"Zawsze dążyłem do tego, aby nie mieć swojego charakterystycznego stylu" - Wywiad z Piotrem Bejnarem

"Zawsze dążyłem do tego, aby nie mieć swojego charakterystycznego stylu" - Wywiad z Piotrem Bejnarem

29 kwietnia 2014, 11:00

[img:2]

Piotrka poznałem na jednej z imprez, którą organizowałem w gdańskim klubie Buffet. Gwiazdami wieczoru był oczywiście on sam, jego niekonwencjonalne podejście do live actów, stos sprzętu na klubowej konsolecie, dobra muzyka i trójmiejski dobry support. 

Piotr Bejnar jest producentem i live performerem na stałe mieszkającym w stolicy. Już jako 16 latek zainteresował się matematycznym rozkładem utworów muzycznych. Jako live performer eksperymentuje z różnorodnymi nowatorskimi technikami grania na żywo prezentując spektrum wyszukanych brzmień.

Piotr nie ulega modzie, przyzwyczajeniu czy uprzedzeniu w muzyce - wychwytując " brzmieniowe perełki" z rożnych stylów elektroniki . Dzięki różnorodnym zainteresowaniom muzycznym jest częstym gościem wydarzeń kulturalnych, niekoniecznie tanecznych. J

Słynie z ciekawego podejścia do występów na żywo. Zamiast stać po "własciwej" stronie konsolety (jak większość DJ'ów i live performerów) wtapia się w tłum grając i tańcząc razem z nim. To niewątpliwie pobudza fanów i impreza zyskuje na jakości. 

Zapraszając Piotra do klubu nie dostajemy wyłącznie jego fascynujących występów, które porywają tłumy do dzikiego tańca. Dostajemy również przepełnione miłością brzmienia muzyki techno oraz jego przyjazne każdemu serce. Piotrek Bejnar to po prostu dobry i utalentowany chłopak :)


Niezmiernie nam miło, że mogliśmy z nim chwilę porozmawiać i dowiedzieć się czegoś na temat jego studia, podejścia do muzyki oraz poznać choć trochę jego osobowość. 


 

 [img:1]

 

Piotr Bartosiuk: Kiedy zrodził się w Twojej głowie pomysł żeby zająć się muzyką, żeby zacząć coś tworzyć i grać jako DJ? Czy od początku była to muzyka elektroniczna?

Piotr Bejnar: Tak! Od razu to była muzyka elektroniczna. Od zawsze wiedziałem, że tego chcę. Zaczęło się od konkursu DJ'ów w klubie "For" w Olsztynie, w którym wziąłem udział mając szesnaście lat. Zająłem przedostatnie miejsce.


Jak określiłbyś swój styl muzyczny, styl który produkujesz i styl który grasz jako DJ?  

Zawsze dążyłem do tego, aby nie mieć swojego charakterystycznego stylu. Imponują mi artyści, którzy robią drastycznie różnorodną muzykę, których produkcje nie byłyby rozpoznawalne od razu. Taki pogląd otwiera umysł i świadomość muzyczną. 


W swoich występach live wykorzystujesz cały arsenał urządzeń. Co na ten moment wchodzi w jego skład? Czy jest coś co chciałbyś w nim zmienić? Czy polujesz na coś kolejnego?      


Setup przedstawia się następująco:  

  • Korg Esx1
  • Roland SP-555
  • Elektron Octatrack
  • Korg Kaoss Pad 1
  • Pioneer RMX-1000
  • Access Virus C
  • Eventide Time Factor  


Oczywiście poluję na różne urządzenia, teraz moim priorytetem jest Pioneer 900 Nexus.


Wiem, że w swoim domu posiadasz sporo sprzętu muzycznego/ sprzętu do produkcji. Jeśli mógłbyś pokrótce napisać co się tam znajduje. Czy niektóre z nich czekają na dobry moment czy zasługują już na wyrzucenie, a Tobie się po prostu nie chce? :)  

Tak. Jest jeden sprzęt, który czeka na moją "starość", mianowicie Yamaha RM1X. Mam tam kilkaset niedokończonych utworów, które zrobiłem w latach 2001-2004. Uwielbiam nabywać nowe urządzenia, może podzielę je na rodzaje:  

Interfejsy:

  • Motu 828 MK3
  • Motu Micro Lite
  • M-Audio Audiophile


Miksery

  • Tascam M-208
  • Mackie ProFX12
  • Alesis Multimix 8
  • Eclere Nuo 5
  • Numark DXM06


Monitory odsłuchowe

  • Tannoy Reveal
  • KRK ROKIT 8 G3


Syntezatory

  • Access Virus C
  • Korg MS20-Mini
  • Casio CTK-531


Efektory

  • Korg Kaoss Pad 1
  • Korg Kaoss Pad 3
  • Pioneer RMX 1000
  • Eventide Time Factor
  • LPB 2ube Electro Harmonix
  • Fostex DE-10


Kontrolery

  • Ableton Push
  • Behringer BCR-2000
  • Yamaha CBX-K1
  • M-Audio Keystation 61-es


Samplery / Grooveboxy

  • Korg Esx-1
  • Roland Sp-555
  • Elektron Octatrack
  • Yamaha RM1X


Akustyczne

  • Stuletnie pianino
  • bębenki
  • drumle
  • trąbka
  • kazoo
  • kij deszczowy
  • shakery
  • kalimby
  • flety
  • cymbałki
  • pozytywki


Rejestratory

  • Zoom H6
  • Audio Technika AT-2020
  • Shure jakiś tam.

 

[lupa:1]

[lupa:2]

[lupa:3]

[lupa:4]

[lupa:5]

[lupa:6]

Co było Twoim pierwszym zakupem do studia? Czy do niego masz największy sentyment? Jeśli nie, to który jest Twoim oczkiem w głowie i nie oddałbyś go za żadne pieniądze? Jeden jedyny.

Wcześniej wspomniana Yamaha RM1X.  


W studio wolisz hardware czy software i dlaczego?

I to i to. Hardware do sesji, jam'ów. Software do finalnej obróbki. Nie wierzę w wypowiedzi: "software lepszy od hardware'u" czy na odwrót. Jedno i drugie ma swoje plusy mi minusy. Trzeba wykorzystywać jak najwięcej plusów. 


Za co uwielbiasz swój DAW i czy korzystałeś kiedyś z innych?  

Ableton Live to mój wieloletni brat, który wysłucha w potrzebie, przytuli, czasem tylko podirytuje. Uwielbiam ten DAW gdyż jedynym ograniczeniem w tym programie to wyobraźnia. Kiedyś korzystałem z Reason'a od firmy Propellerheads. Zamierzam wrócić do niego, ponoć mocno się poprawił.  

[img:3]


Jak wygląda Twoje podejście do produkcji utworu muzycznego? Od czego zaczynasz? Co jest dla Ciebie najważniejsze w szkielecie utworu? Masz może jakieś ciekawe niekonwencjonalne patenty? Są producenci, których rozpoznać można po specyficznym hi hacie, stopie itp.  

Nie chcę być specyficzny. Nie chcę mieć charakterystycznej stopy. Nie chcę być rozpoznawalny po dźwiękach. Oby los uchronił mnie przed tym. Wchodzenie w jeden nurt, jedno brzmienie zamyka umysł. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której miałbym grać jeden gatunek muzyki elektronicznej całe życie. Umarłbym z nudów. Utwory robię bardzo różnie, czasem zaczynam od akordu, czasem od perkusji, nie ma reguły na to. Za to właśnie kocham muzykę, jest niematerialna, niepoliczalna, a jednak jest w Tobie.


Wiem też, że korzystasz z Pusha. Jest to pewnie jeden z ostatnich Twoich zakupów. Jak idzie Tobie jego obsługa?

Fenomenalnie !


Twój grafik występów jest naprawdę napięty. Można powiedzieć , że praktycznie każdy weekend spędzasz w podróży. Czy pozostałą część tygodnia starasz się spędzać w studio czy po prostu czekasz na wenę i zapisujesz swoje pomysły gdziekolwiek jesteś?
 

Ostatnio bardzo narzekam na brak czasu. Staram się go wygospodarować na tyle na ile mogę. Praktycznie w tygodniu robię muzykę, coraz mniej widuję się z przyjaciółmi bo mam ogrom pracy, który czasem przytłacza. Dlatego cały maj spędzę u mamy na wsi. Tam też mam dość sporą przestrzeń do robienia muzyki i co najważniejsze pięć metrów do lasu. 


Kiedy możemy się spodziewać Twoich nowych kompozycji? Czy możesz zdradzić co to będzie?  

Obecnie pracuję nad nowym materiałem, który zagram premierowo na "I Love Vinyl Festival" w Rottleben w Niemczech. W wakacje wychodzi płyta, którą zrobiłem rok temu. Będzie to start mojej oficyny, którą otwieram razem z Mike'm P. Mam już prawie ukończone dwie następne. Od dwóch lat kompletuję album. Nawiązałem kolaborację z Akme. Nasz projekt nazywa się "MY 2ND WIFE", który wyjdzie szerzej na światło dziennie już  w lipcu. Inauguracją projektu będzie audiowizualny występ z Michałem Mierzwą na "Audioriver Festiwal" w Płocku.    


Wolisz grać live'y czy grać jako DJ? I dlaczego?

Obie formy sprawiają mi ogromną radość jednak występy live są raczej bliższe mojemu sercu. 


Znany jesteś z temperamentnego zachowania na scenie. Kiedy po raz pierwszy ruszyło Cię, aby wyjść do ludzi za konsoletę? Czy może zacząłeś grać lajfy w ten sposób od początku?  

Kilka lat temu jak grałem w starej serowni w Dzierzgoniu. Po prostu nie było miejsca na dj'ce musiałem sprzęt wziąć w ręce i tak się zaczęło. Wszystko jest kwestią przypadku, ważne jest to aby móc to w życiu wykorzystać.  

 


Miałeś może jakieś ciekawe przeżycie związane z tego typu występem? Zostałeś obrzucony stertą damskiej bielizny? Ludzie zdejmowali Ci buty, gdy szalałeś na DJ’ce? ;)

Było sporo kobiecych majtek. Buty też były. Połamane szpilki. Najśmieszniejszą częścią jest zawsze jak ktoś chce się dowiedzieć jak działa sprzęt, kiedy ty musisz dalej grać i być miły dla zaciekawionego słuchacza. Nagminnym zdarzeniem jest dotykanie mojej gałeczki lub wielu gałek przez kobiety. Czasem przeszkadza to w płynności grania i pojawiają się błędy lecz błąd jest matką / ojcem improwizacji.  


Czy PL na dzień dzisiejszy ma się czego wstydzić jeśli chodzi o producentów, produkcje, generalnie kulturę klubową? Jak Ty odnajdujesz się w realiach polskiego biznesu klubowego?

Jest coraz lepiej. Zauważam coroczny progres zarówno w produkcjach rodzimych artystów jak i eventach organizowanych przez polaków. Jestem dobrej myśli. Jeszcze chwila i wszyscy będą się z nami liczyć.    

 


Kolejne pytanie zadawałem już kilkukrotnie, nawet Richiemu Hawtinowi :) Jak odniesiesz się do kwestii: Drogi sprzęt = lepsze produkcje?
 

Nie będę ukrywał, że ten najlepszy sprzęt sporo kosztuje. Wolę kupić coś naprawdę konkretnego niż 3 urządzenia średniej klasy. Jest mnóstwo przykładów na to, że ktoś nawet na starym "pececie" może stworzyć cuda. Nie ma reguły, jednak "mięso" z Moog'a lub Korga jest nie do zastąpienia! 

 

Jak wyobrażasz sobie swój wymarzony gig? Możesz puścić wodze fantazji ?  

Jestem w lesie. Monstrualne nagie wiewiórki tańczą na metrowych podestach. Gram b2b z Jezusem, wymieniamy się pendrive'ami. On do mnie: "lajwa z pendrajwa"? Odpowiadam: "czemuż by nie".  


Twoich trzech idoli muzycznych (nie musi być techno).


Jamie Lidell, Henryk Górecki, Aphex Twin.  


10 top tracks ever.
 

1. track id anyone?
2. track id anyone?
3. track id anyone?
4. track id anyone?
5. track id anyone?
6. track id anyone?
7. track id anyone?
8. track id anyone?
9. track id anyone?
10. track id anyone?  


Jakiej porady udzieliłbyś młodym adeptom produkcji muzycznej? I jakieś porady udzieliłbyś młodym adeptom sztuki DJskiej?

For dj's: Nauczcie się miksować na słuch, a nigdy nie zaznacie wstydu.  

For producers: Nie bójcie się pytać. Szlifujcie szlifujcie, szlifujcie. Nie zniechęcajcie się. Jak się czegoś chce tak na prawdę z całego serca to się to osiągnie, prędzej czy później.

 

Piotr Bejnar Facebook:

www.facebook.com/piotrbejnarfanpage?fref=ts

Piotr Bejnar Soundcloud:

soundcloud.com/piotr_bejnar

Piotr Bejnar booking:

www.cc-bookings.com

 

 

Pozostałe wywiady
Bądź jak koło - Rozmowa z Theo Katzmanem To jego trzecia wizyta w Polsce, choć drugi występ. Pierwszy mieliśmy okazję podziwiać przy okazji festiwalu Jazz Around nieco ponad rok temu. Tym razem przyjechał promować swój najnowszy krążek – Be The Wheel, na którym znalazło się...
Wywiad ze Stephenem Day podczas Jazz Around Festival 2023 Mieszkający w Nashville młody kompozytor i wokalista Stephen Day swoją popularność zawdzięcza m.in. viralowemu utworowi If You Were the Rain z pierwszego albumu Undergrad Romance and the Moses in Me z 2016 roku. Do tej pory Stephen Day...
Wywiad: Cory Wong dla Infomusic.pl Magnetyczna gra na gitarze, techniczna żywiołowość, wybitny humor i blask bijący ze sceny sprawiły, że Cory Wong stał się niezwykle popularnym artystą ostatnich lat. Muzyk wydał 10 płyt solowych i kilka albumów live. Artysta jest...
Wywiad z Ole Borudem podczas Jazz Around Festival 2023 Ole Børud to norweski multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i producent muzyczny. Co ciekawe, zanim trafił w rejony muzyki jazz / soul / west coast  był członkiem heavymetalowych zespołów takich jak Schaliach i Extol. Występował...
Wywiad: Marek Napiórkowski - Jak grać, żeby nas słuchano? String Theory to najnowszy album Marka Napiórkowskiego, czołowego polskiego gitarzysty jazzowego, który z tym właśnie projektem pojawi się na Jazz Around Festival. Kompozycja to wieloczęściowa suita napisana na gitarę improwizującą,...
"Gigantyczne" zmagania z nagłośnieniem Junior Eurowizja 2022 Jak nagłośnić tak duży festiwal jak Eurowizja Junior i to jeszcze 5000 km od Polski? Zapraszamy do wywiadu z Jerzym Taborowskim - szefem agencji LETUS GigantSound, który ujawnia szczegóły tej "gigantycznej" operacji.