Test: Neumann KH 120 A

Rafał Drewniany 29 października 2021, 14:00 Aplauz Sp. z o.o
Neumann KH 120 A2.800 zł (szt.)

[img:1:R]Zwykle kojarzymy firmę Neumann z wysokiej klasy studyjnymi mikrofonami pojemnościowymi, ale od wielu lat firma ta prezentuje również produkty z drugiego końca łańcucha sygnałowego, czyli studyjne monitory odsłuchowe. Prezentuje je dokładnie od momentu, kiedy grupa Sennheiser przejęła firmę Klein & Hummel.

Firmę z ponad 60-cio letnią tradycją w projektowaniu i produkcji wysokiej klasy odsłuchów studyjnych i systemów nagłośnieniowych. Przez ostatni miesiąc intensywnie korzystałem z monitorów Neumann KH 120 A, które dostarczyła mi firma Aplauz Audio z Warszawy. Z żalem je odsyłam i nadzieją, że niebawem zdobędę własne egzemplarze.

Nazywam się Rafał Drewniany jestem realizatorem nagrań w DTS Studio oraz założycielem i producentem nagrań w wytwórni Immersive Sound Records, która właśnie debiutuje swoją pierwszą płytą Astor Piazzolla - Centenario.

Na płycie grają nominowani w tym roku do nagrody Fryderyka: Klaudiusz Baran oraz Michał Nagy. Towarzyszy im również Tarnowska Orkiestra Kameralna. Płyty możecie posłuchać w serwisach stramingowych oraz na stronie wydawnictwa www.immersivesound.org.  Album dostępny jest w wersji CD i winylowej.

 

[img:2]

 

Prezentowane monitory występują w dwóch wersjach. Symbolem A oznaczona  jest wersja analogowa, a symbolem D wersja wyposażona w przetworniki cyfrowo analogowe akceptujące sygnał w formacie AES3 i SPDiF.

W wersji cyfrowej wejścia audio zrealizowano na złączach BNC. Dodatkowo monitory te  posiadają wbudowaną linię opóźniającą, która pozwala wyrównać czasowo sygnały  podczas realizacji video czy w sytuacji kiedy zestawy głośnikowe ustawione są w różnych odległościach od słuchacza. Dotyczy to zwykle systemów wielokanałowych.

 

[img:3]

 

Do testów otrzymałem analogową wersję KH120A. Już pierwsze wrażenie  jak przystało na produkt Neumanna jest bardzo dobre. Zestawy są ciężkie, solidnie wykonane, jakość użytych materiałów, ich spasowanie i wykończenie jest świetna. W komplecie znajduje przewód zasilający oraz skrócona wersja instrukcji obsługi.

 

[img:4]

 

Szczerze polecam przeczytanie znajdującej się na stronie producenta pełnej wersji instrukcji,  ponieważ zawiera nie tylko informacje techniczne na temat samych monitorów ale też bardzo dokładne  informacje na temat pozycjonowania urządzeń w pomieszczeniu odsłuchowym. Jest to o tyle ważne że monitory kh 120 są wyposażone w korekcję  pozwalającą dopasować ich brzmienie do różnych pomieszczeń i do różnego rodzaju zastosowań.

 

[img:5]

 

W instrukcji podane są konkretne wartości jakie należy ustawić w zależności od zastanych warunków akustycznych pomieszczenia. instrukcja informuje również, że ze względu na możliwą filtrację grzebieniową w zakresie niskich częstotliwości odległość od ściany za monitorami nie powinna zawierać się w przedziale od 80 cm do 2m. Należy unikać tych odległości również w odniesieniu do ścian bocznych i sufitu. Monitory te mogą pracować jako odsłuchy bliskiego pola w standardowych systemach stereo ale również jako element systemu wielokanałowego na przykład jako monitory tylne.

 

[img:6]

 

KH 120 to dwudrożny monitor pracujący w systemie bi-amp z dwoma wzmacniaczami klasy AB (80 W każdy). Monitory są ekranowane magnetycznie i wyposażone są w zabezpieczenia termiczne. Konstrukcja ta została opracowana zgodnie z filozofią Neumanna dotyczącą tworzenia głośników monitorowych. Jak podkreśla producent każdy jej element jest konsekwencją tej filozofii. Żadna część nie została tutaj umieszczona bez powodu a wszystkie razem mają zapewnić czysty i naturalny dźwięk. Co w mojej opinii udaje ię w 100%. O niektórych rozwiązaniach producent wspomina - jak na przykład krzywizny obudowy, które zmniejszają dyfrakcję dźwięku, czy przetwornik niskotonowy o bardzo niskich wartościach zniekształceń harmonicznych. Inne z kolei pozostają tajemnicą firmy.

 

[img:7]

 

Z przodu urządzenia znajduje się głośnik wysokotonowy umieszczony wewnątrz eliptycznego falowodu, zapewniającego szeroką dyspersję dźwięku w poziomie i wąska w pionie. Poruszając się w trakcie odtwarzania między głośnikami nie zauważyłem znaczących różnic w brzmieniu co chociażby ułatwia kilku osobom równoczesną pracę nad materiałem muzycznym. Z kolei wąska dyspersja w pionie zapewnia redukcję wczesnych odbić od biurka czy stołu mikserskiego.

 

[img:8]

 

Poniżej znajduje się kompozytowy głośnik niskotonowy, którego specjalna konstrukcja ma zapewniać niskie zniekształcenia harmoniczne zwłaszcza przy dużych wychyleniach i wysokim poziomie dźwięku. Głośniki standardowo zabezpieczone są metalowym grillem.

 

[img:10]

 

Z przodu obudowy znajduje się również logo Neumanna, które świeci na biało gdy głośnik jest włączony i gotowy do pracy, a miga na czerwono jeśli aktywny jest system ochrony głośnika lub brak jest podłączonego prawidłowego sygnału cyfrowego. Na samym dole znajdują się wyloty dwóch portów bass reflex.

 

[img:9]

 

Z tyłu obudowy znajdziemy włącznik/wyłącznik zasilania, obok niego gniazdo sieciowe z uziemieniem ochronnym oraz wejście sygnałowe z gniazdem XLR. Obok niego znajdują się cztery dwupozycyjne przełączniki DIP. Pierwszy z nich włącza/wyłącza logo Neumann z przodu obudowy, drugi pozwala je przyciemnić, trzeci nie ma w tym momencie przypisanej żadnej funkcji a czwarty umożliwia odcięcie masy w przypadku pojawienia się zakłóceń.

 

[img:11]

 

Na górze umiejscowiono wspomniane już czteropozycyjne korektory barwy, odpowiedzialne odpowiednio za niskie, średnie i wysokie częstotliwości. Poza kontrolą oczywistą kontrolą brzmienia rozwiązanie to zapewnia szybkie dopasowanie i powtarzalność ustawień w rozwiązaniach mobilnych. Obok nich znajduje się regulacja poziomu wyjściowego. 94, 100, 108 i 111 dB SPL w odległości 1m od zestawów przy czułości wejściowej 0 dBu oraz właśnie regulacja wzmocnienia -15 do 0 dB.

Całość urządzenia znajduje się w solidnej aluminiowej obudowie, która dobrze chroni elementy wewnętrzne, zapewnia brak rezonansów i.jest właściwie jednym dużym radiatorem, który zapewnia doskonałe rozpraszanie ciepła.

 

[img:12]

 Podsumowanie

Używałem monitorów Neumanna w różnych sytuacjach, zarówno podczas nagrań studyjnych, w czasie sesji wyjazdowych, jako monitory podczas realizacji video i oczywiście także jako monitory bliskiego pola podczas miksowania. Preferencje brzmieniowe są sprawą indywidualną i podczas takiej prezentacji trudno jest przekazać wrażenia dźwiękowe. Mnie bez wątpienia bardzo przypadła do gustu płaska charakterystyka brzmieniowa, łatwość z jaką te małe w końcu monitory odtwarzają niskie częstotliwości, wyraźna ale nie przesadzona średnica i czysta bardzo szczegółowa, ale nie męcząca góra. Szeroki “sweet spot” jak wspominałem przydaje się chociażby jeśli z monitorów korzystają równocześnie 2-3 osoby.  Możliwości dopasowania brzmienia w zależności od ustawienia monitorów są bardzo duże, i przypomnę - znakomicie opisane w instrukcji. A na dodatek przy wszystkich swoich zaletach są również bardzo kompaktowe i mobilne, co akurat dla mnie ma bardzo duże znaczenie.

Być może jak mało do którego urządzenia do KH120A może pasować określenie “uniwersalne”. Ale w bardzo pozytywnym znaczeniu. Są to monitory, którym w kwestii brzmieniowej absolutnie można zaufać. W tych sytuacjach do których są predestynowane sprawdzą się w 100%.

 

Specyfikacja techniczna Neumann KH 120 A:

 
  • Pasmo przenoszenia częstotliwości w polu swobodnym ±6 dB: 46 Hz – 24 kHz
  • Pasmo przenoszenia częstotliwości w polu swobodnym ±3 dB: 52 Hz – 21 kHz
  • Odchylenie liniowości częstotliwości w polu swobodnym między 100 Hz a 10 kHz: ± 1.0 dB
  • Dokładność reprodukcji od 100 Hz do 10 kHz: 100%, 80%, 50% produkowanych głośników: ±0.97; ±0.40; ±0.23 dB
  • Samoczynnie generowany szum w odległości 10 cm (przy wzmocnieniu wejściowym ustawionym na 100 dB SPL dla 0 dBu): <20 dB(A) SPL
  • Wyjście sinusoidalne o THD < 0.5 % przy 1 m w połowie przestrzeni: 95 dB SPL (>120 Hz).
  • Maks. SPL w połowie przestrzeni przy 3% THD przy 1 m (uśrednione w zakresie częstotliwości od 100 Hz do 6 kHz): 111.1 dB SPL
  • Maks. SPL w pełnej przestrzeni przy 3% THD w odległości 1 m (uśrednionej pomiędzy 100 Hz a 6 kHz): 105.1 dB SPL
  • Wydajność basu: Maks. SPL w połowie przestrzeni przy 3% THD w odległości 1 m (uśrednionej między 50 Hz a 100 Hz): 104.8 dB SPL
  • Maks. krótkotrwałe SPL z ważonym szumem IEC (IEC 60268-5) w odległości 1 m, w typowych warunkach odsłuchowych: 107 dB(C) SPL
  • Maks. krótkotrwałe SPL z materiałem muzycznym na 2.3 m w typowych warunkach odsłuchowych (para / pełny zakres): 97 dB(C) SPL
  • Maks. krótkotrwałe SPL z materiałem muzycznym na 2.3 m, w typowych warunkach odsłuchowych (para z subwooferem): 104 dB(C) SPL
  • Maks. długotrwały SPL z szumem różowym na 2.3 m, w typowych warunkach odsłuchowych (pojedyncze / para w pełnym zakresie): 88 / 93 dB(C) SPL
  • Maks. długotrwały SPL z szumem różowym na 2.3 m, w typowych warunkach odsłuchowych (pojedyncze / para z subwooferem): 89 / 94 dB(C) SPL
  • Wejście(-a) analogowe: XLR: analogowe, elektronicznie zbalansowane
  • Impedancja wejścia analogowego: 10k omów w pozycji 94/108 dB SPL przy 1 m; 20k omów w pozycji 100/114 dB SPL przy 1 m
  • Maks. poziom wejściowy: +24 dBu
  • Współczynnik tłumienia sygnału współbieżnego (CMRR): >56 dB @ 15kHz
  • Regulacja wzmocnienia wejściowego (czułość): od 0 dB do -15 dB
  • Regulacja poziomu wyjściowego (poziom wyjściowy dla 1 m w oparciu o poziom wejściowy 0 dBu): 94; 100; 108; 114 dB SPL
  • Konstrukcja sterownika: Analogowy; aktywny
  • Częstotliwość zwrotnicy: 2.0 kHz
  • Nachylenie zwrotnicy: 24 dB/oct; 4. rząd
  • Korekcja: Bass: 0; -2.5; -5; -7.5 dB
  • Korekcja: Niski-środek: 0; -1.5; -3; -4.5 dB
  • Korekcja: Treble: +1; 0; -1; -2 dB
  • Obwody ochronne: Niezależne ograniczniki temperatury dla głośnika niskotonowego, głośnika wysokotonowego. Głośnik niskotonowy z miękkim klipem i ogranicznikami skoków. Przegrzanie wzmacniacza.
  • Filtr infradźwiękowy: częstotliwość; nachylenie: 30 Hz; 6 dB/Oct.
  • Wyświetlacz: Limiter / Clip / Błędy / Ochrona / Boot Mute / Shut Dwon Mute: logo Neumann’a „Czerwone”
  • Jasność wyświetlacza: Biały: włączony/ściemniony/wyłączony;
  • Moc wyjściowa wzmacniacza niskotonowego (THD+N z wyłączonym limiterem: 10%): 80 W
  • Moc wyjściowa wzmacniacza wysokotonowego (THD+N z wyłączonym limiterem: 10%): 80 W
  • Moc wyjściowa wzmacniacza niskotonowego (THD+N z wyłączonym limiterem: 0.1%): 50 W
  • Moc wyjściowa wzmacniacza wysokotonowego (THD+N z wyłączonym limiterem: 0.1%): 50 W
  • Zasilacz sieciowy: napięcie wejściowe; częstotliwość: 100-240V; 50/60 Hz
  • Pobór mocy (230 V / 100 V): W stanie spoczynku: 20 W
  • Pobór mocy (230 V / 100 V): Pełna moc wyjściowa: 200 W
  • Prąd rozruchowy (szczytowy): 20 A
  • Materiał obudowy: Aluminium
  • Wykończenie powierzchni obudowy; kolor (przód / tył): Malowany; metaliczny antracyt (RAL 7021)
  • Warunki pracy: +10° C do +40° C (+50° F do +104° F); <75% RH; bez kondensacji
  • Warunki transportu/magazynowania: -25° C do +70° C (-13° F do 158° F); <90% RH, bez kondensacji
  • Głośnik niskotonowy: 130 mm (5.25″) ekranowany magnetycznie z czarną metalową kratką ochronną
  • Głośnik wysokotonowy: 25 mm (1″) z zabezpieczającą czarną metalową kratką
  • Punkty montażowe: 2 wkładki gwintowe M8 z odstępem 70 mm na tylnym panelu; głębokość gwintu 15 mm (5/8″)
  • Wymiary produktu (wys. x szer. x gł.): 277 x 182 x 220 mm
  • Masa produktu: 6.4 kg
  • Wymiary opakowania (wys. x szer. x gł.): 415 x 365 x 280 mm
  • Masa opakowania: 8.4 kg

 

Gdzie kupić?

Neumann Neumann www.neumann.com

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Neumann rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich...
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.
Gruby sprzęt dla podcasterów – Test miksera Mackie DLZ Creator Mackie DLZ Creator to bardzo zmyślny, uniwersalny mikser, dający twórcom podcastów – ale nie tylko - duże możliwości. Ekran dotykowy bardzo ułatwia pracę, uwalniając od konieczności korzystania z komputera. Więcej