Test: Bettermaker Stereo Passive Equalizer

Idealny do hybrydowej pracy w studiu. Czysty i precyzyjny korektor z obsługą w DAW Rafal Kossakowski 4 października 2022, 10:00
Bettermaker Stereo Passive Equalizer11.000 zł

[img:9:R]Czy może być coś lepszego niż urządzenie wzorowane na klasycznym Pultecu, sterowane cyfrowo z pozycji naszego DAW? Firma Bettermaker znana jest z produktów najwyższej klasy, bezkompromisowej jakości, cyfrowego sterowania analogowymi procesorami oraz szybkiego wsparcia technicznego dla użytkowników ich sprzętu. 

Wszyscy jesteśmy fanami używania analogowych potencjometrów, ale w dzisiejszych czasach równie ważna jest szybkość i efektywność pracy. Nowy equalizer od Bettermaker'a Stereo Passive Equalizer (SPE) wyróżnia się na tle innych urządzeń przede wszystkim intuicyjnym sterowaniem każdym parametrem urządzenia z pozycji wtyczki w naszym DAW. W naszym teście, przeprowadzonym w Kosa Buena Studio, dowiesz się jak pracować z SPE i posłuchasz brzmienia z sesji nagraniowej z użyciem equalizera. Zapraszamy!   

Video Bettermaker Stereo Passive Equalizer

 

Spis treści:

Wygoda pracy w studiu - praca hybrydowa

Pozwala to szybko przełączać się pomiędzy sesjami, dokonywać poprawek w mixach, bądź szczególnie w przypadku masteringu możemy automatyzować ustawienia urządzenia dla każdego utworu z osobna w sesji w przypadku masteringu całego wydawnictwa. Nie musimy już pamiętać o zapisaniu na kartce ustawień urządzenia dla każdej sesji w jakiej go użyliśmy, ani pamiętać żeby je ręcznie przestawić. Wystarczy otworzyć sesję z zapisaną wtyczką, a urządzenie samo odtworzy te ustawienia – jesteśmy od razu gotowi do pracy!

 

[img:4]

 

Jakość wykonania / podstawowe manipulatory

SPE oferuje w 100% analogową ścieżkę sygnału, z cyfrowym sterowaniem z pozycji wtyczki. Urządzenie jest niezmiernie czyste i precyzyjne, posiada duży headroom oraz skokowe potencjometry - 101 kroków (Lo Boost, Lo Cut, Hi Boost, Bandwidth) i 34 kroki (Hi Cut). Największym atutem urządzenia oprócz bezkompromisowej czystości i jakości dźwięku jest total recall, z którego słynie firma Bettermaker. Dzięki temu możemy pracować znacznie szybciej i efektywniej nie myśląc o zmianie ustawień urządzenia kiedy przełączamy się między sesjami.

Urządzenie wykonane jest bardzo solidnie i trwale, płyta czołowa ma przyjemną fakturę oraz nie wydaje się łatwa do zarysowania. Potencjometry są przyjemne w użytkowaniu, pracują płynnie, analogicznie jest w przypadku przycisków.

 

[img:2]

 

Sama konstrukcja płyty czołowej nie jest chyba zaskoczeniem dla nikogo kto zna klasyczną konstrukcję klasycznego eq typu Pultec. Od lewej mamy potencjometr służący do podbicia niskiej częstotliwości oraz obok drugi potencjometr służący do wycięcia tej częstotliwości. Poniżej możemy wybrać niską częstotliwość którą będziemy wycinać/dodawać – 20, 30, 60 lub 100 Hz, co ważne jednak urządzenie słynie z tego że możemy na raz podbić i wyciąć tą samą częstotliwość – skutkuje to charakterystycznym dla tego urządzenia kształtem filtra. W środkowej sekcji możemy wybrać dobroć filtra dla wysokich częstotliwości.

 

[img:3]

 

W sekcji po prawej stronie urządzenia znajdziemy analogicznie dwa potencjometry – wycięcie oraz dodanie wysokich częstotliwości. Poniżej znajdują się przyciski pozwalające wybrać pomiędzy: 3, 4, 5, 6, 8, 1012, 16, 20, 28 kHz dla podbicia wysokich tonów. Oraz osobne dla podcięcia wysokich tonów, tutaj wybrać możemy pomiędzy 5, 10 i 20kHz. W prawym dolnym rogu mamy przycisk „gain”, po kliknięciu którego potencjometr powyżej pozwala wysterować urządzenie na wyjściu. Przytrzymując dłużej ten sam przycisk urządzenie resetuje się do ustawień wyjściowych.

 

[img:5]

 

Wtyczka Bettermaker Stereo Passive Equalizer do DAW

Urządzenie komunikuje się z DAWem za pomocą połączenia USB. Wtyczka wiernie odwzorowuje płytę czołową - z identycznym usytuowaniem potencjometrów oraz przycisków. Dodatkowo zawiera cyfrowy filtr górnoprzepustowy (24dB/oktawę), a także potencjometr wysterowania urządzenia (głośności wyjściowej po processingu), który na urządzeniu można wywołać po naciśnięciu przycisku.

 

[img:6]

 

Wtyczka pozwala na zapisanie ustawień w formie snapshotów (maksymalnie 32), które możemy dowolnie przełączać ręcznie, bądź za pomocą automatyki. Jest to szczególnie przydatne podczas masteringu, gdyż możemy zautomatyzować osobne ustawienia urządzenia dla każdego utworu w sesji.

 

[img:7]

 

Po kliknięciu w „B” (znajdujące się w lewym górnym rogu interfejsu wtyczki) mamy dostęp do dodatkowych ustawień, takich jak: ustawienia snapshotów (możemy ustalić jakie parametry będą zapisywane), przywrócenie ustawień z urządzenia (możemy przywołać ostatnie użyte ustawienia na urządzeniu, przydatne np. w przypadku braku prądu), możemy wybrać wielkość interfejsu wtyczki oraz uruchomić wbudowany analizator spektrum (FFT), jak również dostosować jego ustawienia.

 

[img:8]

 

[img:1]

Podsumowanie

SPE to niezmiernie czysty i precyzyjny korektor – nie wprowadza żadnych słyszalnych zmian w przechodzącym sygnale na neutralnych ustawieniach. Korektor ten wykorzystywałem podczas nagrań, mixu, a w szczególności podczas moich prac masteringowych. Urządzenie nie należy do kategorii urządzeń powodujących saturację, bądź znacząco wpływających na sygnał. SPE nie posiada lamp, tak jak w przypadku klasycznych pulteców, stąd bardzo czyste brzmienie. W szczególności wygodne jest sterowanie wtyczką, co bardzo przyspieszyło mój workflow – zwłaszcza możliwość szybkiego przełączania się pomiędzy sesjami, czy przełączanie snapshotów za pomocą automatyki. I to wszystko w domenie analogowej!

 

[img:10:L]

 

Współautor testu:
Jakub Wielgus (asystent Kosa Buena Studio) 

 

 

Specyfikacja techniczna:

 
  • Maks. poziom wejściowy: +24dBu (symetryczny z 48Ω impedancji wejściowej)
  • Maks. poziom wyjściowy: +27dBu (symetryczny z 50Ω + 50Ω impedancji wyjściowej)
  • Nominalny poziom audio: +4dBu
  • Odpowiedź częstotliwościowa: 7Hz - 30kHz (-0.5dB, ISO-R40 sweep)
  • Zakres częstotliwości: +/- 0.2dB (20Hz - 20kHz, ISO-R40 sweep)
  • Zakres dynamiki: 101dB (20kHz bandwidth, +24dBu)
  • THD+N ratio: 0.009% (20kHz bandwidth, +4dB, 1kHz)
  • THD ratio: 0.0025% (+4dBu, 1kHz)
  • CMRR: >70dB (20Hz-20kHz, IEC 60268-3)
  • Crosstalk: >88dB (20Hz - 20kHz, +18dBu, z kanału do kanału)
  • Maks. podbicie niskich częstotliwości 16dB (ustawione na 100Hz)
  • Maks. obcięcie dolnych częstotliwości: 16dB
  • Maks. podbicie górnych częstotliwości: 18dB (wszystkie częstotliwości)
  • Częstotliwości możliwe do podbicia w dole pasma: 20, 30, 60, 100Hz
  • Częstotliwości możliwe do podbicia w górze pasma: 3, 4, 5, 6, 8, 10, 12, 16, 20, 28kHz
  • Częstotliwości możliwe do obcięcia w górze pasma: 5, 10, 20kHz
  • Kontrola rozdzielczości: 101 kroków (Lo Boost, Lo Cut, Hi Boost, Bandwidth) & 34 kroki (Hi Cut)
  • Wyjściowy poziom wzmocnienia: +/- 8dB (rozdzielczość 0.1dB)
  • Obudowa: rack, typ 2U
  • Głębokość: 140mm
  • Zużycie prądu: 15W (2W w trybie standby), zasilacz 100-240VAC w zestawie

 

Zobacz także:

Wywiad z Markiem Walaszkiem - twórcą Bettermaker SPE

Gdzie kupić?

Bettermaker www.bettermaker.com

Dystrybucja w Polsce:

Pozostałe testy Test słuchawek RODE NHT-100  Rode wraz z modelem słuchawek NHT-100 dołączył do elitarnego grona producentów sprzętu studyjnego takich jak m.in.: AKG / Sennheiser / Beyerdynamic, którego używamy zarówno pracy, jak i w domowym zaciszu. Słuchawki profesjonalne mają...
Test interfejsu audio Yamaha RUio16-D Interfejs audio USB to nieodłączny towarzysz wielu realizatorów live’owych. Yamaha, prezentując RUio16-D, dała do ręki potężny oręż w postaci urządzenia, które – wraz z oprogramowaniem VST Rack Pro zastąpi wiele urządzeń
Test mikrofonów na USB Mackie EM Wybrałem na testy trzy mikrofony USB do podcastu z serii EM od Mackie, model najtańszy: EM-91CU, model najdroższy: Chromium, i model ze średniej półki cenowej, czyli EM-USB. Poznajcie moją opinię na ich temat.
Wielki test Mackie Bundle: Creator, Performer, Producer, Studio Na zestawy Mackie Bundle Creator, Performer, Producer, Studio składają się m.in.: monitory studyjne, interfejsy audio, mikrofony USB, słuchawki, mikser audio, oprogramowanie DAW i wszelkie niezbędne akcesoria studyjne.
Test mikrofonu Neumann M 147 Lampowy Neumann M 147 to mikrofon, który ma już kilka ładnych lat. Został wyprodukowany w 1999 roku i w dalszym ciągu jest przez wielu uważany za jeden z najlepszych mikrofonów do nagrań wokalnych czy lektorskich. Czasami używany jest... Test monitorów odsłuchowych Neumann KH 120 A Zwykle kojarzymy firmę Neumann z wysokiej klasy studyjnymi mikrofonami pojemnościowymi, ale od wielu lat firma ta prezentuje również produkty z drugiego końca łańcucha sygnałowego, czyli studyjne monitory odsłuchowe. Prezentuje je...