Shure SLX-D - system bezprzewodowy do kamery
W pełni profesjonalne i skalowalne rozwiązanie dla branży video Daniel Zimerman 11 grudnia 2024, 11:00 Polsound sp. z o.o- Niezawodność transmisji
- Technologia diversity
- Wysoka jakość dźwięku
- Szeroki zakres częstotliwości
- Zaawansowane funkcje odbiornika
- Długi czas pracy
- Monitorowanie dźwięku w czasie rzeczywistym
- Możliwość rozbudowy o dodatkowe nadajniki i odbiorniki
- Profesjonalne zastosowanie
- Mniej intuicyjny dla początkującego użytkownika
- Wielkość i waga odbiornika może być kłopotliwa przy pracy kamery na gimbalu
Dziś chciałbym przedstawić system bezprzewodowy SHURE SLX-D, który został stworzony z myślą o rynku wideo i broadcastowym. W 2024 roku wielokrotnie korzystaliśmy z niego w INFOMUSIC.PL podczas realizacji reportaży wideo na targach takich jak ISE, Prolight & Sound, IBC, Sound Edit, Audio Video Show, a także przy projektach związanych z instalacjami audio, jak kulisy trasy koncertowej 360 Dawida Podsiadło czy koncertu Billy Grahama w Krakowie. Wyzwania takie jak trudne i zmienne warunki akustyczne, hałas oraz różnorodni rozmówcy sprawiają, że wybór odpowiedniego sprzętu ma kluczowe znaczenie dla jakości produkcji.
Nadmienię, że od lat z powodzeniem korzystaliśmy i korzystamy z systemu Sennheiser AVX, który zdobył uznanie wśród ekip wideo za kompaktowy rozmiar odbiornika, jego niewielką wagę i prostotę obsługi. Tym razem jednak, za rekomendacją polskiego dystrybutora marki SHURE, firmy Polsound, postanowiliśmy przetestować system SLX-D w praktycznych warunkach, w konfiguracji obejmującej:
- SLXD1 + TL46 (nadajnik osobisty bodyback + mikrofon krawatowy)
- SLXD2 + Nexadyne RPW204 / SM58 (mikrofon bezprzewodowy do ręki)
- SLXD5 (cyfrowy odbiornik systemu bezprzewodowego).
Kategoria 1: Łatwość obsługi, funkcjonalność, latencja, częstotliwości
SHURE SLX-D
System SHURE SLX-D operuje w paśmie UHF (470-937,5 MHz), co oferuje znaczny zasięg do 100 metrów oraz wysoką odporność na zakłócenia generowane przez urządzenia takie jak routery Wi-Fi, telefony komórkowe czy inne systemy korzystające z pasma 2,4 GHz. Dodatkowo, niska latencja na poziomie 3,2 ms sprawia, że system doskonale sprawdza się w zastosowaniach, gdzie precyzja jest absolutnym priorytetem.
Przed rozpoczęciem pracy kluczowym krokiem jest przeskanowanie dostępnych wolnych częstotliwości i sparowanie urządzeń. Proces ten, choć trwa kilka sekund, zapewnia stabilność sygnału i pozwala uniknąć zakłóceń. Dla osób, które nie czytają instrukcji obsługi [...], proces ten może wydawać się mało intuicyjny.
Dlatego przedstawiam go w 5 prostych krokach:
- [enter] Wybieramy opcję "Channel scan" [enter]
- Określamy grupę [enter]
- [enter].
- Otrzymujemy komunikat o synchronizacji urządzeń za pomocą funkcji IR (podczerwień) z boku urządzenia.
- Przykładamy mikrofon / bodypack do okienka IR i dostajemy komunikat o sparowaniu urządzeń.
DOBRA RADA:
W profesjonalnych warunkach pracy ekipy nagłaśniającej, takich jak koncerty czy eventy, pierwszym krokiem jest zawsze konsultacja z inżynierem systemu RF. To on odpowiada za przydzielenie odpowiedniej częstotliwości, na której możemy bezpiecznie pracować. Naruszenie przydzielonej przestrzeni RF może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym zakłóceń transmisji czy odpowiedzialności prawnej, a także do dotkliwych kar finansowych.
Omawiając temat RF nie można pominąć kwestii technologii Diversity od Shure.
System SHURE SLX-D wykorzystuje zaawansowaną technologię Digital Predictive Switching Diversity. Polega ona na analizie sygnałów odbieranych przez dwie anteny i przewidywaniu, który sygnał zapewni lepszą jakość odbioru. W praktyce oznacza to, że system automatycznie przełącza się na sygnał o wyższej jakości, minimalizując ryzyko zakłóceń oraz utraty sygnału. To rozwiązanie znacząco podnosi niezawodność we wspomnianych wymagających środowiskach, takich jak targi branżowe, koncerty czy konferencje, gdzie występuje duże nasycenie urządzeń bezprzewodowych.
Sennheiser AVX
Sennheiser AVX wyróżnia się przede wszystkim prostotą obsługi. System działa w technologii plug & play, co oznacza, że konfiguracja nadajnika i odbiornika jest praktycznie bezobsługowa. Komunikacja opiera się na transmisji cyfrowej DECT w paśmie 1900 MHz, które pozostaje wolne od zakłóceń związanych z WiFi 2.4 GHz. Latencja na poziomie 19 ms jest akceptowalna w kontekście produkcji wideo, choć spotkałem montażystów, którzy mieli silną potrzebę synchronizowania audio do video w postprodukcji. W odbiorniku brak możliwości monitorowania rejestrowanego sygnału audio. Jeśli Wasz aparat / kamera nie jest wyposażona w wyjście słuchawkowe to rejestrujesz "w ciemno".
Kategoria 2: Dźwięk
Oba systemy stosują różne podejścia do kompresji dźwięku:
-
SHURE SLX-D:
Minimalna kompresja dźwięku, zapewniająca wyższą wierność brzmienia,
co jest kluczowe w profesjonalnych zastosowaniach audio. -
Sennheiser AVX:
Cyfrowa kompresja zoptymalizowana pod kątem łatwości
użytkowania i niezawodności w produkcji wideo.
Shure SLX-D vs Sennheiser AVX (przykłady)
Próbki dźwiękowe przedstawiamy w załączonych filmach z targów Prolight & Sound w 2023 (Sennheiser AVX) i 2024 roku (SHURE SLX-D). Porównanie dość szczególne ze względu na tę samą lokalizację oraz głos prowadzącego.
P.S Dzięki Michał za zgodę na to porównanie!
Pomijając brak gąbki zabezpieczającej przed głoskami wybuchowymi w pierwszym przykładzie, mam nadzieję, że różnica w jakości dźwięku pomiędzy mikrofonami jest słyszalna.
Shure SLXD2 + SM58
Sennheiser AVX
Shure SLXD2 z kapsułą Nexadyne RPW204
Skoro jesteśmy przy kapsułach, do wyboru mamy znacznie więcej opcji w systemie Shure SLX-D.
Użytkownicy mogą zdecydować się na różne kapsuły mikrofonowe kompatybilne z nadajnikami ręcznymi, takie jak klasyczne dynamiczne czy precyzyjne pojemnościowe. Każda z nich oferuje unikalne charakterystyki brzmienia, umożliwiając dopasowanie do różnych zastosowań – od wystąpień publicznych, przez koncerty, aż po nagrania studyjne. Dzięki temu SLX-D jest wyjątkowo wszechstronnym rozwiązaniem, które można dostosować do każdej sytuacji.
My zdecydowaliśmy się na kapsułę mikrofonową Nexadyne RPW204 o charakterystyce superkardioidalnej. Cechą wyróżniającą serię Nexadyne jest zastosowanie dwóch membran, które zapewniają większą precyzję rejestracji dźwięku i minimalizują zniekształcenia, co sprawia, że mikrofon sprawdza się w trudniejszych warunkach akustycznych. Na poniższych przykładach słychać i widać, dlaczego wybór padł właśnie na Nexadyne.
Efekt zbliżeniowy
Kolejny przykład to video, w którym słychać wyraźnie szczególną cechę tej kapsuły w kontekście efektu zbliżeniowego. To zjawisko, które występuje w mikrofonach kierunkowych, takich jak superkardioidalne, gdy wokalista zbliża się bardzo blisko do mikrofonu. W takiej sytuacji następuje wzmocnienie niskich częstotliwości, co sprawia, że głos staje się cieplejszy i bardziej basowy. Dla wokalistów efekt ten może być użyteczny jako środek artystyczny, ale niekiedy wymaga kontroli, aby uniknąć zbytniego "przegrzania" niskich tonów i zachować naturalne brzmienie. W przypadku Nexadyne efekt ten został zredukowany do minimum, co pozwala uzyskać spójną jakość nagrania, eliminując potrzebę dodatkowych korekt w postprodukcji.
Odległość mikrofonu
Tym razem materiał z targów Audio Video Show w Warszawie. Zwróćcie uwagę na odległość mikrofonu od ust rozmówcy – mimo większego dystansu, głos brzmi niemal jak z mikrofonu typu lavalier lub często używanego w takich sytuacjach kierunkowego na tyczce. To imponujące osiągnięcie, które pokazuje możliwości technologiczne Nexadyne S w wychwytywaniu dźwięku z precyzją i klarownością zarazem.
Shure SLXD1 z mikrofonem krawatowym TL46
Na deser prezentujemy próbkę możliwości mikrofonu lavalier Shure TL46. To urządzenie stworzone do pracy w kontrolowanych warunkach akustycznych, które wyróżnia się super czułością i zdolnością do wychwytywania najdrobniejszych szczegółów - więc uwaga!. Największe wrażenie robi naturalna, pełna barwa dźwięku, która odnajdzie się w zarówno w nagraniach mowy, jak i śpiewu w niezwykle w kompaktowej formie.
Plug-on SLXD3
W kolekcji SLX-D mamy jeszcze jedno bardzo przydatne urządzenie, mianowicie nadajnik plug-on. Jest to nadajnik, który można podłączyć bezpośrednio do dowolnych mikrofonów dynamicznych, pojemnościowych lub specjalistycznych typu Shotgun, zamieniając je w bezprzewodowe mikrofony. Nadajnik plug-on SLX-D obsługuje ponadto zasilanie phantom +48V, co oznacza, że można z niego korzystać z profesjonalnymi mikrofonami, które często wymagają takiego zasilania.
Kategoria 3: Czas pracy i zasięgi
SHURE SLX-D
System SHURE SLX-D może być zasilany bateriami LR6 lub dedykowanym akumulatorem (SB903), który precyzyjnie informuje o pozostałym czasie pracy. I trzeba przyznać – to naprawdę robi robotę! Podczas naszych testów nadajnik pracował ponad 5 godzin, co w pełni spełnia nasze potrzeby. Nieoceniona jest również możliwość zamiany akumulatora na standardowe baterie LR6, co stanowi niewątpliwy atut.
Jak widać zarówno odbiornik, jak i nadajniki można zasilać dedykowanym akumulatorem lub bateriami LR6.
Odbiornik SLXD5 wyposażono w gniazdo USB-C, co znacząco ułatwia jego bezpośrednie ładowanie. Mikrofon ręczny oraz bodypack można natomiast naładować na kilka sposobów: w dedykowanej stacji dokującej (dostępnej jako dodatkowe akcesorium), za pomocą kompaktowej ładowarki do akumulatorów przez USB-C lub poprzez włożenie akumulatorów do odbiornika SLXD5 i ładowanie ich bezpośrednio tam.
Sennheiser AVX
Odbiornik systemu Sennheiser AVX działa na wbudowanym akumulatorze litowo-jonowym, który zapewnia do 4 godzin pracy. Dodatkowo, akumulator można ładować przez złącze USB z dowolnego źródła zasilania, co umożliwia ładowanie nawet podczas pracy za pomocą powerbanku. Na dłuższe sesje warto jednak zaopatrzyć się w dodatkowe akumulatorki.
Zasięg
Przyznaję, że podczas reportażu zasięg systemu bezprzewodowego ma drugorzędne znaczenie, ponieważ rejestracja zwykle odbywa się w bliskiej odległości – do około 5 metrów. W takich warunkach zarówno AVX, jak i SLX-D w pełni spełniają swoje zadanie.
Jednak w sytuacjach takich jak eventy, kongresy, sympozja czy duże koncerty, gdzie mikrofony muszą działać na większych dystansach, kwestia zasięgu może być już kluczowym parametrem. W specyfikacji systemów można odnaleźć następujące informacje:
-
AVX działa w paśmie 1,9 GHz (DECT) i zapewnia zasięg do około 30 metrów w typowych warunkach.
-
SLX-D, działający w paśmie UHF, oferuje zasięg do około 100 metrów w otwartym terenie.
Kategoria 4: Wielkość vs waga: coś za coś
Sennheiser AVX
Lekki i kompaktowy odbiornik Sennheiser AVX sprawia, że system jest wyjątkowo wygodny w codziennym użytkowaniu. Jego niewielka waga nie obciąża kamery, co eliminuje problemy z wyważeniem podczas korzystania z gimbala. Warto również wspomnieć, że często spotykaliśmy ekipy wideo korzystające z dwóch odbiorników AVX (dwa kanały). Dzięki kompaktowej budowie, oba odbiorniki idealnie mieszczą się w gniazdach XLR wielu kamer, co czyni to rozwiązanie niezwykle praktycznym i poręcznym.
SHURE SLXD5
Pomimo niewielkich rozmiarów, SLXD5 w porównaniu do AVX wygląda "jak ojciec z synem". Trzeba jednak pamiętać, że większy rozmiar i waga to efekt rozbudowanej funkcjonalności, która oferuje znacznie więcej opcji konfiguracji i możliwości technicznych. To klasyczny przykład sytuacji „coś za coś” – większe urządzenie w zamian za większą wszechstronność i potencjał.
Odbiornik pozwala na:
-
Wybór częstotliwości
Ręczne ustawienie częstotliwości lub automatyczne wyszukiwanie wolnego kanału. -
Regulacja poziomu sygnału wyjściowego
Dostosowanie poziomu wyjścia audio (gniazda XLR i TRS). -
Konfiguracja grup i kanałów
Możliwość przypisania odbiornika do określonej grupy i kanału w celu pracy z wieloma systemami. -
Blokada ustawień
Funkcja blokady panelu przed przypadkowymi zmianami konfiguracji. -
Monitorowanie stanu baterii nadajnika
- Wybór trybu wyjścia audio
Możliwość przełączenia między wyjściem symetrycznym (XLR) a niesymetrycznym (TRS). - Aktualizacja firmware
Obsługa aktualizacji oprogramowania odbiornika, jeśli jest podłączony do kompatybilnego systemu.
W tej kategorii warto zadać sobie pytanie:
Co jest dla Ciebie, drogi czytelniku, ważniejsze – pełna kontrola czy wygoda i szybkość pracy?
Systemy różnią się podejściem do użytkowania. Jeśli priorytetem jest szczegółowa konfiguracja i możliwość dostosowania każdego parametru, wybór padnie na bardziej zaawansowany model SLX-D. Z kolei dla tych, którzy cenią intuicyjność i błyskawiczne przygotowanie do pracy, prostszym rozwiązaniem będzie AVX.
Kategoria 5: Cena
Ceny systemów bezprzewodowych Sennheiser AVX i Shure SLX-D różnią się w zależności od konfiguracji i komponentów wchodzących w skład zestawu. Poniżej przedstawiono orientacyjne ceny wybranych modeli dostępnych na polskim rynku:
Sennheiser AVX:
- AVX-835 SET (odbiornik + nadajnik: mikrofon ręczny 835): około 3 699 zł
- AVX-ME2 SET (odbiornik + nadajnik z mikrofonem lavalier ME2): około 3 199 zł
- AVX-MKE2 SET (odbiornik + nadajnik z mikrofonem lavalier MKE2): około 3 999 zł
Shure SLX-D:
- SLXD1 (nadajnik bodypack): około 1 249 zł
- SLXD2 (nadajnik ręczny z kapsułą SM58): około 1 299 zł
- SLXD5 (odbiornik): około 1 929 zł
- TL46 (mikrofon lavalier z serii TwinPlex): około 1 500 zł
Podsumowanie i rekomendacja
Biorąc pod uwagę powyższe kategorie można odpowiedzialnie stwierdzić, że system bezprzewodowy Shure SLX-D jest dedykowany do profesjonalnego użycia tam, gdzie konfiguracja i jakość dźwięku są kluczowe. Możliwość precyzyjnego przeskanowania i wybrania wolnych od zakłóceń częstotliwości do pracy, przede wszystkim jakość tego dźwięku, minimalna latencja, czas pracy na akumulatorze (wraz z dokładną informacją o pozostałym czasie pracy godziny / minuty) są niewątpliwymi atutami urządzenia.
Nie można zapomnieć o zastosowaniu technologii Digital Predictive Switching Diversity, która minimalizuje ryzyko zakłóceń i utraty sygnału. Dodatkowe funkcje, takie jak regulacja poziomu sygnału, monitorowanie dźwięku w czasie rzeczywistym, pozwalają na precyzyjne dostosowanie systemu do potrzeb użytkownika, a dzięki swojej skalowalności, SLX-D sprawdza się zarówno w mniejszych projektach, jak i w dużych produkcjach koncertowych czy broadcastowych. Choć system wymaga nieco więcej konfiguracji niż porównywany AVX (plug & play), oferuje możliwości i jakość, które spełniają potrzeby najbardziej wymagających użytkowników.
Po roku użytkowania mogę powiedzieć, że SHURE SLX-D sprostał wyzwaniom naszych produkcji wideo. System zapewnił stabilną transmisję, prostotę obsługi i doskonałą jakość dźwięku, co miało kluczowe znaczenie dla sukcesu naszych realizacji.
Produkt godny polecenia!
Gdzie kupić?
Dystrybucja w Polsce:
Pon - Pt: 09.00 - 17.00