zarządza pracą pozostałych głowic.

Czas teraz przejść do tego co najważniejsze, czyli co ta głowa potrafi.

Zaczynamy od od funkcji zmiany ostrości Focus i Iris, umożliwiającej dodatkowe ustawienie promienia światła.

 

Evolights iQ 180 S - Funkcje Zoom i Iris

 

8 dostępnych kolorów możemy zmieniać na różne sposoby - tradycyjnie, z efektem blackout, w formie tęczy, a także w trybie color bounce.

 

Evolights iQ 180 S - Efekty zmiany kolorów

 

iQ 180 S przekazuje do naszej dyspozycji dwie tarcze gobo - 7 rotacyjnych z możliwością indeksowania pozycji oraz 7 stałych gobo. Tarcza ma średnicę zewnętrzną 27 mm i wewnętrzną 22 mm. Gobo możemy obracać, zmieniać z efektami tak jak w przypadku kolorów oraz skorzystać z ciekawego efektu gobo shake.

 

Evolights iQ 180 S - Tarcze gobo

 

Interesującą funkcją jest obrotowa pryzma 3 i 8-śmio ramienna.

 

Evolights iQ 180 S - Pryzma

 

Podsumowanie

Evolights iQ 180 S oceniłbym jako bardzo uniwersalne urządzenie oświetleniowe, które może być wykorzystane na multum różnych sposobów. To, w połączeniu z dobrą ceną i ogromem funkcji tworzy zestaw, który nasi amerykańscy przyjaciele nazwaliby określeniem "no brainer". W końcu pierwszy raz spotykam się, aby producent oferował tak dużą ilość możliwych ustawień i niestosowanych dotąd w tej półce rozwiązań za tak przyzwoitą kwotę. Mocna, 180 watowa dioda LED zapewnia doskonałe, całkowicie wystarczające źródło światła na małe i średnie sceny. Z kolei za kreowanie wrażeń wizualnych odpowiadają dwa koła gobo, rotacyjna pryzma, zmienna przysłona i cała masa możliwych do zastosowania efektów. Kolejna kategoria, która moim zdaniem jest mocną stroną iQ 180 S to łatwość obsługi. Kolorowe menu jest czytelne i przyjazne użytkownikowi z wszystkimi funkcjami dostępnymi pod ręką. Muszę też wspomnieć, że głowa wygląda po prostu ładne i przyciąga wzrok, więc nie będziemy wstydzić się, gdy będzie ładnie wyeksponowana na trawersach. Osobiście iQ 180 S polecam na wszelkiego rodzaju małe i średnie koncerty, a także eventy, które wymagają mocnego i uniwersalnego oświetlenia ruchomego typu spot. Warto także wspomnieć, że producent oferuje skrzynię transportową na dwie sztuki tych głów, co jest bardzo ważne. Ruchome głowy są zdecydowanie jednym z najbardziej wrażliwych elementów estradowych i warto zadbać o ich bezpieczeństwo.

Firma Evolights pokazała, że po prostu się da. Da się połączyć dobrą jakość, dobre efekty i dobrą cenę. 3x TAK!

 

[img:5]

[img:6]

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Światło: LED, 180W, 11000 lm, 25300 lux @ 2.5m
  • Optyka: Kąt świecenia: 12°, pełnozakresowy dimmer, szybki iris
  • Zakres ruchów: Pan: 630 (4 sek.) lub 540° (3.58 sek.); Tilt: 233° (2.8 sek.), 16 - bit
  • Kolory: 8, efekty color bounce i rainbow
  • Gobo: 2x7, efekt gobo shake i animacyjny
  • Tryby pracy: 4 (23/24/14/16)
  • Zmotoryzowany, pełnozakresowy focus
  • Zmienny IRIS
  • Funkcja RDM
  • Update oprogramowania poprzez DMX
  • Automatyczne wentylatory
  • Kolorowy wyświetlacz LCD 2.4" z możliwym zasilaniem bateryjnym
  • Wymiary: 343 x 262 x 456 mm
  • Waga: 15 kg

 

Gdzie kupić?

EVOLIGHTS EVOLIGHTS evolights.pl

Dystrybucja w Polsce:

Music Express

tel.: +48 (24) 356 30 25
tel.: +48 502 143 143
Godziny otwarcia:

Pon - Pt:  09:00 - 17:00
Sobota:   09:00 - 13:00

adres:
ul. Kuchary 48 99-314 Krzyżanów
Pozostałe testy
Test gitary elektrycznej Aria Pro II PE-TR1 Firma Aria, powołana przez Shiro Arai, powstała w Japonii w 1956 roku. Jej początki to produkcja głównie gitar klasycznych, jednak szybko wprowadza do swojej oferty udane kopie Fenderów, by za chwilę ruszyć z produkcją własnych,...
Wielki test gitar Breedlove Co jest lepsze od testu gitary Breedlove? Test trzech gitar Breedlove! Zapraszamy do obejrzenia prezentacji instrumentów tego nietuzinkowego producenta, gdzie przyglądamy się modelom z różnych segmentów cenowych.     Breedlove coraz...
Test naświetlacza Cameo ZENIT B200 O serii akumulatorowych urządzeń Cameo miałem możliwość już napisać przy okazji testu serii DROP, warto sobie tekst przypomnieć pod tym linkiem. Tym razem ponownie dzięki uprzejmości firmy Adam Hall w moim domu zagościł ZENIT B200 –...
Test gitary PRS SE Custom 24 Trampas Green PRS to amerykańska firma, którą stworzył Paul Red Smith. W połowie lat 80-tych XX wieku został opracowany kultowy model gitary, który dzisiaj stanowi kanon najczęściej wybieranych i używanych instrumentów wśród gitarzystów. W posiadaniu...
Test gitary elektrycznej Sterling AL 40 Albert Lee Sterling to marka, która zdobywa coraz większe zaufanie wśród gitarzystów. Krótko mówiąc jest to tańsza odmiana legendarnej firmy Ernie Ball Music Man, gdzie w przystępnych cenach mamy do czynienia z ciekawymi egzemplarzami gitar...
Test bestsellera PRS - ale tego ze stajni wzmacniaczy! Mark Tremonti to synonim dobrego brzmienia. Potężnego i rozpoznawalnego. Ten amerykański muzyk od blisko 20 lat związany jest z marką PRS i posiada ogromną ilość sygnowanych swoim nazwiskiem instrumentów. Cały gitarowy świat zamarł, gdy...
Copyright © INFOMUSIC 2018

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz