Trzeba zacząć walczyć o pewne ideały - wywiad z L.U.C

Trzeba zacząć walczyć o pewne ideały - wywiad z L.U.C

7 grudnia 2009, 16:24
 
Z wrocławskim raperem Łukaszem L.U.C. Rostowskim o jego najnowszym historycznym albumie "39/89 – Zrozumieć Polskę" rozmawia Marcin Świerczek.

 

Robi się z ciebie artysta coraz bardziej zaangażowany społecznie. Nie boisz się, że zniechęci to do ciebie twoich starszych słuchaczy?

Taka droga na pewno jest ryzykowna, ale od lat moją podstawową dewizą jest absolutna szczerość. Myślę, że nigdy nie zrezygnuję ze swoich dziwacznych pomysłów i faz. Na przykład z jeżdżenia na deskorolce pod wodą, czy odkurzania miasta. Ta forma na pewno wciąż będzie mi bliska. Z drugiej strony jako prawie trzydziestoletni facet nie mam już jakiejś wyraźnej potrzeby tarzania się na mieście w kałużach. Dojrzewam i już powoli przy takich happeningach trochę się głupio czuję. Poza tym obserwując świat i widząc ile w około jest chaosu i zła czasami stwierdzam, że oprócz tego odkurzania miast i śpiewania o chudych kosmitach trzeba zejść na ziemię i zacząć walczyć o pewne ideały, bo inni za nas tego nie zrobią.

Bycie patriotą. Co to w ogóle dzisiaj dla ciebie znaczy?

Jestem zwolennikiem raczej luźnych definicji i teorii. Nie chciałbym tutaj tworzyć jakiś prądów nacjonalistycznych, czy prawicowych. Broń boże! Dzisiaj dla mnie w pojęciu tym zawiera się na pewno pewien wymiar ekonomiczny, czyli działania na rzeczy usprawniania naszego kraju, robienia wszystkiego by lepiej funkcjonował. To oznacza na przykład zwyczajne wykonywanie zawodów, w których czujemy się dobrze i w których czujemy, że coś ojczyźnie możemy dać. Patrzeniu na samych siebie również przez pryzmat bycia w Unie Europejskiej oraz życiu w umiarze i dystansie przejawiającym się choćby w odcięcia się od tego chorego amerykanizmu. Wiesz, hiperkonsumpcja i te beznadziejne wzorce z zachodu. Patriotyzm dzisiaj to też oczywiście pamięć, szacunek dla własnej historii. Nie możemy zapominać o wielu ludziach, którzy ciężko pracowali, nierzadko umierali za to, że choć po dziurawych, to jednak jeździmy po własnych drogach.

Nie masz wrażenia, że płyty takiej jak "39/89" są o tyle niesłuszne, że w pewien sposób utrwalają ten wciąż martyrologiczny wizerunek naszej historii? Husarią na czołgi?

Nie wiem, czy to jest poprawne czy nie, ale przecież tego nie można odciąć i powiedzieć, że tak nie było. Było tak: zostało zarąbanych sześć milionów ludzi i nie da się powiedzieć, że to jest martyrologia. To jest prawda, to jest nasza historia, inną sprawą jest fakt, że musimy nauczyć się o niej mówić, wyciągać z niej jakieś wnioski i przede wszystkim skupiać na jej pozytywach. Dla mnie historia zawarta na "39/89" to jest pokazanie pewnej drogi, czasem okupionej potwornymi stratami, momentami absurdalnej, jednak kończącej się wielkim zwycięstwem.
 

Jesteś raperem, jednak na "39/89" nie powiedziałeś ani słowa. Głos oddałeś takim postaciom jak Lech Wałęsa, Józef Beck, czy generał Jaruzelski.

Trochę bagatelizując, można powiedzieć, że nigdy nie było płyty na której koło siebie rymowałyby takie postacie jak Jan Paweł II, Wałęsa, Jaruzelski, Gomułka i Hitler. Mam więc na albumie najlepszych gości [śmiech]. A bardziej na serio, to ten temat jest tak strasznie poważny, dotyka tak różnych aspektów ludzkiej natury, że nie byłem w stanie się wypowiadać, mądrzyć. Postanowiłem w ogóle nie fałszować tych wydarzeń swoimi tekstami, nie oceniać nie wartościować. Chciałem opowiedzieć o historii wykorzystując ją samą, sięgając po komunikaty prasowe, czyli rzeczy jednak niepodważalne. Nie komentowałem tego bo bałem się, że mogę to zepsuć. To jest taka historia, że żadne mądre słowa nigdy nie będą na miejscu.

Płytę ozdabiają logotypy IPN-u i ECS-u. W jaki sposób te instytucje wsparły twój projekt?

W pewien sposób obie uratowały ten album. Co prawda to mój autorski projekt, ale jednak dotyka on rzeczy wspólnych dla całego narodu więc miałem nadzieję na jakieś wsparcie. IPN i ECS mi pomogły w najbardziej krytycznym momencie. Raz, była to pomoc finansowa. Dwa miałem fantastyczny dostęp do archiwów, których nie było w Polskim Radio. Po trzecie Europejskie Centrum Solidarności wsparło niejako trasę koncertową. Dzięki nim na All About Freedom 11 listopada spotkały się trzy pokolenia muzyków – Ja, Leszek Możdżer i Zbigniew Namysłowski.

Na bazie płyty "39/89" powstanie film, przy którym pracuje m.in. Tomasz Bagiński.

Nie chciałbym szafować nazwiskiem Tomka, on obecnie skupia się przede wszystkim nad "Hardcorem" i kilkoma innymi projektami. Natomiast rzeczywiście Platige Image jako studio graficzne, które wkręca się w takie różne historyczne produkcje pracuje już nad filmem. Obecnie jesteśmy na etapie nazwijmy to składania wniosków, zbierania funduszy i gromadzenia materiałów archiwalnych i najróżniejszych konsultacji z historykami. Obraz będzie składa się z kronik połączonych z animacją, całość jest olbrzymim projektem, który będzie trwał około 90 minut. To będzie nowa jakość w kinie, Z jednej strony połączenie czegoś na kształt dokumentów discovery i publicystyki dlatego wymaga to od nas czasu i dużo pracy.

Zdjęcia: Bartosz.maz

Pozostałe wywiady
Bądź jak koło - Rozmowa z Theo Katzmanem To jego trzecia wizyta w Polsce, choć drugi występ. Pierwszy mieliśmy okazję podziwiać przy okazji festiwalu Jazz Around nieco ponad rok temu. Tym razem przyjechał promować swój najnowszy krążek – Be The Wheel, na którym znalazło się...
Wywiad ze Stephenem Day podczas Jazz Around Festival 2023 Mieszkający w Nashville młody kompozytor i wokalista Stephen Day swoją popularność zawdzięcza m.in. viralowemu utworowi If You Were the Rain z pierwszego albumu Undergrad Romance and the Moses in Me z 2016 roku. Do tej pory Stephen Day...
Wywiad: Cory Wong dla Infomusic.pl Magnetyczna gra na gitarze, techniczna żywiołowość, wybitny humor i blask bijący ze sceny sprawiły, że Cory Wong stał się niezwykle popularnym artystą ostatnich lat. Muzyk wydał 10 płyt solowych i kilka albumów live. Artysta jest...
Wywiad z Ole Borudem podczas Jazz Around Festival 2023 Ole Børud to norweski multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i producent muzyczny. Co ciekawe, zanim trafił w rejony muzyki jazz / soul / west coast  był członkiem heavymetalowych zespołów takich jak Schaliach i Extol. Występował...
Wywiad: Marek Napiórkowski - Jak grać, żeby nas słuchano? String Theory to najnowszy album Marka Napiórkowskiego, czołowego polskiego gitarzysty jazzowego, który z tym właśnie projektem pojawi się na Jazz Around Festival. Kompozycja to wieloczęściowa suita napisana na gitarę improwizującą,...
"Gigantyczne" zmagania z nagłośnieniem Junior Eurowizja 2022 Jak nagłośnić tak duży festiwal jak Eurowizja Junior i to jeszcze 5000 km od Polski? Zapraszamy do wywiadu z Jerzym Taborowskim - szefem agencji LETUS GigantSound, który ujawnia szczegóły tej "gigantycznej" operacji.