Marcin Jahr

Marcin Jahr

Marcin Jahr urodził się w 1969 r. w Bydgoszczy. Edukację muzyczną na instrumentach perkusyjnych rozpoczął w 1983 w Liceum Muzycznym w Bydgoszczy w klasie prof. Janusza Mikołajczaka. Liceum Muzyczne ukończył w 1988 roku z wyróżnieniem. Jest absolwentem Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. Stanisława Proksy (studia na tej uczelni w latach 1988 - 1992). Uzyskał tytuł magistra sztuki – specjalizacja w zakresie instrumentów perkusyjnych. 

Profesjonalną karierę rozpoczął w Kwintecie Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego (1987). Później współpracował m.in. z Garrisonem Fewellem, Nicolasem Simionem, Joachimem Menclem, Piotrem Wojtasikiem (CD pt. „Lonely Town” zostało uznane przez czytelników czasopisma „Jazz Forum” Płytą Roku 1995) , Mieczysławem Szcześniakiem, Kubą Stankiewiczem, Lorą Szafran z zespołem „New Presentation”, Karolem Szymanowskim, Brandonem Furmanem i Jackiem Niedzielą, Piotrem Baronem, Zbigniewem Namysłowskim,  Tomaszem Stańko, Januszem Muniakiem, Wiesławem Pieregorólką, Leszkiem Kułakowskim, Krzysztofem Herdzinem, Michałem Kulentym i z wieloma innymi. Z większością z tych wykonawców nagrał ponad 20 płyt dla różnych wytwórni.

Grał również z takimi muzykami, jak Mike Minieri, Garrison Fewell, Pete Lockett, Rick Margitza, John Gross, Samuel Torres, Nicolas Simion, Paul Imm, Ed Schuller, Darek Oleszkiewicz, Matus Jakabcic, Volker Greeve, Nipy Noya, Vadim Brodski, Jaromir Honzak, Pavel Wlosok, 0-58, Zbigniew Namysłowski, Maciej Sikała, Piotr Baron, , Tomasz Szukalski, Janusz Muniak, Michał Kulenty, Adam Pierończyk, Leszek Żądło, Ewa Bem, Lora Szafran, Hanna Banaszak, Ewa Uryga, Anna Maria Jopek, Krystyna Stańko, Andrzej Dąbrowski, Janusz Szrom, Tomasz Stańko, Piotr Wojtasik, Grzegorz Nagórski, Henryk Majewski, Robert Majewski, Wojciech Niedziela, Krzysztof Herdzin, Kuba Stankiewicz, Wojciech Majewski, Leszek Kułakowski, Leszek Możdżer, Cezary Paciorek, Marek Napiórkowski, Artur Lesicki, Maciej Grzywacz, Jarosław Śmietana, Jacek NiedzielaTomasz Grabowy, Zbigniew Wrombel, Adam "Szabas" Kowalewski, Piotr Lemańczyk, Karol Szymanowski, Big-Band Wiesława Pieregorólki, All Stars Big-Band Złota Tarka. 

Brał udział w festiwalach jazzowych w Polsce i za granicą , tj. kilkakrotnie Jazz nad Odrą, Jazz Jamboree, Jazz Standart Festival Siedlce, „Jazz w Muzeum” w Ostrowie Wlkp.,  Pori Jazz Festival `87 (Finlandia), Istanbul Festival `93 (Turcja), ’99 Euro Big Band Matusza Jakabcica (Bratislava, Słowacja), Drumsfuzje (Bydgoszcz, 2007-2009), Międzynarodowy Festiwal Perkusyjny w Krakowie (2009), Zmagania Jazzowe w Szczecinie i in. Grał na prawie wszystkich scenach Polski, również za granicą, np. w słynnych klubach USA – Birdland w Nowym Jorku oraz Blues Alley w Waszyngtonie.

Stała współpraca - obecnie: różne projekty Jana "Ptaszyna" Wróblewskiego, Funky Groove,  "Adam Wendt & Friends",  „Adam Wendt Power Set”, Wojciech Niedziela Trio i Quartet, Gudrumba Duet (z perkusistą Jackiem Pelcem), Julia Sawicka Project, Big Collective Band Wiesława Pieregorólki.

Był wykładowcą na Warsztatach Muzycznych w Puławach (1991-2012); „Leichlinger Jazz Workshop” podczas „Forum Ost-West” w Niemczech (1992, 1994, 1996), Warsztaty Muzyczne w Pułtusku (2002 - 2008), Międzynarodowe Warsztaty Muzyczne w Inowrocławiu (2003), Letni Jazzova Dilna Praha (2006, 2007, 2012), Miedzynarodowe Warsztaty Jazzowe w Lesznie (2008-2015). W latach 2004 - 2008 był wykładowcą klasy perkusji na wydziale jazzowym w Instytucie Kultury i Sztuki na Uniwersytecie Zielonogórskim. 2009-2014 uczył gry na perkusji oraz rytmu w Zespole Szkół Muzycznych w Szczecinie

 

http://www.marcinjahr.com 
http://www.youtube.com/marcinjahr

 

Nagrody i wyróżnienia

 

Na festiwalach Jazz Juniors w Krakowie 

- 1986: z zespołem "Backward Glance" Bogdana Hołowni (II nagroda i wyróżnienie indywidualne) - 1989: z "Jazz Septetem" Wiesława Wysockiego oraz "Staff Only" Marka Dykty (I oraz II nagroda, wyróżnienie indywidualne).

- październik 1997: Wyróżnienie: I Konkurs dla Perkusistów Jazzowych - Grodzisk Mazowiecki.

- 2002: Miesięcznik "Gitara i Bas + Bębny": Funky Groove "Go To Chechua Mountain": Płyta roku w kategorii Jazz elektryczny; również za tą płytę: Sekcja rytmiczna roku 2002 (wspólnie z Tomaszem Grabowym - gitara basowa).

 

Dyskografia:

 

(w kolejności chronologicznej)

Jacek Niedziela - „Wooden Soul” (Polonia Records CD 025)

Piotr Wojtasik - „Lonely Town (Power Bros. PB 00137)

Karol Szymanowski - „Sześćsił” (Polonia Records CD 060)

Krzysztof Herdzin - „Chopin” (Polonia Records CD 056)

Leszek Kułakowski - „Interwały” (Polonia Records CD 072)

„The Other Side of Polonia Records” (Polonia Records CD 064)

Jacek Niedziela/Wojciech Niedziela - „Jazzowe Poetycje” (KOCH Int. 33863-2)

Funky Groove - „Funky Groove” (Polygram Polska - Mercury 536 043-2)

Ewa Bem „Bright Ella’s Memorial” (KOCH International 33957-2) 

Jan "Ptaszyn" Wróblewski  - "Henryk Wars Songs - Live in Tarnów" (CD Sound Int. CDSCD 103)

Krzysztof Herdzin - "Being Confused" (CD Sound Int. CDSCD 106)

Jacek Niedziela - "Sceny z Macondo" (CD Sound Int. CDSCD 108)

Brandon Furman – „A Bard’s Tale” (Polonia Records CD 185)

Leszek Kułakowski „Katharsis” (Not Two Records MW 708-2)

Wojciech Niedziela - "To Kiss the Ivorys" (Polonia Records CD 229)

Leszek Kułakowski - "Eurofonia" (Not Two Records MW 717-2)

Wojciech Majewski “Grechuta” (Sony Jazz) (2001)

Funky Groove „Go to Chechua Mountain” (GRAMI 2002)

0-58  - “Tryby” (0-58records 001)

Jan “Ptaszyn” Wróblewski Quartet – “Real Jazz” (BCD CDN 10/PRK CD 0068)

Kasia Stankowska  - “Passions” (OLPRESS 01)

Bisquit – “Inny smak” (Kayax, 2006)

Jan “Ptaszyn” Wróblewski Quartet – “Supercalifragilistic” (BCD CDN 14)

Adam Wendt – “Power Set” (Adam Wendt/Bogie Production)

Adam Wendt Power Set – “Big Beat Jazz” (2012)

Julia Sawicka Project – “Fields of Soul – niekonwencjonalne wykonania utworów Stinga” (2013)

Julia Sawicka Project – „Kolędy” (2014)

Ptaszyn Wróblewski Sextet – „Moi pierwsi mistrzowie” (Boggie Production BP007, 2014)

Copyright © INFOMUSIC 2018

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz