Test: Audac IMEO2 - Profesjonalny soundbar

Z celów jakie przed tego typu konstrukcją postawiono wywiązuje się znakomicie Waldemar Nowak 4 kwietnia 2022, 13:00 VIDIS SA
AUDAC IMEO21.650 zł

[img:11:R]Na decyzję o przyjęciu do recenzji tego modelu, największy wpływ miała chęć zaspokojenia ciekawości, bo jak tu się oprzeć pokusie bliższego przyjrzenia soundbarowi, który wywodzi się z rynku sprzętu profesjonalnego? Liczę na odnalezienie różnic pomiędzy urządzeniem pro a konsumenckim, ale na czym będą one polegać?

Czy okaże się lepszy, a jeżeli tak to, pod jakimi względem? A jeżeli słabszy od domowych odpowiedników to na jakim polu? Wiele pytań i odpowiedzi przed nami – zapraszam do recenzji Audac IMEO2.

 

[img:6]
Front matowy, tył i dół błyszczący, poza boczkami wszystko metal.

 

Na samym początki odpowiedzmy sobie na podstawowe pytanie:

O co chodzi z tym całym profesjonalizmem? 

Jeśli kupujemy coś dla siebie, to odruchowo o to dbamy – przecież wydaliśmy własne. ciężko zarobione pieniądze, natomiast zupełnie inaczej sprawy się mają gdy… gdy taki soundbar wisi w hotelu / w szkole / na sali konferencyjnej / wykładowej / jest wożony przez przedstawiciela handlowego jako uzupełnienie projektora do prezentacji itp.  W tego typu przypadkach jedną z najbardziej pożądanych cech wcale nie jest wysublimowany dźwięk filmowy, a wytrzymałość i odporność na nieprzewidywalny stopień głupoty ze strony przypadkowych użytkowników. Ach, no i inwestorom nie zależy na zewnętrznym subwooferze, bo w warunkach hotelowych klienci odpoczywający w sąsiednich pokojach dostaliby cholery, gdyby komuś w środku nocy (po opróżnieniu minibaru) przyszła ochota na film. Zresztą prelegenci też nie mają trzech rąk żeby jeszcze i suba z samochodu targać.

 

Taki soundbar jak IMEO2, to zupełnie inna konstrukcja niż typowe modele konsumenckie:

  • Bardzo masywny korpus, wykonany z blachy stalowej lakierowanej na czarno.
  • Grill z tkaniny również zastępuje perforowana stalowa blacha (wszystko to bardzo starannie wykonane) 
  • Ograniczony jest do 2 kanałów, bo więcej niż stereofonia nie jest potrzebne. 
  • Nie posiada zewnętrznego subwoofera, gdyż niezbędny bas generuje wbudowana sekcja basowa. 

 

Info producenta: Soundbar IMEO2 charakteryzuje się smukłym i eleganckim wyglądem, oraz zawiera wszystkie wymagane funkcje do rozbudowy dowolnego systemu audiowizualnego o imponujący dźwięk, przy minimalnym wysiłku przy instalacji. Doskonale nadaje się do instalacji, takich jak sale lekcyjne, sale prezentacyjne lub sale konferencyjne, gdzie można go używać i instalować w połączeniu z ekranami, tablicami inteligentnymi lub projektorami.

  

[img:7]
Mamy do czynienia z konstrukcją stereofoniczną, gdzie dźwięk generowany jest przez parę 1,5” przetworników wysokotonowych, parę 2” przetworników średniotonowych, oraz sekcję basową z dwoma 2,5” przetwornikami niskotonowymi / całość napędzają wzmacniacze klasy D w porywach osiągające moc do 60 W.

 

Wzmacniacz został tu zintegrowany z procesorem DSP – WaveSelect, a przetworniki niskotonowe z namiastką linii transmisyjnej (pisze „namiastką” bo to wszystko malutkie na tle kolumn kinowych z liniami transmisyjnymi takimi jak w PMC) – kinowego szału nie ma, ale pamiętajmy, że przed tym soundbarem stawia się jednak inne cele. Posiada możliwość wybierania na pilocie ustawień DSP optymalizowanych pod kątem prezentacji mówionych / odtwarzania muzyki / filmów.

 

[img:1]
Pozytywnie zaskoczyła mnie liczba wejść, bo wydawać by się mogło, że zostanie ona sztucznie ograniczona do gołego HDMI, a tu cała bateria: HDMI (ARC) / SPDiF optyczne / SPDiF koncentryczne (koaksjalne) / USB / mini jack 3.5 mm / Bluetooth 4.2 dla bezprzewodowego łączenia z urządzeniami przenośnymi / interfejs USB umożliwia odtwarzanie plików multimedialnych, ponadto interfejs USB umożliwia również podłączanie dowolnych nośników pamięci.

 

Jako że w zastosowaniach pro (hotele / uczelnie / sale konferencyjne) gdzie na ograniczonej przestrzeni może pracować równie dobrze kilkanaście, jak i kilkadziesiąt urządzeń, przewidziano możliwość przypisanie niestandardowych identyfikatorów Bluetooth aby móc odróżnić je od siebie i nie zacząć muzykować na soundbarze w sąsiednim pokoju. Oprogramowanie systemowe posiada dedykowane funkcje dla trybu hotelowego. 

Dodatkowo zaimplementowano również funkcję, definiowania źródła budzenia, dzięki czemu IMEO2 zawsze włącza się z tym samym aktywnym wejściem, bez względu na to, które źródło było wybrane przed wyłączeniem. 

Sterowanie belką znajduje się na prawym boku – włączanie zasilania / regulacja głośności. Dla środowisk gdzie przewija się wielu przypadkowych użytkowników (hotel / szkoła) istnieje możliwość zablokowania możliwości zmiany wejść i głośności, by uniknąć telefonów na recepcję, że głosu nie ma, bo poprzedni lokator coś nawciskał i tak zostawił.

 

[img:5]
Jako że urządzenie wspiera standard CEC, to jeśli posiadamy dość nowy telewizor (z CEC),
to do sterowania głośnością możemy używać pilota od telewizora.

 

Pilot wielkości karty kredytowej to najsłabszy element całej układanki, chyba że uznamy go jedynie za interfejs dla pracownika technicznego i nie oddamy go w ręce gości – jest malutki / delikatny / przyciski są słabo czytelne w świetle dnia i w ogóle łatwo go niechcący gdzieś posiać. Z drugiej strony bez niego nie zmienimy ustawień korektora, z trzeciej strony gość hotelowy nie musi mieć możliwości przełączania sobie trybów na własną rękę. Natomiast z czwartej, gdy jesteśmy podłączeni przez Bluetooth lub USB z poziomu pilota możemy włączać / wyłączać odtwarzanie plików i przeskakiwać utwory.

 

[img:8]

[img:2]

 

W przeciwieństwie do filigranowego pilota, zawieszenie ścienne jest absolutnie pro, to najsolidniejsze zawieszenie jakie kiedykolwiek widziałem w soundbarze – masywny wytłaczany profil w niczym nie przypomina typowych zawieszek w soundbarach domowych – dla dzieciaka grającego w pokoju w piłkę wręcz idealne. Soundbar z wieszakiem łączymy wkrętami, więc i niebezpieczeństwo "przypadkowego" zabrania go przez gościa hotelowego spada. Poza tym do zasilania używany jest przewód o nietypowej budowie wtyczki, co dodatkowo powinno zniechęcić amatorów cudzej własności.

Natomiast w przypadku chęci używania IMEO2 z ekranem telewizyjnym osadzonym na stojaku z kółkami (w salach prelekcyjnych często takie się widuje), przewidziano opcjonalny wspornik montażowy zgodnym ze standardami VESA200 / VESA700. Konstrukcja uchwytu pozwala na równie skuteczny montaż pod, jak i nad ekranem (może też stać o własnych siłach na gumowych nóżkach). 

  

[img:9]
Nachylenie przedniej ścianki poprawia propagację wysokich tonów gdy telewizor wraz z soundbarem stoją nisko lub na wysokości naszych oczu...

 

[img:10]
...ale dzięki mocowaniu pozwalającemu na montaż do góry nogami poprawiaj zasięg optymalnego brzmienia, gdy belka znajduje się ponad ekranem / tablicą interaktywną – to rozwiązanie sprawdzi się w mobilnych zestawach prezentacyjnych (telewizor + głośnik na stojaku z kółkami).

 

Funkcja automatycznego przechodzenia w tryb czuwania oszczędza energię, natomiast ku mojemu zdziwieniu pojawianie się sygnału na światłowodzie nie wybudzało belki z uśpienia. Podejrzewam, że to jakaś niedoróbka oprogramowania, którą wyeliminuje aktualizacje. Aktualizacje oprogramowania systemowego wykonuje się ręcznie, poprzez pobranie odpowiedniego pakietu ze strony producenta na pendrive – łatwizna. 

 

[img:3]
Na pochwałę i uznanie zasługuje pakiet złączek, w tym tak często potrzebna, a rzadko spotykana przejściówka HDMI pod kątem 90 stopni / jeszcze raz zwracam uwagę na masywność zawieszenia przykręconego do ultra-sztywnego korpusu.

   

Podsumowanie

Z punktu widzenia użytkownika indywidualnego, to stereofoniczny soundbar bardzo podobny do modeli "cywilnych", natomiast posiadający kilka unikalnych cech, których w sprzęcie domowym nie uświadczymy, jak:

  • Ekstremalnie wytrzymałe mocowanie do ściany - zawiany klient w pubie na pewno go nie wyrwie. 
  • Możliwość wieszania do góry nogami powyżej ekranu, co zwiększa zasięg dźwięku na salach wykładowych / podczas prezentacji. 
  • Bardzo odporna konstrukcja korpusu wykonana ze stali – czarny tył i spód błyszczy się niczym lakier fortepianowy, natomiast na perforowanej siatce grilla bardzo łatwo pozostają tłuste ślady po palcach, co nie wygląda najlepiej. 
  • Ograniczenie postronnym osobom możliwości przypadkowej zamiany wejścia (poprzez zablokowanie nieużywanych) to strzał w dziesiątkę, który docenią również wnuki wzywane co i rusz do dziadków proszących o pomoc, bo "telewizora znów nie słychać". W zastosowaniach hotelowych wystarczy pozostawić samą regulację wzmocnienia, zresztą dostępne z boku obudowy przyciski nie sugerują, że wewnątrz jest cokolwiek więcej do poprzestawiania. 
  • 3 tryby DSP, z czego jeden zoptymalizowany pod ludzki głos np. prelegenta. 
  • Możliwość sterowania pilotem od telewizora (CEC). 
  • Szeroka paleta wejść, więc i leciwe odbiorniki też uda się podłączyć. 
  • Atrakcyjna, jak na tak solidnie wykonane urządzenie cena – wszak głównymi nabywcami są tu instytucje, które kupują niekiedy i po kilkadziesiąt sztuk na raz. 

 

Nie miałem okazji do przeprowadzenia bezpośredniego porównania z ofertą marketową w podobnej cenie, ale na moje ucho IMEO2 trudno cokolwiek zarzucić. Z celów jakie przed tego typu konstrukcją postawiono wywiązuje się znakomicie:

  • Potrafi grać naprawdę głośno.
  • W trybie "Speech" głos staje się bardzo czytelny.
  • W trybie "Music" dźwięk staje się wyraźnie bogatszy w składowe basowe i właśnie w tym trybie najprzyjemniej ogląda się filmy w warunkach domowych.
  • Natomiast standardowo ustawiony tryb "Flat" jest optymalny do przestrzeni publicznych, gdzie podkreślony środek pasma lepiej dociera do odbiorcy.

 

Soundbar nie posiada samodzielnego subwoofera co powoduje, że kinowego, obfitego basu z niego nie „wyciśniemy”. Nie jest to jednak żaden zarzut, a jedynie stwierdzenie faktu. Producent zaproponował jednak wbudowaną sekcję niskich tonów "Integrated subwoofer", zatem do oglądania TVN24, czy słuchania ścieżki dźwiękowej towarzyszącej prelekcji to i tak aż nadto. Dzięki temu jest to konstrukcja zwarta i mniej narażona na uszkodzenia i przypadkowe kopnięcia. Opcja montażu do góry nogami jest bardzo funkcjonalnym "bajerem". 

Cena sugerowana: 1650 zł brutto

 

[img:4]
To szare "coś" po lewej, to bardzo głęboki kanał, w który wsuwamy wtyczkę zasilania – jak więc wspominałem, bez dedykowanego kabla trudno IMEO2 podłączyć – zawsze to dodatkowe zabezpieczenie.

 

Gdzie kupić?

AUDAC AUDAC www.audac.be

Dystrybucja w Polsce:

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Cameo PIXBAR 400 G2 - Opinia użytkownika Katalog urządzeń oświetleniowych rozmaitego rodzaju, z logo Cameo „na masce”, ulega ustawicznemu poszerzaniu, zaś one same to rozwiązania wysoce zaawansowane, oferujące wysokie parametry i jakość. W tym materiale zwrócimy się ku jednej z...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich... Test bezprzewodowego zestawu RODE RODELink Filmmaker Rode to jedna z moich ulubionych marek. W skrócie: bardzo dobre przełożenie jakości do ceny. Poza tym filmowcy mogą czuć się szczególnie rozpieszczani przez tą australijską firmę. Wspomnijmy o takich produktach, jak...
Test miksera cyfrowego Tascam Sonicview 16 Tascam postanowił również zawalczyć o swój kawałek tortu w dziedzinie cyfrowych mikserów audio, prezentując wiosną tego roku konsolety Sonicview. Zapraszamy do praktycznego testu i poznanie opinii realizatora dźwięku
Test systemu głośnikowego LD Systems MAUI 28 G3 LD SYstems MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych. Aktywna kolumna wraz z subwooferem