Test: Monitory studyjne Adam Audio A4V

Stworzone z myślą o małych przestrzeniach, w który przychodzi nam "pracować, kochać i żyć". Opinia po 3 miesiącach pracy! Rafal Kossakowski 15 grudnia 2022, 13:00 Audiostacja
ADAM Audio A4V2.200 zł / szt.

Monitory studyjne ADAM AUDIO A4V – to najmniejsze monitory z najnowszej odsłony serii A. Seria A została wyposażona w wiele innowacyjnych technologii oraz mocno zmieniona względem poprzedników. Użyto nowych materiałów, ciekawych konstrukcji, a w połączeniu z dedykowaną aplikacją Sonarworks, do kalibracji akustycznej, monitory nabierają zupełnie nowej jakości, ale o tym za chwilę. 

Pracowałem na tych monitorach kilka miesięcy i w mojej opinii nie są to głośniki do świetnie zaadoptowanych akustycznie pomieszczeń, lecz stworzone z myślą o małych przestrzeniach, w który przychodzi nam "pracować, kochać i żyć" - jak to w jakiejś piosence było...

Podczas testów mieliśmy na względzie fakt, że są to „entry level” monitory o dwudrożnej konstrukcji z 4 calowym wooferem. Uwzględniliśmy również ich cenę oraz fakt, że taka wielkość głośnika wymaga pewnych kompromisów. Testy przeprowadziliśmy w 3 pomieszczeniach m.in. w profesjonalnym studio Kosa Buena, w studiu Akademii Realizacji Dźwięku, a także w różnej konfiguracji – horyzontalnie oraz wertykalnie.

Zapraszamy do recenzji Adam Audio A4V

[img:2]

Spis tresci:

 

 

Dla kogo monitory?

Naszym zdaniem monitory te przeznaczone są przede wszystkim dla producentów, beatmaker’ów, aranżerów, kompozytorów, muzyków, a w szczególności dla osób, które często podróżują i lubią tworzyć poza studiem. 

 

[img:6]

Pierwsza ocena: Brzmienie bez korekcji

Oceniając brzmienie musimy mieć na uwadze ich cenę, wielkość oraz ograniczenia konstrukcyjne. Zacznijmy od panoramy: głośniki zdecydowanie nie grają szeroko, co jest sporą wadą. Troszkę lepsze obrazowanie otrzymujemy w pozycji horyzontalnej, ale dalej daleko im do ideału. Porównując chociażby z Yamaha NS-10 po przełączeniu na Adamy – dźwięk wyraźnie zawęża się.

 

[img:4]

 

Monitory są naprawdę bardzo głośne i dynamicznie jak na 4 cale. A4V posiadają BARDZO dużo niskich częstotliwości, dominują one znacząco – do tego stopnia, że przy dłuższej pracy może być to nieco męczące. Nawet po zastosowaniu maksymalnego podcięcia, dalej niskie częstotliwości są nadmiernie wyeksponowane. Sprawia to, że ciężko o separację instrumentów, czy należytą prezencję – zwłaszcza jeżeli mamy mocno skompresowany materiał i dużo instrumentów w niskich pasmach. 

 

[img:8]

Monitory porównaliśmy z A77X oraz S2V i tylko te monitory wykazywały tak wyeksponowany dół. Wysokie częstotliwości również nie są bardzo precyzyjne, co słychać na sybilantach. Trochę brakuje w tym paśmie szczegółowości i rozdzielczości. Wiele elementów nie jest dobrze słyszalnych jak np. wokale pomocnicze, a także pogłosy na wokalu. W porównaniu do NS-10 wszystkie te elementy można było spokojnie rozróżnić, nie mówiąc już o dużych monitorach wysokiej klasy.

Wiemy, że stworzenie tak małych głośników jest zadaniem niezwykle trudnym i mimo wszystkich mankamentów trzeba im wiele wybaczyć, a przecież nie powiedzieliśmy jeszcze o najważniejszym…

 

[img:3]

 

Korekcja


Jeżeli powiem, że większość powyższych wad, które opisaliśmy w części „brzmienie” możecie opanować - będziecie zaskoczeni? 

Monitory te współpracują z firmą Sonarworks i posiadają możliwość uruchomienia oprogramowania SoundID Reference w DSP głośnika, czyli cała korekcja odbywa się wewnątrz monitora, UWAGA, co ważne! Bez stosowania wtyczek w programie DAW. Daje to olbrzymie możliwości użycia tego monitora w naprawdę wielu miejscach i konfiguracjach. Czy to w pokoju hotelowym, czy małym domowym studio nagrań – z zastosowaniem korekcji możemy naprawdę sprawić, że te monitory zaczną brzmieć dobrze w wielu sytuacjach odsłuchowych.

Regulacja głośników z pozycji komputera czy przełącznikami na samych głośnikach powoduje, że jesteśmy w stanie dopasować brzmienie do naszych warunków akustycznych. Ale uwierzcie mi, że układ sił zmienia się, gdy zastosujemy mikrofon pomiarowy i przez aplikację Sonarworks zrobimy adaptację akustyczną naszego pomieszczenia odsłuchowego.  

Cała procedura pomiaru wymaga trochę czasu, ale nie jest on stracony. Aplikacja Sonarworks prowadzi nas przez procedurę kalibracji w czytelny, przyjazny sposób - a po skończonych pomiarach i zapisaniu pliku wynikowego - możemy przejść do aplikacji Adam Audio i zaimportować ustawienia.

Test z zastosowaniem Sonarworks SoundID uważam za kluczowy!

Tak jak na samym początku podchodziliśmy sceptycznie do tego modelu, to już po korekcji jest bardzo dobrze! 

Pierwsze rzuciło się w uszy to, że odsłuch się uporządkował i nie ma już bałaganu w całym paśmie. Głośniki stały się bardziej przyjazne i dające się lubić, a nawet zostać na dłużej. Wiem, że odsłuch powinien grać tak już na wstępie, ale zaryzykuje stwierdzenie, że taki był zamysł konstruktorów - ten model został stworzy jako narzędzie, które trzeba przystosować do warunków w jakich będzie pracować. 

(Testy korekcji zostały przeprowadzone w pracowni Akademii Realizacji Dźwięku w Jaworznie).

[img:7]  

 

Podsumowanie i nasza opinia 

Producent poprzez oprogramowanie „A control” oferuje pełno-parametryczną korekcję pasma PEQ, zdalne sterowanie w czasie rzeczywistym oraz integrację z oprogramowaniem Sonaworks SoundID Reference w celu kalibracji głośników. Samo podłączenie nie przysparza wielu problemów, ale trzeba być w posiadaniu routera oraz dodatkowych kabli ethernet. 

[img:5]

Możliwość korekcji akustyki do pomieszczenia jest ich wielką zaletą - jak również niewielkie gabaryty pozwalają na ich mobilność i wykorzystanie w niemal każdych warunkach.

Widać że producent wpasowuje się w nowoczesne trendy technologiczne i stosuje bardzo innowacyjne rozwiązania. We wcześniejszych dekadach nikt by nie pomyślał chociażby o podłączaniu głośniów do sieci Ethernetowej - korekcję brzmienia, czy poziom wzmocnienia regulowano dawniej poprzez urządzenia przed głośnikami.

Sterowanie odbywa się poprzez port RJ-45. Ze względu na zmniejszenie ilości przewodów brakuje możliwości podłączenia poprzez Wi-Fi lub inny protokół bezprzewodowy, tak jak w przypadku systemów Yamaha.

[img:1:R] Monitory te są świetnym narzędziem, które pozwala pracować w wielu miejscach oraz w wielu sytuacjach odsłuchowych. Możemy zabrać je w podróż, pracować w hotelu, czy jakimkolwiek innym miejscu poza studiem. Integrując je z Sonarwoksem możemy poprawić znacząco brzmienie w pomieszczeniu, co sprawi, że zabrzmią one na pewno lepiej niż inne 4 calowe głośniki wstawione do tego samego pomieszczenia.


Współautor testu: Jakub Wielgus (asystent Kosa Buena Studio) 

 

[img:9]
Podczas odsłuchów w Akademia Realizacji Dźwięku

 

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Przetwornik wysokotonowy: obrotowy głośnik wysokotonowy X-ART + falowód HPS
  • Przetwornik niskotonowy: 1 × 4″ MLM z cewką 25 mm / 1″
  • Pasmo przenoszenia (-6 dB): 53 Hz – 42 kHz
  • Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego (SPL) dla pojedynczego głośnika w odległości 1 m: 100 dB
  • Przetwornik A/C: 24-bitowy
  • Wewnętrzna częstotliwość próbkowania: 96 kHz
  • Moc wzmacniacza (RMS): 110 W (głośnik niskotonowy) + 20 W (głośnik wysokotonowy)
  • Częstotliwość zwrotnicy: 3.0 kHz
  • Moc znamionowa: maksymalnie 300 W
  • Wejście analogowe (symetryczne): 1 × XLR
  • Wejście analogowe (niesymetryczne): 1 × RCA
  • Waga netto: 5.8 kg
  • Waga brutto: 7.3 kg
  • Wymiary obudowy (wysokość x szerokość x głębokość): 268 × 158 × 220 mm
  • Napięcie wejściowe AC: 100 – 240 V, 50/60 Hz

 

Gdzie kupić?

ADAM Audio ADAM Audio www.adam-audio.com

Dystrybucja w Polsce:

Audiostacja

tel.: +48 (22) 122 53 00
Godziny otwarcia:

Pon - Pt: 09:00 - 17:00

 

adres:
ul Kolejowa 93/95 05-092 Łomianki

Sklepy muzyczne > ADAM Audio rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich...
Test interfejsu audio Shure MVX2U Interfejs Shure MVX2U to bardzo przyjazne i proste w obsłudze rozwiązanie dla podcasterów i twórców różnego rodzaju treści multimedialnych, w których zawarta ma być ścieżka lektorska, w dodatku w miniaturowym rozmiarze.
Test słuchawek Shure AONIC 40 SHURE wprowadził na rynek model AONIC 40 - bezprzewodowe słuchawki, które łączą trwałość, mobilność i przyciągające oko design z doskonałą jakością dźwięku i automatyczną redukcją hałasu, co poprawia komfort pracy Test miksera do podcastów RODECaster Duo Rode, wprowadzając na rynek kolejny, bardziej kompaktowy mikser RODECaster Duo, kontynuuje swoją misję zaopatrywania podcaster'ów oraz twórców treści w profesjonalny i intuicyjny sprzęt, który spełni ich wymagania. Test.
Gruby sprzęt dla podcasterów – Test miksera Mackie DLZ Creator Mackie DLZ Creator to bardzo zmyślny, uniwersalny mikser, dający twórcom podcastów – ale nie tylko - duże możliwości. Ekran dotykowy bardzo ułatwia pracę, uwalniając od konieczności korzystania z komputera. Więcej