Test: Audient ORIA

Interfejs audio do miksowania dźwięku Dolby Atmos Rafal Kossakowski 23 października 2024, 09:00 SoundTrade
Audient ORIA12.299 zł

Dźwięk przestrzenny już dawno przestał być zarezerwowany wyłącznie dla kin i zdobywa coraz większą popularność również w muzyce. Większość współczesnych komercyjnych utworów muzycznych jest dziś dostępna w serwisach streamingowych nie tylko w stereo, ale także w formacie Dolby Atmos. Dzięki temu odbiorcy mają niezwykle łatwy dostęp do immersyjnych treści dźwiękowych. Co więcej, przestrzenne brzmienia można już odbierać nawet na zwykłych słuchawkach, w formie dźwięku binauralnego.

Następstwem wzrostu popularności tego formatu jest fakt, że coraz więcej profesjonalnych studiów nagrań decyduje się na rozszerzenie swoich usług o dźwięk przestrzenny, do czego z kolei adaptują się producenci sprzętu audio. Audient Oria to urządzenie stworzone z myślą o dźwięku immersyjnym.

Oria może pełnić dwie funkcje:

  1. Kontrolera monitorów - współpracującego cyfrowo z innym przetwornikiem/ interface’m audio.
  2. Samodzielnego inteface’u audio

[img:22]


Spis treści testu Oria:

Urządzenie pozwala pracować w różnych systemach - do dyspozycji mamy dwie pary wyjść stereofonicznych (możemy podpiąć 2 pary monitorów do pracy stereofonicznej) oraz 16 wyjść do dowolnego dobrania konfiguracji dźwięku w formatach wielokanałowych, z maksymalną możliwą konfiguracją do 9.1.6. Audient Oria testowaliśmy w Kosa Buena Studio - certyfikowanym studio przygotowanym według specyfikacji Dolby Atmos w systemie 7.1.4.

 

 

Unboxing i prezentacja urządzenia

 

Opakowanie i transport

Urządzenie opakowane jest w twardy karton, solidnie zabezpieczone z każdej strony (również od góry) więc możliwość uszkodzenia w transporcie (co nam się czasami zdarza) jest znikoma. Oprócz urządzenia w zestawie otrzymujemy mikrofon pomiarowy Sonarworks, 60 dni wersji próbnej oprogramowania SoundID Reference, a także pakiet darmowych wtyczek.

 

[img:4]

[img:5]

 

Obudowa i wygląd

Urządzenie wykonane jest solidnie, bez oszczędności na materiałach. Front stanowi gruba metalowa płyta o szerokości aż 8mm. Posiada matową teksturę, która nie jest łatwa do zarysowania, wyświetlacz z regulacją jasności oraz świetnie wykonany potencjometr skokowy, czy przyciski do wywoływania konkretnych funkcji. Oria wygląda bardzo profesjonalnie i na pewno ozdobi każdy rack.

 

[img:3]

 

Tył urządzenia

Z tyłu znajdziemy wyjścia TRS na 2 pary monitorów stereo oraz sekcję „surround”, gdzie możemy podłączyć aż do 16 kanałów - również za pomocą wtyków TRS. Dalej mamy 16 wyjść AES na wtyku DB25 do podłączenia monitorów obsługujących cyfrowe wejście - choć jest to raczej rzadkość (według mojej wiedzy tylko dwie większe firmy oferują wybrane modele obsługujące taki format wejścia) to zawsze dobrze jest mieć taką możliwość. Warto zaznaczyć, że możemy w tym samym czasie używać tylko jednego z wyjść, albo analogowego, albo po AES.

Następnie 2 wejścia ADAT - po 8 kanałów każde, wejście i wyjście Word Clock - jeśli używamy zewnętrznego zegara możemy je wykorzystać. Następnie opcjonalne wejście Dante, które wymaga zakupu dodatkowej karty Dante (koszt ok. 3000 zł) A także port USB C do podłączenia urządzenia do komputera. Oria pracuje zarówno na systemie Windows jak i MacOS.

 

[img:2]

 

Manipulatory na panelu przednim

Od lewej znajdują się 2 wejścia combo XLR + TRS - mikrofonowe, DI oraz liniowe w jednym. Obok 4 przyciski służące do sterowania tymi wejściami. Przyciski 1 i 2 wywołują menu na ekranie sterowania dla wybranego wejścia - za pomocą pokrętła możemy ustawić żądaną wartość wzmocnienia sygnału. Przycisk v48 oczywiście włącza zasilanie phantom - dla każdego kanału osobno, co jest bardzo dobrym krokiem. Przycisk inst przełącza wejście wybranego kanału w tryb instrumentalny z mocno zwiększoną oporowością - 370kΩ Unbalanced. Następnie znajduje się wyświetlacz oraz pokrętło do przełączania parametrów w każdym z menu. Dalej 4 kolejne przyciski:

 

  • Volume - służy do wywołania menu obsługującego głośność wyjść głośnikowych,
  • Profile - do przełączania się między profilami kalibracji systemu
  • Down Mix - służy do przełączania między różnymi opcjami downmixu, czyli zmniejszeniu liczby kanałów, do konfiguracji np 5.1. Wymaga podłączenia do Dolby Renderer’a - w przeciwnym wypadku dostajemy error.
  • Function - można do niego przypisać jedną z 4 funkcji: Mono, DIM, Polarity, Reference Volume. Po chwilowym przytrzymaniu wciśniętych przycisków 1, 2, czy volume - możemy mutować wejścia 1,2 oraz cały tor monitorowy. Po przytrzymaniu głównego pokrętła wywołujemy podstawowe funkcje jak np. zmiana jasności ekranu, czy wyłączenie urządzenia.

 

[img:1]

[img:19]

[img:20]

[img:21]

 

Wyjścia słuchawkowe

Oria posiada dwa niezależne wyjścia słuchawkowe, do których możemy przypisać sygnał z jednego z kilku źródeł do wyboru.

 

Jak podłączyć ORIĘ?

Jeśli pracujemy „in the box” możemy z powodzeniem wykorzystać Orię jako interface/przetwornik. Dodatkowo dostajemy 2 preampy mikrofonowe i pozostaje tylko podłączyć głośniki i zacząć pracę. Dodatkowo urządzenie daje możliwość podłączenia cyfrowo 16-tu zewnętrznych przedwzmacniaczy po złączu ADAT.

 

[img:10]

 

Drugim sposobem jest podłączenie jako standalone z wykorzystaniem protokołu ADAT - jeśli nasz główny interface posiada 2 wyjścia ADAT (2x8 kanałów). Niestety jeśli jednak nie posiada on wyjść cyfrowych, a do dyspozycji mamy tylko wyjścia analogowe - nie będziemy w stanie podpiąć Orii.

Do podłączenia Orii w trybie standalone możemy alternatywnie wykorzystać protokół Dante, jeśli nasz interface posiada takie wyjście (zdarza się, że producent oferuje dodatkową kartę Dante do intrface’u, czy przetwornika). Niestety są pewne ograniczenia jeżeli chodzi o podłączenie Orii w trybie standalone. Musimy wiedzieć, że podłączenie ADAT przy 16 kanałach oferuje jedynie częstotliwości próbkowania od 44.1 do 48kHz. Jeśli chcemy pracować na wyższych (np. w przypadku muzyki poważnej, często w 96kHz) to nie mamy wyboru i musimy wybrać DANTE. W przypadku ADAT możemy osiągnąć co prawda wyższą częstotliwości próbkowania między 88.2, a 96kHz, jednak musimy poświęcić 8 kanałów, więc zostaniemy tylko z 8-oma kanałami, co do Dolby Atmos nie wystarczy.

 

[img:11]

[img:12]

 

Omówienie aplikacji

 
  • MonitoringMożemy wybrać źródło sygnału wejściowego np. USB, ADAT itp. W sekcji Output możemy wybrać którego wyjścia używamy - do dyspozycji mamy parę stereo 1 oraz 2, a także sekcję surround.
  • VolumeSterowanie głośnością wyjścia na monitory, przycisk mute, DIM, przycisk mono i ostatni odwrócenie polaryzacji sygnału. Global delay - wykorzystywany do pracy z obrazem, opóźnia sygnał wyjściowy.
  • Wskaźniki poziomuWyświetlają głośność poszczególnych kanałów: pre - bezpośrednio wyjścia z DAW, post - po korekcji, trimie oraz master volume.
  • RoomKliknięcie raz na dowolny głośnik mutuje go, kliknięcie z shiftem powoduje tryb solo dla wskazanego głośnika, można wysolować kilka. Kliknięcie z altem/option na dowolny głośnik usuwa solo ze wszystkich, działa tak samo z mute.

 

[img:14]

 

  • GroupsGrupy kontroli par głośników, można mutować, bądź solować wybraną parę.
  • ProfilesMenu przełączania się między profilami kalibracji. Na urządzeniu można zapisać aż 32 różnych profili.
  • BypassSłuży do bypassowania całej korekcji, trimów, regulacji bassu oraz opóźnień jednym kliknięciem dla wszystkich głośników na raz.
  • SetupPozwala ustawić EQ dla każdego głośnika osobno, manualnie jeśli nie chcemy używać profilu z SoundID Reference. Mamy do dyspozycji EQ parametryczne (8 band) z możliwością dobrania parametra q, czyli szerokości pasma + dodatkowo High shelf oraz Low shelf. Możemy również pod korektorem skonfigurować głośność każdego głośnika osobno, ustawić opóźnienie, a także odcięcie niskich częstotliwości. Jeśli używamy profilu z SoundID, widzimy zablokowaną odpowiedź częstotliwościową i nie możemy modyfikować korekcji EQ.

 

[img:15]

 

System Tab

General

  • Monitoring preferences - DIM settings pozwala ustawić o ile będzie ściszana głośność wyjściowa jeśli klikniemy przycisk DIM.
  • Headphones output - pozwala wybrać skąd sygnał ma trafiać na słuchawki
  • Crossover Attenuation - pozwala kontrolować głośność globalną sygnału wysyłanego na kanał Sub przez crossover.
  • Reference volume - pozwala zdefiniować optymalną głośność pracy i po kliknięciu wrócić do niej
  • Function button - pozwala skonfigurować funkcję przycisku function na froncie urządzenia i przypisać mu wybraną funkcję
  • Preferred Clock Source - źródło zegara. Renderer:
  • Pozwala podłączyć Dolby Renderer

 

[img:16]

[img:17]

 

AES Routing

  • Pozwala dowolnie przypisać każde cyfrowe wyjście AES do dowolnego głośnika w systemie.

 

[img:18]

 

Kalibracja za pomocą sonarworks

  • Jest to rozwiązanie skierowane zarówno do profesjonalnych studiów nagraniowych, jak również dla osób początkujących zainteresowanych dźwiękiem przestrzennym (może służyć jako inteface)

 

Kalibracja za pomocą SoundID Reference

Wraz z urządzeniem otrzymujemy 60 dni próbnego oprogramowania SoundID Reference w wersji wielokanałowej - służącego do pomiaru oraz korekcji naszego systemu odsłuchowego. Jeśli zdecydujemy się korzystać dalej z oprogramowania firmy Sonarworks, będziemy mogli zakupić je ze zniżką otrzymaną z urządzeniem.

 

[img:6]

[img:7]

 

Cały proces kalibracji jest intuicyjny i całkowicie zautomatyzowany przez oprogramowanie, które dokładnie krok po kroku nas przez niego przeprowadza. Z kalibracją spokojnie poradzi sobie każdy bez żadnego problemu. Gotowe profile stworzone za pomocą SoundID możemy zaimportować bezpośrednio do urządzenia i używać ich z poziomu DSP Orii. W profilu przygotowanym w taki sposób możemy samemu zmienić głośność, opóźnienia, czy crossover, nie możemy natomiast edytować w Orii już samej korekcji kanału. 5.

 

[img:8]

[img:9]

 

Podsumowanie i opinia realizatora dźwięku

Oria jest urządzeniem, które sprawdzi się zarówno w profesjonalnym studio pracującym na systemie wielokanałowym, jak również będzie świetnym wyborem dla osób rozpoczynających dopiero swoją przygodę z dźwiękiem immersyjnym (choćby ze względu na możliwość użycia jako samodzielny interface audio).

 

[img:13]

 

Pośród wielu zalet, jak solidność wykonania, przemyślane i intuicyjne sterowanie, bardzo czyste brzmienie, świetne przedwzmacniacze, duże możliwości podłączenia i kalibracji systemu, czy wbudowane DSP, jedyną wadą jakiej się doszukałem jest podłączenie urządzenia w trybie standalone - brak analogowych wejść, czy ograniczenie do 48 kHz po złączu ADAT może być problematyczne w niektórych konfiguracjach. Z kolei podłączenie po Dante wymaga inwestycji dodatkowych środków finansowych na zakup rozszerzenia zarówno Orii o kartę Dante, jak również zakup karty Dante dla naszego przetwornika/interface’u - jeśli producent przewiduje taką możliwość. Jeśli jednak kwestię podłączenia będziemy mieli już za sobą, to naprawdę urządzenie będzie nam dobrze służyć i zyskamy możliwość łatwego i intuicyjnego sterowania naszym systemem immersyjnym.

Oria daje nam możliwość stworzenia komfortowych warunków pracy dla innych realizatorów, kompozytorów, producentów którzy przyjadą do studia pracować z dźwiękiem immersyjnym - można podłączyć Orię jako interface do ich komputera, lub mogą zabrać ze sobą swój przetwornik i połączyć się z Orią cyfrowo pracując na swoim systemie.

Cena Audient Oria: około 12 299 zł | dystrybucja: Soundtrade

 

 

Zobacz także: Audient ORIA na targach NAMM Show 2024

 

Gdzie kupić?

Audient Audient www.audient.com

Dystrybucja w Polsce:

SoundTrade

tel.: +48 22 632 02 85
Godziny otwarcia:

Pon - Pt:  09:00 - 17:00

adres:
ul. Kineskopowa 1 05-500 Piaseczno k/Warszawy

Sklepy muzyczne > Audient rozwiń listę sklepów

Pozostałe testy
Recenzja Shure SLX-D po roku użytkowania. Warto? Dziś chciałbym przedstawić system bezprzewodowy SHURE SLX-D, który został stworzony z myślą o rynku wideo i broadcastowym. W 2024 roku wielokrotnie korzystaliśmy z niego w INFOMUSIC.PL podczas realizacji reportaży wideo na targach takich...
Test: Mackie Mainstream - Dla początkujących streamerów Popularność streamingu systematycznie rośnie i wynika z łatwości produkowania podcastów, wszelkiego rodzaju transmisji np. z rozgrywek gier sieciowych, wykładów itd. Wynika także z radykalnego wzrostu szybkości łączy internetowych oraz...
Test rejestratorów audio Zoom H-essential Rejestratory audio ZOOM H-essential series to idealne narzędzia dla każdego, kto stawia na mobilność, a nie chce rezygnować z profesjonalnej jakości dźwięku. Dla podcasterów, dźwiękowców, muzyków. Zobacz więcej
Test bezprzewodowego systemu odsłuchowego Sennheiser XSW IEM Nie jest obecnie czymś zaskakującym scena, na której nie ma ani jednego monitora podłogowego – za to każdy z muzyków występujących na tej scenie ma słuchawki w uszach. Z takiego rozwiązania cieszą się niemalże wszyscy, no może oprócz...
Czuć w tym "piniądz" - TEST stacji roboczej Kurzweil K2700 W swoją czwartą dekadę istnienia, ceniona seria K firmy Kurzweil nadal ewoluuje. Zadebiutowała w 1991 roku, a model Kurzweil K2000 wprowadził rewolucyjną technologię syntezatora o architekturze zmiennej (VAST), co okazało się wielkim...
Test interfejsu audio Focusrite Scarlett 2i2 4th gen W świecie profesjonalnego nagrywania i produkcji dźwięku, jakość i niezawodność interfejsu audio ma kluczowe znaczenie. Dlatego nie bez powodu firma Focusrite stała się jednym z najbardziej uznanych producentów w tej dziedzinie. Ich...